What's new

Cannabis nyheder fra medierne

Bigstalk

New member
-tvivler dog på legalisering vil forandre min verden synderligt... letz see...

Jo det vil det nemlig lige præcis. Og det er imo den helt store hurdle legaliseringsprocessen står over for. Folk tror simpelthen ikke krigen mod narko har den store indflydelse på deres liv. Men det er fuldstændig forkert. Man kan jo bare tage den gængse sammenligning - forbudstiden i USA. Nu hvor denne grumme mørke tid er kommet på afstand, er det jo tydeligt at se hvor fuldstændig ødelæggende dette forbud var mod retssikkerheden. Folk drak stadig alkohol og kriminaliteten voksede helt vanvittigt. Forbrydersyndikater opstod og trivedes fantastisk godt med disse vilkår. Samtidig spredtes de kriminelle aktiviteter ud på mange andre områder og rundt om i hele samfundet.
Effekterne af narkotikaforbudet er fuldstændig de samme. Eneste forskel er at narkotikaforbudet har eksisteret meget længere end alkoholforbudet og spænder over hele kloden, hvilket gør skadevirkningerne endnu større. Vi er efterhånden bare blevet så vant til at leve med adfærdsregulerende lovgivning, der udelukkende er til for at straffe os for at gøre noget der kun kan skade én selv.... måske. Så rigtig mange mennesker synes det er helt iorden når nogen får strenge straffe, når bare det har noget med narko at gøre.
Personligt kunne jeg da godt tænke mig at politiets- og retsvæsenets ressourcer blev frigivet til at bekæmpe rigtige kriminelle, istedet for at indfange og straffe folk for at indtage et stof de gerne vil have, og straffe andre for at sælge et stof til folk der gerne vil købe det.
Langt de fleste mennesker lever i fred og fordragelighed med resten af lovgivningen. Ja man kan måske få sig en fartbøde i ny og næ (man kunne risikere at slå nogen ihjel). Man fusker måske lidt med skatten (man stjæler faktisk op af samfundets og dine medborgeres lommer). Men langt den mest seriøse, grove forbrydelse de fleste begår er at tænde op for en joint i gode venners lag (dig og dine venner bliver forhåbentlig skæve).
Jeg kan ikke lide at bryde lovgivningen. Når jeg gør det, er det som regel fordi jeg har travlt og der er en Berlingo i vejen. Hvorfor skal folketinget blande sig i om det er et glas rødvin, en kop kaffe eller en joint jeg nyder, når jeg kommer træt hjem efter at have udført en hård dags arbejde i samfundets tjeneste. :tiphat:
 

roach

Well-known member
Veteran
Bigstalk jeg er nu ret enig med ZENBEE, en legalisering vil ikke påvirke mig personligt ret meget (vil sikkert påvirke samfundet) jeg skider i forvejen 100% på loven, og tar min straf (under protest self) når jeg bliver busted, så det eneste en legalisering vil betyde er at jeg slipper for at skulle en tur i fængsel af og til, for et par år siden havde det betydet meget for mig, men efter jeg blev busted er jeg totalt ligeglad med at blive busted igen, det fortalte jeg dem iøvrigt også sidste gang, du skulle ha set dommeren da jeg sagde jeg foretrak en fængelsstraf fremfor et års betinget straf under kriminalforsorgen med tvungen misbrugsbehandling, det kostede så 20 dage for 25 planter og det bliver ikke sidste gang jeg skal på "ferie"
 

ZENBEE

Member
hmm er sgu ikke skide god til at formulere mig når jeg lige er vågnet...
...kan glimrende følge dig ;) FTL- My way or the highway, raised in CPH... where 'janteloven' was buried.:nanana: I most certainly know what I am, quite something..., he said clapping his shoulder LOL
 

Dkgrower

Active member
Veteran
Bigstalk jeg er nu ret enig med ZENBEE, en legalisering vil ikke påvirke mig personligt ret meget (vil sikkert påvirke samfundet) jeg skider i forvejen 100% på loven, og tar min straf (under protest self) når jeg bliver busted

Hørt men det kunne være nice hvis vil bare fik et klap på skulderen roste os for alt den gode urt.

:rasta:
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
er blevet lykønsket af flere venner fra det store udland i dag. de tror tilsyneladende at vi er tæt på en dekriminalisering... hvilket slet ikke er sandt... så vidt jeg er informeret

well, det er nok artikler som denne de reagerer på:

http://www.telegraph.co.uk/news/wor...3/Copenhagen-votes-to-legalise-marijuana.html


Copenhagen votes to legalise marijuana


Marijuana could soon be legalised in Copenhagen, after the city voted overwhelmingly in favour of a scheme that would see the drug sold through a network of state-run shops and cafes.


ANJ83M_2021477c.jpg

Copenhagen overwhelmingly voted in favour of a scheme that would see marijuana sold through a network of state-run shops and cafes

The scheme, if approved by the Danish parliament at the start of next year, could make the city the first to fully legalise, rather than simply tolerate, marijuana consumption.

The drug is already sold openly on the streets of Christiania, a self-proclaimed 'free town' in the city centre, despite the closure of the neighbourhood's Amsterdam-style coffee shops in 2004.

But marijuana has never been officially decriminalised and those caught in possession of even small amounts face fines of up to £450.

"We are thinking of perhaps 30 to 40 public sales houses, where the people aren't interested in selling you more, they're interested in you," said Mikkel Warming, the Mayor in charge of Social Affairs at Copenhagen City Council. "Who is it better for youngsters to buy marijuana from? A drug pusher, who wants them to use more, who wants them to buy hard drugs, or a civil servant?"

The City Council voted on Thursday night, by a margin of 39 votes to nine, to empower Mr Warming's Social Affairs committee to draw up a detailed outline of how the plan would work.

The proposal will then be sent to to the Danish Parliament for approval early next year.
"We want to make it a little bit more concrete what kind of decriminalisation we want: should it be a public buying system, should there be an age limit?" Mr Warming explained.
He said he was opposed to instituting cannabis cafés, where marijuana use is tolerated, despite it remaining illegal to grow and import the drug.
This, he argued, would leave the revenues, which are estimated at £200m, in the control of the city's notorious biker gangs.
"We don't want an Amsterdam model. We want a way to make it legal to import or grow marijuana." he said.
Cannabis possession and production in the Netherlands are still technically punishable by fines. Its notorious coffee shops are also illegally but are tolerated.
The Danish parliament voted down a previous proposal submitted by Copenhagen City Council three years ago.
 
Last edited:
S

SelfCatering

Lad folk endelig tro det for dælen da :) Tæn k hvis vi kunne være eksempler for andre så starter vi en steppe brand
 
S

SelfCatering

og vi er da tættere på et accept af ganja end nogensinde..Anyways I BELIVE !
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1688440.ece

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1685038.ece med afstemning

Hashforsøg: Folketing holder med rockerne

Lars Aslan Rasmussen, socialordfører for socialdemokraterne og medlem af borgerrepræsentationen anklager folketinget for at hjælpe rockere i hash-forsøgs-sag. Læs hans indlæg her

14:19, 10. jan 2012 | Lars Aslan Rasmussen

'To gange i denne valgperiode har et overvælgende flertal af politikere fra højre til venstre i Københavns borgerrepræsentation, bedt først den gamle, og så den nye regering, om at få lov til at indføre en forsøgsordning med afkriminalisering af hash, således at det eksempelvis kan sælges fra apoteket. Dette er begge gange blevet afvist, og vi kan derfor se frem til at forsætte den samme visionsløse politik på det her område, som har kørt siden Mærsk var barn.

Afkriminaliser
Der er to enkelte grunde til, at det ville være en glimrende ide, at afkriminalisere hash. Og det handler om købernes sikkerhed og borgernes sikkerhed. Som det er nu, er de mange danskere der ryger hash, overladt til rockere og indvandrebander når de vil handle. Her er ingen kontrol med hvad der sælges, hvor gammel man skal være, ej heller intet tilbud om at komme ud af sit misbrug igen, hvis man skulle have udviklet et sådant. Hvilket kun en lille procentdel gør. Sælges det derimod fra et offentligt sted, så er der kontrol med hvad der sælges, til hvem der sælges, samt et tilbud og råd om, hvordan man kan få hjælp til at holde op med at ryge, hvis det er det man ønsker.

Holder med rockere
At folketinget mener rockere og andre bander, er bedre end apoteket til at tage sig af hashsalg, er mig forsat en gåde. Det andet aspekt handler som sagt om borgernes sikkerhed generelt. Efter den tidligere regerings tumpede politik på Christiania, har vi fået spredt hashhandlen ud over hele København, med det resultat, at vi har oplevet de værste skyderier i gaderne siden 2.verdenskrig. Hashhandlen er det helt store omdrejningspunkt for denne uacceptable situation. Vi ved nemlig at banderne årligt omsætter for 1.5 milliarder på hashhandlen alene. I øvrigt præcis samme beløb, som 7 eleven årligt omsætter for på deres dagligvarer. Denne problematik er muligvis ligegyldig for flertallet af landspolitikere, der er valgt i provinsen, eller bor i de velstillede områder af byen, men for os der eksempelvis bor på Nørrebro, skal jeg hilse og sige, at vi i den grad kan mærke konsekvensen af en totalt forfejlet hashpolitik.

Misbrug er skadeligt
Jeg vil gerne understrege at hash på ingen måde er sundt, og kan være skadeligt, hvis man havner i et misbrug. Præcis som det er tilfældet med alkohol, som der i øvrigt er langt flere der misbruger. Hvilket beviser hykleriet fra folketingets side, da ingen af forbudstilhængerne overfor hash, går ind for det samme i forhold til alkohol. Mest trist er det dog, at regering og opposition ikke engang vil give os i København lov til at lave et forsøg med afkriminalisering af hash. Dette kan enten skyldes blind tiltro til, at hvis man lukker øjnene længe nok, så forsvinder resultaterne af den fejlslagne hashpolitik nok af sig selv. Eller at man ved at give København lov til forsøget med afkriminalisering af hashen, ville se en positiv effekt, med færre misbrugere og færre skyderier. Sker dette måtte man jo indrømme at man havde taget fejl, og det falder jo de fleste politikere uendeligt svært…. '
 

Weedbeat

Active member
Veteran
very good news from denmark!

I live 1km away from the border, I prefer to Denmark soon :)
congrats!

Legalize cannabis Worldwide!
 

jinxx

Member
Don't get your expectations up too high guys. There's less than a snowball's chance in hell of a legalization happening anytime soon as far as I see it. But of course we can always hope and pray that the politicians will see the light one day.
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1689357.ece med afstemning

Nationen!: Hvorfor er hashen forbudt?

Nationen! bakker op om Lars Aslan Rasmussens frustrationer omkring det opgivne hash-forsøg i København. Kom nu, Christiansborg, lyder meldingen

- Efterlyser, bare et, konkret argument for ikke at starte sådan en forsøgsordning op. Synes vi hører en masse gode grunde til at gennemføre ideen. Men der må jo være et altoverskyggende godt argument der maner alle disse synspunkter i jorden, og en gang for alle gør det tydeligt for os danskere at det ville være en dårlig ide. Jeg vil da godt komme med den påstand at et sådant argument ikke findes..., skriver Denis Q.
Og han støttes af Peter G:
- I bund og grund skal der ikke argumenteres for, hvorfor hashen skal afkriminaliseres. Politikerne skylder os en forklaring for, hvorfor hashen er forbudt, skriver han i en kommentar til medlem af borgerrepræsentationen Lars Aslan Rasmussens kronik på nationen! igår.
Det er blevet til over 200 kommentarer og megen debat.

Holder med rockerne
I sit indlæg anklager Lars Aslan Rasmussen politikerne på Christiansborg for indirekte at være med til at financiere bandekrigene mellem rockerbanderne i København ved ikke at gennemføre et forsøg med legalt salg af hash.
Vi kunne ellers tjene penge på legalt salg, hævder Morten S.
- Tror vi vil få en hel del turister til landet, som vil smide lidt penge i den slatne statskasse, jeg tænker også på den enorme omsætning, der vil være på mad, hotelsenge og andre bivirkninger ved indtagelse af hash, skriver han.
Hans J. er ikke enig:
- Øget kriminalitet fra både rockere og bandemiljøet, øget gadeuro for deres nu slunkne markeder, da deres narkohandel så skal stå på de hårde stoffer, samt salg til børn og unge.....Var det nok? Afkriminalisering af brugerne, er så det jeg taler for, men at være så blåøjet at tro rockerne og banderne så læner sig tilbage og siger, skide være med den omsætning, vi klarer os nok uden, er både naivt og dumt, for i så fald havde de ingen grund til at kæmpe om markedet som det er nu!, skriver han.

Som Al Capone
Andre mener en legalisering vil frigøre enorme kræfter fra politiet, der lige nu bruger masser af resourcer på at bekæmpe hash.
- Lige nu spildes der massevis af skattekroner på at bekæmpe en grøn medicinsk plante - penge som i stedet ville kunne bruges til, at behandle de få der ikke kan kontrollere deres cannabis-forbrug. Jeg nyder hverken den ene eller den anden slags røg, men jeg går ind for sund fornuft, og er imod tåbeligt statsligt formynderi!!, skriver Morten J.
Flere sammenligner situationen med spiritusforbuddet i USA, den periode hvor mafiaen blev stor i landet.
- Siger navnet Al Capone noget, hvad var grunden til han og andre fik medvind og politiet travlt? Forbud. Mod noget som der var et kæmpe marked for. Tror i sidste ende at de evige hellige og kloge, der prædiker, at det er usundt vinder. lad os gætte på at banderne holder på det samme, da der ellers vil forsvinde en helt åben sort intægtskilde. jeg har brugt hash, nydt hash. blevet for gammel til hash, skriver John H.

Mange af kommentarene handler om, at hash er mindre skadeligt end alkohol. Burde vi også forbyde alkohol?
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1689129.ece

Ny skæv forskning: Pot er ikke usundt for lungerne

Argumentet om at det skulle være skidt for lungerne at fyre en fed er så småt ved at gå op i røg

Spørger man en række amerikanske forskere bag en ny undersøgelse, så har folk, der ind imellem ryger pot, ligefrem stærkere lunger end ikke-rygere. Det skriver Medical News Today.

Lejlighedsvis rygning af marihuana kan oven i købet øge lungernes kapacitet og volumen, tyder undersøgelsens resultater på. Resulaterne er publiceret i Journal of the American Medical Association.

Volumen skal i denne sammenhæng måles på den mængde luft, som en person kan udånde efter at have suget en ordentlig portion luft ned i lungerne.

SE OGSÅ: TV: Hashryger-slik forager i USA

5000 mænd og kvinder undersøgt
Undersøgelsen er foretaget af University of California, San Francisco samt universiteter i Alabama og Birmingham. Den strækker sig over to årtier og involverer 5000 amerikanske mænd og kvinder.

- Med et stigende brug af marihuana og flere mennesker, der har været eksponeret for det og fortsætter med at være det, så er det vigtigt for den offentlige sundhedsoplysning og videnskaben at vide, hvor stor skade det gør ved lungerne, siger Stefan Kertesz, der en af undersøgelsens forfattere, til Medical News Today.

Han tilføjer, at mange af de forsøgspersoner, der røg en enkelt joint om dagen gennem syv år, ikke havde nogen nedgang i deres lungekapacitet.

LÆS OGSÅ: Hashforsøg: Folketing holder med rockerne

Tobak er stadig skidt
Forskerholdet har taget højde for de personer i undersøgelsen, der i forvejen ryger cigaretter. Resultater viste her, at skaden fra cigaretrøg var tydelig hos rygerne, hvorimod der ikke var synderlige tegn på nedgang i lungekapaciteten hos dem, der kun røg pot, men ikke cigaretter.

Det vides endnu ikke, hvorfor tobak gør så megen mere skade end marihuana. Men ifølge forskerne har THC (Det euforiserende stof i cannabis, red.) en dulmende effekt mod betændelse.
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://jp.dk/indland/article2658960.ece

Eksbetjent giver politiet grå hår

Lars Kragh Andersen sælger hash og sender billeder af det til myndighederne - uden at blive anholdt.

For nylig sendte Skat et brev stilet til en utraditionel modtager - nemlig virksomheden Narkosalg for Frihed c/o Lars Kragh Andersen.

Brevet var en opkrævning på 12.000 kr. i moms.

Men manden bag virksomheden er heller ikke som de fleste andre. Han har netop sendt et høfligt svar tilbage til Skat, hvor han skriver, at »I ikke får en krone af mine penge ad frivillighedens vej. Som en lille bonus har jeg vedlagt en vareprøve på et af mine produkter.«

Vareprøven er en klump hash. Og afsenderen, Lars Kragh Andersen, er en 31-årig tidligere politibetjent, der har givet myndighederne grå hår i hovedet, siden han for nogle år siden begyndte at protestere imod den danske narkotikalovgivning.

»Jeg lagde tre gram hash ved brevet. Det handler om, at narkotikalovgivningen i Danmark er krænkende. Som en frihedsorienteret borger skal man have lov til at sige og ryge, hvad man vil, så længe det ikke skader andre,« erklærer han.

Som liberal har Lars Kragh Andersen den overbevisning, at staten skal bestemme mindst muligt over borgerne og deres penge, herunder om de vælger at ryge hash eller tage heroin.

Skat vil ikke udtale sig om den konkrete klump hash, men oplyser, at en klump hash fundet i et brev generelt vil blive overdraget til politiet, der så opretter en sag.

Politiet bekræfter

Dermed kan Københavns Politi formentlig se frem til endnu mere arbejde.

Der ligger i forvejen en sag på Lars Kragh Andersen for overtrædelse af narkotikalovgivningen, som han selv har dokumenteret i fotos og stillet til rådighed for politiet. Men han er ikke blevet anholdt.

»Jeg kan godt bekræfte, at vi har indledt en undersøgelse,« siger Arne Wissing, politiinspektør på Station City.

Som fastansat betjent hos Københavns Politi gjorde Lars Kragh Andersen sig første gang bemærket med sin modvilje mod narkotikalovgivningen i 2009.

Han begyndte at skrive klummer på den liberale netavis 180Grader. De handlede om, at han som betjent ikke længere ville handle imod sin samvittighed. Han ville ikke anholde folk for at handle med hash.

Kort efter var han ikke ansat hos politiet længere.

»Det endte med, at jeg selv sagde op. Men havde jeg ikke gjort det, var jeg blevet fyret, for jeg var allerede blevet kaldt til samtale med min chef,« siger Lars Kragh Andersen.

I dag læser han jura og arbejder som dørmand i København.

Også kendt som Licens-Lars

Længe inden han blev kendt som Hash-Lars, gik han under navnet Licens-Lars. Han påtog sig den opgave at bombardere DR's daværende generaldirektør, Kenneth Plummer, med breve, der i relativt mange forskellige versioner handlede om det samme - nemlig at han ikke ville betale licens. Det skaffede ham mange fans på Facebook, hvor gruppen ”Støt Lars' kamp mod DR Licens” blev oprettet. DR fik lukket Facebook-gruppen under store protester, men så oprettede Lars Kragh Andersen bare en ny.

Da personsammenfaldet gik op for offentligheden, var jp.dk klar med afsløringen under overskriften ”Hash-Lars er også Licens-Lars”.

Underholdningsværdien til trods har Lars Kragh Andersen mistet et job, og han har flere verserende sager kørende hos politiet, herunder for overtrædelse af racismeparagraffen, som han også er principiel modstander af.

Og han ryger ikke engang selv hash. Spørgsmålet er dermed ikke til at komme udenom.

Er du det, som man kalder skør?

»Jeg er sikker på, at politiet synes, at jeg er tosset. Det har faktisk pligt til at efterforske mine forhold, men de trækker nok lidt på skulderen af mig. Politiet gider mig ikke. Det ved også, at jeg ikke sælger kilovis af hash. Handlen er faktisk også p.t. indstillet, fordi jeg er løbet tør for hash.«

Hvad siger din familie?

»Min mor synes, at det var synd at smide et godt job væk. Men hun elsker mig nok alligevel.«

Håber du på at blive anholdt?

»Jeg håber i hvert fald, at der kommer fokus på, hvor tåbelig narkotikalovgivningen er. Hvis det kan ske gennem at blive anholdt, er det fint med mig,« siger Lars Kragh Andersen.

Der ser dog ikke ud til at ligge nogen stor forretningsmodel bag hans ideologi. De 12.000 kr., som Skat kræver i moms, er et foreløbigt skøn og ikke udregnet efter firmaets omsætning. Som han siger:

»Jeg har nærmest solgt hash til halv pris, så jeg har tabt penge på hvert eneste stykke narkotika.«

Er du enig med Lars Kragh Andersen?

Skal myndighederne ikke blande sig i borgernes anvendelse af hash? Eller skal han straffes?

Deltag i debatten!
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://politiken.dk/indland/ECE1513617/koebenhavn-vil-saelge-hash/

og eb, med afstemning http://ekstrabladet.dk/nationen/article1694670.ece

København vil sælge hash

Antallet af danskere, der er afhængige af hash, er steget fra 8.000 til 11.000 på bare fire år og ligger ifølge Sundhedsstyrelsen på »et historisk højt niveau«.
Ny model for kommunalt hashsalg og hashdyrkning på vej til Christiansborg.


"Vi vil bare have en bedre kontakt til de mennesker, der alligevel ryger hash": Mikkel Warming (El)

Det er næppe den kommercielle situation, et flertal af politikerne på Københavns Rådhus forestiller sig, når de i Socialudvalget i næste uge formentlig stemmer for en ansøgning til justitsminister Morten Bødskov (S) om tilladelse til – som et femårigt forsøg – at sælge kommunal hash fra 20-25 salgssteder.

København har prøvet før
Snarere går de københavnske folkevalgte efter at oprette mere kliniske salgssteder À la apoteker, hvor det uddannede personale kan rådgive om skadevirkninger ved hash og henvise dem, der lidt for kraftigt bruger den euforiserende urt, til behandling.

Det fremgår af det foreløbige udkast til ansøgning, som SF på rådhuset har udfærdiget.

»Der er mange, som frygter, at byen skal sejle i hashcafeer. Men det er ikke det, vi vil. Vi vil bare have en bedre kontakt til de mennesker, der alligevel ryger hash, og samtidig underminere det kriminelle marked«, siger socialborgmester fra Enhedslisten, Mikkel Warming.

Det er ikke første gang, hovedstadskommunen forsøger sig. Da København sidst – for to år siden – ansøgte, var der lagt op til en model med hele 40 salgssteder med en samlet årsomsætning på 700 millioner kroner. Denne gang er der skruet ned til en snes butikker.

I 2009 blev det et tordnende nej fra den daværende borgerlige regering. Men efter at der er kommet ny regering, der i hvert fald partifarvemæssigt ligner flertallet bag hashforslaget i København, prøver hovedstaden igen. I København går også de radikale og Socialdemokraterne ind for ideen.

Selv om gruppeformanden for S på rådhuset, Jesper Christensen, i aftes understregede, at han ikke har set det konkrete udspil til ansøgning endnu, fastslog han, at S stadig går ind for et kontrolleret forsøg

»Vi har bare ikke taget stilling til, om vi vil bruge kræfter på at prøve igen«.

Stærk hash på hylden?
At det bliver et nyt nej til København, tyder alle solemærker på. Den socialdemokratiske retsordfører, Ole Hækkerup, giver det ikke mange kinamænds chancer:

»Vi har efterhånden gode resultater med at dæmpe forbruget af cigaretter og alkohol blandt unge gennem en mere restriktiv holdning. Så vil det da være ærgerligt at gå i den modsatte retning på et andet område, og forbruget så steg«.

Ole Hækkerup synes ikke, at københavnerne har tænkt projektet igennem. Han nævner vareudbuddet i butikkerne – skal der også være stærke hashvarer på hylderne eller kun mild pot?

»De, der har røget i mange år, ryger meget stærk hash. Vil man også sælge det? Hvis ikke, går de jo bare til det kriminelle marked. Og sælger man det stærke hash, frister man andre til at prøve«.

Et af argumenterne for offentligt salg af hash har været, at det ville berøve de kriminelle bander et lukrativt marked på over 1 milliard kroner. Ole Hækkerup tror ikke på den effekt:

»Hvis ikke de kriminelle kan tjene så meget på hash, skal man ikke tro, at de melder sig på Teknisk Skole. Så kaster de sig da bare over salg af heroin eller ecstacy eller prostituerede«.

Tilladelse til import
Socialborgmester Mikkel Warming mener, at den københavnske hashmodel er blevet mere konkret.

Han peger blandt andet på kravet om en aldersgrænse – som han selv mener skal følge aldersgrænsen for køb af tobak – og kravet om, at kunderne skal vise legitimation for at undgå hashturisme.

I ansøgningen lægges der også op til, at offentlige og socioøkonomiske virksomheder skal stå for dyrkning af hampplanter. Indtil den danske høst er stabil, skal der også indhentes tilladelse til import af legal udenlandsk hash.
 
Last edited:
Et af argumenterne for offentligt salg af hash har været, at det ville berøve de kriminelle bander et lukrativt marked på over 1 milliard kroner. Ole Hækkerup tror ikke på den effekt:

»Hvis ikke de kriminelle kan tjene så meget på hash, skal man ikke tro, at de melder sig på Teknisk Skole. Så kaster de sig da bare over salg af heroin eller ecstacy eller prostituerede«.
Latterligt argument, da 1) de samme kriminelle i forvejen står for salget af disse og 2) salget af nævnte stoffer eller prostitution vil jo ikke stige bare fordi banderne kaster sig over det.

Argumentet omkring at fjerne grundlaget for at de kriminelle tjener tykt på den lukrative hashhandel ved at legalisere cannabis er et godt argument. Men jeg er træt af at argumentet næsten konstant står alene i medierne kontra myterne om de mange farer ved cannabis. Der er så mange usandheder og myter omkring cannabisbrug, at det er klart det største problem i forhold til en legalisering. Befolkningen skal uddannes og kende sandheden før vi ser en legalisering.

Antallet af danskere, der er afhængige af hash, er steget fra 8.000 til 11.000 på bare fire år og ligger ifølge Sundhedsstyrelsen på »et historisk højt niveau«.
Det lyder måske lidt barskt, men det er da et meget lavt tal set i forhold til mange andre samfundsproblematikker vi i Danmark står overfor. Vi har over 250.000 mennesker(anslået) der lider af ludomani og er afhængige af internettet og over 25.000 unge mennesker der lider af diverse spiseforstyrrelser. Og jeg er overbevist om at tallet på 11.000 hashafhængige ville blive halveret, hvis den "urene" ulovlige hash fra udlandet fyldt med benzen og bindingsmidler forsvandt fra Danmark. Desuden viser al forskningen at cannabis ikke skaber en fysisk afhængighed. Selvfølgelig er cannabis vanedannende - det er alt vi finder fornøjeligt i denne verden; sex, god mad, sport, skrabelodder osv. Det betyder ikke det skal være ulovligt.
 
Top