What's new

Ulkokasvien juuret

mayramies

New member
Tervehdys kaikki.Olisi vähän kysyttää ulkokasvien juurista, kun ne ovat todella pienet kasvin kokoon verrattaessa.Eilen niittäsin about 75cm mittasen hermiksen jolla ei ollutkuin yks noin kahvikupin kokoinenn juuripaakku josta lähtee ehkä noin 7cm pituudelle juuria(johtuu ihan siitä että esikasvatus vaiheessa pidettiin liian kauan liian pienessä ruukussa).Kasvit ovat jokatapauksessa reheviä, mutta nuo juuret ihmettyttävät minua, kun tarkoitus olisi siirtää pari puskaa sisälle kukitukseen.

toivosin saavani jotain vastauksia, kun nuo juuret eivät ole mielestäni normaalit ja luulen että sisällä voisi niiden kanssa tulla ongelmia.
 

mayramies

New member



tommosia ne loput kasvit on, joista jokut pääset sisälle, jos juuri asiaan saadaan varmuus :).
 
Last edited:

Pajasuo

Member
Itse olen kanssa huomannut että jos pienessä potassa pitää ihan mitä tahansa kasvia alkuunsa niin se juuriston kehitys tuntuu jämähtävän siihen. On poikkeuksiakin ollut, mutta esimerkiksi tänään kaadoin kaksi basilikaa jotka olivat omissa 10 litran astioissaan. Otin varresta kiinni ja nostin niin onneton jugurttipurkin kokoinen juuristo nousi mullasta. Ihan terveitä kasveja silti. Ja pitää muistaa että kasvilla on suurin osa juuristosta niin pientä että sitä ei ihmissilmällä erota. Se isompi juuristo on kuin päävesijohtoa joka jakaantuu eri talouksiin...
 

mayramies

New member
Kiitos vastauksesta Pajasuo!.Kai se on vaan kokeiltava miten tuo siirto onnistuu, kasvit ovat aika selviltyjiä ne on esikasvattu minimipanostuksella ja liian vähällä valolla ja istutus oli reippaasti ennen kesäkuuta.Yhdessä vaiheessa ne olikin jo kuolemankielissä hallan johdosta mutta hyvin ne on pärjännyt, eikä kastelua saati mitään ihmeellisempiä hoivauksia ole tehty.Lajikkeena ovat sagamarthan early riser ja stuporsonic(erään hamppufooruminjäsenen tuottama).Stupori osoittautui aika sudeksi, johtuneeko sitten huonosta siemennöksestä vaiko itseni kasvatus metodeista, mutta early riserin voisi hyvin pölyttää jollain autoflower kasvilla jotta saisi ensikesäksi hyvät ulkosiidut, jos joltain löytyy autoflower pölyä niin pankaahan privaa ? :)

ps.vinkkejä siirtoon liittyvistä asiosta olisi kanssa hyvä kuulla.:eek::


edit.Galleriasta löytyy pari kuvaa stuporien löysästä kukinnon tuottamisesta.
kuvat otettu noin 4pv sitten.
 
Last edited:

Pajasuo

Member
Siirto onnistuu kun tarpeeksi iso paakku mukana vaan. Nostat paakun ja siirrät muovipussiin. Eli ns. pussipaakku :) Toimii.

Tänään pääsin todistamaan luultavasti omien ulkokasvieni juuria. Kasvatuspaikalleni menevän tien risteyksessä oli kasa multaa, juuria ja pari katkaistua rungon pätkää. En sitten mennyt katsomaan että oliko minun kasvini kyseessä jotka oli ystävällisesti noudettu, mutta kummastuttaa korven keskellä metsäautotien vieressä kasa multaa. Varret olivat onttoja ja ehkä liian isoja ollakseen minun ja vaikuttivat vanhoilta(mätää), mutta... :foil: Pitää mennä myöhemmin tarkistamaan tilanne.
 

mayramies

New member
Riserit eivät ole alkaneet kukkimaan sitten yhtään :( , että aika huono sellasenaan ulos jos haluaa kukkaa saada.Mutta jalostukseen uskoisin risereiden olevan suht hyviä.Tossa paakussa on ongelmana saada se pysymään kasassa, kun ei ole kuin se yksipaakku josta juuria lähtee sinne tänne, toisaalta tuo on aika saviperäistä maastoa että eiköhän siitä jonkinlainen kasa mukaan lähde. :)
 

Pajasuo

Member
Itse olen tulossa tulumin kannoille tuossa muovipussi kasvatuksessa, koska pahimmillaan siirsin kolme kertaa yhtä narttua tänä kesänä. Surullinen lienee hänen loppunsa... Mutt mutta kelpaako se lowryder pöly vai saitko jotain parempaa?
 
Top