What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.
  • ICMag and The Vault are running a NEW contest in October! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Zombs Corner

Z

zomb

IMPORTANT!

IMPORTANT!

Ok, this one really frightens me...

If you live in DK or EU, try lickin your cigeret along the part it's glued, you'll find a red mark about halfways. This shit have been added recently, and makes the cigterette burn like shit when passed this mark, it even stops burning!!! What he fuck is it!!! Does the shit have any unknown problems???

Think I better stop smoking! -Why dont they tell us shit?!:cuss:

I allways lick me cigerettes along this part and just pull it open this way when toastin for mix, and discovered it about two weeks ago... Today I was confirmed that 'it' has been done, but not excactly what has been done...

Anyone knows about this shit pleaz let me know :wave:
 
Z

zomb


Perfekt! Mange tak... -ka ik li at tobaksindustrien med det samme påpeger at de vil korrigere for forandring i oplevelsen... Ikke til at vide hvad de tilsætter tobakken eller agter at gøre.

Tobaksindustrien nævner, at indførelsen af selvslukkende cigaretter ikke
kun betyder, at der skal anvendes nyt selvslukkende papir i produktionen,
men at det også betyder en ændring af de enkelte produkters tobaksblanding
for at fastholde den samme smagsoplevelse for forbrugerne.

Faktisk tilsætter de præcis hvad der skal til for at gøre mig afhængig! -og så er det fuckin lovligt!:moon:
 
Z

zomb

Økologi Vs. Organisk

Økologi Vs. Organisk

-Det indlæg kastes da lige i zombs corner også/ fra Mary Janes tråd
Økologisk Vs. Organisk ...

--------------------------------------------------------------------------------

For hyggen og faglighedens skyld har jeg studeret ovennævnte spørgsmål vedrørende økologi kontra organisk dyrkning for interesserede.

At dyrke organisk går på at at alt næring er enten bundet i uomsat organisk materiale, delvist omsat organisk materiale, samt omsat organisk materiale. Organisk materiale er således alt som ikke er kemisk, synthetisk eller mineralsk.

At dyrke økologisk er mange ting og definitionen af hvad økologi er har ændret sig gennem tiderne...

Økologi blev først defineret Ernst Haeckel i 1866, som var en af Darwins indflydelsesrige disiple. For ham var økologi: 'the comprehensive science of the relationship of the organism to the enviroment'. I årene efter Haeckel trækker planteøkologien og dyreøkologien sig væk fra hinanden...

Ricklefs 1973: definerer ecology som: 'the study of the natural enviroment, particually the interrelationships between organisms and their surroundings'.

Andrewartha 1961: 'the scientific study of the distribution and abundance of organisms'.

Krebs 1972: the scientific study of the interactions that determine the distribution and abundance of organisms'(han fortryder at den centrale rolle for 'relationships' er blevet tabt.

Det bedste ville måske være stadig at definere således: 'the scientific study of the distribution and abundance of organisms and the interactions that determine the distribution and abundance'.

-kilde; Townsend et al. Essentials of Ecology 3. edition. 2008

Studerer man økologi handler det meget om; arter, populationer, habitater, mønstre, intra/- og interspecifik konkurrence, vækst-død-og fødselsrater, predation, sygdom, evolutionsøkologi, ressurser, fysiske conditioner mv.

Dyrker man økologisk kan man godt fx bruge organisk gødning! -men aldrig industrielt indvundet, kemisk, eller synthetisk. Vækstfremmere, rodhormoner, pesticider, herbicider mv er også forbudt. Biologisk skadedyrsbekæmpelse er en metode til at undgå pesticider fx

Etisk er der primært retningerne; pligt etik(enhver handling skal ansvarliggøres, nytteetik(målet helliger midlet) og miljøetik. Under miljøetikken er en gren der kaldes dybde økologi defineret af en Nordmand som mener at mennesket er direkte afhængig af naturen omkring os, og sammenhængen for menneskets velbefindende er meget større end som så.

I denne artikel er titlen økologisk organisk fødevarer
http://www.kosttilskud-guide.dk/?p=65

I denne kan man dyrke økologisk med en organisk gødning
http://www.osmo.dk/default.asp?action=products&kat=kat2

I denne er økologisk og organisk dyrkning det samme
http://www.leksikon.org/art.php?n=310

I denne tillades organisk gødning på økologiske arealer
http://www.ecostyle.dk/Default.aspx?...86&PageCount=3

Opsumering: Man kan dyrke økologisk med organiske gødninger, og betegnelser vil ofte kunne erstatte hinanden. Man kan således også dyrke organisk med en økologisk gødning, men personligt ville jeg sige det omvendt. Generelt vil økologi , handle om produktionsmetoden og etiske hensyn som bæredygtighed samt alternativer til konventionelt landbrug med pesticider og herbicider, men også hvilken gødning der må tilsættes, fx en organisk som er lavet af organiske stoffer(animalsk gødning)

Ser man på varedeklarationen fx; Light mix fra Biobizz; Ideal potte jord til organisk dyrkning til dem som vil have kontrol over Dyrkningsprocessen gennem tilføjelse af flydende gødning(som jeg forstår det behøver denne ikke være organisk, idet det går på gromediet som her er baseret på organiske komponenter nemlig jord, nærmere nok spaghnum). En lille smule gødet for at sikre hurtig udvikling af rødder og kraftfuld ny tilvækst

Altså vil alle typer jord, spaghnum eller andre dyrkningssubstrater som fx; Cannacoco være organiske dyrkningsmedier. Rockwool slabs og leca er vel også organiske på en måde idet alle materialerne kommer fra naturen.

Håber jeg er ved at være hele vejen rundt om emnet, og føler da selv vi er kommet et svar nærmere...

Et lille princip med på vejen; Tilfør jorden hvad du tager fra den!

Dette er også økologi så det basker!

Brug gerne planter som har kvælstofsamlende knoldebakterier; Fabaceae, ærteblomstfamilien som fx; lupin, ærter, bønner, vikke, kællingetand, kløver mv. og kultiver dem ned i jorden løbende.

De fleste planter kan leve i symbiotiske forhold med svampe som gavner det volumen i jorden planter kan optage næring fra idet de hæfter sig på plantens rødder og dermed forøger det samlede rodvolumen.

Det du selv har gang i med tangekstrakt, benmel, blodmel osv er også fed økologi
 
Z

zomb

Outdoor laty lady

Outdoor laty lady

24-8-2011004.jpg


Will she make it? -just starting to build up flowers... Think its some Lala Erdpurt
 

paulo73

Convicted for turning dreams into reality
Veteran
If it is a Lala Erdpurt it might have a chance still.
Are you taking any preventive measure against mold and bud rot?
She looks lush by the way.
 
Z

zomb

..sometimes even punishing the males instead of just finishing them of, mad mad mad, but had to lend this girl a helping hand into the sun, as it was to the side, not upwards! ..but hell ya, love bondage, guerilla, and green sex!
 
Z

zomb

Are you taking any preventive measure against mold and bud rot?

Preventive homemade weedtea of plants collected in nature, cold extracted, fermented and soluted in rainwater... Especially Rejnfan, Røllike, Padderok, lægekulsukker and Honningurt will fight fungis, mold and rot.
 
Z

zomb

...just some root and vegging...

...just some root and vegging...

I decided try rooting a leaf and here you go, haha
28-8-2011020.jpg

Where will it build up the shootin stem?! Have seen pix in here where buds grew from the point where all the 'finger' strings meet. I think this one will die soon, and if its gonna make it, its gonna shot form the bottom... How bout u?!

Love this little psycho! -6. day cut from little clone topping in½l.-showed first root on day 4. among others she has other winner potentials as winner in growspeed and internodes
28-8-2011015.jpg


These budclones are set to root/ reveg. -Some
great keepers were missed in the prediction
28-8-2011003.jpg


...evoked switching from 18w fl to 200w cfl, stem colour simply turned red almost immediatly, as you can read by the pic
18-8-2011grow007.jpg


:dance013:
 
Z

zomb

...info on Colchicine...

...info on Colchicine...

Colchicine is used to karyotype cells. It halts the cell cycle at metaphase and at higher concentrations can be VERY VERY DANGEROUS. If that happens your cells just stop dividing, so no more new cells to replace the old and repeated exposure is certain to cause wasting as the body basically dies. Also, it only helps induce polyploidism on rare occasion. You can't just treat a bunch of seeds and all of them turn out polyploid, it is a very rare occurence in nature because it results in infertile offspring when they cross with Wild type varieties and often have some type of disorder when crossed with another polyploid.

A seedless watermelon is an example of polyploid and polyploid cross. They treat a shit ton of watermelon plants with colchicine and it causes the gametes that form the seed to contain both sets of chromosomes(tetraploid) from that parent because mieosis wasn't completed and didn't segregate the two different alleles. Those few plants are then crossed back to a normal wild type diploid watermelon. The resulting seeds are there for triploid and can't be crossed with the diploid or tetraploid plants. even when the triploid crosses back the results are usually aborted fruit or some other problem that usually results in no fruit.

Guess I should add, you wouldn't want to treat the seeds the seeds have developed yet... You need to treat the growth tips where the sex organs will be located much like a STS, CS or GA treatment for fem seeds. It isn't permanent.

So the stuff is highly toxic and dangerous to handle and won't work with everything treated. But it will work with some treated. So in theory you could treat growth tips in veg, clone from the different sites. Grow out the clones to find enhanced effects and then pollinate clones that have become altered in a positive way. By using the same pollen source and propogating cuttings from the same successfully modified site you could then make super feminized triploid seeds right?

P.S. Between to the two of us, I think I'd pass on smoking any plant material that actually came in contact with the Colchicine but thats just me.
 
Z

zomb

Micro porn

Micro porn

...psychadelic...
pic0011.jpg

G13
pic0004.jpg

...broken nug
pic0010.jpg

Kashmir
pic0027.jpg

pic0030.jpg

Tjalava!
pic0040.jpg

:dance013:
 
Last edited:
Z

zomb

Femseeds the Soma way...

Femseeds the Soma way...

Great info from a place called THCTalk/profile grub...:thank you:
Creating feminized cannabis seeds is an art. Just like art, there are a few different methods of application. I have written about some of my different methods of making seeds in previous HIGH TIMES articles. I have used gibberellic acid, pH stress, light stress, and fertilizer stress to force my female plants to make seeds. All of these methods are harsh on the plants, and some, like the gibberellic acid, are not organic. In my search for cleaner, more earth-friendly ways of working with the cannabis plant, I have found a new way to make feminized seeds. Feminized seeds occur as a result of stress, rather than genetics. All cannabis plants can and will make male flowers under stress. Certain strains like a higher pH, some a lower one. Some like a lot of food, some like much less. There is quite a lot of variety in marijuana genetics, and you can’t treat every plant the same way.

It takes many harvests before you really get to know a particular strain. Just like getting to know human friends, it takes time. I have grown the same strains for close to a decade, and am truly getting to know every nuance the different plants exhibit. I can recognize them from a distance. I must say that I get a lot of help from my friends, both in making seeds and in learning new and better ways of working with this sacred plant.

I named this new method "Rodelization," after a friend who helped me realize and make use of this way of creating female seeds. After growing crop after crop of the same plants in the same conditions, I noticed that if I flowered the plants 10-14 days longer than usual, they would develop male "bananas." A male banana is a very slight male flower on a female marijuana plant that is formed because of stress. Usually they do not let out any pollen early enough to make seeds, but they sometimes do. They are a built-in safety factor so that in case of severe conditions, the plant can make sure the species is furthered.

To me, a male banana is quite a beautiful thing. It has the potential of making all female seeds. Many growers out there have male-banana phobia. They see one and have heart palpitations, they want to cut down the entire crop, or at the very least take tweezers and pluck the little yellow emergency devices out. I call them "emergency devices" because they emerge at times of stress.

In the Rodelization method, the male banana is very valuable. After growing your female plants 10-14 days longer than usual, hang them up to dry, then carefully take them off the drying lines and inspect for bananas. Each and every banana should be removed, and placed in a small bag labeled very accurately. These sealed bags can be placed in the fridge for one or two months and still remain potent.

For the next phase, you need to have a separate crop that’s already 2 1/2 weeks into flowering. Take your sealed bags of pollen out of the fridge, and proceed to impregnate your new crop of females. To do this, you must first match the female plant and the pollen from the same strain in the previous crop. Shut all the fans in the growroom down. Then take a very fine paintbrush, dip it in the bag of pollen, and paint it on the female flower. Do this to each different strain you have growing together. I have done it with up to 10 different kinds in the same room with great success.

I use the lower flowers to make seeds, leaving the top colas seedless for smoking. This method takes time (two crops), but is completely organic, and lets you have great-quality smoke at the same time you make your female seeds. If you’re one of those growers who’s never grown seeds for fear of not having something good to smoke, you will love this method.

You can also use this pollen to make new female crosses by cross-pollinating. The older females with the male bananas can be brought into the room with the younger, unpollinated females after they are three weeks into flowering. Turn all of the circulation fans on high, and the little bits of pollen will proceed to make it around the room. Do this for several days. Six to seven weeks later, you will have ripe 100% feminized seeds; not nearly as many as a male plant would make, but enough to start over somewhere else with the same genetics." - Soma.
 
Z

zomb

One day after weedtea...

One day after weedtea...

This plant was given homemade weedtea yesterday, and really looks happy today!!! plants extracted from; Mentha, lavander, merian, chives, medical sage etc. Dosage 1-10
HPIM1869.jpg
 

Mary-Jane

Member
Hej zomb! :wave:

Det var da også et nice hjørne du har fået bygget her. Dine piger ser sunde og smukke ud. Men fedt at se du også eksperimenterer lidt med vores elskede plante (jeg er fan af bladet der slog rødder). :respect:

Men jeg har lige et spørgsmål jeg vil smide til dig, højtærede orakel ;) - men andre er selvfølgelig velkomne til at deltage.

"Betyder pH-værdi noget i organisk jord og i så fald hvorfor/hvorfor ikke?"

Lad mig uddybe lidt. Et andet orakel, BurnOne, har ovre i 'Organic soil'-foraet prædiket, at med hans organiske blanding, skal vi bare smide pH-pindene væk. Og jeg er da tilbøjelig til at give ham ret, for mine piger har ikke fået pH-justeret vand og de viser ingen mangelsymptomer. Og sidst jeg målte min pH var den på 7.6, altså en god del højere end de optimale, 5-6.

Her er hvad jer tænker:

- Enten er det BurnOne's sammensætning (dolomitkalk hæver eksempelvis pH-værdien) der er lige skabet og rammer en surhedsgrad på 5-6.

- Eller også er det mikroorganismerne der sørger for at omsætte det organiske materiale til en form som planten kan optage, uanfægtet hvad pH'en måtte være. Så selvom pH'en i jorden er eksempelvis 8, så sørger mikroorganismerne for at boron er tilgængeligt (selvom det normalt er svært tilgængeligt ved en høj pH). Altså lidt ligesom enzymer gør det i kroppen.

Jeg hælder mest til sidste mulighed, men... educate me! :scripture:
 
Hej zomb! :wave:

Det var da også et nice hjørne du har fået bygget her. Dine piger ser sunde og smukke ud. Men fedt at se du også eksperimenterer lidt med vores elskede plante (jeg er fan af bladet der slog rødder). :respect:

Men jeg har lige et spørgsmål jeg vil smide til dig, højtærede orakel ;) - men andre er selvfølgelig velkomne til at deltage.

"Betyder pH-værdi noget i organisk jord og i så fald hvorfor/hvorfor ikke?"

Lad mig uddybe lidt. Et andet orakel, BurnOne, har ovre i 'Organic soil'-foraet prædiket, at med hans organiske blanding, skal vi bare smide pH-pindene væk. Og jeg er da tilbøjelig til at give ham ret, for mine piger har ikke fået pH-justeret vand og de viser ingen mangelsymptomer. Og sidst jeg målte min pH var den på 7.6, altså en god del højere end de optimale, 5-6.

Her er hvad jer tænker:

- Enten er det BurnOne's sammensætning (dolomitkalk hæver eksempelvis pH-værdien) der er lige skabet og rammer en surhedsgrad på 5-6.

- Eller også er det mikroorganismerne der sørger for at omsætte det organiske materiale til en form som planten kan optage, uanfægtet hvad pH'en måtte være. Så selvom pH'en i jorden er eksempelvis 8, så sørger mikroorganismerne for at boron er tilgængeligt (selvom det normalt er svært tilgængeligt ved en høj pH). Altså lidt ligesom enzymer gør det i kroppen.

Jeg hælder mest til sidste mulighed, men... educate me! :scripture:

En anden ting ifh til mikroorganismerne og pH er at pH'en indikerer hvordan din jordfauna har det, da et pludselig fald eller stigning gerne viser et eller andet er galt.

Er der nogen som har erfaring med at tilsætte svampe som er kendt for at indgå mykorrhiza med planterne for at sparke endnu mere gang i optagelsen?

Lækker tråd ellers zomb, ser sku godt ud :D
 
Z

zomb

:witch2: :smoke out::witch:

"Betyder pH-værdi noget i organisk jord og i så fald hvorfor/hvorfor ikke?"

BurnOne's organiske blanding... dolomitkalk... rammer en surhedsgrad på 5-6- Og sidst jeg målte min pH var den på 7.6

Hey MJ, hyggeligt du er her... :coffee: ...håber du er klar med kaffe og dertil hørende...:kos: ja, pH betyder meget i jord. Dolomitkalk har fra naturen en PH værdi på 6,5-7 og vil med virke til at hæve mod dette niveau afhængig af hvor meget der tilsættes gromediet. Dette er meget heldigt idet cannabis i jord trives bedst ved pH 6.3 to 6.8, i hydroponi dog 5.2 til 5.8. Jeg tror fejlen er postevand?! -har du læst om han bruger RO anlæg? Ugavnlige kationer vil hurtigt tage pladsen fra de gavnlige næringsstoffer, og saltene vil hæve pH. Selvom dolomitkalk kan bruges til at hæve pH, vil du sænke hvis pH er højere end 7 i forvejen! :dance013:

:clover:pH lynkursus:scripture:

Pleaz follow link and play while reading

http://www.youtube.com/playlist?list=PL6816BEA31C23F68A&feature=mh_lolz

Alle planter afgiver CO² fra rødderne iht. respiration/ rodåndingsprocessen, og derfor vil jorden langsomt forsures, altså pH vil falde med tiden -dette kan dog modvirkes naturligt ved at løvfald og andet plantemateriale får lov at nedbryde og kompostere til gavn for kommende plantegenerationer. fx; Visner blomster fra lavendel er rigeligt gødning til følgende års vækst og blomster. Alle planter har et pH spektrum de befinder sig bedst i mht, næringsoptagelse. Det er nemlig således at næringsstofferne optages i et bestemt pH interval! På en mark hæves pH værdien med kalkgranulat, således planterne kan optage den næring der er i jorden ...i gamle dage havde 2-3 gårde i sammenslutning, en mergelgrav, hvor de med trillebør hentede ét læs ad gangen til udbringning på marken. Grunden til at man bliver nød til at gøre dette er at man tager mere fra jorden end hvad man giver!!! Udpining er også en problematik idet mange mikronæringsstofdepoter udtømmes ved gentagen dyrkning af samme afgrøde. Vekselafgrøder er godt, endnu bedre er selskabs/ nytteplanter. Nogle kan samle kvælstof gennem knoldebakterier (alle fra ærteblomstfamilien), som kan optages i dine planter ved kultivering ned i jorden, andre kan holde skadedyr på afstand; fx honnigurt. De bedste jorde i DK lige uden for KBH v. Sengeløse og omegn, er sikret godt dræn og god pH pga. kalkholdig gletcher morænebund, dog er det kun de øverste 30 cm der har størst indflydelse på afgrøden, og derfor skal der kalkes for at hæve pH alligevel. Phospher er straks være mht. bæredygtighed idet planterne kun kan optage 10% af hvad der årligt bliver udbragt. Dette skyldes at det bindes så hårdt at det ikke er tilgængeligt for planterne. -endnu et argument for mykorrhiza, idet vi så kun kan hjælpe med at gøre plantens 'optagelsesområde' større, gennem symbiose med de gavnligesvampe som 'kobler' sig til- og udvider rodnettet, mod til gengæld at modtage lidt glukose fra planten. Essentielt i denne sammenhæng er at snakke om pH's betydning... fx; er din plæne ved at være overtaget af mos kan man selvfølgelig bruge jernvitrol der bekæmper mossen, men i længden holder det ikke... Istedet skal man gøde med plænegødning samt kalke for at hæve pH idet græsset ynder høj pH og mosset lav. en uge efter er mosset dødt og græsset grønt! -men husk, hvis græsset klippes ugentligt, vil det fremprovokere vækst og mere rodånding, CO², forsuring... ond cirkel, og ikke bæredygtig! :ying:

Cannabis vokser i et bredt pH interval, men ynder faktisk en anelse surhed, idet neutral jo er pH7. Bruger du postevand uden kogning eller RO system vil din jord med tiden få for høj pH værdi idet saltene fra vandet er basiske. -der er dog også andre måder at nedbringe ph fx; eddike... pH ophobningen i jorden vil simpelthen bringe dine planter i tilstanden 'nutrientlock' hvor intet kan optages, og væksten stamper fuldstændigt. Vandes derimod aldrig med postevand eller tilsættes ikke kalk vil der ske omtrent det samme, men i den lave ende af skalaen, altså sur jord.

:plant grow: Enårige planter har meget at nå i deres liv, spiring, vækst, blomst, frødannelse, frøspredning, og skal derfor bruge meget næring, typisk vil de optage bedst omkring neutral- slightly under... fx; tomat pH6, ærter pH6,5-7,5, canna 6,2-6,8 osv.

I pH sammenhæng er CEC værdier også essentielle! Cat-ion Exchange Capacity, kationadsorptionskapacitet, som på 'dansk' bare betyder hvor stor jordens evne er til at holde på næringsstoffer, nærmere hvor meget den max kan indeholde. Dette kan måles nemt ved at lede strøm igennem jordvæsken, idet næringen kun hænger på negativt ladede molekyler, som fx; humus og ler! Derfor er ler et must outdoor hvor det er nødvendigt at 'holde' på næringen idet der er hyppig udvaskning gennem jordlagene qua nedbør, og holde på vandet for den sags skyld! lidt ler til tøzerne indoor er mega najs, hvis man 'slagger' lidt i ny og næ, hehe

Har man samme plante kørende længe kan den tilvænnes vildt høje CEC værdier og derfor optage mere næring, blive større, hurtigere færdig osv...

I naturen kan du bruge indikatorplanter for at se hvor der er den ønskede pH. Er der nælder, er der fx meget kvælstof i jorden. Andre planter idikerer fugt i dybere jordlag mv...

Det er fornuftigt at tjekke pH hvis dine planter pludselig er underlige, da det somregel er her fejlen er at finde, som Duckhunter også er inde på...
:tiphat:

:tree: :smoke out:

Er der nogen som har erfaring med at tilsætte svampe som er kendt for at indgå mykorrhiza med planterne for at sparke endnu mere gang i optagelsen?Lækker tråd ellers zomb, ser sku godt ud :D

Hey Duckhunter! Jeg har faktisk lavet et lille myko projekt som pt 'koger' ifbm. plante-ekstrakt udflugt/ projekt blev også hjembragt rodmateriale med lidt jord, et par stykker fra alle planterne, som herefter er added noget coco gro medium og plantet sammen med nogle levende canna-værter. Nu skal myko/- svampe-familierne bare multipliceres og holdes i live... spændende, men det er satme noget man skal tro på, for det vil jo kun være en af mange ting der medvirker til trivsel! Burde lave nogle klon forsøg hvor alt andet udelukkes, og nogle for mykomix! :wave:

:tree::smoke out: :needcoffee: :witch2:
 

Mary-Jane

Member
zomb> Tak for svaret. Så vidt jeg har læst mig til benytter BurnOne almindeligt vand. Både fordi han nævner, at man skal stille sit vand til fordampning inden man vander pigerne (de tilsætter gerne klorin til vandet i USA), men han nævner heller ikke nogen steder at der skal tilsættes ekstra calcium og magnesium (som vel er tilfældet hvis man bruger RO vand).

I 'Organin for beginners'-tråden nævner BurnOne også, at han har prøvet at have så ekstreme pH'er som 4 og 9 og at planterne stadig har haft det godt. Så humus må fungere som en slags buffer og mikroberne sørger for optagelsen af næring (for makronæringsstofferne er kun meget svært tilgængelige ved en pH på 4).

Duckhunter> MicrobeMan fra 'Organic soil' har skrevet om mikrober på denne side: http://www.microbeorganics.com/.
Hvis du kører helt ned i bunden er der to opskrifter, den ene er bakterie/arker-domineret og den anden er svampe-domineret. Men mon ikke en mellemting er det bedste. Diversitet = kvalitet. ;)
 
Z

zomb

zomb> Tak for svaret. Så vidt jeg har læst mig til benytter BurnOne almindeligt vand. Både fordi han nævner, at man skal stille sit vand til fordampning inden man vander pigerne (de tilsætter gerne klorin til vandet i USA), men han nævner heller ikke nogen steder at der skal tilsættes ekstra calcium og magnesium (som vel er tilfældet hvis man bruger RO vand). I 'Organin for beginners'-tråden nævner BurnOne også, at han har prøvet at have så ekstreme pH'er som 4 og 9 og at planterne stadig har haft det godt. Så humus må fungere som en slags buffer og mikroberne sørger for optagelsen af næring (for makronæringsstofferne er kun meget svært tilgængelige ved en pH på 4).

Duckhunter> MicrobeMan fra 'Organic soil' har skrevet om mikrober på denne side: http://www.microbeorganics.com/.
Hvis du kører helt ned i bunden er der to opskrifter, den ene er bakterie/arker-domineret og den anden er svampe-domineret. Men mon ikke en mellemting er det bedste. Diversitet = kvalitet. ;)

Cool, der da lidt læsestof... :thank you:

Vi tilsætter også klor i DK, men i mindre mængder. BTW, så hæver klor pH til 6,8-7...-at stille vandet til fordampning??? Det er godt at vandet har stuetemperatur ihvertfald! mht. om hans planter har haft det godt ved pH4 og 9 tror jeg ikke simpelthen ikke på, så skal planterne ha været tilvænnet over lang tid. De ville have haft det bedre ved optimal pH, i bedre vækst, og mere modstandsdygtige... -også mikroberne for den sags skyld! Mht. Mg og Ca, så er dolomitkalk rig på dette, hvorfor det ikke skal tilsættes yderligere... Disse 2 stoffer afgører vandets hårdhed i postevandet, sorteres fra i RO vand, men tilsat igen gennem dolomitkalk! Jeg blander selv kogt vand og tappevand, alt vand der tilbage efter kaffe og the brygning, gemmes...

Ved for høj og lav pH begynder mikroberne at være inaktive og dø! De forskellige mikrober lever ved forskellig pH, altså brintion koncentrationer...

Det er kun finjordsfraktionen; <2mm, der har betydning for plantevæksten. Humus er den vigtigste substans i jorden. Nedbrydere har omsat organisk materiale, så det nu kan optages af planterne, men humus er også negativt ladet, hvorfor alle de positive næringsstofer kan side fast herpå, altså som en bank, og bruges af planterne når 'vinduet for optagelse' åbner... Ler har samme egenskab. Bankens kapacitet måles med CEC værdien! Populært sagt siger vi, at mikroorgansimerne æder affaldet og omdanner det til kuldioxid, vand og salte. Med tiden indgår disse elementer igen i naturens økologiske kredsløb.

En anden vigtig funktion opstår under processen forrådnelse. Når dødt organisk materiale bliver nedbrudt, bliver der som følge dannet ammoniak. Når dette stof kommer i kontakt med vand, dannes der et ammoniumion. Dette ammoniumion bliver omdannet til nitritioner ved hjælp af effektive nitrit bakterier. Derefter omdanner nitrat nitritioner til nitrationer. De mange kemiske reaktioner resulterer i det vi kalder nitrifikationsprocessen. Denne proces medfører, at planter kan få de næringstoffer, som de har brug for til deres overlevelse. Alligevel kan visse problemer opstå; hvis planter modtager mere næring end de kan optage, kan næringen blive udnyttet af alger. Formerer algerne sig, medfører det, at underhavsplanter ikke kan få det nødvendige sollys til deres fotosyntese. I stedet foretager disse planter respiration. Dette vil resultere i iltsvind, der medfører fiske- og plantedød. Ved nebrydelsen af disse forsvinder endnu mere ilt.

lidt om mikrober...

Pleaz follow link and listen while reading :dance013:;
http://www.youtube.com/playlist?list=PL6816BEA31C23F68A&feature=mh_lolz

Bestemmelse af effekten af ​​brint-ion koncentrationen (pH) på væksten af ​​mikrobielle kulturer. Mikrober, selv om de leveres med alle nødvendige ernæringsmæssige krav, kan stadig ikke vokse. Bakterier, encellede eukaryoter og andre mikrober, kan kun leve og formere sig inden for en vis række miljømæssige forhold. Faktorer, der kan påvirke, hvis eller hvordan mikroorganismer kan vokse, er temperatur, pH, opløst gasser, osmotisk tryk og vandtilgængelighed. Mikrober, såsom bakterier er følsomme over for brintionkoncentration de finder i deres miljø. Store proteiner, såsom enzymer, der er påvirket af pH. De fleste bakterier vokser bedst omkring neutral pH-værdier (6,5-7,0), men nogle trives i meget sure forhold, og nogle kan endda tåle en pH-værdi så lav som 1,0. Sådanne syre kærlige mikrober kaldes acidophiles. Selv om de kan leve i meget sure miljøer, deres interne pH er meget tættere på neutrale værdier. Nogle bakterier producerer syre som de vokser. Denne syre udskilles og sænker pH eller det omgivende miljø. Denne sidste ende bringer bakterievækst i stå, medmindre noget andet i miljøet neutraliserer den bakterielle syre. -en buffer bruges til at absorbere den overskydende syre, og holder pH i den voksende kultur på optimale værdier. Hver art af mikrobe har sin egen karakteristiske sortiment af pH-værdier, som det vokser og reproducerer bedst.
:tiphat:

...mykorrhiza...

Der findes mange forskellige svampe og svampegrupper som danner mykorrhiza med højere planter, både arter med og uden synlige frugtlegemer ("paddehatte"). Det anslåes at mellem 80 og 90 % af vore træarter, samt en betydelig del del af vore urteagtige planter har dette afhængighedesforhold.

EctomycorrhizacTJV.jpg


Mykorrhiza1.jpg


Endomykorrhiza. svampen Glomus intraradices ses her i forbindelse med rodhår. De runde, mørke dannelser er såkaldte vesikler, en slags næringsdepoter. De tynde strenge er hyfer, der trænger ind i cellerne.

Mykorriza opdeles i 2 Hovedgrupper:Ecto og endo-mykorrhiza

Hvorfor interesse for mykorrhiza ?

Verden over er der i de sidste 30 år, anvendt enorme summer på at forsøge at forstå og styre dette kompliserede system. Nye molekylære metoder har gjort det muligt at studere mere præcist, hvilke savmpe der er involveret. Man er klar over at det især er planternes optagelse af fosfor der forbedres ved tilstedeværelsen af mykorrhiza, en vigtig ting, da fosfor jo ofte er ret fast bundet i jorden. Et andet indsatsområde er sygdomsbekæmpelsen. Det viser sig at tilstedeværelsen af mykorrhiza i visse tilfælde kan beskytte planterne mod visse rodsygdomme.

Følgende positive effekter af mykorrhiza kan opsummeres:
Udvidet "rodsystem".
Forbedret næringsstofoptagelse (især fosfor).
Forbedret vandoptagelse (mindre tørkestres).
Positiv effekt på jordstrukturen.
Øget modstandsdygtighed mod plantesygdomme.

Idag forskes der hos Danmarks Jordbrugsforskning, intens i mulighederne for sygdomsbekæmpelse ved tilsætning af mykorrhiza til dyrkningsmedier. Både hos urteagtige planter, potteplanter og mere vedagtige planter i planteskoler, håber man på en effekt. Af jordboende svampe som forårsager plantesygdomme nævnes Pythium (rodbrand), Phytophthora, og Fusarium (visnesyge), som nogle af de svampe man vil forsøge at bekæmpe.

Hvad kan havebrugeren gøre ?

Hvordan får man mest nytte af mykorrhiza i sin have. Mykorrhiza er normalt i større eller mindre grad, til stede alle vegne i jorden. Vel og mærket hvis ikke jorden har været kogt eller behandlet med et jorddesinfektionsmiddel. Det hævdes at kraftig jordbearbejdning er skadeligt (ødelægger hyferne). Jordbearbejning har dog så mange andre fordele hvorfor indsatsen bør vurderes. Stort indhold af fosfor i jorden er skadeligt for svampen.

Kan mykorrhiza tilsættes jorden ?

I visse tilfælde kunne man godt forestille sig at jorden ikke indeholder de gavnlige svampe som er nødvendige for de valgte planter. Normalt vil mykorrhiza dog følge med rødderne på de planter vi anskaffer os.

I Danmark findes sphagnumprodukter tilsat mykorrhiza, der markedsføres til golfbaner. Den tilsatte mykorrhiza inficerer græsrødder og skulle således forbedre konkurrenceevnen for de ønskede græsarter. Jeg har ikke selv kendskab til effekten af disse produkter.

Det er imidlertid muligt selv at pode jorden. I litteraturen nævnes det, at mange træagtige planter vokser bedre, hvis man samtidig med plantningen, drysser lidt jord fra etablerede bevoksninger i plantehullet.

:tiphat:

ps; mht. til weedtea, så kan du nøjes med 1/5 materiale, hvis du tørrer først!
 

Latest posts

Latest posts

Top