What's new

Ec controller

Smeden

Active member
Hej til jer begge.

Jeg har aldrig dyrket i hydro før, men tog for givet at hvis man har en del planter, at så ville ec'en falde. Altså der skulle et system til som kunne tilføre gødning når der manglede.

Men kan da godt se at diverse saltopbygninger osv. evt. kan give en højere ec når det løber tilbage??? (i form af salter og affaldsstoffer?) dunno, det er jeg for ny i branchen til at udtale mig om.

Jeg mener kun den Weipro Conductivity virker hvis det er den anden vej, altså så den blander mere rent vand i. Men dette er vel ikke tilfældet, for hvem skal tilføre gødningen når der skal mere i? ikke denne maskine da den forsøger at nå et lavere ec mål end alarmen.

Hygge
 

satyr

Member
Jo ec kan stige voldsomt hvis man kører for tæt på grænsen og pusher dem, hvis de får for høj ec så bliver vandet for "tykt" med salt og kan ikke så godt transporteres gennem plantes og så begynder de at drikke rigtig meget vand for at kompensere hvilket ender med at gøre blandingen endnu mere saltet til med høj ec. JEg har prøvet at komme hjem til damerne og opdage at de var helt brune fordi min ec var røget i vejret mens jeg nød nogle frifdage.
Jeg vil hellere have en lidt for lav ec frem for en for høj ec derfor ville lidt vand på de rigtige tidspunkter være godt for mine grows. Men jeg skal ikke igang med hydro før september så der er tid til at trimme setuppet denne gang.
 

Smeden

Active member
Satyr - tak for forklaringen. Jeg vidste der var noget om snakken, men ikke helt hvordan det hang sammen.

Jeg er ikke selv til at fodre til grænsen, men omvendt, har man nu nogle rene sativaer som bare kan ta noget ekstra gødning, så skal de osse have det...

Tror jeg trækker følehornene lidt tilbage mht. auto ec. opsætning. Syntes der pludselig er for mange faldgruber - når det kommer til stykket. Så har vi jo den 6 i 1 monitor = konstant overblik over ph og ec. Hvis man så laver auto ph, som jeg mener må være det system som vi får mest gavn af, så er det da simpelt at spæde ec'en op til den ønskede værdi hver 2-4 dag - efter behov. - lur mig om vi ikke er ude og se til damerner alligevel...

Jeg ville have auto ec osse pga:
1. Det er spændende at rode med
2. Mulighed for at lade planterne være i længere tid (men vi er jo 2, så hvor tit sker det lige vi begge er væk og isåfald har planterne godt af flush 1 uge.)
3. Få et system hvor værdierne er mere konstante. For store sving i begge værdier tror jeg i bund og grund er hvad der er mest usundt for planterne, så derfor osse.

Men når vi nu står med noget, som jeg syntes ser ud til at det bliver svært at lave så det funker... medmindre der slet ikke er de saltopbygninger ved normal gødning (altså efter flaskernes brugsanvisning) - så er der håb alligevel. Men det er jo bare en gang at ec skal blive så høj at den starter alarmen den vej = overgødning som stiger til man opdager problemet.
 

satyr

Member
Når alarmen går er det rart at peripumpen går igang med at sende lidt Osmose vand ned i karret.......
 

superpedro

Member
Veteran
Yep. Det er ret simpelt. Ec stiger hvis der fordamper vand fra blade og hydrosystem hurtigere end næringen bliver optaget af planterne. Hvis Ec stiger og man ikke mener man gøder for hårdt, så prøv at tætne systemet for "huller", lig ekstra leca over dryp systemet, osv.
Omvendt kan man justere ec'en op efter fordampningen hvis den falder.

Hvis man fik en controler, ville jeg meget gerne kunne aflæse hvad den har tilført, ellers ville jeg føle mig holdt udenfor :nono:
Ellers skulle det være så tynd en blanding at jeg kunne aflæse det i et måleglas.
 
Last edited:

Deus

Member
Hmm, forsøger mig sku med den der sætter EC'en ned... Hopper ind og glukker lidt og får den bestilt med det samme, sammen med en ekstra peripumpe som du snakkede om satyr, og så selfølgelig et timer system. Hmm, andet der lige mangler ?

Det er lidt offtopic, men nogen der ved om der findes en form for "vandkøling" man kan købe ? Jeg har så jeg kan varme vandet, men det har jeg jo ikke lyst til da det nok er derfor mine planter gik til sidst, at vandet var for varmt...

EDIT: Satyr, den peripumpe der, skrev du til dem ved bestilling eller hvordan? Er ikke sikker på om de har lavet en stavebrøler, da der står county, frem for country... Hmm, nå venter lige på lidt feedback før bestilling.

Angående den der EC controller, er det sku godt nok en underlig måde der skal bestilles på, ved at "tage kontakt til dem" ehh ? Anyways, tror der er en del ting jeg godt kunne finde på at købe der inde fra.

blandt andet:
http://www.metro-plaza.net/item.asp?itemid=82
men tager lige kontakt til dem angående den conductivity controller og finder ud af hvordan og hvorledes det fungerer.

EDIT EDIT: Nå ikke nemt, man kan jo ikke tage kontakt til dem, da siden ikke fungerer :D prøver på mail i stedet...
 
Last edited:

Smeden

Active member
Hey igen

Tror desværre at en vandkøler er dyr. Her lige hvad jeg fandt til akvarier (kan huske en icmag tråd jeg læste hvor de anbefalede akvarie chillers til at køle vand med) forskellige priser og buy it now fra ca. 250 dollar + fragt. Men syntes der er et par auktioner som kunne være værd at følge.
http://shop.ebay.com/items/__aquari...Location=1&_fspt=0&_sadis=200&_fpos=&_fcsfc=0

Hvis du skal have en hjemmelavet løsning her en måned eller 2 frem, så evt. en stor thermokasse og forsyning af tøris. Jeg vil mene at tøris i portioner a måske 5 liter vil kunne vare 1 uge af gangen. Så kunne du tage 2 vvs rør i ½ timmer og føre igennem kasse og tætne med silikone, en pumpe på og vandet har helt sikkert en anden temp. bagefter... Men kræver at du har adgang til tøris, ellers nok ikke så nemt. Men her er du næsten osse nødt til at købe en temp. controller til at styre pumpen, så tror den bedste løsning ville være at gå på jagt på ebay - hold øje med sådan en som den her - tror du den er stor nok? for prisen er jo ikke så slem igen...
http://cgi.ebay.com/ICEPROBE-THERMO...hash=item110274133699&_trksid=p3286.m14.l1318

Mht. kontakt til metroplaza, så svarede de mig på mail rimeligt hurtigt. Hvis du bruger paypal, så laver de invoice den vej - og du er sikret i tilfælde af fusk. Paypal dækker op til er det ??? euro, kan ikke huske, men langt fra prisen på denne.

Held og lykke med ec eventyret, bliver spændende at se.

Hygge
 

Deus

Member
tak tak :) Chilleren er lidt peberet ja... Hmm, kom til at tænke på jeg har en ekstra cool reflektor til at stå, så skal nok lige i gang med at bygge noget kanal vent af en badeværelses ventilator... Men syntes lige jeg havde en mindre, hmm.... ide til hvordan det skulle laves som kræver en del ombygning etc...

Ser du/i... Vil godt have opstillingen som følgende: kanal vent, cool reflektor, slange, kulfilter, slange til uden for. Kulfiltret skal fungere lidt som lyddæmper og kulfilter... Så det kræver vel man bygger en form for adapter med 2 flanger på til montering af slange. Eventuelt med nogle rumopdelinger i denne adapter af et kulfilter at være, så luften kan brede sig mere, og virke neddæmpende på grund af flere sektioner der bliver blokkeret af det aktive kul... Eller er der nogle andre noget nemmere metoder med et kulfilter der fungerer på denne måde ? Kunne jo sætte kulfiltret først, så luften trækkes ind igennem denne, men dette betyder jeg så skal have fat i en lyddæmper da det føres ud mod hoveddøren...
 

satyr

Member
Du skal bare bestille og så skrive denmark så sende de en mail og vil ha et par pund extra for posten. Min nye 24-230v timer relæ er bare genial. Asco lover at lave foto imorgen, for den anbefaler jeg varmt til alle der skal have variable puls og pauser.
 

Deus

Member
bestiller lige peri pumpen i morgen så... sidder lige på blærebaren så har ikke lige de infos jeg skal bruge... dog har jeg lige fået bestilt lyddæmper, kulfilter, flexslanger, flanger, canna aqua vega og flores, cannazym, rhizotonic, interval timer, ec controller og digital temp controller. Så mangler bare den peri pumpe der nu, så er vi kørende.
 

satyr

Member
*GGGGGGG*.......ok men det stod ikke på klart danske...så jeg misfortstå....
Jeg så iøvrigt en akvariekøler til en tusse på DBA for noget tid siden.....meer også at der er nogle at de engelske sites som jeg ledte efter peripumper på havde nogle ret rimelge priser og der er uden moms og told jo......aquamedic har nogle og jeg tror nok at der er mange fra varmere klimaer der bruger dem med succes.....

Selv har jeg jordgrows i denne del af året, i år er det satori valgt fordi den tåler varmen og lortedyrene. Men jeg har lidt KF veggende til et par mødre come september..
 

Deus

Member
tror også jeg skal være lidt mere forberedt næste gang til det varme vejr, i stedet for det kolde :) Målte jo fandme 38 grader i dag på terassen i skygge :/
 

satyr

Member
Jeg lovede lige et par pics af varerne til auto ph'en

Peripumpen





Ph dimsen







Min pulse timer som jeg er ret glad for. Jeg prøvede den der 12-24 volt selvlodning men de her sager er 230 v allesammen men ebay hjalp for godt et par hundrede


 

Deus

Member
er perpumpen også 230v ? hmm, skal finde en anden interval timer så...
og hvor købte du din pulse timer ?
 
Last edited:

satyr

Member
Ja jeg havde købt lod selv sættet men opdagede så at den var 230v men det er sgu nemmere uden trafo og i realiteten kan man jo sætte den til at tænde for både ph sensor og pumpe, hvis ph værdien er til det, istedet for at sætte den på selve pumpen.

Jeg skal bare se hvor hurtigt min ph registreres og strømmen tændes. men 4 sek på og 45 min off kuntinuerligt burde vel kunne gøre det

timeren er fra ebay uk. du skal søge på Asko ikke asco timer pulse koster godt 20 gbp. hvis ikke du kan finde den så skal jeg nok finde et link
 
Last edited:

satyr

Member
http://cgi.ebay.co.uk/ASKO-IMPULSE-...0999864QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116


jeg har garanteret smidt det tidligere i tråden......dovne hund


Men ser lige at det var 15 gbp og 12 shipping. kom i løbet af 3 dage.

Der skal loddes lidt for det er en iso4400 stik dåse og jeg har ikke fundet den slags stik, men ser gerne et link....

Den virker perfekt og jeg er godt tilfreds med den. Alternativt er der masser af timerpulse relæer som passer til DIN skinner men de er dyrere og lidt mere besværlige at gå til syntes jeg
 
Top