What's new

Cannabis nyheder fra medierne

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://ekstrabladet.dk/112/article1848203.ece

cannabis_jpg_757467o.jpg


Dyrkede hash for at hjælpe fattige

Engelsk ægtepar i 60'erne idømt fængsel for at dyrke cannabis. Overskuddet blev sendt til landsby i Kenya

Ikke al nødhjælp er lige lovligt.

63-årige Susan Coopet og Michael Foster, 62 år, er ved Lincoln Crown Court i England blevet dømt for at dyrke cannabis.

Men hash-produktionen - som gav parret et overskud på 400.000 engelske pund, svarende til godt 3,6 millioner kroner - var slet ikke for selv at leve det fede liv.

Når de dyrkede den ulovlige plante på deres bondegård var det for at hjælpe andre.

Ikke den slags andre, der manglede noget til piben eller cigaretpapiret, men nogle i endnu større vanskeligheder.

Pengene gik nemlig til fattige kenyanske familier. En landsby i Kenya fik penge til børnenes skolegang, medicin, edb-udstyr og andet udstyr til et lokalt sygehus.

Ifølge Daily Mail http://www.dailymail.co.uk/news/art...ealing-fortune-poor-Kenyans-jailed-years.html kostede det initiativ tre år i fængsel.

article-2219477-158B16FD000005DC-414_306x423.jpg


article-2219477-158B1701000005DC-85_306x423.jpg
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://pirate6969.wordpress.com/2012/09/29/fredagsbrev-til-sundhedsministeren/

Fredagsbrev til sundhedsministeren

“Arendalsvej, Dybkær ved Silkeborg, fredag den 28. september 2012

Kære Fru Sundhedsminister
Jeg skrev i februar sidste år og spurgte eks-sundhedsminister Haarder, hvad han helst ville, legalisere cannabis til medicinsk brug eller for en menneskerettigheds-domstol? Jeg lagde en kopi af brevet til de andre radikale, her: http://www.radikale.net/vivi-bech/i...illet-sundhedsministeren-i-cannabisknibe-igen

Min henvendelse medførte cannabis blev tilladt til medicinsk brug i Danmark fra den 3. juni 2011. Bertel Haarder forstod, at han ville tabe i en sag ved en menneskerettigheds-domstol på grund af mine faktuelle oplevelser med cannabis og den danske stat. Jeg medsender en pdf-fil, der udgør min seneste klage til patientombuddet. Så kan De forstå, at De, på grund af en række embedsmænd, psykiatere og læger, nu er i en værre situation end den Bertel Haarder var sidste år, da jeg skrev til ham. Jeg er atter blevet offer for det hashforbud, der er Deres og Videnskabsministerens ansvar. Derfor må jeg nu også stille Dem spørgsmålet:

Hvad vil De helst Fru Sundhedsminister? Vil De legalisere cannabis eller vil De risikere en kollektiv dom ved menneskerettigheds-domstolen sammen med alle Deres kollegaer i Folketinget? I folkevalgte er kollektivt ansvarlige for vore love, fordi i alle har stillet op til det ansvar. I er direktionen i Danmark, så at sige.

Nogle folk bliver psykotiske af cannabis ja, men alkohol har samme virkning på nogle folk. Jeg var ved at blive druknet af en fuld kommunal plejefar i min barndom, min mor og sidste forælder var død derfor var jeg kommunalt plejebarn. Jeg har røget hash fra jeg var 14 år, jeg debuterede i maj 1978. Jeg ville ikke dele yndlings-rusmiddel med den alkoholiske voldspsykopat og hans religionsmisbrugende kone, mine plejeforældre. Sæt jeg blev ligeså dorsk. Mit træk virkede. Jeg er ikke voldspsykopat eller religiøs dørklokkekrænker. Jeg var den eneste, der fik 13 i retsstavning på Stenlille skole til eksamen i sommeren 1979, selvom jeg røg hash. Jeg har bevist at hash ikke kan være skadelig for indlæringsevnen, selvom det påstås. Hvis hash var skadelig for indlæringsevnen, som er argumentet for at hash er forbudt, så ville jeg aldrig have lært at skrive til en minister over internettet, for at få lavet om på en menneske-, natur- og miljøundertrykkende lov. Det er logik Fru Minister. Påstanden fra psykiaterne om den tilstandsbetingende indlæring ved hashrygning er også et falsum. Jeg har anvendt kommunikations-teknikker, som jeg tidligere lærte som hashryger, som jeg anvendte under en kommunal hashafvænning, hvor jeg ikke kunne ryge hash. Hvis det er sandt, at hashrygning forårsager, at man glemmer, hvad man har lært, mens man røg hash, så havde jeg ikke kunnet hjælpe pædagogerne på hashafvænningen med de kommunikations-teknikker, som jeg lærte mens jeg var hashryger. Men, det gjorde jeg. Det blev noteret i min kommunale journal, fordi sagsbehandleren var ærlig. Det var før Ny Løn i 1998, hvor det blev givtigt for sagsbehandlere og embedsmænd at lyve i klienters sager, for derefter at kræve lønforhøjelse af kommunerne med argumentet, at der er blevet sparet udgifter for kommunen. Luk venligst for den ulækre mulighed for lønstigning for embedsfolk. På forhånd tak, Fru Minister.

Den nuværende justitsminister løj på samrådsmødet 16. august i år om cannabis. Han påstod at De har det endelige ansvar for at cannabis er forbudt. Men, De deler ansvar med Videnskabsministeren. Hans ministerium skal føre tilsyn med at sundhedsvidenskaben ikke hviler på falske præmisser. Forbuddet mod cannabis hviler på falske præmisser og Folketinget har det juridiske ansvar. Jeg har i en http://pirate6969.wordpress.com/201...der-bores-i-videnskabelig-redelighed-om-hash/
mail bedt psykiater Henrik Rindom om at oplyse kilderne til sine beviser på at hash skader indlæringsevnen o.a., men han har stadig ikke svaret på min henvendelse.

Det er snart 20 år siden min søn blev offer for kriminalitet mens jeg var på hashafvænning. Mens jeg skulle afvænnes fra hash, fordi ”hash skader indlæringsevnen”, blev min søn varigt skadet. Han fik en erstatning på 30000 kroner. Den erstatning står slet ikke mål med den varige skade. Det problem skal vi have kigget på, Fru Minister. Han blev groft snydt med den erstatning dengang. Min søn blev kun skadet på grund af forbuddet mod cannabis og forskernes falske påstande om at hash skader indlæringsevnen. Den lovgivning som Folketingets medlemer får løn for juridisk ansvar for.

Min mor døde af cancer den 8. januar 1975. Hvis cananbis ikke havde været forbudt, så havde min mor ikke været juridisk hindret i lovlig adgang til et cancerhæmmende stof. De og resten af Folketinget er juridisk ansvarlige for at hindre kræftsyge folk adgang til en uskadelig urt, der kan hæmme cancer. I har været for nemme at narre af folk som Rindom, der digter eksempler om cannabissens skadelighed, fordi det bedst betaler sig for medicinspushere, at den gode naturmedicin er taget helt ud med et forbud. I politikere har bestemt at drabssager aldrig forældes. I er i potentielt skyldige i et drab på min mor med jeres forbud af den lægeplante som hæmmer cancer.

De, og resten af Folketinget, har indtil klokken 12 d. 24. december i år til at legalisere den harmløse lægeplante Cannabis i. DF 12.24 diagnosen, påstanden at jeg skulle være psykisk afhængig bruger af hash, når jeg bruger hash mod mine gigtsmerter, var slem. Diagnosen klinger af juleaften og skal derfor være Regeringens julegave til mig i år. Ellers Folketinget stillet kollektivt til ansvar for at gøre mig til førtidspensionist, selvom jeg kan arbejde, hvis jeg ryger cannabis. Jeg kan ikke ryge cannabis uden at blive anset for misbruger, fordi lovgivningen er som den er. I har derfor indtil fredag den 5. oktober 2012 til at få meldt ud om de kommende lovændringer. Ellers bliver der arbejdsretssag ved menneskerettighedsdomstolen i Strassburg. Folketinget får juridiske smæk af mig Vivi Bech, der bliver fastholdt som førtidspensionist på grund af jeres cannabis-forbud. http://www.bt.dk/sygdomme/utroligt-forsknings-gennembrud-marihuana-kan-stoppe-kraeftspredning

I kan løse arbejdsløshedsproblemet ved at legalisere cannabis. Fordi i kan det, så kan jeg køre en sag om menneskeret og arbejde for syge mod jer politikere – på statens regning. Sådan er det jo. Fordi i har bestemt det skal være sådan. Men, den gode nyhed er, at vi kan eksportere cannabis som naturmedicin til resten af verden. Vi er kendt for gode produkter. Så kan vi måske ”købe hele verden”, som en borgerlig minister engang drømte om. Cannabis er slet ikke farlig. Ingen er nogen sinde døde af en overdosis hash! Men folk dør af akutte alkoholforgiftninger dagligt, fordi de har drukket for megen lovlig alkohol. Den form for hykleri holder ikke i en retssal, der handler om menneskerettigheder. Jeg ved det, Bertel Haarder vidste det, De ved det også godt.

Hjælp Dem selv, og resten af Folketinget, Fru Sundhedsminister. Legaliser cannabis i Danmark. Erkend De og Folketinget er skakmat her. Lad min søn få lov at arbejde som medicinsk hampedyrker uden at skulle svine kloden til. Den nuværende lov kræver han bruger foderhamp og derefter opkoncentrerer de virksomme stoffer med kemi, hvis han skal lave medicin af foderhamp med kæmpe miljøbelastning til følge. Det skal han fordi i lovgivere har været for dumme til at have med lovgivning at gøre. Spørg f.eks. Steen Gade og Sundhedsstyrelsen om Kim Bech Hansens henvendelser vedrørende cannabis, der er også et problem.

Som sundhedsminister svigter De endvidere os borgere totalt med de medicinpriser , som De tillader apotekerne at have på cannabis-produkter. Rockerne sælger 100 gram god hash for ca. 5000 kroner. Apotekerne kræver over 5000 kroner for 30 ml medicin med en brøkdel af de virksomme stoffer fra cannabis i. Så tror da pokker, hvis rockerne har krige om salgs-territorier. Til allersidst skal jeg anmode om, straks, at få skriftlig tilladelse fra sundhedsministeren til at dyrke min egen medicinske hamp, mod mine gigtsmerter, indtil i politikere har fået legaliseret lægeplanten, der aldrig skulle have været forbudt.

Venlig hilsen
Vivi Bech, Silkeborg, emailadresse: [email protected]



Info fra den omtalte klage til Patientombuddet:

“Forklaring af fejl:

Den 5. januar oplevede jeg at hele lægehuset *BEEP* nægtede at have mig som patient med argumentet “du er jo sindssyg”. Den udtalelse kom da jeg bad om en recept på cannabis mod mine gigtsmerter. Jeg er ikke sindssyg, jeg kender blot mine rettigheder, der er en vis forskel.

Jeg havde min søn med, jeg havde på fornemmelsen at jeg ville få behov for et vidne.

Jeg blev bedt om at skifte læge, Men, det undrer mig at lægehuset ikke har givet mig nogen skriftlig besked om at de ikke ville have mig som patient. Det indikerer at lægehuset har scoret kassen fra samfundet under falske omstændigheder, for de har jo modtaget betaling for at have mig registreret som patient i deres lægehus velvidende at de ikke gad behandle mig ordentligt på grund af “sindssygen”.

Hvordan fik du mistanke:

Da lægen sagde at jeg var sindssyg, at ville have en recept på cannabis mod gigtsmerter, da vidste jeg at lægen var videnskabeligt på afveje, fordi han blandede fysik med psyke, selvom jeg kun nævnte fysikken”.
 

dragongrower

Active member
Rigtig god læsning, Esben, men også lidt sørgelig.. Ment på den måde at jeg nu mange gange har læst hvor stor skade det skide forbud gør mod helt almindelige mennesker.. :'(
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
https://www.facebook.com/RazziaChristiania

[Om:
Er du på Christiania når poilitiet er der, eller kommer, så smid en besked her på siden. Læs mere under "om".
Beskrivelse
OBS! Dette er et fælles projekt. Jeg har desværre ikke tid til at sidde på Christiania dagligt, og opdatere siden. Oplever du derfor razzia, eller hører/læser om det, så smid en besked herinde, til glæde for os alle!

Regeringen har som bekendt strammet grebet om Christiania, ved at intensivere jagten på brugere af fristedet. Dette, bland andet, ved hjælp af øget tilstedeværelse af politiet, på og omkring Christiania.
Denne side er oprettet efter længere tids overvejelse, og er ment som en hjælp til folk der gerne vil undgå at vente i timevis på at politiet forsvinder, så man kan hygge sig i en afslappet atmosfære, eller/og købe sig noget at ryge.
I en tid hvor de fleste har en smartphone, og alligevel tjekker facebook løbende, tænker jeg at vi i fællesskab kan slippe for en masse bøder, og spildt tid, ved at informere hinanden på denne side, omkring eventuel tilstedeværelse af politi, på og omkring Christiania.


Rapport fra i dag:

Politi razzia på Christiania?
for 5 timer siden
60 betjente og 6 hunde og de fandt vist en del.
Synes godt om · · Del
3 personer synes godt om dette.

Politi razzia på Christiania? Der skulle være frit for politi, på selve Christiania, men de opholder sig i området. Salatfade og hunde. Jeg rykker derind af om 1 times tid. Hvis andre kan komme med løbende opdateringer, ville det være fornemt!
for 5 timer siden · Synes godt om · 6
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-59302991:politi-om-narkofangst-betyder-ikke-noget.html?rss

Politi om narko-fangst: Betyder ikke noget

Task Force Pusherstreet hos Københavns Politi har beslaglagt 206 kilo ved en aktion i Kokkedal nord for København. Aktionen der fandt sted i går kl. 14, er resultatet af længere tids efterforskning hos specialenheden.

Politiet formoder, at den store mængde hash skulle sælges videre på Christiania. Hashen ville på gadeplan minimum kunne indbringe over 10 mio. kr.

Men trods den store fangst, er Steffen Thaaning Steffensen, chef for Narkoafdelingen ved Københavns Politi, også realistisk.

"Det har overhovedet ingen betydning for hashhandlen på Christiania. Der kommer bare noget nyt. Det her ændrer ikke noget. Vi kan også tage et ton eller to. Det ændrer heller ikke noget. Hvor der er kunder, er der også et marked, der vil levere," siger han til TV 2 News.

-sagt med andre ord: Vores arbejde er spild af tid og spild af skatteborgerpenge...
 
Last edited:

420empire

Well-known member
Veteran
Når først de får magten, så er de skide ligeglade med hvad de lovet, de er nogle grådige svin.
 
Så prøver jeg også lige, håber det går: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/forskere-mere-hamp-pa-danske-marker

Misbrug, afhængighed og hashtåger. Planten bag hash og marihuana har fået et blakket ry, men faktisk er det helt lovligt at dyrke en række hamparter på de danske marker.

Og hamp har flere gode egenskaber, som kan være nyttige for både miljøet og de danske landmænd, mener forskerne bag et nyt projekt.

»Vi er ved at undersøge en række anvendelsesmuligheder for hampplanter, og det ser rigtig lovende ud,« fortæller Irini Angelidaki, som er professor ved DTU Miljø på Danmarks Tekniske Universitet.

Hun er en af forskerne bag det nye Bioraffinaderi Øresund, som er et samarbejde mellem danske og svenske universiteter og erhvervslivet.

Bioraffinaderiet åbnede i Skåne i sommer, og de medvirkende forskere er allerede i fuld gang med at dyrke hampplanter.

»Vi har for nyligt fundet ud af, at den øverste del af hampplantens blade har et meget højt proteinindhold. Det betyder, at de vil have stor værdi som dyrefoder,« fortæller Eva Johansson, som er medlem af styregruppen i Bioraffinaderi Øresund og professor ved Sveriges Lantbruksuniversitet.

Ikke helt ude i hampen…
Fakta
Bioraffinaderi Øresund er et pilotanlæg, der skal fremstille kemikalier, plast og farvestoffer på en bæredygtig måde – det vil sige uden brug af fossile råstoffer som f.eks. olie.

Forskerne anvender afgrøder som hamp, jordskokker og cikorie i raffinaderiet, og undersøger bl.a. de bedste dyrkningsbetingelser og anvendelsesmuligheder for afgrøderne.
Bioraffinaderi Øresund ligger i Skåne, og åbnede i juni 2012.

Projektet er et samarbejde mellem Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Lunds Universitet og Sveriges Lantbruks Universitet.

Hun understreger, at de hampplanter, som forskerne dyrker, ikke bliver brugt til producere hash eller andre rusmidler.

»Der findes en række forskellige hampplanter, og de arter, som er tilladte, har et meget lavt indhold af de virksomme stoffer fra hash. Så vores hampplanter vil ikke kunne bruges til lave hash,« lyder det fra professor Eva Johansson.

I stedet kan hampplanterne bruges til kan lang liste af andre produkter, og ifølge forskerne giver det skandinaviske klima gode muligheder for at dyrke hampplanter.

»Der er mange grunde til, at vi er interesserede i dyrkning af hamp. En af dem er, at hamp har en høj biomasse, hvilket betyder, at du får en stor mængde plante for hver kvadratmeter, du dyrker,« forklarer professor Eva Johansson.

Hamp til din bil
Traditionelt set har hampplanten blandt andet været brugt til at fremstille tovværk og stoffer til beklædning. Her har man udnyttet, at hampplantens lange stængler er opbygget af nogle meget stærke fibre.

I dag kan man udnytte og bearbejde de stærke fibre, så deres egenskaber kommer til at minde om kulfibres egenskaber.


De spidse blade fra hampplanten er måske mest kendt som hovedingrediensen i pot, marihuana og hash. Men hampplanten har et langt større potentiale til lovlige formål, mener flere forskere. (Foto: Thomas Prade, Sveriges Lantbruksuniversitet)
I Europa bruges fibrene fra hamp blandt andet til indvendig beklædning af biler, som isoleringsmateriale til huse og til fremstilling af plastik.

»Hamp kan i mange tilfælde være et miljørigtigt alternativ til kemikalier og andre produkter. Udover stænglerne har hampplanter nogle frø, som sidder i toppen af planten. I nogle typer af hamp har frøene et meget højt indhold af olie,« forklarer professor Eva Johansson.

I nogle lande bliver olien fra hampfrøene blandt andet brugt til fremstilling af madolie, og økologiske producenter brygger shampoo, cremer og proteinholdige kosttilskud på hampplanter. Endelig kan de hurtigt voksende planter også anvendes til fremstilling af bioenergi.

»Det store potentiale i hampplanter er, at man kan udnytte planten til mange forskellige formål. Vi er ved at undersøge, hvilke muligheder der bedst kan betale sig – både for miljøet og for industrien,« forklarer Eva Johansson.

Hamp er en alsidig plante
På Aarhus Universitet er seniorforsker Uffe Jørgensen enig i, at hampplanter kan have et stort potentiale på de danske marker.

»Hamp er nok en af de afgrøder, som har flest forskellige produkter i sig. Så hvis man formår at udnytte dem på fornuftig måde, kan det have et stort potentiale. Men jeg tror, at det vil tage en del år, før vi rigtigt begynder at se potentialet ude i virkeligheden, « siger Uffe Jørgensen, som er seniorforsker ved Institut for Agroøkologi.


På højre side af billedet ses en tysk mark med tørre hampplanter. I Danmark har det været lovligt at dyrke hamp til industriel brug siden 1998, men der er fortsat kun enkelte danske landmænd, som har hamp på deres marker. (Foto: Thomas Prade, Sveriges Lantbruksuniversitet)
Han påpeger, at det kan være en fordel for landmænd at dyrke hampplanter, fordi jorden har brug for sædskifte – altså at skifte mellem forskellige afgrøder. Hvis en landmand f.eks. dyrker raps eller roer på den samme mark flere år i træk, vil der nemlig opstå mere sygdom blandt planterne.

»Hvis man kunne få mere hamp ind som en almindelig afgrøde i dansk landbrug, ville man få nogle fordele for det samlede sædskifte. Hamp er en sund afgrøde, og den har ikke de samme sygdomme som mange andre landbrugsafgrøder. Den er også rigtig god til at konkurrere med ukrudt, så den har behov for færre sprøjtegifte,« siger Uffe Jørgensen.

Ingen efterspørger hamp
Men hvis forskerne er enige om, at der er stort potentiale i hampdyrkning – hvorfor ser vi så ikke mere hamp på de danske marker?

Seniorforsker Uffe Jørgensen peger på hampeksperten Bodil Pallesen, som den rette til at besvare spørgsmålet. Bodil Pallesen er konsulent ved Agrotech, og hun har i mange år arbejdet for at få hamp ind i landbruget og industrien.

Hun forklarer, at det kniber med at få gang i produktionen af hamp, fordi det er svært at sælge hampeprodukter.

»Du kan næsten ikke finde et produkt, som er mere bæredygtigt end hamp. Men det er en lang sej proces at få gang i markedet, for folk efterspørger ikke hampprodukter – måske fordi de antager, at de er dyrere, eller fordi folk ikke kender til dem. Jeg tror for eksempel ikke, at den almindelige håndværker ved, at der eksisterer et isoleringsmateriale af hamp. Men det er faktisk sundere at håndtere for ham selv og mere miljøvenligt end almindeligt isoleringsmateriale,”« siger Bodil Pallesen, som er seniorkonsulent ved Agrotech.

Hun har selv stået for at udvikle netop isoleringsmateriale fra hamp og flere andre hampeprodukter. Men på trods af en række tiltag for at sparke gang i produktionen er der ifølge Bodil Pallesen stadig kun »ganske få« danske landmænd, som dyrker hamp.

»Der er stadig kun 100 hektar jord i Danmark, hvor der dyrkes hamp. Hvis man skal have en rentabel produktion af hamp, kræver det, at det køres op i meget større skala. Der er gang i flere tiltag, for at det skal ske, men det vigtigste er, at forbrugerne efterspørger hampeprodukter,« siger Bodil Pallesen.
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://amsterdamherald.com/index.ph...-van-der-laan-netherlands-dutch-drugs-wietpas



Business as usual for Amsterdam coffeeshops as mayor says tourists are welcome

Tourists will continue to be able to visit Amsterdam’s coffeeshops next year after the new government relaxed the rules on entry to Dutch cannabis cafes.

The government says it will scrap the much-criticised “wietpas” law, which turned coffeeshops into tightly regulated private members’ clubs that only registered Dutch residents can visit.

In theory coffeeshop users will still have to show proof that they live in the Netherlands, but the decision on how to police the system will rest with town halls.

The coalition agreement says the new rules can be phased in a way that is “consistent with local coffeeshop and safety policies”.

Amsterdam’s mayor, Eberhard van der Laan, told De Volkskrant he will use that flexibility to allow Amsterdam’s coffeeshops to remain open to all comers.

In effect, it means the city’s police will not be asked to enforce the rules, leaving tourists free to visit the city’s 220 establishments.

One-third of all coffeeshops in the Netherlands are in the capital and an estimated 1.5 million visitors a year include a trip to a cannabis café on their itinerary.

The development is a setback for supporters of the wietpas rules, such as justice minister Ivo Opstelten, who wanted to stop the flow of “drugs tourists” to the country.

Originally only registered members would have been allowed into coffeeshops, with a limit of 2,000 members per café.

Owners said the system would have a devastating effect on their business and lead to a rise in street dealing, not least because many cannabis smokers were reluctant to put their names and addresses on an official register.

Van der Laan had been publicly critical of the new regime from the outset, predicting that it would make the streets less safe. “More street robbery, arguments over fake drugs, no quality control – all the troubles of the past will come back.”

He said he would continue to crack down on crime and disorder in the vicinity of coffeeshops and take measures against cannabis use by teenagers.

Other cities in the west, including Rotterdam and Haarlem, have been similarly critical of the system and may now take the same line as Amsterdam.

Cities such as Maastricht, whose mayor Onno Hoes defended the wietpas, are likely to enforce the rule requiring visitors to show proof of residence more strictly.

The wietpas has been in force in the three southern provinces since May 1 and was due to be extended across the country from the start of next year.
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://jyllands-posten.dk/indland/krimi/article4894694.ece

Misbrugsekspert: Straf for hashkørsel er urimelig

Uretfærdigt, at man risikerer at miste kørekortet i tre år for at køre bil med hash i blodet, mener læge.

Dagen efter at Københavns Politi løftede sløret for deres nyeste våben i bekæmpelsen af narkotikapåvirkede bilister, langer en ekspert nu ud efter straffen for at køre bil i hashpåvirket tilstand.

Den er for hård, mener læge og misbrugsekspert Henrik Rindom og kritiserer dermed en lovstramning, som siden nytår har betydet, at kørekortet ryger ubetinget i tre år, første gang en bilist tages med ulovlige stoffer i blodet.

- Selvfølgelig skal vi gøre alt, hvad vi kan for at forhindre folk i at køre bil i ruspåvirket tilstand. Men det er fuldstændig urimeligt, at unge skal miste deres kørekort i tre år, fordi de har røget hash, siger Henrik Rindom.

Nye narkometre

Torsdag præsenterede Københavns Politi nye narkometre, som med en spytprøve kan afsløre syv former for bevidsthedspåvirkende stoffer hos bilister, herunder hash.

Er testen positiv, sendes bilisten videre til en blodprøve. Viser den samme resultat, mister man sit kørekort i tre år og får en bøde, som svarer til fire procent af bruttoårslønnen.

Det er den samme straf, som grove spritbilister får. Mildere overtrædelser i alkoholsager straffes blot med en betinget frakendelse af kørekortet.

- Set i forhold til det, er straffen for at køre hashpåvirket fuldstændig urimelig. Jeg har eksempler på unge, der mister deres læreplads, fordi de ikke længere må køre bil, siger Henrik Rindom.

Aflevere urinprøver

Han mener, at samfundet ville opnå en større gevinst, hvis de unge i stedet blev frakendt kørekortet i et halvt år og de næste to og halvt år med jævne mellemrum skulle levere urinprøver for at bevise, at de ikke længere ryger hash.

- Det ville motivere dem til at komme ud af misbruget, siger Henrik Rindom.

Narkometret er et pilotprojekt hos Københavns Politi. Hvis det bliver en succes, er det planen at udbrede det til resten af landet.

Ud over hash, eller cannabis, kan narkometret spore opium, kokain, benzedrin, amfetamin, metaamfetamin og metadon.
http://jyllands-posten.dk/politik/article4894610.ece


Narkometer genopliver debat om hash


Politiets nye våben i kampen mod stoffer i trafikken har sat gang i den politiske debat.

Københavns Politi introducerede torsdag det såkaldte narkometer, der kan afsløre, om bilister er påvirket af narkotika, mens de sidder bag rattet.
Men det nye våben mødes med blandede reaktioner på Christiansborg, fordi et af de syv bevidsthedspåvirkende stoffer, som narkometret kan spore, er hash.
Skipper: Helt ude i hampen

Retsordfører Pernille Skipper, Enhedslisten, mener, at straffen for at køre bil med hash i blodet er helt ude i hampen. Den burde svare til straffen for spritkørsel, lyder det.
- Nu er det at ryge cannabis, selv om det er ulovligt, så normalt, at det ikke giver nogen mening at ligestille det med hårde narkotiske stoffer. Man burde ligestille det med alkohol, siger hun.
Ifølge Pernille Skipper har mere end 40 procent af landets voksne prøvet at ryge hash.
Hvis man bliver stoppet af politiet og testet positiv for hash i narkometret og en efterfølgende blodprøve, får man en bøde og mister kørekortet i tre år. Det svarer til at blive stoppet med en alkoholpromille på 1,2.
Snupper politiet en bilist med 0,5 promille, er straffen bøde og en betinget frakendelse af kørekortet.
Nultolerance

De Konservatives retsordfører, Tom Behnke, er helt tilfreds med straframmerne.
Partiet stod i 2011 bag en lovændring, som betød betydelige strafskærpelser for overtrædelse af loven om euforiserende stoffer.
- Det er jo med vilje, at den daværende borgerlige regering med en konservativ justitsminister (Lars Barfoed, red.) lavede en nultolerance politik i forhold til dem, der kører rundt og er påvirket af euforiserende stoffer, siger Tom Behnke.
- Det er meget farligt for vores trafiksikkerhed.
Han glæder sig over, at Københavns Politi har taget initiativ til at optrappe indsatsen mod blandt andet hash i hovedstaden.
Flere eksperter har vurderet, at bilkørsel med hash i blodet ikke nødvendigvis er farligere end spritkørsel. Men Tom Behnke står fast.
- Det ændrer ikke på, at der skal være en absolut nultolerance. Det er jo ikke fordi, det er særlig svært at forstå, at man skal lade være med at tage de stoffer. Vi vil undgå, at der er så mange dræbte og hårdt kvæstede i trafikken.
Narkometret er et pilotprojekt hos Københavns Politi. Hvis det bliver en succes, er det planen at udbrede det til resten af landet.

Bilkørsel med hash i blodet

Hvis man kører bil med hash i blodet, risikerer man følgende straffe:
1. gang: Bøde 1/25 brutto-årsløn, ubetinget frakendelse af kørekortet i tre år.
2. gang: 10 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i fem år.
3. gang: 20 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i 10 år.
4. gang: 30 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i 10 år.
Kilde: Københavns Politi
 
Last edited:

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://crf.au.dk/cannabis-undersoegelse/

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1856336.ece

Danske forskere efterlyser hampdyrkere

Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet efterlyser personer, der dyrker cannabis

Dyrker du cannabis?

I så fald vil en gruppe forskere fra Aarhus Universitet meget gerne høre fra dig.

Flere dyrker selv
I en ny spørgeskemaundersøgelse efterlyser Center for Rusmiddelforskning personer, der dyrker hampplanter - også kaldet marihuana, pot eller skunk.

- Det er en opfølgning på en undersøgelse, som vi foretog for et par år tilbage. Siden har vi etableret et netværk af internationale forskere, der interesserer sig for cannabisdyrkning både i Europa, USA, Canada og Australien, siger Helle Vibeke Dahl, adjunkt ved Center for Rusmiddelforskning.

I undersøgelsen går forskerne ikke efter at få kontakt til store skunk-laboratorier, men derimod de private cannabisdyrkere, som forskerne vil spørge ind til årsagerne bag dyrkningen og brugen af planten som enten rusmiddel eller medicin.

- Folk har dyrket cannabis siden 60'erne, men i de seneste år har vi mærket en stigning i antallet af personer, der dyrker planten hjemme i stuen, siger Helle Vibeke Dahl.

Selvom emnet måske lyder skævt - i bogstavelig forstand - så er forskningen ganske alvorlig for samfundets og politikernes opfattelse af både hampdyrkere og rygere af planten, forklarer Helle Vibeke Dahl.

Dyrker til eget forbrug
Den tidligere forskning afdækkede, at hampdyrkerne i alder og baggrund er meget bredt repræsenteret i befolkningen. Aldersmæssig spredte de sig fra 14 år til omkring 70, og hvad angår uddannelse er de faktisk over gennemsnittet, siger Helle Vibeke Dahl.

- Det er en gruppe borgere, der er meget kede af at kriminalisere sig. De har fundet en vej til at nyde deres foretrukne rusmiddel, men er tvunget til at gøre det i skjul - det er ikke noget, man kan snakke med hvem som helst om.

Desuden viste forskningen også, at langt de fleste dyrkede til eget forbrug, og eventuel indtjening blev brugt til at dække elregningen for varmelamper og andet udstyr, som bruges til dyrkningen.

Faktisk svarede omkring ti procent, at de dyrkede planterne til medicinsk brug - enten til dem selv eller en de kender, forklarer Helle Vibeke Dahl.

Gruppen er undervurderet
Den brede gruppe af dyrkere, og det faktum, at over halvdelen af den danske befolkning har prøvet at ryge pot eller hash, kunne opfordre til en mere lempelig lovgivning på området, forklarer Helle Vibeke Dahl.

Hun henviser til Holland, hvor det er tilladt at dyrke til medicinsk brug, og i Belgien og Schweiz må man dyrke enkelte planter til eget forbrug. I Danmark må man gerne købe cannabisfrø, men i Finland er de ulovlige.

- Politikere og folk i almindelighed undervurderer, hvem det er, der bruger cannabis. Vi er blevet vant til at tænke på det som en ungdomsgruppe, der lige skal prøve noget af, siger Helle Vibeke Dahl.

Hun mener, at det er på tide, at man lægger opfattelsen af, at cannabisbrugere er lig med misbrugere på hylden.

Ingen støtte fra staten
Emnet er imidlertid så kontroversielt, at forskerne ikke har kunnet søge bevillinger, fordi forskningen i dette tilfælde ser på cannabis som kultur og rusmiddel, og ikke fokuserer på misbrugsbehandling og forebyggelse.

Langt den største del af arbejdet med undersøgelsen er derfor frivillig.

Ønsker man at deltage i undersøgelsen, skal man ikke være nervøs for, at politiet pludselig banker på.

Det hele foregår under fuld anonymitet.
 
Last edited:

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
lidt debat herfra http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1856336.ece

Sebastian W. for fire dage siden
Som jeg ser det, så kan det i hvertfald tolkes på to måder;

1. At, som du siger, straffen er for mild

ELLER!

2. At der tilpas mange mennesker der vil tage ansvar for deres eget liv. At der er tilpas mange mennesker der vil nyde sin menneskelige ret til at gøre hvad de vil med sin krop.

Jeg forstår godt din ''logik'' ved, at selvfølgelig skal en lov ikke ophæves bare fordi et flertal bryder den. Men, at du sammenligner det med at køre for hurtigt styrker ikke dit argument - for de to ting kan ikke sammenlignes.

I en bil har du et større ansvar for dine omgivelser end hvis du har en joint i kæften.

SvarDelAnmeld + 5
Johnny H. for fire dage siden
Du har ret i at en der sidder stille på sin flade og ryger en joint eller hvad han nu gør ikke er til samme fare som en der eks. køre 120 i timen inde i byen.

Men hvis vi kigger lidt længere ud hvad så?.... når ham der ryger, køre bil inden for de næste mange dage? så er han jo en kæmpe fare uanset hvor hurtig han køre. Eller han i hans "tåge" vader ud på vejen og en bil skal undvige ham og derved rammer andre, hvad så?

Og hvad med dem som han køber stoffet af..at de bevæbner sig og skyder politiet og alle mulige andre, og gu ved hvad de ellers laver... det er jo faktisk også hans skyld, hvis han ikke købte deres lort ville det ikke være noget problem.

DelAnmeld - 6
Daniel N. for fire dage siden
Du kan umuligt sammenligne overtrædelse af fartgrænser med hashrygning.. Det er en sammenligning som ingen mening giver.. Det at ryge hash er en fuldstændig offerløs forbrydelse, og sætter på ingen måde hverken dit eget, eller vigtigere, andres liv på spil.. Så det er en fuldstændig åndssvag sammenligning.. Hvis du endelig skal sammenligne med noget ulovligt, så kunne det være en person der vælger at gå over for rødt lys en sen aften EFTER at have orienteret sig grundigt om der kommer biler..

SvarDelAnmeld + 5
Michael C. for fire dage siden
Det er åbenbart ikke naturlig tankegang, at prøve at sætte sig ind i begge dele, altså både for og imod, for intet er sort hvidt, men det syntes jeg tit nationens kommentarer gør emner til.

Dejligt med en artikel, der omhandler noget forskning, der gerne vil prøv at belyse begge sider, så det er på det rigtige grundlag politikerne foretager deres beslutninger.

Har selv en kammerat der røg ind i et gevaldigt hashmisbrug, og det var KUN hash men hver dag. Det var bestemt ikke uskadeligt, og han brugte det til at flygte fra hverdagen. Omvendt har jeg også kendskab til folk, der ryger det ind i mellem, uden at det er noget du kan mærke på dem, så mine erfaringer taler både for og imod. Men pengene det kunne indbringe staten, kunne vi helt sikkert godt bruge, men det må jo ikke være å bekostning af mange folks helbred, for så ryger de penge jo bare til behandlingen af de personer, og så er vi jo lige vidt.

Jeg er ikke enig i, at det ikke skal være lovligt, jeg ønsker bare at tingene bliver belyst ordentligt, da politikerne i forvejen træffer rigeligt med lovforslag, der efterfølgende ikke viser sig at have hold i virkligheden.

Så kom ud af busken hjemmedyrkere, så kan i måske være med til, at sørge for, at vores politikkere tager den rigtige beslutning.

SvarDelAnmeld + 6
Kim F. for fire dage siden
Jeg er helt enig med dig i at man objektiv skal belyse alle sider af det, og selvfølgelig findes der overdrevet brug og direkte misbrug.

Men for lige at tage den med din kammerat og vende den lidt om, var det så hashen der var det egentlige problem - eller var det hans hverdag som han flugtede fra?

Min pointe er, at tit er et hvilket som helst form for misbrug et symptom på nogle andre problemer som man skal have fat i, i stedet for at behandle symptomer.

Og nu har din kammerat jo tilsyneladende startet og vedligeholdt hans misbrug under et forbud, så forbuddet har altså ikke hjulpet ham i hvert fald.

Tilgengæld har det det skadet tusindvis af andre som nu risikere at miste deres job fordi de ryger en joint i weekenden og skal på arbejde mandag. Skal man så fortsætte med ikke rigtig at hjælpe nogen, eller skal man gøre det mere tåleligt for flertallet?

Selvfølgelig skal folk med misbrug hjælpes, man skal bare kigge på hvad det EGENTLIGE problem er i stedet for at give symptomer skylden.

Desuden viser statistikker at der hverken er mere kriminalitet, større misbrug osv. ved at legalisere/afkriminalisere cannabis så jeg ser ingen gyldig grund til at man fortsat skal opretholde et forbud.

Jeg er ikke ude på at modsige dig, jeg synes bare der er en lidt mere nuanceret tilgang til det :)

SvarDelAnmeld 0
Kim F. for fire dage siden
... skal på arbejde mandag og bliver taget i kontrol og mister kørekort + job skulle der stå

DelAnmeld 0
Michael C. for fire dage siden
Spørgsmålet på om hvad der fik ham til at ryge stoffet er irrelevant i denne sammenhæng, her er det for at belyse, at hash ikke er så uskadeligt som det bliver gjort til. Der er visse mennesker der tager skade, og jo mere vi gør det tilgængligt, jo flere af disse vil der komme.

Det jeg samtidig prøver at pointerer er, at det i sig selv ikke er grundlag for endsidigt at argumentere ud fra dette, at legalisering helt eller delvist er en dårlig ide. Der er vel ikke mange der er i tvivl om, at alkohol og cigaretter også er skadelige, men her lader vi individet (indtil videre), selv tage stilling til deres forbrug af disse.

Derfor hilser jeg undersøgelser omkring dette velkommen, også fordi det måske kunne trække lidt af det økonomiske tæppe væk under de klappehatte der render rundt og gør vores samfund mere usikkert, og her tænker jeg på banderne, både dem bestående af danskere og indvandrere, hvis størsteparten blev fjernet fra gaderne.

SvarDelAnmeld 0

Emil F. for fire dage siden
Cannabis den forbudte medicin

Vi kan alle sammen komme i tanker om et eller flere familiemedlemmer, som står i kø for en behandling på hospitalet, eller som måske føler at de har brug for en behandling. Men det får de ikke. Jeg ved i hvert fald at der er flere i min familie, som ikke får den behandling som de burde. Her tænker jeg at cannabis kan bruges, for at lindre deres smerter. I stedet for kunstige piller der bare lammer det center i hjernen der udsender nervereaktionerne. Vi bliver først nød til at indse at cannabis er ulovligt på alle tænkelige måder her i Danmark, men alligevel så løber det frit i gaderne og også rundt omkring på landets skoler. Dog er over 50% af den danske befolkning indstillede på at stemme fór, hvis der skulle komme et lovforslag, om brug af medicinsk cannabis. Dette er dog usandsynligt, da regeringen ikke vil skuffe den brede højreorienterede vælgerkreds. Personligt har jeg intet imod at tilstå at jeg bruger Cannabis i medicinske sammenhænge. Jeg føler dog at det er problematisk at jeg skal søge det forkerte selskab, og direkte gøre noget ulovligt for at lindre smerter. Her i Europa er der 2 lande hvor Cannabis er legaliseret; Amsterdam hvor alle med hollandsk statsborgerskab har adgang til det når de fylder 21. I Portugal kan alle over 21 bruge det frit som de vil. Så jeg spørger derfor: Hvorfor kan jeg ikke ryge min cannabis uden at skulle være bange for at ryge i fængsel? Hvorfor skulle jeg ikke kunne ryge en joint, i stedet for at drikke en øl til en koncert uden at blive arresteret? Er det fordi at hvis Cannabis var lovligt så ville tobak- og alkoholindustrien miste en masse forbrugere? Jeg kræver svar, jeg mener ikke at et emne som cannabis, der kan bruges mod en masse fysiske og psykiske lidelser skal være et tabu, som det jo er i dag. Vi kunne hjælpe kræftpatienter til at leve længere, vi kunne skære ned på vores udgifter i medicin og smertestillende, vi kunne få folk væk fra gaderne, ud af misbrug, ud af bandemiljøet og ind på arbejdsmarkedet i stedet. Vi kunne holde tusindvis af danskere ude af fængslerne årligt. Vi kunne stoppe en stor del af narkomarkedet her i Danmark og oveni købet give økonomien et kæmpe skub!

SvarDelAnmeld + 13

Kenneth A. for fire dage siden
Skriv lige teksten en gang til men denne gang med lidt opdeling og afsnit. Gør det lidt mere læsevenligt...

I det mindste bruger du komma og punktum... :)

SvarDelAnmeld - 19

Jan R. for fire dage siden
EN GOD REGEL.......

Lad være med at kritisere folks skrive/stavemåde..

En del kan være ordblinde eller bare ikke så gode til at skrive/stave.....

Iøvrigt er meningen med et indlæg, stort set, altid til at forstå.....

Måske lige undtagen Bent......

DelAnmeld 0

René J. for fire dage siden
Er du ryger af cigaretter betaler du til statskassen,og de penge går til behandling hvis du bliver syg. Det samme gælder for alkohol,hvorfor så ikke en gang for alle gøre det samme med pot/hash.. Det er og bliver en del af vores kultur,så kan vi sku da lige så godt legalisere det og få penge i kassen......

SvarDelAnmeld + 8

Kenneth A. for fire dage siden
Tror ikke de afgifter kan dække ind for behandlinger langsigtet... desværre.

Legalisere hash tror jeg vil få store negative konsekvenser. Danmark's største og stærkeste eksportvare er vores viden (dvs skarpe hjerner). Hvis flere folk går rundt i en hashtåge fordi det er lovligt, kan vi godt vinke farvel til samfundet. .. og så begynder vi at køre bil som Hollænderne (med hjernen i handskerummet...)

SvarDelAnmeld - 15
Sebastian W. for fire dage siden
Så du mener ikke, at en stimulering af alfa-bølgerne i hjernen kan kædes sammen med forøget kreativitet? (blandt andet)

... Jamen, okayså.

DelAnmeld + 6
Daniel N. for fire dage siden
Der er bare det problem Kenneth, at der er ufattelig mange der ryger det allerede i dag.. Jeg har kendskab til både læger, advokater, ingeniører samt andre højtuddannede incl. mig selv, som ryger jævnligt.. Så at du har en formodning om at hele Danmark falder fra hinanden, og at folk vil løbe rundt i "en kæmpe hashtåge" konstant, giver jeg absolut ingenting for.. Bare din formodning om at det ikke vil kunne dække hvad behandlingerne koster siger ligesom det hele.. Den reelle værdi for hamp, hvis dyrket industrielt, ligger omkring det samme som for hvede, hvis man ser på omkostningerne ved at dyrke og høste det.. Prøv lige at sælge hvede til 100 kroner for et gram, og så tjek din profit rate... Tror nu nok det vil kunne dække sig selv ind..

DelAnmeld + 4

René J. for fire dage siden
Hvis du læser på artiklen ser du at der står,at det er overraskende højt uddannede mennesker der ryger pot.Hash er et biprodukt af pot. lidt lige som øl og sprut altså styrke messigt

DelAnmeld + 1

Kenneth A. for fire dage siden
Ja det er jo fint Daniel N. Men det ændre ikke på det faktum at rygning stadig er skadeligt - omend for andre dele af kroppen. Selv højtuddannede begår dumheder ikke sandt? (mener selvfølgelig helt generelt)...

DelAnmeld 0

Rasmus O. for fire dage siden
Kenneth, det virker som om du har en meget stærk holdning til det med at ryge. Det er fint, folk må have den holdning de vil. Men samfundet har nogle problem, 1: en lov som få følger 2: en masse mennesker bliver kriminelle 3: der er meget dårlig oplysning inden for området, da det er "ulovligt" og så behøver staten ikke at gøre noget for at informere unge om hvilke problemer det kan medføre, for lige nu bliver der ikke brugt nogen penge på test, der bliver bare sagt "det er farligt" 4: lige nu er der en masse følge sygdomme fordi folk ryger, de udgifter skal dækkes, om det er via hash salg eller ej.

Derudover kan man indtage hash på andre måder end at ryge det, hvilket er et af dine agumenter på det er farligt mange gange.

Så vil jeg informere dig om at for meget at alt der findes er farligt. Det kan være farligt at indtage sukker, fedt, vand, hvis man gør det i forkerte mængder. Jeg vil mene hvis du indtager en hash kage 1 gang om månden, så er det ikke så skadeligt. Så kan du sige "det kan folk ikke overholde", men situationen er præcis det samme med sukker for mange mennesker. folk indtager alt for meget af det. Men hvorfor skal dem som kan beherske deres forbrug ikke få lov?

Jeg er hverken for eller i mod hash. Men jeg vil mene at samfundet har allerede et problem, og hvis staten fik nogle penge ind i kassen, som kunne være med til at forbygge og advare unge om hvilke konsekvenser det kunne have for deres liv, så ville mange måske få et meget mere fornuftigt forhold til det. og i sidste ende ville der ikke være så mange som fik ødelagt deres liv.

Det du siger tidligere med, du tager ædru til sensation og får et sus af musikken, fint for dig. men du skal overveje i en diskution som denne bliver du set som en afholdsmand, og det sætter dig ikke i en bedre position for at dine (meget tynde) argumenter igennem.

jeg har mere, men nu vil jeg dig en chance for at svare

DelAnmeld + 1
Johnny H. for fire dage siden
Stop nu det junki pis.... det skal være lovlig.

NEJ... sæt straffen op til min. 1-3 års fængsel for det mindste besiddelse.

Bare du har 1 gram på dig så ryger du ind i min. 1 år. så kan det være det kan få nogle af til at overholde loven, og hvis ikke ja så er vi jo fri for dem i en periode.

SvarDelAnmeld - 14

J M. for fire dage siden
Johnny H.

Bare lige af nysgerrighed. Hvad har du imod at en voksen mand der ryger en joint i ny og næ. Er det fordi du har en personlig dårlig oplevelse, der gør at du er modstander af hash ?

Som lægemiddel er det i mine øjne et af de mest sikre produkter der findes.. Jeg har aldrig nogensinde hørt om nogen der er døde af en overdosis hash. Men hvis du har hørt om dødsfald et sted i verden, må du meget gerne ligge et link :)

SvarDelAnmeld + 8
B S. for fire dage siden
Ja det vil jeg osse gerne se et link johnny..

GIV MIG SÅ DET LINK DER VISER AT EN PERSON ER DØD HAMP!!!!!!

DelAnmeld + 6
Johnny H. for fire dage siden
Her...

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-51197923:forsøgte-hashsalg-på-christiania-og-blev-dræbt.html

det er jo pga. hash... på den ene eller anden måde.

Taliban... er en anden... prøv at spørg USA omkring 11. september... hvor tror i de får deres penge fra?

Ja pga. hash, altså er alle jer som ryger det lort indirekte medskyldig i alle de dødsfald der er som følge af dette. Og det er sq mange.

DelAnmeld - 8

J M. for fire dage siden
Johnny H

Det er jo en fuldstændig absurd samligning du disker op med der.

Det er det samme som at sige at alt ondskab begynder med sutteflaske fordi alle mordere har fået sutteflaske som spædbørn.

Taliban dyrker opium og har intet med hash at gøre..

Hvor får du din info fra ?

DelAnmeld - 1
B S. for fire dage siden
Johnny H..

Tager du pis på mig??

Og gider ikke godt la være med at skrive mere.. Du skriver om ting du ikke fatter noget af..

Nu har jeg snart røget i 8 år dag ud og dag ind.. Jeg er sku ikke død endnu..

DelAnmeld 0
Sebastian W. for fire dage siden
Det er problemet med sådan nogle landsbytosser. De er evolutionært ikke længere fremme i skoene end dem der jagtede hekse.

Deres hjerner er meget begrænsede, og de lever i et udfordrende miljø i forhold til deres evner. Selvfølgelig bliver sådanne ''mennesker'' nødt til, at hetze på et eller andet. Deres frustrationer over manglende evne skal lukkes ud i en eller anden retning.

SvarDelAnmeld + 5
M J. for fire dage siden
Johnny det link du disker op med viser jo bare hvor vigtigt det er at det bliver legaliseret. Jeg kommer lige med 3 facts, og så kan du selv komme med en løsning på problemet:

1. Folk bliver ikke slået ihjel hvis de sælger øl på gaden da det er lovligt, og der er derfor ingen kriminelle som kæmper om markedet

2. Folk bliver slået ihjel pga hashhandel, da der er mange penge i det og kriminelle kæmper om markedet

3. Efter 70 års forbud i USA har det ikke begrænset efterspørgslen det mindste. Faktisk tværtimod. Og det samme gælder Danmark

Hvordan kan man så forhindre volden der er forbundet med hash, hvis punkt 3 ikke virker? Hmmm?? (hint: læs punkt 1 og 2 et par gange, og læg 2+2 sammen)

SvarDelAnmeld - 1

J M. for fire dage siden
Tobak vs Cannabis

http://billedeupload.dk/?v=UmRh0.jpg

SvarDelAnmeld + 9
Jesper J. for fire dage siden
Kan jeg da godt fortælle. Dem der dyrker selv gør det af disse grunde:

Er en Hobby for dem. Ulovligt ukrudt er sjovere at dyrke. Tjener gode penge på det. De har selv et forbrug.

SvarDelAnmeld + 3
Peter Vejby J. for fire dage siden
Johnny h og Kenneth a get a life husk og tis af inden i går i seng

SvarDelAnmeld + 4
Johnny H. for fire dage siden
Prøv at overhold loven det er det den er til for.

SvarDelAnmeld - 7
Steen W. for fire dage siden
when law becomes injustice, resistance becomes duty

DelAnmeld + 10

Exu 6. for fire dage siden
Folk er så nemme. Sagen er at man i Danmark (næsten) Tillader Hash fordi det hold ca 1. mill danskere søvnige. Hvor meget byggeri, kontorarbejde, hjemmehjælp, etc ville der blive udført hvis man benhårdt lukke importen af hash i to dage? Folk ville gå bersærk, eller er der aldrig nogen herinde der har set en hashryger mangle sin morgenjoint? Det er opium for folket, og sørger for at folk æder alt hvad politikerne finder på, uden at smadre den første offentlige bygning, eller arbejdsgiveren. Ellers ville det jo blive fjernet straks.

Det er selvmedicinering til et samfund der er dybt på røven. Når man så piller ved tobakken, er det muligvis fordi, det gør at folk dør tidligere. Og DET er jo ikke så godt, når de rigeste skal bruge 'taberne' (lønmodtagerne), som slaver til at fylde deres bankbokse.

Nææh du ud og knokle til lorteløn, og så hjem og ryge så du kan holde det ud. Med en ordentlig kapitalistisk sædklat i mundvigen...

Det er 'the perfect drug', der holder både de røde og blå i ro, og hjernen forklarer så som 'frihed', fordi den er psykisk afhængig af at holde billedet stille så der ikke skal tages stilling til en skid.

SvarDelAnmeld - 1

Kenneth H. for fire dage siden
De kan jo lige så godt droppe de afstemninger på EB hvis de ikke bliver lavet så man ikke kan snyde dem så let, de bliver jo manipuleret for groft.

SvarDelAnmeld - 3
Jannick V. for fire dage siden
Man får jo en ulækker smag i munden ved at læse folk som intet ved om hash. måske i bare burde skide her fra når i ikke ved hvad i snakker om. og lade rigtige mænd komme til.

Min sted far har flere typer kræft. han er døds mærket af lægerne. og venter enlig bare på at dø. Vi regner med det bliver her til jul. Han har under hele sin tid røget hash fordi det hjælper på sine smerter makant. Hvis han ikke ryger 1 joint eller 2 om dagen så skal han derimod tag så mange piller for at holde ud at leve til han dør.

Det her land er ved at være så klamt at alle skal bestemme hvad man må. De vil ikke gøre hash lovligt fordi de ikke aner noget om det. Men man må gerne drikke sig så pisse stiv hver dag og nasse på alle andre. Jeg kender flere som ryger hver dag og som gør på arbejde betaler deres skat osv. Jeg kender folk som er kommet ud for ulykker som er nød til at ryge hver dag fordi det hjælper dem ud af alle de smerter de har fået efter deres ulykke. Måske er det på tide at kikke frem af end at kikke tilbage på den latterlige grund hvorfor det blev ulovligt. og en ting er sikkert det bliver lovligt en dag. flere og flere får den mening at det burde være lovligt. Det er at lukke øjene for noget som aldrig forvinder.så tag da kontrol over det. det vil være en kæmpe fordel for alle. pånær rocker og indvandre som tjerner tykt på salget.

SvarDelAnmeld + 4

Exu 6. for fire dage siden
Der er ingen tvivl om at cannabis er funktionelt som medicin, det er jo bevist i flere videnskabelige studier, og bliver også brugt i visse behandlingsformer. Spørgsmålet er så bare hvorfor et samfund har brug for medicin, hvis det ikke er grundlæggende sygt?

Man kan så undre sig over at samfundet ikke legaliserer det. Man kunne indvende at det ikke er nødvendigt, da det tager ca. 15 minutter at få fat i det i en mellemstor by. Men der må man regne med at det har en fantastisk politisk effekt, at man kan skyde diverse bander (rockere eller hvad etnisk gruppe man nu vil bruge som syndebuk til legligheden), så kan man nemlig tale om 'kriminalitet'. Derfor er status quo bedst: Befolkningen sover videre, og politikerne kan lade som om det er de kriminelles skyld.

Danmark ville ikke holde 3 dage hvis de lukkede reelt for importen. Der ville udbryde krig i de pæne parcelhuskvarterer, og efter 2 dage ville de begynde at bælde vodka som i Rusland. Det kunne være fedt at se på tv2 news.(om din far bruger det til fornuftig selvmedicinering - fred være med det).

Men tænk din tanke til ende: Hvad ville politikerne gøre hvis de kriminelle miljøer ikke havde nogen indtægt? Give dem en akutpakke?

Du skriver ' Men man må gerne drikke sig så pisse stiv hver dag og nasse på alle andre'.

Altså ER det noget 'de fattige gør', hvorfor mon? Fordi den tilværelse de har ikke er en skid værd at se på?

(det er i øvrigt alle samfundsklasser der benytter sig af rusmidler, der er nemlig INGEN der kan holde Danmark ud åbenbart)

Rusmilder er kun tilladte mere eller mindre officielt,fordi det holder folk i ro, og skaber pseudodebat. Det svarer lidt til Nationen i pilleform. Folk får lukket lidt damp ud, og så er der ro i børnehaven igen. Hvis man så samtidigt kan bilde folk ind at de kan stemme på noget så kører det...

Når Danmark ligger i toppen af druk så er det nok fordi ingen kan holde naboen ud, eller præsten eller politikeren.

Måske er Mor Danmark helt syg, og har været det længe.

Måske er det Jesus der har kneppet hende så længe, at hun kun kan holde smerten ud ved at ryge sig en ordentlig skunkjoint....?

SvarDelAnmeld 0

René J. for fire dage siden
Bigbrother over there is watching us,vi er i lommen på USA den mægtigeste stat i verden ;-) og de har jo altid ret,eller ihvertfald en KÆMPE militær fordel

SvarDelAnmeld + 2
Jørgen B. for fire dage siden
Ja,min broder har brækket nakken og sidder i rullestol. Han har mange spasmer(krampeanfald),de kan mildnes medisinsk,det virker lidt,medicinpris årligt ca.120.000kr.+indoperering af medicinpumpe og opfyldning,transport,mm. Når det er slemt virker medicinen ikke,en joint eller en lille pibe og det stopper øjeblikkeligt. Selv hans hjemmehjælp kan se det og accepterer det.Nå ja,og så det plus,hvis han ryger meget ,ser han meget lysere på hans ellers smertefulde og belastende situation.

Men mange båtnakker står bare og skriger død og ødelægelse med ryggen til samfundet.

SvarDelAnmeld + 4
Tom K. for fire dage siden
Der er kun en ting at sige, det hele er helt ude i hampen!

Universitetets udspil, dem der dyrker til "eget forbrug" (min bare), og bilister der tøffer rundt i skyggen af dampene. Gud bevare Danmark og alle der gerne vil færdes så sikkert som muligt i trafikken.

SvarDelAnmeld - 2

Exu 6. for fire dage siden
Politiets nye apparatur, sikrer at de kan få penge i statskassen og stadig kan lade de kriminelle blive aktiveret i diverse bander, for ligesom at holde gang i festen. Smart ikke? Hvornår fatter folk at politikeres opgave ikke er at ordne tingene så de rent faktisk virker eller giver mening for almindelige mennesker? De vil da skide på om folk kører hinanden ihjel, bare de kan få krævet en bøde ind til statskassen, som de så selv kan administrere efter forgodtbefindende til den ene eller anden fløj med lange politiske forlig, med en forskellig farve med nogle års mellemrum. Og hvis befolkningen kan ryge sig skæve og smadre deres lever, så staten kan hæve deres pension før tid, så slår de sig da bare endnu mere på lårene inde på borgen, når de åbner en flaske champagne (toldfri fra EU).

Befolkningen har suttet gren i så mange år i Danmark, at de ikke længere ved hvad der er op og ned. Imens ligger alle og skyder skylden på naboen i stedet for at kigge lidt opad.

Men ryg en fed, så kan det være du kan klare mosten nogle år endnu. Måske lidt friværdi fra banken kan hjælpe også? Så du føler du får noget ud af det hele?

SvarDelAnmeld + 1

Alex A. for fire dage siden
Er selv under uddanelse som gartner, og efter min mor fik kræft, har jeg hjulpet min far med at dyrke nogle planter som hun kunne gøre brug af. Vi snakkede med lægen om det, og hun syntes det var en fornuftig ide. Da hun ligger på en ret stor dosis morfin til dagligt, og får kemo, så ryger hendes appetit, og hun har kvalme. Desuden har hun bronkitis så røg er heller ikke godt for hende. Men jeg har så givet min fader nogle opskrifter og læring i at lave en såkaldt "Pot-chai" og småkager. Og man må sige det gør underværker. Min mor spiser, har mindre kvalme og det er lidt smertelindrende. Så om jeg er kriminel for at give min mor en bedre livskvalitet, er jeg sgu ret ligeglad med.

SvarDelAnmeld + 1
Ivan B. for fire dage siden
Hø hø...minder, minder.

Min far havde treskift arbejde på Tuborg. Jeg lurede hurtigt, at han i to ud af tre uger kunne nurse lidt grønt i nyttehaven. Så jeg mosede ud i 1978 eller 1979, købte "Hampedyrkerens Håndbog" en "biolog lup" der kunne forstørre op til 50x (for at luge hanplanterne væk - i de rødstrømpetider var hannerne i forvejen ikke meget værd) og anskaffede lidt frø fra Thailand via en kollega.

De røg i potter i lejligheden i Oehlensschlægersgade (5. sal og rigeligt med sollys), fik lov til at sætte spæde kim i vindueskarmen, og da de var blevet ca 30 cm lange, blev potterne gravet ned i billigt indkøbte spande, der blev boret huller i spandene til overskydende regnvand, spandene blev fyldt op med pottejord, og så stod der 30 spande med thailandske hampeplanter og hyggede sig i læ af en stor hæk i mine forældres baghave.

Min far overtog skam nurseriet efter lange foredrag om vigtigheden af at slå alle hanplanter ihjel, så snart kønnet var fastslået. Hanplanter satte nemlig ikke topskud og endnu værre...hvis de bestøvede hunplanterne ville de forhindre sinsemillaen i at gro frodigt på hunplanterne. Det var tidlig kønsbestemmelse luppen var indkøbt til. Det var ren massakre på hanplanterne...

Hampedyrkerens Håndbog var min bibel den sommer. Det lykkedes endda at overbevise mit fædrene ophav om, at det var vigtigt at gnide hunplanternes stængler på varme sommerdage, så de "svedte" og dermed dannede mere harpiks. Om det var rigtigt tvivler jeg på den dag i dag; men en henvisning til den ultimative autoritære kilde: Hampedyrkerens Håndbog, fjernede enhver tvivl dengang.

I juni skiftede de overlevende hunplanter miljø fra spande til den gode fuldfede danske parcelhus jord, hvor de stortrivedes.

Alligevel har jeg adskillige naboer i parcelhuskvarteret under stærk mistanke for at dyrke samme hobby, for selv om min far og jeg fik myrdet alle hanplanterne, inden de blev kønsmodne - lykkedes det alligevel nogle troløse sataner af hunplanter at gå i frø - uden tvivl forårsaget af noget "fremmed" - bestøvning altså.

Jeg har aldrig lært så meget om biologi som den sommer...

SvarDelAnmeld + 3
Henrik M. for fire dage siden
Det allermest forfærdelige er, at hverken folketing eller regering vil høre påhvad vi, befolkningen siger. Selvom Københavns Borgerrepræsentation tydeligt har sagt, at den anbefaler et forsøg med legale "coffeeshops" i København, siger folketinget nej. Men I SKAL sgu høre efter. Vi har demokrati i Danmark, bare ikke når USA siger noget andet. Sandheden er jo at lovgivningenang. Cannabis er blevet trukket ned over hovedet på os af USA. En lille fed gnom der hed Anslinger var en vigtig drivkraft bag alkoholforbudet I USA. Da alkoholforbudet blev ophævet, startede han istedet kampen mod cannabis. Ved hjælp af direkte løgne og politisk pres tvang USA resten af verden til at adoptere deres kæmpemæssige fejltagelse.

Kenneth A. og Johnny H. har tydeligvis ikke evnet at tænke selv, derfor har vi fornøjelsen af at være vidner til, at de skruer sig op til amerikanske højder. - Og helt ærligt, det har sgu en vis underholdningsværdi på en fredag eftermiddag.

SvarDelAnmeld - 2
Tom K. for to dage siden
Hm, hvilken del af befolkningen? Dem der kører rundt i festjoint tåger så at sige hver dag?

Det her har ikke en pind med USA at gøre. Det er alene et spørgsmål om, at uanset om det drejer sig om at køre på cykel på fortovet, over for rødt, for hurtigt eller snuppe sig sig et joint osv. osv., så er der altid nogen vil have love til at gøre præcis det der passer dem selv. Samtidig blæser det en hat i hvor mange andre de udsætter for fare gennem deres tåbelige handlinger.

Nej vi skal ikke bøje af og tillade alt muligt på grund af enkelte idioter i vores samfund.

SvarDelAnmeld 0
Henrik M. for to dage siden
@ Tom K. Du har tydeligvis ikke fattet det større perspektiv. Vi er en MEGET stor procentdel af danskere, der synes Cannabis skal legaliseres. Os, der er af den mening er ikke midre ansvarsfulde end dem, der ikke synes Cannabis skal legaliseres. Jeg (vi) synes heller ikke det er i orden, at køre skæve rundt. Hvis vi skal have cannabis legaliseret, går vejen gennem vore politikere, men de vil ikke høre efter hvad vi siger. Der er ikke tale om et nyt fænomen, når det drejer sig om at ville legalisere cannabis. Det er et tiltag, der har stået på i 20 - 30 år, med skiftende opmærksomhed. Læger, forskere, misbrugsbehandlere og enkelte politikere, har gennem tiden anbefalet en legalisering. Biklledet af at det er " enkelte idioter i vores samfund " er svært at få til at stemme med, at brugen af cannabis foregår i alle mulige samfundsklasser. ( Lidt lige som kaffeforbruget, men det er nok at stramme sammenligningen en smule)

Når man taler for en legalisering, og pænt og ordentligt argumenterer for sine synspunkter, er der sjovt nok altid nogen, der taber sutten, og begynder at slynge om sig med skældsord.

Retfærdigvis skal det siges, at der også er nogle få velargumenterende og begavede indlæg fra modstandersiden. Dem har jeg respekt for.

DelAnmeld 0
Jeanette R. for fire dage siden
Det skal da helt klart være lovligt til privat brug.

http://www.youtube.com/watch?v=0psJhQHk_GI&feature=BFa&list=PL4680B56FE313C368

Hilsen en ikke ryger

SvarDelAnmeld + 1

Claus P. for tre dage siden
lad os nu bare få fri hash

SvarDelAnmeld 0

Liliane M. for tre timer siden
En legalisering handler mere om samfundet som helhed, end om cannabis i sig selv.

For at et samfund kan fungere er man nødt til at have et sæt regler, som alle kan henholde sig til, i stort og småt, og som alle bør tilstræbe at følge. Det tror jeg de allerfleste kan være enige om. Med lov skal land bygges, ingen over og ingen under loven.

Både trafikloven og straffeloven er grundlæggende skabt for at beskytte den ene borger mod den anden, mod vold, mord, bedrageri, hæleri, rufferi, alt hvad vi kan tænke os medfører et overgreb den ene borger mod den anden. Overtrædelse af disse involverer en gerningsmand og et offer. Dette er gode og furnuftige love.

Lovene er bygget op af en hel del forskellige typer af regler og paragraffer, både vejledende og henvisende, men også påbud og forbud.

Blandt de sidste finder vi loven om euforiserende stoffer, hvor loven indeholder en række forbud, og da den indeholder forbud, her tænker jeg på indtagelse af euforiserende substanser, bliver overtrædelse automatisk kriminel, uanset at der her ikke er tale om en gerningsmand og et offer.

Med loven om euforiserende stoffer, er forbuddene dog ikke lavet for at beskytte den ene borger mod overgreb fra den anden. Den er først og fremmest lavet med det formål at beskytte borgeren mod sig selv. Når politiet således er ude i embeds medfør i forhold til brug af euforiserende stoffer, drejer det sig derfor ikke om at opretholde ro og orden, at beskytte den ene borger mod den anden, men om at opretholde et sæt af moralbegreber.

Brug og misbrug hører ikke under politiet og retsvæsenet, det er en misforståelse som vi har gjort os selv til skyldige i at tro på i mange årtier efterhånden. Brug og misbrug, er et anliggende for familien (opdragelse), skoler og uddannelses institutioner og når det alligevel går galt, for sundheds og behandlersystemet.

Politiet eller fængselsbetjente, er slet ikke uddannede til at tage sig af disse borgere, og det må de fleste misbrugkonsulenter da også indrømme, at den opgave ligger langt bedre i deres hænder end hos politiet og fængselsbetjentene.

Jeg har endnu aldrig hørt om en borger der efter et ophold i fængsel er blevet stoffri eller er kommet ud af sit forbrug, tværtimod, kan et misbrug forværres ved et fængselsophold.

Vi hører fra tid til anden, at så må der strengere straffe til, var det bare så ligetil. I Thailand er det forbundet med dødsstraf at omgås narkotiske stoffer, og alligevel bugner deres fængsler med mennesker der venter på retssag, strafudmåling eller eksekvering af dom. Det samme gælder i mange arabiske lande, så strengere straffe virker åbenbart ikke.

Love der indeholder forbud, der grundlæggende handler om at beskytte en borger mod sig selv, er i sig selv moraliserende, det er den ene borger der siger til den anden, „jeg ved bedre end du selv, hvad der er godt og ikke godt for dig“. Og ved at have skabt og opretholde disse love, griber vi ind i den enkeltes grundlovfæstede frihed, i en grad der kun kan beskrives som overgreb, i dette tilfælde et moralsk overgreb, men også et overgreb der kan fratage borgeren friheden, fjerne borgeren fra familie, arbejde og venner, og hvor straffen (en plettet straffeattest) kan være med til at præge resten af en borgers liv.

Når det kommer til love der "beskytter" borgeren mod sig selv, så har de endnu aldrig virket, tværtimod, har forbud altid bragt flere problemer med sig end de har løst.

SvarDelAnmeld 0

Knud J. for under et minut siden
Stor respekt til Frank og crew på Københavns rådhus. For at holde fast i den eneste fornuftige løsning for bogerne og samfundet, at afkriminalisere cannabis...
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
Yes We Cannabis! fuck DEA! Anvendelsen af cannabis med lægeligt formål er i forvejen tilladt i 17 stater og District of Colombia.

http://www.b.dk/globalt/to-stater-stemmer-ja-til-fri-hash

To stater stemmer »ja« til fri hash

Men USAs føderale love vil formentlig stoppe liberaliseringen.

Et flertal af vælgerne i to amerikanske stater, Colorado og Washington, har stemt ja til fri marihuana til privat brug, skriver The Guardians hjemmeside.

I Colorado stemte 52,7 procent af vælgerne for forslaget om fri marihuana, og en lignende andel af vælgerne gjorde det samme i Washington.

Valgresultatet vil dog formentlig ikke få nogen betydning, fordi USAs føderale love fortsat forbryder brug af marihuana. Alligevel kalder de grupper, der har argumenteret for fri marihuana, valgresultatet for historisk.

- Vi har rejst os imod 70 års løgne, der har været med til at opretholde marihuana som et ulovligt stof, siger Betty Aldsworth, der er talskvinde for organisationen Regulate Marijuana like Alcohol (Reguler marihuana som alkohol).

»Vælgerne har talt, og det vil vi respektere«
Også organisationen American Civil Liberties støtter en liberalisering af marihuana med den begrundelse, at mange afro- og latinoamerikanere sidder i fængsel for besiddelse af marihuana.

I Colorado har mange politikere, både demokrater og republikanere, støttet politiets og andre myndigheders modstand mod en liberalisering.

- Vælgerne har talt, og det vil vi respektere. Valgresultatet vil komplicere processen, men vi vil føre den til ende. Den føderale lovgivning siger stadig, at marihuana et et illegalt stof, så bryd ikke for tidligt ud i hurraråb, siger demokraten John Hickenlooper, der er guvernør i Colorado.

Flere steder i USA har man haft medicinske forsøg med marihuana til syge, f.eks. sclerosepatienter, som kan have glæde af stoffet. Marihuana er et udbredt, men altså ulovligt nydelsesmiddel i USA.

picture.php
 
Last edited:

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
fint nok med vu, men når man så ikke er vu længere og en rigtig v så får piben desværre straks en anden lyd...

http://politiken.dk/indland/ECE1803258/vuer-karsten-nonbo-skulle-fyres-paa-stedet/

VU'er: Karsten Nonbo skulle fyres på stedet

Det må dog være op til vælgerne, om han skal fyres, mener VU Københavns formand.

Bliver man testet positiv for kørsel med hash i blodet, er det ikke ensbetydende med, at man er direkte påvirket af hash i øjeblikket.
En positiv test betyder det tre års ubetinget frakendelse af kørekortet.
Oven i det får man en bøde, der svarer til en femogtyvendedel af en årsindtægt, og man bliver indskrevet i kriminalregistret.
»Det er om nogen Karsten Nonbo, der skulle fyres på stedet«.

Sådan skriver bestyrelsesmedlem i VU København Niklas Praefke i et blogindlæg på ungdomsorganisationens hjemmeside.

LÆS OGSÅ Venstre: »Weekendnarkomanerne« skal ikke have lov at køre bil - overhovedet

Reaktionen kommer i kølvandet på folketingsmedlemmet Karsten Nonbos (V) udmeldinger til politiken.dk om, at misbrugsekspert Henrik Rindom burde fyres, efter misbrugseksperten bl.a. har kaldt de nuværende regler om sammenblanding af hash og bilkørsel for en »hetz mod hashrygerne«.

Man begynder at fundere over, om idioti nu også sælges i ristet, rullet og rygeklar format på det sorte marked. I så fald opfordrer vi Karsten Nonbo til at få styr på sit misbrug.
Niklas Praefke, bestyrelsesmedlem i VU København
Sanktioner giver ikke mening
Og Niklas Praefke udnytter spaltepladsen i blogsektionen 'Groft sagt' til at kritisere Karsten Nonbo yderligere for MF'erens holdninger.

»Det giver ikke mening at sanktionere folk, der ikke er påvirkede, men bare har spor af stoffer i blodet. Man begynder at fundere over, om idioti nu også sælges i ristet, rullet og rygeklar format på det sorte marked. I så fald opfordrer vi Karsten Nonbo til at få styr på sit misbrug. Idioti og tykpandethed skulle helst blive i den anden ende af farvespektret«, skriver han.

LÆS OGSÅ Ekspert: Straf for hashkørsel er urimelig

Selv om Niklas Praefke er bestyrelsesmedlem i VU København repræsenterer indlægget ikke hele VU Københavns holdninger, forklarer bestyrelsesformand, Anne Sophie Fusager.

»Det er ikke et synspunkt, at vi går ind for at fyre Venstre-politikere eller politikere generelt, men vi er grundlæggende uenige i at krænke privatlivet, som der bliver gjort«., siger hun.

LÆS OGSÅ Retskemiker: En joint behøver ikke at koste kørekortet

Vi er imod det, han siger. Men om han skal fyres, det må være op til vælgerne.
Anne Sophie Fusager, bestyrelsesformand i VU København
Så VU København går ikke ind for at fyre Karsten Nonbo?

»Nej, det gør vi ikke. Vi er imod det, han siger. Men om han skal fyres, det må være op til vælgerne«.

Eksperter må vurdere regler
Hun forklarer, at det må være op til eksperterne at vurdere, hvordan reglerne skal være for, hvornår man må køre og fortæller, at VU København grundlæggende er for legalisering af hash.

»Hvordan reglerne skal være for, hvornår man må køre, vil vi lade være op til eksperterne. Grundlæggende er vi for legalisering af hash, og det er vi, fordi den enkelte må træffe valg for sig selv, og så længe det er en offerløs handling, som kun påvirker den, der tager hashen, så må det være individet selv, der vælger, om man synes, det er en god ide eller ej. Så længe der er taler om en »offerløs handling«, som kun påvirker den, der indtager hashen«.

SKRIV Hvad synes du om narkometeret?

Kan man godt konkludere, at I er lodret uenige med Karsten Nonbo i denne sammenhæng?

»Nej, det kan du ikke. Fordi lige nu er det ulovligt at sælge det, men ikke ulovligt at tage det, men umiddelbart går det jo imod vores lov, at man kører, når man er påvirket. Vi er ikke imod loven om, at man ikke må sætte sig bag rattet, når man er påvirket af et stof og dermed ikke har en ligeså god vurderingsevne. Men vi er imod, at man ikke må tage hash«.

Alligevel fremstår det dog klart, at ungdomsorganisationen ikke deler mange synspunkter med Karsten Nonbo, når snakken falder på hash og bilkørsel.

Hvis hashen ikke påvirker ens kørsel, men det stadig er i blodet, så mener I ikke, at man burde blive straffet, som man gør?

»Nej, det mener vi ikke. Så længe eksperter kan vurdere, det ikke påvirker ens køreevner, mener vi ikke, det skal kunne straffes. Hvorfor skal rester fra hash være en større trussel end rester fra medicin og lignende. Skal det så også være ulovligt?«.
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
giv lyd! og stem!

http://politiken.dk/debat/skrivdebat/ECE1800427/hvad-synes-du-om-narkometeret/#poll1800465

Hvad synes du om narkometeret?

Nyt måleinstrument glæder politiet. Men er narkometeret det rette våben?

Enhedslisten vil nedsætte straffen for at køre bil i hashpåvirket tilstand, så den er ligestillet med straffen for spritkørsel. Er det en god idé?

Ja 81%
Nej17%
Ved ikke2%
889 har stemt

24 mennesker blev i går anholdt ved fristaden Christiania for overtrædelse af loven om euforiserende stoffer.

Anholdelserne skete under en razzia mod bilister, hvorunder Københavns Politi tog et nyt instrument i brug.

LÆS OGSÅVicepolitiinspektør: Narkometret presser Christianias pushere

Det såkaldte narkometer var med under gårsdagens aktion, og ifølge Poul Kjeldsen, der er vicepolitiinspektør og leder af Task Force Pusherstreet, giver instrumentet politiet bedre muligheder for at fange de rigtige trafiksyndere.

»Narkometrets resultater er en meget mere sikker indikation for os, end når det kun er politimandens vurdering, og den måde, vi har gjort det på før«, siger Poul Kjeldsen.

LÆS OGSÅ Politi tager narkometer i brug i trafikken

FAKTA

Bliver man testet positiv, er det ikke ensbetydende med, at man er direkte påvirket af hash i øjeblikket
En positiv test betyder det tre års ubetinget frakendelse af kørekortet
Oven i det får man en bøde, der svarer til en femogtyvendedel af en årsindtægt, og man bliver indskrevet i kriminalregistret
Af de 90 blodprøver, politiet foretog i oktober, har de foreløbig fået svar på de 40. Heraf var 39 af dem positive, og narkometrets foreløbige træfsikkerhed er dermed på 97,5 procent.

Men den nye narkometermetode er blevet kritiseret af flere. Blandt andet fordi stoffet THC, som er det aktive stof i hash, bliver ved at være i blodet, længe efter man har røget den ulovlige substans.

Er det en god idé, at politiet tager skrappere midler i brug for at fange folk, der har taget stoffer, eller er den nye metode for voldsom? Deltag i debatten herunder.
 

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
valget fejres i Colorado http://videocenter.denverpost.com/s...6A_WJiqq5Paft4yTJ0a5PQX2r&bctid=1952609700001

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-59840737:lovlig-hash-slår-obama-i-colorado.html?forside


Lovlig hash slår Obama i Colorado

Rocky Mountains kan i fremtiden ganske lovligt blive endnu højere, når borgerne i Colorado med god samvittighed kan ryge sig en ordentlig potjoint.

Indbyggerne i bjergstaten skulle nemlig ikke blot stemme om en ny præsident. Også et lovforslag om at legalisere brugen af THC i form af hash eller pot eller 'marihuanna' - som amerikanerne foretrækker at kalde det - var på valg.
Det blev til et ganske rungende 'ja' fra borgerne i Colorado. Hele 55 procent af indbyggerne stemte for at lovliggøre det populære rygegods.
I rene tal betyder det, at 1.286.963 coloradere stemte 'ja' til lovlig hash.
Og det er faktisk en hel del flere stemmer, end hvad præsident Obama kunne tiltuske sig, selvom han endda vandt Colorados 9 valgmænd et mulehår foran konkurrenten Mitt Romney.
Præsidenten kunne ikke mønstre mere end 1.233.609 stemmer.
Med andre ord var der 53.254 flere stemmer til den lovlige pot, end til den siddende præsident.
Der kan dog gå op til et helt år, før den nye lov træder i kraft i Colorado, så besøgende til bjergstaten skal ikke endnu kaste sig over joint og chillums.

Også Washington stemte i går for legalisering af køb og slag af hash i små mængder. Med 'små mængder' menes der i øvrigt op til 250 gram per dag. Det skulle vel også kunne gøre det for de fleste...
 
Top