What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

2024 Outdoor Grow

vadervader

Active member
Hallå skogsfolk!

Tänker att jag öppnar upp årets tråd.
Planering, ideer och lusten smyger sig på här i kylan. Långt kvar, men man längtar ju.

För egen del i år blir det helt nya strains, men färre. Läxan lärd sist, mögel!

Har under vintern bunkrat upp med ca 100 liter bokashijord 😆
Allt körs organiskt igen. Funderar ännu på näringsval.
Gräsklipp och massa löv ska matas ned i spotarna, samt nya spotar.

Sorterna hittills är, Killer Haze auto (amnezia) , G13 och Candyflośs (sour diesel) från cphseeds. Även sugen på deras Butter (ww x girl Scout cookie). Blir första året med sativor, kul!

Mest sugen är jag dock på Quetta, en landrace fr Pakistan. Photoperiodare, en chansning. Men har förutsättningar. Tål alla klimat, stor avkastning, 1-2 m plantor. Lila/gröna Monster. Skörd in i november. Blir att göra frön vilket känns skoj och var längesedan.

Blir mer rek ute när lite snö försvinner.

Hur ser era planer ut?
 
Last edited:

Useridentity

Active member
God fortsättning alla bönder!

Förra året blev ju lite sådär pga allt regn men ser fram emot detta år ✌️
Stor skillnad mot förrförra (debuten) året iaf.
Ska också försöka ta mig ut om några veckor och hitta 2-3 nya spots..
Kommer botanisera vidare bland OTH’s sorter, testa några nya för egen del.
Kommer även köra några autos ifrån RQS, fat banana, green gelato och Sherbet queen..
Slänger nog bara på lite ko/naturgödsel på mina gamla spots och kryddar med lite näring sen under sommaren.
Nu under vintern leker jag lite i garderoben hemma 🤩
 

Pellesvanslös

New member
Tjena! I år tänkte jag starta min första guerilla odling på några plantor. Bor i mellersta sverige och har funderat ut lite spots. En av spotsen är vid en kraftledningsgata, tänkte att det är en plats med god tillgång till sol. Sen har jag även några andra spots med.

Har inte bestämt om jag ska köra krukor eller gräva i marken o göra en odlingsbädd. Får se hur jorden är på spotsen först. Men är lite osäker på Jordblandningen om jag kör krukor. Vad hur mycket behöver jag gödsla. Har hört att guldvatten är bra o vattna dem med ca 1 gång i veckan mot djur o även som näring. Men hur mycket näring behöver man gödsla med i jordblandningen och hur mycket ska man mata dem under växtperioden? Räcker det med kogldsel eller hönsgödsel o benmjöl?

Har några Auto Northern lights frön från Bulk seedbank men tänkte även köra någon strain från Nordic Genetics, nån tålig dansk.

Hoppas det blir stora fina skörder för alla i år, och hur har ni planerat till våren?🌱
 
Tjena alla odlare.
Jag har kikat igenom dem svenska forumen nu i 2 år men känner att det är dags att starta min egna odling. Jag har 2 frågor som jag undrar innan jag börjar införskaffa grejer och den första fråga är om hur säkert det är att beställa frön internationellt.
Den andra är om man kan kurera utomhus på något sätt så att man inte behöver ha det hemma.
Uppskattar alla svar jag får och lycka till med era plantor i år!
 

Useridentity

Active member
Jag har beställt frön utomlands ett par ggr senaste året utan problem, men kan såklart inte lämna nån garanti. Har sett nån dåre på Flashback som hävdar att hans frön blir scannade på nåt vis så dom inte växer, men han behöver nog ta en paus ifrån rökandet 😅
Det går nog lika bra att kurera i glasburk utomhus, men du behöver ju lufta burken med jämna mellanrum..
 

Chemimbalance

Active member
Tjena! I år tänkte jag starta min första guerilla odling på några plantor. Bor i mellersta sverige och har funderat ut lite spots. En av spotsen är vid en kraftledningsgata, tänkte att det är en plats med god tillgång till sol. Sen har jag även några andra spots med.

Har inte bestämt om jag ska köra krukor eller gräva i marken o göra en odlingsbädd. Får se hur jorden är på spotsen först. Men är lite osäker på Jordblandningen om jag kör krukor. Vad hur mycket behöver jag gödsla. Har hört att guldvatten är bra o vattna dem med ca 1 gång i veckan mot djur o även som näring. Men hur mycket näring behöver man gödsla med i jordblandningen och hur mycket ska man mata dem under växtperioden? Räcker det med kogldsel eller hönsgödsel o benmjöl?

Har några Auto Northern lights frön från Bulk seedbank men tänkte även köra någon strain från Nordic Genetics, nån tålig dansk.

Hoppas det blir stora fina skörder för alla i år, och hur har ni planerat till våren?🌱
Tänk på att kraftledningsgator kan vara ganska välbesökta. Om jag inte misstar mig så inspekteras de och rensas upp från sly och växtlighet med jämna mellanrum också.

Odla direkt i jorden. Jag har aldrig förstått varför folk vill odla i krukor utomhus. I jorden har rötterna mer utrymme, man slipper vattna lika mycket (jag behöver inte vattna alls oftast), det går att smälta in lättare i omgivningen et.c.

Släpa jord i bushen är jobbigt så använd kogödsel och blanda upp med lite av den befintliga jorden och tillsätt eventuellt lite hönsgödsel och/eller benmjöl. Benmjöl och blodmjöl kan dra till sig djur som gräver i din grop på jakt efter mat så tillsätt det gärna i botten av gropen och låt den stå ett par veckor innan du planterar. Blanda gärna i löv, gräs, nässlor, vallört och annat organiskt material från platsen.
Under säsongens gång kan du komplettera med guldvatten, hönsgödsel eller annan valfri näring beroende på vad dom behöver.
 

Chemimbalance

Active member
Tjena alla odlare.
Jag har kikat igenom dem svenska forumen nu i 2 år men känner att det är dags att starta min egna odling. Jag har 2 frågor som jag undrar innan jag börjar införskaffa grejer och den första fråga är om hur säkert det är att beställa frön internationellt.
Den andra är om man kan kurera utomhus på något sätt så att man inte behöver ha det hemma.
Uppskattar alla svar jag får och lycka till med era plantor i år!
Jag har beställt från utlandet några gånger och har aldrig haft problem. Jag beställer bara från Spanien och Danmark kan tilläggas. Jag undviker det så gott det går men ibland ramlar jag över någon strain som jag vill ha eller vill korsa in i mina egna strains. Annars producerar jag egna frön.

Jag tror kurering utomhus är ganska svårt. Kurering är en nedbrytningsprocess och avstannar när temperaturen blir för låg. Kurera hellre inne. Det luktar ju inte heller så mycket under kureringen. Värre är det med torkningen.
 
Last edited:
Tjena alla odlare.
Jag har kikat igenom dem svenska forumen nu i 2 år men känner att det är dags att starta min egna odling. Jag har 2 frågor som jag undrar innan jag börjar införskaffa grejer och den första fråga är om hur säkert det är att beställa frön internationellt.
Den andra är om man kan kurera utomhus på något sätt så att man inte behöver ha det hemma.
Uppskattar alla svar jag får och lycka till med era plantor i år!
Finns svenska sidor som har väldigt stora utbud, skönt att slippa ev tull om man är nojjig! :) jag har kurerat utomhus i ett sjul i låg temp. Det tog tid men blev bra. Men den enda stunden de luktar är ju när man luftar burken så behöver du inte gömma för frugan eller annat inneboende så är de ju lugnt!

Torkningen är värst men finns det ett bra sätt beskrivet tidigare, strumpbyxor metoden! Jag har inte provat själv än men kommer garanterat prova kommande säsong! :)
 

Parameter

Well-known member
Tjena alla odlare.
Jag har kikat igenom dem svenska forumen nu i 2 år men känner att det är dags att starta min egna odling. Jag har 2 frågor som jag undrar innan jag börjar införskaffa grejer och den första fråga är om hur säkert det är att beställa frön internationellt.
Den andra är om man kan kurera utomhus på något sätt så att man inte behöver ha det hemma.
Uppskattar alla svar jag får och lycka till med era plantor i år!
Har du inget knas hemma så finns det ingen anledning att vara nojig över att beställa frön från utlandet. Det folk glömmer är att det är LAGLIGT att köpa och sälja frön. Ingen jävel har rätt att ens fråga dig om dina frön. Vi lever i en rättsstat och inte en bananrepublik.
 

Parameter

Well-known member
Tänk på att kraftledningsgator kan vara ganska välbesökta. Om jag inte misstar mig så inspekteras de och rensas upp från sly och växtlighet med jämna mellanrum också.

Odla direkt i jorden. Jag har aldrig förstått varför folk vill odla i krukor utomhus. I jorden har rötterna mer utrymme, man slipper vattna lika mycket (jag behöver inte vattna alls oftast), det går att smälta in lättare i omgivningen et.c.

Släpa jord i bushen är jobbigt så använd kogödsel och blanda upp med lite av den befintliga jorden och tillsätt eventuellt lite hönsgödsel och/eller benmjöl. Benmjöl och blodmjöl kan dra till sig djur som gräver i din grop på jakt efter mat så tillsätt det gärna i botten av gropen och låt den stå ett par veckor innan du planterar. Blanda gärna i löv, gräs, nässlor, vallört och annat organiskt material från platsen.
Under säsongens gång kan du komplettera med guldvatten, hönsgödsel eller annan valfri näring beroende på vad dom behöver.
Mycket bra svar! Blanda upp med befintlig jord är mycket bra. Jorden på spoten blir fin och lucker samt att man slipper bära en massa jord. Luckra upp 1-2 kvadrat meter och sen på med 1 eller 2 påsar naturgödsel och så får du en super spot. På med löv och gräs och så slipper du vattna. Klart!

Kul att många är här och att det kliar i fingrarna redan. Visste inte att ni redan startat tråden.
 

Pellesvanslös

New member
Tänk på att kraftledningsgator kan vara ganska välbesökta. Om jag inte misstar mig så inspekteras de och rensas upp från sly och växtlighet med jämna mellanrum också.

Odla direkt i jorden. Jag har aldrig förstått varför folk vill odla i krukor utomhus. I jorden har rötterna mer utrymme, man slipper vattna lika mycket (jag behöver inte vattna alls oftast), det går att smälta in lättare i omgivningen et.c.

Släpa jord i bushen är jobbigt så använd kogödsel och blanda upp med lite av den befintliga jorden och tillsätt eventuellt lite hönsgödsel och/eller benmjöl. Benmjöl och blodmjöl kan dra till sig djur som gräver i din grop på jakt efter mat så tillsätt det gärna i botten av gropen och låt den stå ett par veckor innan du planterar. Blanda gärna i löv, gräs, nässlor, vallört och annat organiskt material från platsen.
Under säsongens gång kan du komplettera med guldvatten, hönsgödsel eller annan valfri näring beroende på vad dom behöver.

okej, hade ingen aning. då blir det väl o dissa spotten vid kraftledningen o ut o söka fler potentiella platser.
vet att brännässlor är ett tecken på att jorden på platsen är passande för cannabis men vad kan man mer kolla efter för att hitta bra jord?
Tack för Tipsen!
 
Tack för svaren!
Problemet för mig är att jag inte kan ha något hemma så allting måste vara utomhus så antar att kvaliteten kommer försämras men ett måste tyvärr.
Jag vart lite intresserad av att göra mina egna frön och experimentera lite med det men hittar ingen sida som säljer regular autos i Sverige. Måste jag söka mig utanför gränserna för det eller finns det någon sida som säljer det här?
 

Parameter

Well-known member
Tack för svaren!
Problemet för mig är att jag inte kan ha något hemma så allting måste vara utomhus så antar att kvaliteten kommer försämras men ett måste tyvärr.
Jag vart lite intresserad av att göra mina egna frön och experimentera lite med det men hittar ingen sida som säljer regular autos i Sverige. Måste jag söka mig utanför gränserna för det eller finns det någon sida som säljer det här?

Jag kör på allting ute och det är inga problem. Från frö till planta.

Regular auto TROR jag finns i Sverige på sweseed eller vad dom heter. Dom kostar skjortan. Men jag hade hellre köpt från seedheaven (Danmark). Du låter inte som någon som har grejer hemma så beställ och sluta vara nojig.

Här har du lite idéer på hur du kan driva upp ute.

 

Parameter

Well-known member
okej, hade ingen aning. då blir det väl o dissa spotten vid kraftledningen o ut o söka fler potentiella platser.
vet att brännässlor är ett tecken på att jorden på platsen är passande för cannabis men vad kan man mer kolla efter för att hitta bra jord?
Tack för Tipsen!
Prov gräv bara några spadtag och kolla på strukturen i jorden med händerna. Jorden ska vara fluffig när du klämmer lite jord i händerna. Kolla klippet som jag bifogar. Sån här jord är vad du söker när du gräver. Jorden ska vara lucker och lätt att gräva i. Är det en massa sten, rötter eller bara generellt svårt att få till några djupa spadtag med en vikbar spade så gå vidare och kolla någon annanstans. Försök inte gräva ändå. Du kommer dö och det är inte lönt. Så som han gör på bilden är BARA så jag gör. Använder bara jord i skogen. Man kan också göra som i filmen och kombinera med en påse jord eller två på en spot man grävt upp och luckrat upp. Om du ska göra som i filmen så glöm inte slå sönder alla jordbollar som han gör. Det tar han EXAKT 5 minuter att förbereda den där spoten. Det som tar tid är inte att förbereda spoten. Det som tar tid är att hitta rätt spot med rätt jord, bra sol och som ligger undangömt.



 

Chemimbalance

Active member
Förberedelserna är i full fart. Bokashi och en sopsäck löv åkte i denna grop. Good to go!
IMGabcftp.jpg
 

vadervader

Active member
Hello!

Går i tankar kring bönor.. och näring.

Någon som provat dessa Cphseeds utomhus: ?
* Butter (WW x Girl scout cookies)
* Copenhagen Kush auto

Båda verkar mkt intressanta!
Har redan 3 olika strains från cphseeds som ska bli kul och prova.
G13
Killer Haze
Candyfloss (testkör nu)

Årets näring blir
Veg:
Rhizoferm (bokashinäring och växtnäring i ett) NPK 8,9-1-4
Algae, brunalger, mikrober
Formulex NPK 2,4-1-3,4

Melasse 0-0-1

Blom:
Green Fuse Bloom
Bat Guano
Hesi bloom boost accelarator
Ionic Pk-boost

Allt eko och krav

Helt ny näring då jag tidigare mest kört biobizz-serien.

Förutom detta så blir det runt 40-50% bokashijord i hålen.

Hur kör ni?
 
Top