What's new

2021 Outdoor Grow

offthehook

Well-known member
Veteran
Pm not working today. Whole site not working like it should today. Said admin had been informed.

Okay. Now it works again. > Pm sent...
 

Parameter

Well-known member
BrownFingers Up'zz = Sativa leaning hybrid. No lethargia or ' Indica come down' attached. Uplifting yet calming effects. Complete well balanced profile. Smaller joints work well for morning, day and evening, and a fatty right before sleep should do the trick as well to have ya doze off.

Would rather wait for Parameter to give his opinion on terps and flavs. > If I already mention it now, then he'd be biased to what I have said.

Parameter Because they have no 'come down' it's best to harvest them on the late end. Personally I wait until all the fan leaves have dropped off before I harvest. I have no purpose for looking at color of trichomes, cos it does not matter if they are amber or brown or what have ya. Just so long they are not all clear.
Because I only make seeds, I want to have as many ripe seeds as possible, so I always let them go as long as they can. They're anyways not sensitive to mold.

I never go by the colour of the trichomes. Never ever! I just look how the whole plant looks in general. But since I’m making seeds on the Upzz, I just wait until the seeds are ripe. Last time I checked the seeds on the plant, they were white so they have some time left. I hope I get many seeds. Next time they’ll go in the ground directly, for sure. If there is a fuck up then I have more seeds to plant. I wouldn’t be restrained from the quantity of my seeds. The direct sowing would save me a lot of work and back pain.
 

TommyTok

Active member
Den lilla kan gå någon vecka eller två till ungefär. När den gulnar och börjar se ut som skit så kan du skörda. Det är ju ganska torrt så det är mindre risk för mögel. Men håll ett öga på den iaf. Minsta lilla mögel så klipp. Tveka inte ens. Den är frostig o fin.

Den stora behöver längre tid.

Jag använder exakt samma näring. Det är samma tillverkare, samma flaska och samma innehåll som näringen som säljs på öob, dollarstore, willys och Nelsons. Man använder korken som mått. Kostar runt 20kr flaskan men jag tror nelson tar mer för sin. Man betalar för märket nuförtiden och inte innehållet.

Lycka till


okidoki, kanon. ska hålla koll, räknar med 2 veckor, har ingen stress. får hellre ut mer mängd :) men mögel är lite läskigt. ska göra lite research på hur det ser ut.
har ni någon bra guide online för klippning av buds, torkning och även kurering? tips mottages

har beställt hem BIO GROW, BIO BLOOM och bio TOP MAX.
hoppas ska använda detta på mina nordic ryders... hoppas bio grow kan få dem att växa upp fortare. lite orolig att de inte ska bli klara!

ska åka till spoten imorgon om bakfyllan tillåter, och vattna rejält på dem... ska vara cp värme framvöer.

BTW, borde jag sluta ge näring till den lilla plantan just nu? bara vatten? (problemet att den ligger 10 cm ifrån en stor planta)
 

Parameter

Well-known member
okidoki, kanon. ska hålla koll, räknar med 2 veckor, har ingen stress. får hellre ut mer mängd :) men mögel är lite läskigt. ska göra lite research på hur det ser ut.
har ni någon bra guide online för klippning av buds, torkning och även kurering? tips mottages

har beställt hem BIO GROW, BIO BLOOM och bio TOP MAX.
hoppas ska använda detta på mina nordic ryders... hoppas bio grow kan få dem att växa upp fortare. lite orolig att de inte ska bli klara!

ska åka till spoten imorgon om bakfyllan tillåter, och vattna rejält på dem... ska vara cp värme framvöer.

BTW, borde jag sluta ge näring till den lilla plantan just nu? bara vatten? (problemet att den ligger 10 cm ifrån en stor planta)

Du kan inte missa mögel. Man måste vara blind. Budsen blir brun/grå och ser för jävliga ut.

Jag brukar inte använda sån där fancy näring på mina. Lite flytande näring för mellan 20-30kr/liter gör susen.

Klipp budsen efter eget tycke. Dvs antingen en tight klippning eller så klipper du bara det värsta. Jag brukar bara klippa det värsta. När du klipper det värsta så får du mer buds över vilket jag tycker är bra för att jag blandar inte med tobak när jag röker. Ska du göra buds för vänner och kära så ska du nog göra en tight klippning. Torka i 17-20graders miljö med en luftfuktighet på 50%. Detta är det optimala. Har du bråttom kan du torka snabbare men då kommer det smaka hö. Det blir inte svagare produkt utan det är smaken som blir som hö när du torkar fort. Kurera sen i glasbehållare. Är du osäker på något så kolla youtube. Finns maaaasssa klipp och guider på hela processen.

Lycka till,
 

BrownFingers

Active member
TommyTok Kom ihåg att bara använda Bio Grow i veg-fasen och börja försiktigt. Det är ganska starka organiska koncentrat och autos är överlag känsligare för att bli brända. Jag brukar börja med ca 0.3ml/L per planta ungefär vid vecka 3 och kollar hur dom svarar på det, sen kan du gradvis öka dosen varje vecka. Jag tillsätter oftast 2 gånger i veckan.

För att tillägga angående tork så tänk på att luftflöde spelar in med, ha inga fläktar direkt riktade på plantorna och försök häng så stora partier som möjligt och segtorka (hela plantan helst). För mig så har det optimala varit 18 grader och 55% luftfuktighet.

När man klipper brukar jag lämna sockerblad som är frostiga och klipper lite slarvigt till fina buds, resten går till trim som du kan använda till att göra koncentrat eller baka på ( för den som det funkar på :( ).
 

BrownFingers

Active member
The Blissful Eight! For reference the fence is roughly 80cm and sorry for the shitty photo.

Before y'all get your panties in a twist... YES, I am going to clear the area and open the bush up for some penetration this week :D
 

Attachments

  • photo2058069.jpg
    photo2058069.jpg
    133.7 KB · Views: 26

offthehook

Well-known member
Veteran
I'd be fully at peace by leaving the whole bunch as it is as well :)

Would for sure not wanna touch upon the bush. Unless you have some super mold sensitive genetics at play.

Mowing the surroundings maybe, and cover up the weeds with hay again. > Keeps the surroundings moist, and turns rotting weeds into ferts eventually.

Not strictly necessary though, because the weed is way ahead of the weeds already.
 

BrownFingers

Active member
I'd be fully at peace by leaving the whole bunch as it is as well :)

Would for sure not wanna touch upon the bush. Unless you have some super mold sensitive genetics at play.

Mowing the surroundings maybe, and cover up the weeds with hay again. > Keeps the surroundings moist, and turns rotting weeds into ferts eventually.

Not strictly necessary though, because the weed is way ahead of the weeds already.

I will probably carefully open it up a tiny bit, there are a few promising branches in there that could use a bit more even light distribution but overall they responded really well to my LST in my opinion. I need to practice and learn, so probably worth it just for the experience anyways!

Mowing is the main priority, this plot is quite overgrown and dense so it is prone to high humidity and mold, especially lower branches. I made the mistake of not clearing enough last year. I was planning on reaping and covering it up, we'll see how lazy/forgetful I get :D Definitely will do after harvest for next season though.
 

offthehook

Well-known member
Veteran
The LST thingy is good to do for when they are still in veg. > Because then the wounds will still have plenty of time to recover.

A bit further into bloom, you'd rather not make no any wounds in no any plant tissue. > It'll become a mold magnet even for very mold resistant plants that would normally remain mold free so long they remain undamaged.

A bit further into bloom, then opening up with string and anchors 'd be preferable over LST imvho.
 

BrownFingers

Active member
The LST thingy is good to do for when they are still in veg. > Because then the wounds will still have plenty of time to recover.

A bit further into bloom, you'd rather not make no any wounds in no any plant tissue. > It'll become a mold magnet even for very mold resistant plants that would normally remain mold free so long they remain undamaged.

A bit further into bloom, then opening up with string and anchors 'd be preferable over LST imvho.

I have not gotten any wounds at all on them from the actual LST so it should be alright.

That's essentially what I meant with opening the bush up, badly formulated on my part perhaps. I am just going to gently hold them to the side with rubber gardening wire. Since they have more or less stopped growing vertically there's not much point in flattening the canopy anymore, just want some more light penetration and air flow :)
 

TommyTok

Active member
tack för svar parameter och brownfingers.
jag hade tänkt torka mina plantor på en tvättlina som jag hänger i mitt vind. ska köpa en luft och fuktmätare för att se till temperaturen och fuktigheten är bra.
det enda som oroar mig är att i denna vinden luktar det sådär som vindar gör... lite isolering, lite avdankat... jag undrar om detta kommer påverka smaken av budsen
 

Parameter

Well-known member
tack för svar parameter och brownfingers.
jag hade tänkt torka mina plantor på en tvättlina som jag hänger i mitt vind. ska köpa en luft och fuktmätare för att se till temperaturen och fuktigheten är bra.
det enda som oroar mig är att i denna vinden luktar det sådär som vindar gör... lite isolering, lite avdankat... jag undrar om detta kommer påverka smaken av budsen

Jag ska oxå torka på vinden för första gången i år. Tror inte att lukten smittar av sig på dina buds. Jag tror du mer ska oroa dig för värmen på vinden. Du vet att all värme sprids uppåt och det brukar vara ganska varmt på vinden. Jag bryr mig inte så mycket om mina buds blir super torra för jag odlar för eget bruk, andra har en liten sido hustle och då vill man att budsen ska vara super fina.
 

Chemimbalance

Well-known member
Besökte spoten för första gången på 2 veckor idag. Tyvärr fick jag kapa min näst största Ulduz då också den visat sig vara en hane. Den största är kvar men har fortfarande inte visat kön :/

Jag fick också kapa en av Pehkuthyphoonerna då den hade fått ett mögelangrepp mitt på stammen vilket hade tagit död på plantan. Är det någon som sett något liknande? Det har inte kommit en droppe regn på flera veckor så det är knappast fuktigt väder som är orsaken. 3 fina exemplar står kvar iallafall.

Jag skördade alla kortväxta Dieselryder men lät en lite större pollinerade hona stå kvar eftersom den inte var riktigt klar. Min enda Super lemon haze auto hade dubblat sin storlek sen sist och är nog klar om ~3-4 veckor tippar jag på.

Gör cannabutter på det som gick att rädda av den mögelangripna Pehkuthyphoonen och trimmet från mina Dieselryder
i övrigt toppade jag jorden med lite hönsgödsel och sönderklippt vallört/brännässlor och gav de lite vatten :)
 

Attachments

  • photo2058865.jpg
    photo2058865.jpg
    102.6 KB · Views: 24
  • photo2058863.jpg
    photo2058863.jpg
    38.4 KB · Views: 22
  • photo2058864.jpg
    photo2058864.jpg
    91.7 KB · Views: 24
  • photo2058866.jpg
    photo2058866.jpg
    104.2 KB · Views: 24

Parameter

Well-known member
Besökte spoten för första gången på 2 veckor idag. Tyvärr fick jag kapa min näst största Ulduz då också den visat sig vara en hane. Den största är kvar men har fortfarande inte visat kön :/

Jag fick också kapa en av Pehkuthyphoonerna då den hade fått ett mögelangrepp mitt på stammen vilket hade tagit död på plantan. Är det någon som sett något liknande? Det har inte kommit en droppe regn på flera veckor så det är knappast fuktigt väder som är orsaken. 3 fina exemplar står kvar iallafall.

Jag skördade alla kortväxta Dieselryder men lät en lite större pollinerade hona stå kvar eftersom den inte var riktigt klar. Min enda Super lemon haze auto hade dubblat sin storlek sen sist och är nog klar om ~3-4 veckor tippar jag på.

Gör cannabutter på det som gick att rädda av den mögelangripna Pehkuthyphoonen och trimmet från mina Dieselryder
i övrigt toppade jag jorden med lite hönsgödsel och sönderklippt vallört/brännässlor och gav de lite vatten :)

Jag har aldrig sett mögel på en stam. Fråga Offthehook här på forumet. Han vet hundra procent. Skriv på engelska. Fina plantor för övrigt. Jag har också några dieselryder som har börjat svälla. Dom är säkert 2 veckor från att skördas. Jag tycker dom luktar ljuvligt :)

Va tycker du själv om dieselryder? Mina ser ut exakt som dina. Ska posta bilder på dom sen. Jag hade faktiskt inte så höga förväntningar på dieselryder men dom överraskade mig. Liten o kompakt, fullt me kristaller och luktar super gott. Första gången jag odlar den.
 

Chemimbalance

Well-known member
Jag har aldrig sett mögel på en stam. Fråga Offthehook här på forumet. Han vet hundra procent. Skriv på engelska. Fina plantor för övrigt. Jag har också några dieselryder som har börjat svälla. Dom är säkert 2 veckor från att skördas. Jag tycker dom luktar ljuvligt :)

Va tycker du själv om dieselryder? Mina ser ut exakt som dina. Ska posta bilder på dom sen. Jag hade faktiskt inte så höga förväntningar på dieselryder men dom överraskade mig. Liten o kompakt, fullt me kristaller och luktar super gott. Första gången jag odlar den.

Efter att ha läst runt lite har jag kommit fram till att det är Sclerotinia sclerotiorum vilket känns rätt trisst då jag hade stora planer för detta spot nästa år. Menmen you win some, you loose some :) Troligen kommer jag köra på ändå men plantera väldigt glest samt ha fler spots. Har redan 4-5 potentiella spots som ska undersökas inför nästa säsong. :) https://www.cannabisbusinesstimes.co...a-in-cannabis/

Jag odlade DR för många år sen när det inte fanns så många olika sorters auto att välja på och vill minnas att jag var väldigt nöjd. I år blev de ju tyvärr lite korta till växten, troligen för att jag misshandlade de lite och lät de stå i små krukor för länge. De var lätta att trimma och doften är riktigt nice, så det ska nog sitta fint. Jag har gjort lite frön och kommer troligen plantera de nästa år :)
 

offthehook

Well-known member
Veteran
Your 'Unknown Early' looks really good Parameter. I'd be very interested later on to hear how they smoke...
 

Parameter

Well-known member
Your 'Unknown Early' looks really good Parameter. I'd be very interested later on to hear how they smoke...

Thank you, offthehook! I think it’s a cross between Northern sun and Royal Dane which I did last year. But I’m not sure. Since it’s a sensimilla spot, I didn’t care. But now when I saw it grow I maybe should have done some seeds on it, because it looks very nice with many branches and bud spots all over the plant. The sad part is that was my last seeds from that cross :/
 

Latest posts

Latest posts

Top