What's new

Yleinen äänenvaimennus

Bud-O-Phile

Active member
clas ohlsonille mars mars jos löytyy pitäjästä ja kierrosnopeudensäädin takataskuun.. sama hinta ja todettu toimivaksi ainakin 400m^3/h ufoon asti
 

prowler

Member
Houdihou!

Tos vähän aikaa sitten oli claes ohlssonilla tarjouksessa 5€ portaaton dimmeri pistokkeen väliin (tyyliin ajastin). Näitä kannattaa ehdottomasti hakasta muutama nurkkaan lojumaan. Saa kätsysti yöks hiljennettyä ilma/vesipumppuja ja tuulettimia. Näillä voi myös rikkoa vehkeensä elikkä kun säädätte niin kuunnelkaa niitä laitteita samalla ettei ala rätisee tai sirisee. Kaikissa pyörivissä masiinoissa pitää olla jonniverran kuitenkin puhtia pistokkeessa ettei kärsi. Herkkähipiäisille suosittelen! Loppuu se waterfarminkin litinä yöks...

:jump:
 

Skull

Member
Itellä on onnline ck-125 ufo (n.500m3/h) ja siinä Ilva-k muuntajasäädin systeemi on täysin äänetön muuten mut pientä suhinaa poistossa on ei kuitenkaan niin isoo että häirittis edes unia, sais senkin pois ku kipasis hakee poistoilman hajottajan siihen..
 
L

Lapplandish

Vähän ihmetyttää että miksi hemmetissä te rajoitatte niitä ufojanne? Se ei ole hyväksi laitteelle ja toisaalta se aiheuttaa eritaajuisia resonaatioita jotka ovat keskimäärin vittumaisemman kuuloisia ääniä kuin pelkkä ulostulon puhallusääni.. Itse huomasin että kun ostaa kunnon äänenvaimentimen (vähintään 60cm) ja laittaa ufon toimimaan täysillä, niin ei kuulu ufon moottorin tärinää (joka johtuu siitä kun sitä rajoitetaan) ja ne suhinat mitä kuuluu kun se toimii täysillä katoavat olemattomiin.. Suosittelen vahvasti hankkimaan oikean äänenvaimentimen ennenkuin alkaa värkkäämään rajoittimien kanssa.. :)

ps. ne vaimentimet on myös keskimäärin halvempia kuin hyvät rajoittimet..

niin ja muita hyviä keinoja hiljentää ilmastointia on laittaa romut roikkumaan kumiremeistä jolloin resonaatiot katoavat melkohyvin.. Ja mahdollisimman suoralla putkella toteutettu ilmanvaihto on myös hyvä keino saada setti hiljaisemmaksi ja itse asiassa aika paljon tehokkaammaksi.. eli ei kannata väännellä niitä kanavia mutkille jos ei ole tarvetta..

ja mitä tulee tuohon aloitusviestin dimmeriin, niin se on kohtuu toimiva kampe jos tuo säädin voidaan asettaa määräämään minikierrokset prosenteissa.. ja varmaan se niin toimii..
 

Bud-O-Phile

Active member
äläkää helvetti vie ainakaan niitä lamppuhimmentimiä ostelko jos ette halua kallista ufoa hajottaa 99% varmuudella! kyllä nuo rajoittimet mun mielestä ihan tarpeellisia on kun itelläki sen verran ylikoon ufo huutamassa tossa kaapissa et jos ei rajota 30% tehoihin imasee koko teltan rusinaksi vaikka ois kaikki ilmanottoaukot auki :D

äänivaimennettu haitariputki vie jo aika pitkälle ja ulostulon suhinan saa pienemmäksi kun ostaa siihen sellasen saunasta tutun säädettävän venttiilihatun rikkomaan se ilmavirta joka kompassin suuntaan
 

Skull

Member
Ite oon rajottanu ton sen takia että siittä sai täysin äänettömän, ei ole siis mitää moottorin jurnutuksia tolla muuntajasäätimellä, ufo on ylimitotettu just sen takia et sen sai äänettömäks, sitä voi pitää ton säätimen ansiosta vaikka sängyn päädyssä ja pitää pienempää ääntä ku pöytäkone.. oma setti menee Hiili -> Putkee -> Ufo -> Putkee -> Cooltube -> Putkee -> Äänenvaimennin -> Poisto.
 

jahworld

New member
joo täältä pohjoosesta on liikaa matkaa clas ohlsonille..
Ajattelin kokeilla himmennintä, soveltuu valaisimille sekä myös hiiliharjamoottoreiden kierrosluvun säätöön.
Itse koottava, sähköalan kokemuksella pitäs onnistua.
tuossa vielä linkki (http://www.vellemanprojects.eu/ot/fi/product/view/?id=343610)
Tuolta toiselta foorumilla kehuttiin toimivaksi peliksi, pienimmillä ufoilla. Parin vuoden kokemuksesta puhuivat.

edittiä
 

Matti

Member
itekkin pitäis hommata joku säädin. Ennen oli käytössä semmonen dimmeri joka tietyiskohissa saa aikaan sitä jurnutusta, mut pelas käytännössä kuitenkin ihan ok. Seuraavaksi pitäisi löytää suomenmaalta sopivaa, mutta ei liian kalliilla. Kellään ylimäärästä..?
Toimiiks toi saunaräppänä oikeesti ääntä hiljentämässä tuolla ulostulossa?
 

jahworld

New member
tuo kyseinen himmennin maksaa n. 20 euroa mutta on tosiaan itse koottava ja se vaatii kolvin ja ruuvarin käyttöä. Ja tosiaa moottorienki säätöön sopiva kuulemien ja lukemien mukaan.
 

Bud-O-Phile

Active member
itekkin pitäis hommata joku säädin. Ennen oli käytössä semmonen dimmeri joka tietyiskohissa saa aikaan sitä jurnutusta, mut pelas käytännössä kuitenkin ihan ok. Seuraavaksi pitäisi löytää suomenmaalta sopivaa, mutta ei liian kalliilla. Kellään ylimäärästä..?
Toimiiks toi saunaräppänä oikeesti ääntä hiljentämässä tuolla ulostulossa?

no kokeile vaikka kämmen laittaa siihen ulostulon eteen niin kyllähän se suhina muuttaa heti ääntään.. en nyt vaimennuksesta tiedä mut ainaki miellyttävämmäksi se suhina muuttuu kun horisontaalisesti jokapuolelle jakaantuu ääniaallot
 

prowler

Member
Hey jäbät!

Nyt värkkäämään pikapikaa käytännön vinkit hiljaisuuteen -topikkia?! Nää on todella tärkeitä pointteja mitä ootte heitelly ja tietoa pitää nykyisellään kaivella pitkin poikin. Kaikki vinkit vastaanotetaan todella suurella kiitoksella!! Harvemmalla on kuitenkaan mahollisuutta asustella jossain jossa on oikeasti sitä tilaa..

peace.

:tiphat:
 

Matti

Member
yeap. Homeboxit on pahoja, jos pitää ääntä saada hiljaseks, pelkkä kangas ei paljoo vaimenna. Jonkinlaisen boxsin vois toki ufolle rakentaa, mutta omaan telttaan ei kovin isoa mahdu. Vaimennettua ilmastointiputkea löytyy toki.
Mut säätimel saa jo paljon kikkailtuu.
 
L

Lapplandish

Olen tullut siihen tulokseen että säätimet eivät sovi noihin kaksivaiheisiin puhaltimiin.

Joo noihin ne ei todellakaan sovi, koska niihin ei ole tehty mahdollisuutta ohjata niitä jännitteellä! Kannattaa aina tarkistaa laitteesta millä sitä voi ohjata, jos sitä voi ohjata. Ne tiedot löytyvät aina valmistajalta. Jos sattuu löytymään turhan paljon rahaa, niin voi toki ostaa taajuusmuuntajan, jolla sitten voi arvojen asettelun jälkeen pyöritellä moottoria lähes miten huvittaa.. mutta ei niitä nyt kannata edes ajatella kun maksavat melko helvetisti..
 

Matti

Member
Mulla on kans tommonen kaksvaihteinen ufo, mut pienempi tehonen.
Kylhän noista tyristorisäätimistä tulee jokaselle ufolle jurinaa. Muuntajasäätimellä tai jollain semmosel nimellä menee ne mistä ei jurnutusta tule, enkä usko, että tulee tommoseen ufoonkaan.
Potchef, onko jurnutusta joka kohdassa vai tietyillä tehoilla?
 

P0tChef

Member
Potchef, onko jurnutusta joka kohdassa vai tietyillä tehoilla?

Ei jurnuta joka kohdassa. Kun kierrokset ovat melkein huipussaan niin jurnutus loppuu. Eli säätimeen on merkattu kierrokset pallukoin 1-6. 5 pallukan kohdalla loppuu jurnutus.
 

prowler

Member
The infamous claes ohlssonilta saa myös toisenlaisia säätimiä. Niitä myydään jollain kierrosluvunsäädin tjms nimellä ja eron tietää hinnasta. Ne on jo sitten jotain 50€ luokkaa. Ei oo raaskinu ostaa sellasta kun oon niin saita. Onko kellään kokemuksia? Samaa kamaa taitaa saada ihan perus elektroniikkaliikkeistä - enkä nyt puhu mistään mustasta pörssistä vaan joku hc tyyppinen juota ja kolvaa -pulju. Mulla ei ammattitietoa löydy sähköpuolelta, mutta kuuleman mukaan oikea tapa ufon rajottamiseks ei ole dimmeri vaan tuo toinen vempele - enkä itseasiassa dimmeriä olekkaan lyömässä ufoon kiinni, ne kelepaa muiden vehkeiden hiljentämiseen paremmin. Dimmeri todellakin toimii, mutta jurnutus on sen mukasta, elikkä hyötyä ei oikeastaan ole. Niin ja muutenkin tuon kuvailemani vehkeen erottaa dimmeristä nimenomaan hinnasta.
 
Top