What's new

Ivo Opstelten: Als liberaal heb ik gefaald!

E

elmanito

Exclusief interview met Ivo Opstelten, minister van Justitie en Veiligheid in Rutte 1 (feit of fictie?)
Door Hans van Duijn.
Datum: 17 juni 2011

In het eerste interview (3-1-2011) gaf je nog aan dat je er als echte liberaal voor ging zorgen dat per 1-1-2012 alle drugs in Nederland vrij zouden zijn. In de brief van het kabinet aan de Tweede Kamer, sla je echter een heel andere weg in. Een wietpas voor ingezetenen, 350 meter van scholen en de achterdeur wordt niet geregeld. Lang leve de criminaliteit.
Hoe kan dat allemaal?


Tja,....... (er valt een lange stilte. Ivo staart voor zich uit, haalt zijn hand door zijn haar en masseert zijn rechter oorlel tussen duim en wijsvinger)..........
Als echte liberaal heb ik gewoon gefaald! Zo simpel is het. Iedereen wist wat er in het regeerakkoord staat. Ik heb serieus geprobeerd om daar verandering in aan te brengen. Niet gelukt.

Want?
Het CDA wil geen enkel argument aanhoren. Zij zijn tegen drugs als cannabis, maar hebben geen moeite met gevaarlijker drugs als alcohol en tabak. De PVV had ik ingeschat als redelijk zolang de argumenten maar goed zijn. Helaas bleek ik ook hier op een betonnen muur te stuiten. Ze willen gewoon niet naar goede argumenten luisteren. En dan natuurlijk ook nog de rechterflank binnen de VVD. Nee, het zat mij niet mee.

En dan natuurlijk ook je eigen Staatssecretaris en partijgenoot Fred Teeven...
Ach Fredje,.........
Nee, Fredje is niet zo moeilijk als je zou denken. Hij kan best redelijk zijn. Nee met hem was er eigenlijk geen probleem.

Dus je gaat nu beleid verdedigen waar je eigenlijk helemaal niet achter staat?
Ik ga het zo proberen te doen dat niemand er iets van merkt. Ik laat mijn liberale opvattingen voor wat ze zijn. Ik ga dus een super rechts verhaal houden. Zolang ik overtuigend overkom, en je weet hoe ik dat doe, red ik het wel.

Zullen we dan toch nog wat kernpunten van van het voorgenomen beleid doornemen?
Zoals de wietpas, de 350 meter, het niet regelen van de achterdeur etc.


Ja hoor, kan ik gelijk een beetje oefenen (ha, ha.......)

Waarom de wietpas?
Waar we naar toe willen is minder overlast rondom coffeeshops. Dat kan het best bereikt worden als je de hoeveelheid bezoekers van de shop kunt reguleren. Bijvoorbeeld via de wietpas. De gemeenten kunnen bepalen dat alleen lokaal ingezetenen in de coffeeshop zijn toegestaan.
We voorkomen in ieder geval alle buitenlandse consumenten. Dat is goed voor onze relatie met de ons omringende landen en ons aanzien in Europa.

Maar beste Ivo, denk je niet iets te simpel?

Juridisch is het vraagstuk van de buitenlandse consument nog niet beslecht. En waar moeten de mensen blijven die in hun gemeente geen coffeeshop hebben? Wat denk je van het effect op de illegale handel? Op straat, in winkels, fastfood gelegenheden, paskamers van kledingwinkels, toiletten, garages, bushokjes etc? We hadden op enig moment zo'n 1600 coffeeshops, nu nog maar zo'n 600. Het worden er waarschijnlijk nog minder. Wel eens nagedacht over wat daarvan de gevolgen zullen zijn?

Tja,....., er kan een verschil zitten tussen de werkelijkheid en onze werkelijkheid. Ik weet ook wel dat als je de coffeeshops verplaatst naar gebieden waar veel minder mensen wonen en wel kan worden geparkeerd, een belangrijk deel van de overlast als sneeuw voor de zon verdwiijnt. Maar ja, met het CDA, de PVV en rechts VVD, kan ik die kant nu eenmaal niet op.
Dat zelfde geldt voor die 350 meter. Natuurlijk is dat symboolpolitiek! Een volkomen onzinnige vergroting van de afstand tot scholen. Trouwens de 250 meter is al een nutteloze en onzinnig afstandscriterium. Door het verdwijnen van zo'n 1000 coffeeshops is de illegale handel al fors toegenomen. Dat zal zich voortzetten, helaas.
Ik had aanvankelijk nog wel de gedachte dat het gedoogbeleid met 5 planten een oplossing kon bieden, maar weet nu dat zoiets ook niets oplost.

Leg uit.....
Nou ja,..... het gedogen betekent niets anders dat je niet voor de rechter zult worden gebracht. Maar je 5 planten en de eventuele opbrengst, ben je wel kwijt. Het zogenaamde gedogen lost dus eigenlijk niets op. Als je er echt iets aan wil doen moet je de strafbaarstelling tot 5 planten en de opbrengst daarvan opheffen in de wet.

Lijkt mij een goed idee, maar daarmee heb je de achterdeur van de coffeeshop nog niet geregeld! Als er één groep is die heel gelukkig is met jullie beleidsvoornemens, dan zijn dat wel de criminelen die drugs produceren en verhandelen, besef je dat.....?
Nu moet je het mij niet te moeilijk maken. Natuurlijk weet ik dat. Natuurlijk weet ik dat het reguleren van de achterdeur via gecontroleerde productie en handel voor de coffeeshops belangrijke voordelen heeft en de criminelen het nakijken geeft. Maar zoals gezegd, ik heb geen millimeter ruimte. Sinds het regeerakkoord wordt er niet meer nagedacht.

Dus je hebt het rapport van de Global Commission (met oa Kofi Annan en enkele voormalige presidenten en diplomaten) in de prullenmand gedumpt?
Nee zeker niet, ik ben het met de inhoud grotendeels eens. Maar ja, ik heb nul millimeter speelruimte. Ik doe dingen waar ik niet achter sta. Moet ik dan opstappen als Minister van Veiligheid en Justitie? Dan komt er een andere VVD-minister die mijn post overneemt.
Kortom dat helpt allemaal niet. Misschien had ik de post niet moeten aanvaarden. Maar ik kon moeilijk anders want ik heb als voorzitter van de VVD er alles aangedaan om dit kabinet mogelijk te maken. Ik ben betrokken geweest bij de opstelling van het regeerakkoord.

Ik zou bijna tot de conclusie komen dat je je eigen falen zelf geregisseerd hebt en dat je daar nu een beetje spijt van hebt. Dat is toch aan de burger niet uit te leggen? Je wil zo graag een kabinet dat je meewerkt aan onzinnig beleid terwijl je weet dat het niemand helpt en bovendien strijdig is met je eigen principes. Hoe zou je zo'n politicus moeten karakterisren?
Wel,....ik doe net alsof ik er heilig in geloof. Mensen hebben toch een slecht geheugen en grote groepen denken niet echt na over gecompliceerde vraagstukken. Het komt vanzelf wel weer goed met mij........

http://www.lesscrime.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=84:ivo-opstelten-als-liberaal-heb-ik-gefaald&catid=1

Namaste :plant grow: :canabis:
 

Blue Shark

Member
:laughing:
 

Attachments

  • Column mr. André Beckers - De rechter bepaalt wat beroepsmatige hennepteelt is.pdf
    89.1 KB · Views: 53
Top