What's new

Ec controller

Deus

Member
Så bliver jeg nød til lige at tjekke igen... Det pvc rør der du vil have hældning på nede i din tank, skal den være over vandet eller under ? For hvis den er under, så er det jo ikke luft den til trække med tilbage på grund af hældningen, men din gødnings blanding.

Og hvis det er luft den trækker med tilbage, så skal du jo passe på det ikke er for meget luft, da den jo gerne skulle pumpe din buffer i blandingen og ikke luft...
 

Smeden

Active member
Deus:
Røret skal være oven vande. Og mener ikke der bliver nogle problemer, pumpen er trods alt stærk nok til at fylde røret med buffer hurtigt og controlleren slukker jo først pumpen når ph er udlignet, så selvom lad os sige at det skulle tage 1 minut at fylde røreret hver gang (jeg vil dog skyde på 10-15 sek - det er trods alt kun luft der skal ud og volumen inden i 12 mm er ikke forfærdelig stor.) men igen, det kan tilpasses ved evt. flere huller = hurtigere fyldning med buffer og igen hvis det så medfører en for stor / hurtig dosis, jamen så skalerer jeg lidt op på buffer ph'en, så der skal mere buffer til.

God weekend til jer alle
 

Deus

Member
hvis pumpen først slukker når PH er udlignet, bliver du overrasket :D Så ender din ph LAAAANGT nede, som nok skader planterne mere end hvis den ikke fik en ph buffer...

Igen, den buffer opløsning jeg bruer er utrolig mild, og der skal kun et par dråber til for at udligne. Og du vil have en 300 l/t pumpe til at køre til PH controlleren registrerer det, og udligner hvor efter den slukker... I alt den tid hvor dette sker, altså hvor den skal registrere, og slukke, er det jo langt mere en 2 dråber der bliver tilføjet yderligere.

Tror du bliver nød til at tilføje en timer. Af samme slags som vi bruger, det er også et gør-det-selv projekt da den kommer som ikke samlet :D
 

Smeden

Active member
En væsentlig faktor er jo størrelsen på gødningstanken. Min er på 100 liter og når den er fuld vil der være 80 liter blandet saft i den (så selv 2 dråber koncentreret påvirker den ikke så meget). Så jeg mener stadig ikke der er noget forkert i at skalere bufferen op til mildere end mild (medmindre din tank er på 20 liter, så vil udslaget derved være tydligere) Om den så skal tilføre 2-3 dl buffervædske for at nå målet (og jeg mener 2-3 dl igennem et 1 mm hul stadig er en forsvarlig teori, ved ikke hvor lang tid det kører men nok til at den kan nå at slå fra i tide). Igen stille og roligt så bufferen bliver opløst inden der kommer for meget i (1400 liter i timen er mit indvendige filter jo på og denne placeres så den rykker bufferen rundt med det samme, samt den napper alt småskidt som kunne gå i dyser osv.)

Inden jeg sætter det hele til planterne vil jeg da afprøve med en anden tank og påvirke dennes indhold med forskellig mængder ph + og derved forsøge at finde den rette buffer værdi som passer til mit anlæg - det tror jeg ligger i nærheden af en mildhed, så der ikke sker noget ved at pumpen kører 10-15 sek efter ønsket ph er nået. Ph måleren til controlleren vil jeg placere for enden i tanken midt i strømmen fra indvendig filter, så den vil få noget af buffervædsken smidt i hovedet - som måske medfører at den stopper og starter et par gange ved hver tilføring.

Jeg ved godt at jeg har skrevet "jeg mener" mange gange, men det gør jeg altså stadigvæk. Kan ikke se hvorfor dette setup "ikke skulle kunne virke" og jeg tror det kommer til at køre fortrinligt ligefrem.

Men lets see... Jeg bestiller ihvertfald når jeg får svar på om den måler ec eller microsiemens. Så der går nok 3-4 uger (måske 2 ved hurtig forsendelse) så burde det være up and running. Har planer om at tage billeder af det jeg sætter sammen og måske en lille video på youtube som filmer gødningstankens ph værdi, imens pumpen og bufferen kører...

God weekend igen

P.S. Hvis det viser sig at mit forsøg ikke virker, så er der jo ikke noget at gøre ved det... det er jo blot et af de slag man må tage undervejs. Men hvis ikke man prøver så finder vi aldrig ud af om metoden kan bruges... hvem ved, det kan jo være det kommer til at virke som jeg forsøger at beskrive - og der derved er andre som kan bruge det til noget? Det er ihvertfald en cheap måde, hvis man kan stole på den, men ja vi må se...
Og som vi snakkede om Deus, så er det jo optimiseringslysten som driver en til sådanne gimics, så håber da I syntes det er okay at jeg prøver?
 
Last edited:

Deus

Member
Hehe jaja :) Men tråden er jo netop oprettet for at vende eventuelle teorier så der kan komme ændringer før den endelige del :D

Men håber da stadig projektet kører så vi andre kan se med om det virkeligt kan lade sig gøre at lave så billigt.
 

satyr

Member
Så har jeg sgu allerede fået ph controller fra HK uden told. 380 kr incl fragt. Peripumpen er kom også fra UK til 400 kr.......Men det er 230 v det hele, så min lille nyloddede switcth der klarer 12-15v er lidt i underkapacitet........

Hjælp hvor får jeg er regulerbar 230v switch henne.....? fra 3-15 sek intervaller eller noget lignende....
 

Deus

Member
peripumpen er da ikke en 230v er den ? Mente ellers den skulle bruge en adapter... billed ? eller link ?
 

Smeden

Active member
Hey til jer begge.

Nice price satyr, du må da gerne linke lidt der...

Hehe, hende fra UK som solgte de 2 stk 75 potters hydroponics "tavler" har skrevet at højestebyder ikke kunne afthente. Så nu har jeg købt dem begge til 40 pund x 9,337 = 373 kr stykket... Ser masser af muligheder i dem, regner med at montere sprinklere på bagvæggene. Bliver fedt med 150 planter som alle er ca. 40 cm fra 2x600 i noget cooltube eller hvis i ved hvor man kan finde en glas cylinder på 1 m? så bygger jeg dem ind i dem. - på under 1,5 kvm.


God aften
 
Last edited:

Deus

Member
Jeg ved man kan få nogle glas cylindere, men kan sku ikke lige huske hvor... hmm... Ellers et fedt rack :D Ser jeg specielt frem til at se i brug ;) Dog skal de afhentes... ved ikke om du har lagt mærke til dette ? De er jo ikke ligefrem små :)
 

satyr

Member
HAr ikke lige link her men det kommer senere sammen med billeder af prøve setup.

Deus...det er 220v og indtil videre virker det uden timer switch om omrører i baljen....men en "wavemaker sat til en timer ville jo sørge godt for omrøring.

Tingene virker og kvaliteten er på højde med det andet jeg har set. Kører med set ph på 5.9 og den har ligget stabilt omkring 5.7 når jeg har kigget på det det sidste døgn.

Det kan køre fint uden silver skinnen. Ingen 12 v overhovedet...farligt...uhhhh..men sådan er cannagrow......stikkene passer og det var en leg at sætte op...

mere følger
 

satyr

Member
Her er controlleren. Man kan skifte ph elektrode som på de andre så det drejer sig jo om at få en kvalitets en af slagsen en dag, men den virker bedre end mine 2 hanna katastrofemetre
http://cgi.ebay.com/WEIPRO-PH-2010-...NameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122


Så er der peripumpen.... den kommer med en reserve perislange der også kan klare 3 millioner omdrejninger......
http://www.swelluk.com/marine/marin...1/aqua-medic-dosing-pump-sp1500-3000-303.html

Jeg bestilte begge dele søndag aften og havde phcotroller uden told og moms fra hongkong og pumpen kom fra uk. Jeg har givet lige over 800kr for en autoph der ser ud til at virke. Jeg skal have den der ec-controller og nogle flere peripumper....helt sikkert.......

Hvad er en super phelektrode.......noget der er superkvalitet...Mine Hanna har målt vildt forkert selv med kalibrering så til dato har mine planter levet ritigt surt.....
 

Smeden

Active member
Nice nice nice.

Ham aquahk vil jeg også helst shoppe hos... har til nu været uden told problemer...

Peripumpen ser også super ud.

Mht. valg af ph elektrode? vil du ikke køre med den som fulgte med? Hvis apperaterne ikke virker med deres org. elektrode, så er det måske en anden ph controller man skal vælge? eller hvad mener du? - men den weipro har du vel knap testet endnu?

Jeg regnede med at jeg "som nu" kalibrerer tingene 1 gang i måneden - og måske 1 gang i ugen den første tid. - til man ved om man kan stole på det?
 

Deus

Member
SP, nej kender den ikke, men den ser fin nok ud. Har ikke lige været inde på scangrow.dk og se efter prisen, men kunne forestille mig den ligger noget højt ?
 

Smeden

Active member
Mojn

http://www.metro-plaza.net/item.asp?itemid=86
Link direkte fra deres hjemme side. Der står den også fåes i 110 volt, så tror vi taler 220 volt her.

Jeg fik svar fra ham for 1 uges tid siden. Denne tænder for on når ppm er for høj - den er beregnet til akvarier og triggeren kan ikke umiddelbart ændres. Så tror ikke den dutter... Vi skal have en som tænder ved en lav ec, altså en alarm den anden vej...

Men lyder godt med at jagten er gået ind...
 

Deus

Member
hmm... Troede sku at den skulle tænde når den blev for høj så der kunne komme mere rent vand i... Nå jamen der kan man jo bare se... Hvad er det så du vil lave, en som tænder hvis man ikke gøder nok, så den smider mere gødning i ?
 

satyr

Member
Tjah hvis man holder sig til en ec hvor de virkelig æder skal de jo have mere, men hvis den virker begge veje slipper man jo for en overhøj ec hvilket jo sker når man forlader sagerne et par dage.

Den der Weipro model er den jeg købte i PH udgave. Den har dansk plug til 230 volt. og universalstik til pumpen. Tror deres ec er det samme, for de skrev at jeg kunne købe en 230 til 110 vonverter med. Den ser ud til at virke ok, men jeg ved at de der ph elektroder er af svingende kvalitet, selve elektronikken r ok, men en elektrode til 10 usd ved jeg vikke hvor meget jeg tror på i længden og man skal have reserve liggende altid.

Har iøvrigt løst mit lille problem med en switch til mit ph auto. Fandt en asco ajoumatic til 2o gbp som har både pulse fra 2 sek til 50 sek og off auto fra 30sek til 45 min ret fed men den connectes med noeget der hedder et

iso4400 stik som jeg sgu ikke kan finde, den er til en solenoid valve men med lidt mods og lodning istedet for et iso4400 stik så kører snart , har testet med agerne løst forbundet.

Jeg tror nu godt man kan få gavn af den der ec model....så jeg vil gøre forsøget.

Forresten er min aquamedic sp3000 peripumpe virkelig velfungerende og god kvali.
Putter nogle pics på når jeg kommer i nærheden af sagerne næste gang
 
Top