What's new

2023 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Otroooligt väder!
Var tvungen att plantera ut 3 plantor av min egna korsning, 3 Jack Herer auto som jag okynnesköpt och även en freebie photoperiod (Parmesan). Slängde till dom lite vatten, hönsgödsel, aska och nerklippt vallört/nässlor/åkerfräken.

Passade även på att klippa ner lite större buskar som tidvis skuggar plantorna.

Har några plantor till av egna korsningen som står hemma tills de visar kön. Gissar att de visar vilken dag som helst nu.

Hur går det för er?

View attachment 18850078
Cindy/Up'zz'99. Spännande pheno näst längst ner. Väldigt smala sativablad och doftar starkt av passionsfrukt/exotiskt.


View attachment 18850077
Black Berry Up'zz + photoperiod freebie nere i vänstra hörnet

View attachment 18850080
Egen autokorsning

View attachment 18850079
Egen autokorsning
Det ser ut som att du kommer hinna med två odlingar 😂

Fina plantor! Snyggt jobbat.
 

Chemimbalance

Well-known member
Det ser ut som att du kommer hinna med två odlingar 😂

Fina plantor! Snyggt jobbat.
Jag hade ju velat göra frö på första odlingen och sedan odla nya plantor från de fröna men där får jag nog inse mig besegrad. Dock hinner jag med två överlappande odlingar :)

Tack! Skulle vara spännande att se dina ägor så att säga ;)
 

Parameter

Well-known member
Jag hade ju velat göra frö på första odlingen och sedan odla nya plantor från de fröna men där får jag nog inse mig besegrad. Dock hinner jag med två överlappande odlingar :)

Tack! Skulle vara spännande att se dina ägor så att säga ;)
Varför hinner du inte med frön från första odlingen? Antar att fröna måste torka ett par veckor innan dom kan gro.

Jag vågar inte posta något i tråden så här i början men jag skickar pm så får du se.
 

Fleadog

New member
Råkade lämna mina autos ute i direkt sol några timmar för mycket i dagarna och dom har tyvärr tagit lite stryk. Dom är ca två veckor och har fått en del större blad. Vissa blad har blivit helt brända och blivit frasiga och andra har bara små ljusa prickar. Någon som har varit med om liknande och vet på ett ungefär hur stor skada det tar i det stora hela? Utöver detta verkar dom må bra.
Allt väl
 

Parameter

Well-known member
Råkade lämna mina autos ute i direkt sol några timmar för mycket i dagarna och dom har tyvärr tagit lite stryk. Dom är ca två veckor och har fått en del större blad. Vissa blad har blivit helt brända och blivit frasiga och andra har bara små ljusa prickar. Någon som har varit med om liknande och vet på ett ungefär hur stor skada det tar i det stora hela? Utöver detta verkar dom må bra.
Allt väl

Det kan inte vara solen som gjort det där. Låter som något annat.
 

Fleadog

New member
Det kan inte vara solen som gjort det där. Låter som något annat.
Tror du inte? Jag är ganska säker.
Satte fröna i biobizz light mix och sen ut i ett miniväxthus. Första veckan hade jag växthuset i halvt skuggigt läge så dom fick morgonsol och kvällssol, skugga mellan 11-15. Dagen dom blev brända fick dom som hela dagen. Kan det ha varit för varmt i växthuset?
 

Parameter

Well-known member
Tror du inte? Jag är ganska säker.
Satte fröna i biobizz light mix och sen ut i ett miniväxthus. Första veckan hade jag växthuset i halvt skuggigt läge så dom fick morgonsol och kvällssol, skugga mellan 11-15. Dagen dom blev brända fick dom som hela dagen. Kan det ha varit för varmt i växthuset?
Pekade bladen uppåt mot himlen när du öppnade växthuset och skulle transplantera? Isf kan det vara att dom vant sig med en fuktig miljö och sen blivit stressade när du tagit ut dom. Hänt mig några gånger också. Hände mig nu för ett par veckor sedan också. Och har hänt mig förut. Då blir dom så där men studsar sen tillbaka. Dom nya bladen som växer ut kommer vara vana vid den nya miljön och det kommer inte vara några konstigheter.

Lycka till
 

Fleadog

New member
Pekade bladen uppåt mot himlen när du öppnade växthuset och skulle transplantera? Isf kan det vara att dom vant sig med en fuktig miljö och sen blivit stressade när du tagit ut dom. Hänt mig några gånger också. Hände mig nu för ett par veckor sedan också. Och har hänt mig förut. Då blir dom så där men studsar sen tillbaka. Dom nya bladen som växer ut kommer vara vana vid den nya miljön och det kommer inte vara några konstigheter.

Lycka till
Ja det gjorde dom nog om jag minns rätt. Men jag transplanterade inte om dom denna gången. Tror nog att det kan va som du säger med fukten och för hög värme i lådan. Testar att sätta några i det fria i full sol för att se om det påverkar något. Tack för alla tips!
 

Chemimbalance

Well-known member
Varför hinner du inte med frön från första odlingen? Antar att fröna måste torka ett par veckor innan dom kan gro.

Jag vågar inte posta något i tråden så här i början men jag skickar pm så får du se.
Första omgången har flera veckor kvar innan det är tal om skörd. För att hinna med en generation till så skulle jag behöva börja nu eller väldigt snart. Tack för PM! Kul att se :)
 

vadervader

Active member
Då var man igång!

I jord, 11 st.
Purple Hindu Kush 2 st
Critical x G Cut 3 st
Auto Nordic blueberry 2 st
NLx Big bud 2 st
Banana Punch 2st

Ekoplantjord, bokashijord 50/50 + halm och löv, gräs. Jorden var fortf lite fuktig sen när hålen gjordes och preppades med guldvatten och bokashivatten.
Första given, biobizz grow, svag dos urin, melass, cal-mag, mykorrhiza, bland-vedaska.
Allt eko.

Det sjuka var att 4-5 st redan börjat visa blomstrån, de tittade upp mellan 15-19/5, så knappt 3 v gamla..?! Stått i 18 h ljus. Hoppas de inte stördes för mycket nu med transport och utsättning.

Lycka till alla i det fina vädret!
 

Parameter

Well-known member
Har någon koll på hur illa det är med larverna som tar över häggbuskar? De som blir helt fulla med spindelnät liknande bon runt varje gren? Har tyvärr häggbuskar fulla med såna larver på 3 av mina områden…

Jag har sett dom men inte tänkt på att dom kan vara problem. Har några sånna runt min spot men inte märkt något. Det är mest vildsvin och rådjur som är mitt största problem. Brukar vara sniglar också men det är för torrt för dom nu så dom jävlarna har jag sluppit.
 

CheckTreck

Active member
Det verkar ju bli en riktigt torr sommar, vad har ni utomhusodlare för erfarenhet av det? Odlar man i trädgård har man ju bevattning, och det kan behövas i extrema mängder till lådor, odlingsbäddar och krukor när det är riktigt varmt och torrt. Växthus och trädgårdsland klarar ju sig lite bättre och det är väl samma förutsättningar för odlingar i skogen. Brukar ni stödvattna?
 

Parameter

Well-known member
Det verkar ju bli en riktigt torr sommar, vad har ni utomhusodlare för erfarenhet av det? Odlar man i trädgård har man ju bevattning, och det kan behövas i extrema mängder till lådor, odlingsbäddar och krukor när det är riktigt varmt och torrt. Växthus och trädgårdsland klarar ju sig lite bättre och det är väl samma förutsättningar för odlingar i skogen. Brukar ni stödvattna?

Beror på vad man har för spot och hur jorden är. Är det jord som kan hålla mycket fukt och en allmänt fuktig plats så klarar du dig utan att vattna. Är det en torr plats som kanske ligger högt upp i terrängen så kommer du få vattna. Oavsett vad du gör så täck runt med gräs, löv eller vad du nu hittar.

Lycka till !
 

Chemimbalance

Well-known member
Det verkar ju bli en riktigt torr sommar, vad har ni utomhusodlare för erfarenhet av det? Odlar man i trädgård har man ju bevattning, och det kan behövas i extrema mängder till lådor, odlingsbäddar och krukor när det är riktigt varmt och torrt. Växthus och trädgårdsland klarar ju sig lite bättre och det är väl samma förutsättningar för odlingar i skogen. Brukar ni stödvattna?
Ha gott om mullämne i jorden och toppa kontinuerligt med organiskt material som växer i närheten (gräs, nässlor, vallört är mina favoriter men ta det som känns smidigast för dig där du odlar). Jag brukar slänga på några liter vatten när jag ändå kollar till plantorna men om man har en bra jord som man täcker för att förhindra avdunstning så är vattning oftast inte livsnödvändigt så länge man inte odlar på ett berg eller liknande.

Har man en fin jord med mycket mull och mikroliv i så håller det fukt bra och kan i viss mån transportera fukt från underliggande/omkringliggande jordlager.

Jag har aldrig varit med om att plantorna har slokat när jag kommer dit.

Edit: Oj, såg inte att Parameter skrivit typ samma sak :)
 
Last edited:
Du tänkte på dom här, eller hur?



Isf pratar vi om samma och jag personligen har inte haft problem med dom.

Precis, fullt med dom! Jag provar sätta en i närheten och får se. Bra plats i övrigt. Hittade en ny plats i en glänta med några buskar och ett nerfallet träd som skyddar lite mot djur i ena änden. Jorden var porös och fin men mycket sand i den, så kanske behöver vattna lite extra då om det är bra drenering? Tänkte blanda i gödsel i botten sen fylla ut med biomix jag ändå har ligger. :)
 

Parameter

Well-known member
Ha gott om mullämne i jorden och toppa kontinuerligt med organiskt material som växer i närheten (gräs, nässlor, vallört är mina favoriter men ta det som känns smidigast för dig där du odlar). Jag brukar slänga på några liter vatten när jag ändå kollar till plantorna men om man har en bra jord som man täcker för att förhindra avdunstning så är vattning oftast inte livsnödvändigt så länge man inte odlar på ett berg eller liknande.

Har man en fin jord med mycket mull och mikroliv i så håller det fukt bra och kan i viss mån transportera fukt från underliggande/omkringliggande jordlager.

Jag har aldrig varit med om att plantorna har slokat när jag kommer dit.

Edit: Oj, såg inte att Parameter skrivit typ samma sak :)
Stämmer att jag typ skrev samma sak men ditt svar var mer utförligt ”mull och mikroliv”. Du låter som en biolog 😂

Du har helt rätt. Mull, mikroliv och fin komposterad jord gör susen.
 

Parameter

Well-known member
Precis, fullt med dom! Jag provar sätta en i närheten och får se. Bra plats i övrigt. Hittade en ny plats i en glänta med några buskar och ett nerfallet träd som skyddar lite mot djur i ena änden. Jorden var porös och fin men mycket sand i den, så kanske behöver vattna lite extra då om det är bra drenering? Tänkte blanda i gödsel i botten sen fylla ut med biomix jag ändå har ligger. :)

Luckra upp jorden med någon liten spade om du har det. Det är ju uppenbarligen porös jord så det borde gå fort. Sen i med en påse jord och blanda i den porösa jorden. Sen in med dina plantor och använd valfri gödsel. Täck med gräs eller vad du hittar. Kanske vattna lite om du vill. Är trots allt ganska torrt och man vill att plantorna ska etablera sig. Vet inte hur mycket vatten spoten håller. Sen är du klar. Enkelt och bra!
 

Latest posts

Latest posts

Top