What's new

ULKOKASVATUSMUISTIO-08

Aivoödeema

Member
Mulla toimi hyvin tuo "laita taimimultaan, kastele ja laita kelmu päälle kunnes taimi nousee pintaan" homma. Siinä ei voi epäonnistua, ellei kastele jollain rikkihapolla.

Eihän luonnossakaan ne siemenet tipu lätäkköön siihenasti, että niistä nousee taimi jolloin ne saa siivet selkäänsä ja lentää multaan.
 

OutoPisara

Member
Mulla on kyllä mullassa jotain vikaa, onkohan liian savista vai mikä, mutta itämisprosentti oli aika huono. Sitten oli vielä tuo jyrsijän aiheuttama harvennus. Nyt on enää 8 tainta, niistäkin osa jotain lowryder-risteytyksiä, joten tuo sato toiveita kuvaava indeksi on aika heikko. Kiitoksia ysävälliselle foorumlaiselle tulee mukavaa lisäystä (jos saan ne itämään).

Annoin viime keväänä yhdelle kaverille ulkopapuja kun se oli aina ruinaamassa poltettavaa niin se unohti ne taskuunsa ja vei housunsa äitilleen pestäväksi ja sitten kun se muisti ne siemenet se kaivoi ne esille ja huomasi että ne oli itäneet, mutta kuivuneet sitten pilalle. Että se siitä :bashhead:
 

Siberian

Member
Jäix niitä rudereita?

Kokeileppa ihan vittuillessas niille Walkereille tota ylläolevaa pimennyskikkaa...
 
Last edited:

Thule

Dr. Narrowleaf
Veteran
Lowryderin Santa Marta fenon kukinto voi muuten olla vainottavaa tavaraa :eek: Eilen olin aivan varma että kuulin jonkun puhuvan lampustani agressiiviseen sävyyn ikkunani alla. Ilmeisesti siellä kuitenkin vain hilattiin lippua salkoon. :bashhead:

Tuo olikin kyllä todella hartsinen kökkäre mikä tuli imaistua. Kissa oli riipinyt tosta kasvista kukintoa koko kukituksen ajan ja näin se on vissiin kasvi yrittänyt suojautua pedolta.

Poimin kukinnon seasta muutamia siemeniä joita himottaisi kokeilla jo tänä kesänä. Isänä toimi tanskalaisten Nepal lajike. Kauanko noiden pitäisi antaa kuivahtaa ennen istutusta että itävyys olisi kohdillaan?

Onko kenelläkään tietoa onko kylmäkäsittelyllä mitään vaikutusta hampun siementen itävyyteen?
 
P

perakko

mä oon ainaki noita omien risteytyksieni papuja laittanu itämään n. 2 viikkoo sadonkorjuun jälkeen hyvällä tuloksella. kokemusta ei älyttömästi löydy mutta sanosin että siinä vaiheessa kun kukka on rutisen kuivaa, voi myös siemenet iskee itämään.

ainakin onnistunut esikasvatus mulla on kun nuo ihan ekana istuttamani earlyt joista kaikki urkit jo lynkkasin, alkaa jo rootboundin ansiosta työntää esikukkaa.. hyvä merkki? noh, toivon että ne kuitenki tosta vielä vegeen kääntyy kuhan pääsisivät luontoon :spank:

toisista idätyssessareista kasvaneista pehkurydereistä on 2 selvästi muita auto-flowerimpaa ja molemmat näyttäs kukkivan 4-5 nodelta 20/4 valolla, nämä siis urkki ja narttu.. taidan vaan naittaa nää keskenään, näyttävät niin samalta ja molemmat autoflowereita -> jälkeläisissä taattu af???

muut sillä kerralla itäneistä pr:istä vaikuttaa paljon isoimmilta ja myöhemmiltä kasveilta, katotaan mitä niistä tulee... myös samalla istuttamani juoni juohi näyttäs olevan urkki... kai silleki jotain naimapuuhia on keksittävä.

hyvin menee siis, antas vaan sen kesän nyt tulla! :rasta:
 

Siberian

Member
Just hampusta ei mitään spesiaali tietoa ole mutta en ole kuullut että mikään "ammattikäyttöön" menevä siemen jätettäisiin kylmästratifoimatta...
Suomeksi siis kylmäkäsittelemättä. Kurtturuusun itävyys ainakin paranee jo kahden viikon stratifioinnilla...niitä ei siis pakasteta vaan heitetään hiekkaan alle +5 asteeseen.
Jääkaappi ajanee saman asian.
 

Thule

Dr. Narrowleaf
Veteran
Kiitän infosta.

Eikös olisi sitten aikalailla ideaali tapa ensin kuivata siemenet huoneenlämmössä muutaman päivän ja sitten jääkaappiin jos haluaa mahdollisimman nopeasti hyvän itävyyden?

Eri metodeita voisi testailla rinnakkain tässä kesän mittaan.

Mulla onkin jo jokunen noista siemenistä ollut jääkaapissa multaan haudattuna muutamia päiviä ja laitoin ne eilen vielä pakastimeen. Saapa nähdä miten parin viikon pakastus vaikuttaa.
 

Yellowmoon

Active member
Eka erässä ulos lähtee 6kpl Daneja ja 2kpl lowryder#2. Rytkynsiemenet on peräisin viime kesän vahinkoaktista ja ovat vähän raakoja, mutta jännittää lähteekö ensimmäinen oma ulkoristeytys kasvamaan. Muistaakseni lähetin näitä samoja siiduja jollekin täällä...

Kesäkuussa ulos sitten jotain kaupallista autofloweria ja kaikki ylijäämäsiemenet jotka istutan suoraan multaan ja rukoilen. Jos olis esikasvatuskapasiteettia niin olis pitänyt kokeilla kuinka korkeaksi tuo Jahwi -sativa kasvaa. :wave:
 

OutoPisara

Member
Siberian said:
Jäix niitä rudereita?

Kokeileppa ihan vittuillessas niille Walkereille tota ylläolevaa pimennyskikkaa...

Rudereita jäi kolme.

Skywalkereitako ne kaksi oli? Ne vasta tunkee itseänsä mullan pinnalle, joten voi mennä aika myöhäseen ulos siirto. Syksyllä mahtaa olla hyvässä vegessä. Voihan tuota yrittää...

Ja nyt on kaksi Power Stouttiakin itämässä, piristi kummasti paskaa päivää. Ja rytkyjä yli 10 :wave:

Kyllä näillä eväillä kesä saadaan, usotteko?
 

Aivoödeema

Member
OutoPisara said:
Kyllä näillä eväillä kesä saadaan, usotteko?
Eihä minullakaan ole kuin 10kpl Ruderalis Indicaa. Haukkuivat pystyyn ettei noilla eväillä pärjää, on kesä senverran kova.
:laughing:

Tänäviikonloppuna näkee hamppuni auringonnousun ja laskun. :wave:
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Mulla oli pari kolme vuotta sitten rude indy x lowryda ja ne oli ihan yllättävän hyviä. Ei mitään vahvaa hatsia eikä sato päätä huimannu, mutta hyvää päiväpolttoa ja kovin oli maukasta :smile:
 

OutoPisara

Member
Aivoödeema said:
Eihä minullakaan ole kuin 10kpl Ruderalis Indicaa. Haukkuivat pystyyn ettei noilla eväillä pärjää, on kesä senverran kova.
:laughing:

Koirat haukkuu, tuuli kantaa, Western Sirkus porskuttaa.
 

OutoPisara

Member
Ai sataa? On täälläkin aika kolea tuuli. Mitkä taimet tästä selviää niin on kyllä aika kestävää lajia.

En kyllä itse ajatellut laittaa ulos vielä kun ei ole mitään laitettavaakaan. Melkein hallassa on käynyt minunkin kasvatustilassani, mutta ei nuo näy kärsineen. Siemenet kyllä itää hitaasti ja on tainnut osa mädäntyäkin tuonne kylmään ja kosteaan multaan.

Niin mulla on noiden yllä mainittujen lisäksi vielä neljä ehkä Danea. Ne kyllä pitäisi yrittää kasvattaa kookkaiksi. Ei kai siinä muu auta kuin pakata hevosenpaskat ja taimet autoon ja lähteä luontoon samoilemaan. Vähän on entisajan pontikka ukot muuttuneet yhden sukupolven aikana :jump:
 
Last edited:
P

perakko

kyllähän tuota jonku minuutin pyrytti tässä mäellä...

näillä korkeuksilla ei kyllä ois vielä mikään selvinny tuolla ulkona, mutta nyt sunnuntaina näyttäs taas lämpenevän ja pakko viiä tota kamaa ulos, alkaavat olla aika tuskissaa noissa maitopurkeissa.
 
P

perakko

kyllä toi 1,5 litran maitopurkki on minusta ihan toimiva ratkasu; halpa, hyvän muotonen ja on nuo ensimmäiset nyt sen 2kk niissä riutunu. pitää vaan pirusti olla kastelemassa...
 

SovietFinland

Active member
perakko said:
kyllähän tuota jonku minuutin pyrytti tässä mäellä...


Niin pyrytti. Pohjoinen ulottuvuus tarjoaa ulkokasvattajille mukavia haasteita. Omat kasvit kyllä pysyy visusti sisällä, ulos sitten vasta kun maa lämpiää.
 
Top