What's new

Pune o intrebare,primeste un raspuns

exploziv

pure dynamite
Administrator
Veteran
eu as zice sa iei ceva pe care scrie exact ce si cat contine. anul trecut am vazut ca incepusera sa apara nutrienti pentru legume pe la magazinele de bricolaj, ar trebui sa dai o raita pe acolo si sa cauti ceva cat mai apropiat de ratia 2-1-1 in veg si 0-2-1 in flower. de preferat ar fi sa contina si micronutrienti. pentru veg de asemenea poti lua de la vreo fitofarmacie solutie foliara, care e foarte buna la corectat deficientele si da un boost rapid plantelor.
 

pagabboy

Active member
mercic explo o sa iau si alea de la campo si caut si ce ai zis tu . S-ar putea sa scrie pe ambalaj ce contine si ma conving eu atunci oricum nu-l iau de pe net
 

MJgrow

Active member
Azi dimineata am masurat Ph apei in zona in care locuiesc si am constatat ca el se incadreaza intre 7.8 si 8. Initial am crezut ca e o eroare a ph-metrului si am consultat si analiza apei realizata de un laborator. La analiza apare in felul urmator:

"Concentratia ionilor de hidrogen (pH) -- Unitati pH: 7,98"

Din cate stiu Ph tinde sa creasca la administrarea nutrientilor in sol, deci nimic bun pana acum.

Sa cumpar un PH down sau sa folosesc praf de creta/var in apa in care ud?
 

Evil6

Member
Dar EC-ul cat este? E si asta destul de important. Daca EC-ul este sub 1 poti uda linistit, nu o sa poata schimba ph-ul solului. Daca pamantul tau are si putina turba( cum au majoritatea de la noi din comert) atunci ar fi chiar indicat sa uzi cu apa mai dura.

Si daca folosesti var ph-ul urca mai mult, nu scade.
 

MJgrow

Active member
Cresc in pamant si nu hidro.

Ah.. da ai dreptate cu varul....

In cazul in care PH o sa fie in continuare ridicam am sa completez cu turba rosie sau neagra pana la o egalizare sau PH interesat de mine.
 

Evil6

Member
Cresc in pamant si nu hidro.

Ah.. da ai dreptate cu varul....

In cazul in care PH o sa fie in continuare ridicam am sa completez cu turba rosie sau neagra pana la o egalizare sau PH interesat de mine.

Tot ar trebui sa te intereseze EC-ul.

EC-ul masoara cantitatea de saruri dizolvate in apa. Cu cat sunt mai multe, si ph-ul mai ridicat, cu atat puterea lor de buffering e mai mare, si in timp se pot acumula in sol, ridicand ph-ul solului.

Daca EC-ul e scazut, chiar daca ph-ul apei este mai mare, capacitatea de buffering e mica, iar in momentul cand intra in contact cu solul, ph-ul apei este 'neutralizat' si preia ph-ul solului.

La apa de la robinet, un EC mare inseamna ca ai apa dura. Daca ai apa dura, inseamna ca sunt multe saruri (calciu, magneziu, doamne fereste poate si sodiu) dizolvate in apa. Aceste saruri pot influenta( in timp, mai lent asa) ph-ul solului, daca se afla in concentratii mari.
 

Evil6

Member
Se pare ca nu ti-au masurat si conductivitatea electrica( EC).

In functie de alkalinitate si duritate totala mai poti sa iti dai seama( dar pesonal nu stiu sa fac conversiile in mg/L si nu am timp acum sa caut :D ), dar trebuie sa afli care ar fi limitele normale.

Dar eu zic sa nu iti faci griji degeaba. Si se merita sa investesti intr-un PH meter si un EC meter. Asa poti sa iti dai seama cum iti afecteaza apa solul (masurand runofful).


Daca pamantul e bun, si are buffere in el(majoritatea au), nu are timp apa sa ii schimbe ph-ul asa cu una cu doua, ar dura luni multe si bune.
 

hempfield

Organic LED Grower
Veteran
Din experienta de pana acum am vazut ca pH-ul apei de la robinet nu influenteaza asa de mult cresterea. E normal ca pH-ul apei curente sa aibe valori intre 7 (neutru) si 8 (slab bazic) datorita agentilor de clorinare adaugati.

In general apa curenta din orase are valori ale EC-ului intre 200uS si 500uS si e considerata ca fiind in limite normale. Apa de fantana, de put sau de izvor poate avea insa EC chiar si peste 1000uS. De acest lucru trebuie tinut cont atunci cand se calculeaza cantitatile de nutrienti ce se dozeaza pe litru.

Daca se foloseste o instalatie de filtrare RO (osmoza inversa), EC-ul apei filtrate nu trebuie sa depaseasca 10-15uS, iar pH-ul este foarte apropiat de 7 (dupa stabilizarea temperaturii).

Numai folosind apa filtrata RO se pot folosi dozele exprimate de producatorii nutrientilor pe ambalaje sau in tabelele de crestere.

Exista insa si un avantaj al apei de la robinet (lasata in prealabil la declorinat sau bolborosita puternic cu o pompa de aer) : oscilatiile de pH sunt mult mai mici intrucat sarurile de calciu dizolvate in ea actioneaza ca un buffer. Totodat calciul respectiv este asimilat mult mai bine de catre plante.
 

Evil6

Member
Exista insa si un avantaj al apei de la robinet (lasata in prealabil la declorinat sau bolborosita puternic cu o pompa de aer) : oscilatiile de pH sunt mult mai mici intrucat sarurile de calciu dizolvate in ea actioneaza ca un buffer. Totodat calciul respectiv este asimilat mult mai bine de catre plante.

Precum si magneziu! Am vazut ca multi oameni folosesc apa RO doar pentru a ajunge sa le dea plantelor CalMag foliar...

hempfield said:
In general apa curenta din orase are valori ale EC-ului intre 200uS si 500uS si e considerata ca fiind in limite normale. Apa de fantana, de put sau de izvor poate avea insa EC chiar si peste 1000uS. De acest lucru trebuie tinut cont atunci cand se calculeaza cantitatile de nutrienti ce se dozeaza pe litru.

Scuze ca abordez subiectul. Dar nu ar fi mai bine sa nu facem conversii cand vorbim de EC? Adica EC-ul este EC peste tot, dar daca incepem sa facem conversii, trebuie sa luam in calcul ca in functie de zona unde te afli, si compania care a facut testerul, conversia se poate face diferit. Pe langa asta majoritatea dintre noi cresc si doar ca hobby, si cand vad ca unii mentioneaza PPM, altii TDS, altii mS(milliseimens) si altii µS (microseimens) si tot asa, pot sa nu mai inteleaga nimic. EC-ul simplu, fara conversie este de ajuns pentru scopurile noastre, as zice eu, nu trebuie sa fim chiar asa de tehnici, cu toate ca unii din noi suntem :)

Pe langa faptul ca sunt multe unitati de conversie pentru EC, difera forumulele de conversie de la unii la altii. Daca mentionezi doar EC-ul lucrurile sunt mult mai simple. Nici nu e nevoie sa faci conversie.

Ca idee (pentru cei curiosi):

1,000 microsiemens = 1.0 milisiemens = 1.0 EC = 700ppm (using 442 standard of 0.7) = 500ppm (using NaCl standard of 0.5).


Principalele standarde sunt cele 2: 442 si NaCI. Practic unul considera ca 0.1 EC = 50 ppm, iar celalat 0.1 EC = 70 ppm.

Sunt convis ca majoritatea stiu chestiile astea, dar nu strica sa mai fie puse, mai ales ca vorbeam despre asta.
 

hempfield

Organic LED Grower
Veteran
As mai preciza ca dupa un anumit timp, fiecare grower incepe sa isi faca un fel de tabel mintal de conversie si de valori ale pH-ului.

La inceputuri masuram EC-ul dupa fiecare mililitru de nutrient adaugat, apoi verificam si cu un TDS-metru. Insa dupa vreo 2 sezoane de hidro, am inceput sa invat cu cat creste EC-ul si scade pH-ul la fiecare 1ml de tip de nutrient adaugat, in asa fel incat printr-o regula de 3 simpla calculam mintal cantitatea necesara de nutrienti si de hidroxid de potasiu (necesar pentru ridicarea pH-ului) si am vazut ca in felul asta rezultatul final era intotdeauna mult mai apropiat de valorile recomandate/dorite, decat daca as fi facut prin tatonari repetate.

Acum stiu "din ochi" cate picaturi de pH UP trebuie sa adug unei anumite cantitati de apa , doar masurand EC-ul si pH-ul, iar metoda nu da gres niciodata.

P.S. Am mai invatat tot din experienta ca in hidro pH-ul se stabilizeaza cam dupa o ora de la adaugarea apei in rezervor, dupa ce se realizeaza echilibrul osmotic la nivelul radacinilor.
 

greenrookie

Member
HEEELLLPPP :tumbleweed:
Am avut ceva de lucrat pe la plante asa ca am dat HPS-ul mai in sus sa nu dau cu capul de el , cand aproape terminasem incepea ciclul de lumina asa ca am scos timer-ul din priza.

Buun , cand l-am bagat la loc ...:moon: nimic , bazaie Ballastul si nu se mai aprinde becul (se vede in tubuletul ala de plastic o luminita mica violet si atat) - aveti idee de la ce ar putea fi ?

Stiu ca probabil nu e bine sa scoti becul cand abia se incalzeste , dar am mai facut asta de vreo cateva ori si nu mi s-a mai intamplat asa.
 

exploziv

pure dynamite
Administrator
Veteran
poate l-ai conectat la loc la un timp foarte scurt? se recomanda cam 15 min pana la reaprindere. am patit din cauza asta odata cam la fel, dupa cateva ore fara alte incercari intre timp, a pornit becul.
daca nu, schimba intai igniterul, apoi becul. daca nici cu igniterul si becul nou nu merge, va trebui sa schimbi balastul.
 

greenrookie

Member
Am rezolvat ceva , cred ca e de la saracia aia de igniter.
L-am pus in priza si tot frecam stecherul in priza si a pornit pana la urma.
:wallbash::wallbash: Bineinteles ca nu pusesem timerul :) Am asteptat sa se incalzeasca putin si apoi am bagat timerul cat inca mai era cald becul si i-a luat totusi vreo 1 minut sa porneasca.

Intrebarea 2 : Am incercat azi sa fac niste clone si am facut asa . Am facut bine sau nu ? :D

- Am cautat ramuri la care nu ajungea prea bine lumina / aratau ca o posibila clona
- Le-am taiat cu forfecuta dezinfectata in prealabil
- Le-am taiat cu cutterul deasemenea dezinfectat la un unghi 45 de grade
- Le-am inmuiat in Clonex (hormoni / bacterii care ajuta inradacinarea)
- Le-am pus in cuburi Root Riot
- Am asteptat vreo 10-15 minute
- Am irigat cuburile cu cam 10 ml din Apa+ 1 ml /l din BioGrow , Root Juice si Alg-A-Mic
- Au stat putin pe tusa ca nu mergea HPS-ul :)
- Le-am bagat langa celelalte plante la lumina

Later Edit : Improvizat dom de umiditate : D

Unele din ele au lesinat la vreo 10 minute dupa ce le-am taiat - de ce oare? Vad maine seara ce se intampla cu ele dar nu prea le dau sperante dupa cum arata.
 

exploziv

pure dynamite
Administrator
Veteran
clonele tinute la lumina prea intensa pot muri inainte sa prinda radacini. asa ca daca la ele ajunge mai mult decat echivalentul unui cfl normal, ar trebui umbrite.
de asemenea, un dom ar ajuta la mentinerea umiditatii si ar grabi aparitia radacinilor.
 

brebo

Member
Rookie, cum ai facut domul, din ce ai improvizat?..o poza poate?..multam!
Eu ma gandesc sa folosesc niste pet-uri de-alea de 5 sau 10 l cumva, dar inca nu am o idee clara despre cum ar trebui sa fac..
 

hempfield

Organic LED Grower
Veteran
Hai sa va zic si eu ultima mea tehnica de facut clone. S-a putea numi "the caveman clonning technique" :

Intrucat nu am timp la dispozitie si nici spatiu sa pastrez si mame, sa cresc si clone in timp ce am o planta in flower, obisnuiesc sa iau clone ... la recolta. Suna stupid, dar functioneaza de fiecare data.

Am constatat ca mugurii mici, feriti de lumina, subdezvoltati din aceasta cauza, revegeteaza mult mai repede decat cei maturi, partial copti.

Asa ca le tai crengute de 10-12cm (indiferent de cate internoduri au), le curat de aventuale frunzulite si escrescente (ca si cum as face trimming mugurelui din varf) si apoi le infig in borcanelul cu Clonex (merge si fara el, dar daca il am il folosesc) si le las sa stea acolo pana termin de recoltat (ceea ce uneori imi ia ore in sire). O sa spuneti ca asta contamineaza Clonex-ul, dar nu-mi pasa, intrucat nu am de gand sa cresc ceva steril in el :)

Dupa ce am suficiente clone, iau o galetusa de iaurt/smantana , pe gura careia prind cu ajutorul capacului decupat total in mijloc o bucata de plasa cu ochiuri de vreo 5mm (din cea de fibra de sticla care se foloseste la tencuit) - asta e doar un moft, se poate si fara plasa - si bag toate clonele prin ochiurile plasei, asezandu-le cat mai uniform. In galetusa pun apa pana la aproximativ 2-3 cm de buza de sus. La fundul galetusei plasez o piatra de acvariu, conectata printr-un furtunas la pompa de aer.

Galetusa o bag apoi intr-o galeata mai mare (intamplator e vorba de o galeata de vopsea lavabila, alba , de vreo 5-6litri) , peste care pun o bucata de sticla (ca un capac) iar deasupra sticlei am un bec cu leduri de 4W. Distanta intre plante si sticla/lumina e cam de 10cm. Dupa cateva ore sticla se cam abureste, dar nu atat de mult incat sa opreasca lumina. In felul asta fetele au suficienta umiditate. Periodic adaug apa in galetusa, sa mentin nivelul ridicat. In 10-14 zile, aproape toate au radacinile atarnand pana la fundul galetusei.

Ca sa le scot de acolo tai plasa cu o forfecuta , avand grija sa nu ranesc radacinile.

Avantajul sistemului este ca prin adaugarea de nutrienti in apa din galetusa, clonerul se transforma instantaneu intr-un sistem DWC (deep water culture) in care plantele pot fi tinute sa vegeteze pentru a obtine si mai multe clone in timp foarte scurt.


Asta ar fi versiunea cea mai simpla si mai comoda a clonerului respectiv, insa m-am gandit sa o adaptez putin.

E foarte important ca tulpinile clonelor sa stea cat mai aproape de apa pentru a fi stropite de bulele pe care le face pompa de aer, insa de preferat ar fi ca ele sa stea in aer, chiar deasupra apei, pentru o crestere cat mai rapida.

Pentru asta ma gandeam sa fac un disc de vreo 5-6cm inaltime din plastic expandat sau extrudat (preferabil extrudat pentru ca nu se imbiba niciodata cu apa - spre deosebire de cel expandat) cu vreo 5 mm mai mic decat diametru galetii de var lavabil, astfel incat sa poata pluti pe apa din galeata si sa se ridice sau sa coboare o data cu aceasta.
Din acest disc voi decupa centrul, in asa fel incat se va transforma din disc in inel. pe partea de sus lipesc sau prind cu niste cleme de sarma acelasi tip de plasa. Clonele se baga prin ochiurile plasei si vor sta chiar deasupra apei, primind stropii facuti de bulele de aer care se sparg sub ele.

Galeata o acopar cu aceeasi bucata de sticla subtire si o var sub becul care sta aprins 24/0.

Sistemul asta nu are nevoie de mentenanta (adica nu necesita adaugarea de apa). Pe masura ce apa din galeata se evapora (si eventual scapa din galeata) pluta cu clone coboara automat, meninand tulpinile la distanta constanta fata de apa.

In masura timpului disponibil voi pune niste poze la sectiunea Atelier, cat de curand.
 

greenrookie

Member
Domul meu nu a fost bun de nimic ca nu era chiar etans si dimineata nu era nici urma de transpiratie pe acolo , dar suna bine ideea cu galeata.

Tind sa cred ca am facut ceva gresit sau ca am luat clonele prea devreme/din parti prea mici din planta
Daca supravietuieste vreuna le bag sub un cfl intr-o caserola mai inalta , cred ca e mai bine decat sub HPS.
Oricum din 11 cate am luat nu imi trebuiesc toate , dar totusi speram sa am de unde sa aleg .
Le-am pus ceva de sustinere sa nu cada de tot si am taiat inca un rand de frunze de la baza dar nu cred ca mai au vreo sansa .
 

MJgrow

Active member
pune cuburile alea direct in apa sau pe o tava in care sa ai apa...

Normal ca nu ai gasit transpiratie atata timp cat nu ai apa.

Deci pe o tava sau o farfurie mai mare/adanca pui acele cuburi (par a fi coco) si adaugi apa in tava pana "balteste". cand se evapora completezi.

Sunt sanse sa isi revina si restul care sunt "blegite".

p.s: incearca cat mai repede sa faci asta, altfel ai sa le pierzi pe toate.
 

exploziv

pure dynamite
Administrator
Veteran
nu neparat lipsa tavii e problema, s-ar putea ca materialul ala sa nu retina apa suficient, sau sa nu il fi udat tu suficienta apa. trebuiesc udate si mentinute foarte umede. asta se poate face cu un pulverizator, sau daca le pui in o tava cu jumatate de cm de apa. dar intai trebuie sa vezi daca retine suficienta apa si oxigen substratul asta folosit, dupa cum arata acum in poze, nu pare ca ar fi asa.
 
Top