What's new

Xhashish 2010 udendørs ( 2 Grow )

Xhashish

Active member
Veteran
Hejsa derude i det danske land (=

dette bliver så min 2010 tråd, måske bliver der også oprettet en i outdoor growing , er ikke helt sikker endnu ...
grundet personlige problemer, blev der ikke rigtig så voldsomt meget ud af sidste års høst, og ikke rigtig nogle billeder.. men her et et enkelt -


Men for at starte for en ende, så er planen at der skal fyldes godt op i haven denne sæson :biggrin:

efter et mindre uheld med frøene har jeg nu ikke længere styr på de forskellige sorter, altså hvilke der er hvad ..

Men her er nogle af de forskellige -

Nothern Ligths , tvivler lidt på den når at blive færdig, men et forsøg værd syntes jeg hehe

Afghan
Tyrkisk Pot
White Whidow
Svigerfars Ryger
Jægerspris Pot
Early Durban
Og en del forskellige som jeg har fået/byttet mig til (=

Har desværre været alt for sløv til at tage billeder, men lover jeg nok skal få gjort noget ved det..

planen er at starte dem op indenfor, for derefter at plante dem ud i haven .. jord er indkøbt - sindsygt slæbearbejde!!!
men tror det bliver godt, der var nemlig enorm forskel sidste år, på planter jeg havde i jorden til dem jeg havde i potter ...

2** frø blev sat til spiring, men gik ikke lige helt efter planen næsten 100 frø udklækkede ikke :( , ikke så meget og gøre ved det, men stadig rimelig surt .. så nye frø er ved at blive spiret, mens de andre hygger sig under et par lysstofrør ...

Eneste billeder jeg rigtigt har fået taget indtil videre -
men skal der nok blive lavet om på :)

her står er par stykker og hygger sig, håber der bliver fyldt ud, og der kommer et par lamper mere ..





Det var alt for denne gang , spørg endelig hvis der er noget i vil vide (=

Obs. billeder er omkring en uge gamle....
 

blackone

Active member
Veteran
Det ser godt ud:) Hvor stort er det bord? Jeg bruger 2 dobbelte armaturer d.v.s. 4 rør i alt på 65*130cm og det fungerer rigtigt godt til veg. Damn du kan have mange planter der....
 

Xhashish

Active member
Veteran
Blackone , tak for de fine ord (=

det måler 220 * 120 , så jo der skulle gerne kunne stå en del planter, bunden er en mdf plade, beklædt med plastic, derefter skruede jeg lister på , og gav det silikone hele vejen rundt , fungerer fint som en stor bakke, da jeg ikke rigtig har kunne finde noget færdigt i den størrelse - og til en overskuelig pris, så det blev til et hjemmelavet bord (=

Indtil videre hænger der 5 dobbelt armaturer , men planen er at der skal 3 mere til, så skulle de da ikke have behov for mere lys ...
det er 36 W rør, varm & kold hvid .. Blackone hvilke bruger du ???
Ventilator er også kommet op idag..

her er et par billeder af bordet, ikke så nemt og komme til at tage billeder da rummet er en lille smule trængt..





Her er lidt billeder af planterne, først nogle der ikke ser helt så optimale ud, forslag til hvad problemet er modtages meget gerne !!! ???









Vil i sige lamperne hænger for tæt på planten??






Den ene række ser ud til at have det lidt hårdt, men har svært ved og se hvad problemet skulle være...
og der hænger selvfølgelig også en lampe ind over her -



Lidt andre billeder







..

"hyggede" mig lidt med at lave "sneglekranse" eller hvad man kan kalde det ud af dåser, det tager lidt tid , men det er hvad det blev til idag (=





Det var alt for idag (-:
 

blackone

Active member
Veteran
Du mener det sku seriøst der:)
Mine rør er 36W Philips TL-D 865, og mit armatur ligner dit utroligt meget. Jeg tror jeg købte mit i Harald Nyborg.
De rør er rigtig gode - de har 3250 lumen eller godt 90 lumen/W. Det er meget mere end CFL og også en bedre spredning. Det er næsten lige så godt som de mest effektive T5 og faktisk bedre end MH.

Ulempen er så lige at den magnetiske ballast sluger 9-10 W og der er en ballast per rør... med en elektronisk ballast (hf forkobling) vil man komme ned på kun et par W overhead, og endda få 10% mere lysintensitet.
 

Xhashish

Active member
Veteran
Jo tak (= syntes også det ser rimelig lovende ud indtil videre, måske et lidt stort sats som 2 grow, men tjae, når nu endelig muligheden er her, så hvorfor ikke prøve den af... kan jo kun gøre mig klogere til kommende sæsoner (= men hvis alt går efter planer og forhåbninger, skulle der gerne blive omkring 250-400 planter.. lidt svært og sige med dårlige frø, haner og så videre, men skulle gerne bilve en pæn have i sidste ende ...
mht. Hfkobling, havde også overvejet det i starten, men taget i betragtning af prisen, så tror jeg det vil være nogenlunde hips som haps og skulle købe til alle armaturer, en fordel ville selvfølgelig være hvis lysintensiteten bliver forstærket, har valgt og satste på det helt almindelige..
og du ser helt rigtigt, disse armaturer er også fra harald nyborg hehe...

Rørerne er henholdsvis Pyrolux & Sartano og skulle efter sigende yde henholdsvis 3350 og 3250 lumen.. Og de kører 24 timer i døgnet.

Her er hvad jeg mente med slæbearbejde i tidligere post -







Lidt frø -


Her er lidt lige inden de bliver sat til spiring, dette er næstsidste hold udover denne tallerken er 65 andre frø også sat til spiring idag, sidste hold bliver sat over i weekenden, regner med at spire omkring 150 frø til, og så må det være det for i år...




Og lige et lille billed fra de små planter - 97 stk indtil videre...



(=
 

PrinceOfPersia

Active member
Ser sku godt ud !!

Men kan fortælle dig at du dyrker over din egen kapacitet hvis du er ene og alene om det.
Hvis du er alene, kan jeg lige så godt fortælle dig at du burde investere i en trimmemaskine. Hvis du heldig og ender med en masse hunner så det en af de fedeste oplevelser at høste så mange planter. Men det kan hurtigt komme bag på dig hvor meget arbejde der i virkeligheden er i det.. Det fladt at blive overrasket, men det jo godt en del af lære processen.

Og pas på med at dyrke for mange sorter inden for et lile område. Der vil altid være en eller to sorter ibland de mange man dyrker som er svagere end de andre. Det der såkan ske er at de overfører sygdomme og mug til de nærmeste planter hvis det går helt galt.

Hold sorterne adskilt.

Dyrk færre sorter og koncentrerer dig om dem. Gå efter noget som andre har succes med. Jeg det kan vre svært fordi man altid ønsker at eksperimentere og se hvad diverse sorter har at byde på.
Men jeg går ik ud fra det er den vigtigste faktor hos dig. Du er visst ude efter volumen, og derfor burde du holde det simpelt og ligetil så du ikke bliver overrasket og står med større tab.

Nåjo, de der små planter der er deforme har en fuckd up dna. Det kan være pga indavl eller hormornforstyrrende midler der blevet brugt i avlstræet... skrot dem og start nogle nye.
 

Bulldog501

Member








Vil i sige lamperne hænger for tæt på planten??




those deformed ones could just errors in their dna but it might also be from too much fertilizer or too low ph
for seedlings make sure you use unfertilized soil and measure the ph value and adjust with lime if its too much below 6,5-7

for grown up plants keep them as close to the tubes ass possible without touching
for seedlings keep them 4-6 cm from the tops
if you have them too far away they will stretch a lot
 

Xhashish

Active member
Veteran


Tak for din besked (=
er ikke helt alene om det, har et par stykker til at hjælpe..
og trimmermaskine er nærmest et must, blev selv en del overrasket over hvor lang tid det tog og trimme 15 planter sidste år, så vil ikke stå i en situation og ikke kunne nå det i år, så jo der skal købes en, er på udkig, men ved ikke helt med størrelse og sådan endnu...

med hensyn til sorter, de kommer alle til at stå adskilt, og da alle frø er spiret, vil jeg satse på at få dem ud haven, og så må vi se om det bliver en positiv eller negativ overraskelse jeg får mig, er sådan set klar på det meste, som sagt er det jo også lidt et sats at prøve i den her størrelses orden, ingen ved hvor lang tid muligheden er der, så bare med at afprøve den ..

De krøllede mærkelige planter er nu røget ud, og et sæt nye er kommet til..

those deformed ones could just errors in their dna but it might also be from too much fertilizer or too low ph
for seedlings make sure you use unfertilized soil and measure the ph value and adjust with lime if its too much below 6,5-7

Hey thanks for your message, ph is 6.8 , so looks okay i think, maybe your rigth about the soil, cause some of the plants got wrong soil in the beginning, soil with fertilizer.. but now all the deformed plants are dead, simply removed all of them yesterday..
 

Easygrowing

Active member
Veteran
Ser godt nok "alvorligt" ud xhashish

Et godt råd,synes jeg selv da,er og blande din plantesæk jord sammen med den der blomstermuld ca halvt af hvert.Fordi den jord der er i plantesække,har det med og klaske sammen,den er meget løs i strukturen,hvilket gør den pakker sig,når den får væde.
Ligner du har indkøbt et sted,hvor de så osse har en jord fra Djurslands Spaghnum,den i en lysegrøn pose a 80 L-den har en ret god struktur og falder ikke sammen..Ikke prøvet den,du har der pottemulden,men prøv evt og sammenlign de 2 jordtyper,når de får væde og så måske du kan se,der er forskel og derfor godt og blande dem..
Ja bare lige hvad jeg selv har erfaret og bliver stort og spændende og følge

Hygge med det da : )

P.S Nordlux armaturer har HF forkobling til en anden gang evt-kan fåes for 149 kr for et dobbelt-Nettobuild.dk har dem f,eks til den pris.Jo tættere på med lys,jo mindre stræk.
Glæd dig til Tyrkisk pot,mild og velsmagende røg
 

Stdane

Active member
Hej xhashish, godt at se det kører,de deforme planter er højst sandsynligt dna-fejl,har haft en enkelt eller to der så sådan ud,selv i neutral gromedium,men at der er så mange er godt nok usædvanligt,men ser spændende ud er med på en kigger.......good luck!!
 

Xhashish

Active member
Veteran
Ser godt nok "alvorligt" ud xhashish

Et godt råd,synes jeg selv da,er og blande din plantesæk jord sammen med den der blomstermuld ca halvt af hvert.Fordi den jord der er i plantesække,har det med og klaske sammen,den er meget løs i strukturen,hvilket gør den pakker sig,når den får væde.
Ligner du har indkøbt et sted,hvor de så osse har en jord fra Djurslands Spaghnum,den i en lysegrøn pose a 80 L-den har en ret god struktur og falder ikke sammen..Ikke prøvet den,du har der pottemulden,men prøv evt og sammenlign de 2 jordtyper,når de får væde og så måske du kan se,der er forskel og derfor godt og blande dem..
Ja bare lige hvad jeg selv har erfaret og bliver stort og spændende og følge

Hygge med det da : )

P.S Nordlux armaturer har HF forkobling til en anden gang evt-kan fåes for 149 kr for et dobbelt-Nettobuild.dk har dem f,eks til den pris.Jo tættere på med lys,jo mindre stræk.
Glæd dig til Tyrkisk pot,mild og velsmagende røg

Tak for din besked (= med hensyn til jorden, var det måske ikke lige blomstermuld der var det 100 % optimale, men fik et godt tilbud, så det bliver blandet som du siger :) har du et godt forslag til en ellers god "jordmix" ? syntes jeg bliver rimelig lost hver gang jeg kigger i nutrients forummet, og skal helst ikke have de helt voldsomme omkostninger, da bugdettet , stadig skal holdes forholdsvis lavt, perllite ville eksempelvis nok være en halvddyr investering...
Dejligt og vide med De armaturer, kunne jo være man fik brug for nogle andre en gang (= og ja tyrkisk pot prøvede jeg sidste år, virkelig behagelig røg :)
 

Xhashish

Active member
Veteran
Hej xhashish, godt at se det kører,de deforme planter er højst sandsynligt dna-fejl,har haft en enkelt eller to der så sådan ud,selv i neutral gromedium,men at der er så mange er godt nok usædvanligt,men ser spændende ud er med på en kigger.......good luck!!


De deforme er nu sorteret fra, pånær et par enkelte som muligvis stadig kan nå og rette sig ud, jamen jeg håber og kunne vise nogle fede billeder igennem sommeren/efteråret (=
og tak for din besked :)


03-05-2010

Her er en lille update fra idag (=

bordet er nu mere eller mindre fyldt helt op, de fleste planter ser ud til at trives godt, pånær nogle enkelte, som er begyndt og få gule blade for neden, er i tvivl om det kan være jorden de står i, eller måske overvanding, men håber problemet bliver løst når de kommer udenfor, hvilket der forhåbentligt ikke skulle gå så lang tid før de skal..

her er nogle billeder -










Tyrkisk pot - desværre kun den ene her








Have - der bliver også plantet hvor der er græs på første billed







Og lige et sidste billed fra idag (=








 
Det ser skimse lækkert og seriøst ud :D Følger helt sikkert med her, men skal du ikke lige have dem over i nogle størrere potter?
 

Xhashish

Active member
Veteran
Lalandia - mange tak & ligeover (= nøøøørj man kan savle i mange timer til din tråd:jerkit:

DK2670_01 - Ja desværre kun een lille bitte en, havde håbet på lidt flere af dem, blev positivt overrasket over dem sidste år (=

Technorocker - Tak for din besked (= og jo er faktisk næsten i skrivende stund ved at omplante de største, og samtidig med det fandt jeg ud af det rent ud sagt er nogle lor** bægere jeg har valgt, det er sådan nogle små termokrus, tænkte de ville være udemærket, men de er blevet sådan halvblævret i det, men håber det kan gå an lidt endnu... og selvom det har lidt størrelse, er bugdettet stadig holdt på et fornuftigt plan :)

Lige et lille billede fra sidste år ..
2009


samme plante 20 dage senere -


Nye billeder kommer i løbet af ugen (=

Nogen af jer der snart tænker på at plante ud???
 

Xhashish

Active member
Veteran
Det er jeg ked af at høre , krydser fingre for vejret er noget mere med dig ..
satser på at skulle igang med at plante ud i slutningen af denne uge måske starten af næste.. Hvor lang tid har du haft dem ude lalandia??
 
L

lalandia

1½ uge ca. Det var fint i starten, men det er godt nok blevet koldt om natten igen.
 
Top