What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Ulkokasvatus 2021

offthehook

Veteran
"I do germ by putting the seeds in a glass of water, never had issues with that"

Oh fuck, I ONLY had issues with that until I ditched the system completely already a long time ago. So I never looked back, and maybe my seeds are now already easy enough that they would also work with the glass of water, but I just never tried it anymore after all those fuck ups with low oxygen situations.

Seeds that sprout with lots of oxygen make a way bigger and whiter pen root than seeds that have gotten low oxygen.

People may wanna look a bit more into that cos it is very crucial to have things go like it should already since day 1.

If day 1 is already fucked, then that will show out later on as well.

______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________

Here is a bit of an explanation on how it all works.

You d' need to look at the soil conditions here up North, and the way I sow in the plots as dense as possible with shit loads of dry seeds, and as soon as the snow is gone..

In spring, there is like a meter snow that melts away in just one or 2 weeks time.

That water cannot go anywhere at first because of the still frozen underground.

So there is no drain, and the soil is very soggy and cold.

On such conditions, a sprouting seed would be very unlucky and would at best dwarf up, or succumb to root rot.

Only after the under soil becomes complete unfrozen, the surface water will flow away. This coincides with when there are about a steady +10c in day time for a while, while nights may still endure an occasional frost, or hit +5c at best.

It is at this moment that most seeds are going to sprout at approximately the same time.

So as soon as the temperature hits +10c in daytime, and with a bit of sun on it to heat up the upper layer of the soil , and they are not exposed any longer to liquid water surrounding them, that's when seeds in here need to germinate to get the right advantages for having a chance to survive.

When I sow in later in the year, then I always first saturate the plots totally with water before sowing, but then the temps are also already much higher, like 18c. As soon as the water drains away, and because of the already warmer temps, that's when these seeds have the best chance to survive their germination. Roots do need that oxygen to be functional, and to go after the dropping moist zone in the soil.

So yes. I am convinced it has all to do with the right oxygen vs moist levels, and seeds are by their nature not meant to germinate in a bottle cap with liquid water that's deprived of oxygen.

Seeds that would sprout in a puddle of water would be outgrown in a blink of an eye by other seeds that would wait until the water has first drained away, and thus, the impatient ones would have no chance to survive in nature.

Or in other words: A seed that germinates when it is surrounded by liquid water that is not going anywhere anytime soon, does not have a chance to compete or survive in nature.

So it is possible to conclude that my canna seeds are not meant to germinate in liquid water by the nature of their design.

That it is possible to do it in bottle cap of water as well, is a complete different story with an origin coming from an environment like Afghanistan for instance, where seeds need taking advantage of the pretty much only huge thunder spray of water they may be getting in Spring, and would need to last them for pretty much all the rest of their summer.

So yeh, this here is not Afghanistan, and seeds have been acclimated to Northern conditions meanwhile.
______________________________ ______________________________ ______________________________ ______________________________

Germination here is done by The Natural Methode for they get sown straight from the jar to the field without pre-germinating. So to some seeds it is beneficial to wait with germinating until for them the time is ready, and to some it is most important to germ asap and take advantage of their frost resistance.

Okay, what most people do wrong with my seeds is that they don't give them enough oxygen if they pre-germinate them or bury them in too warm soil.

Here, they germinate at very low temps, so between 0 and 10 degrees, and at those temps there is still very much oxygen available because there ain't no surplus soil life yet to take that away from them.

So it's not that they are still dormant when they are in a glass of water. They lack oxygen just.

Now try this: Use old fashion, woven, cotton, baby diaper rags for a sprouting medium. That's the best. Next best is cotton band aid,

Cotton T-shirt or cotton make-up removal slabs also goes, but they are not as good as the baby diaper or band aid.

Soak diaper in cold water, and wring it out by hand till the last drop comes out. NOW, most important! Lay the diaper over a dry shower towel, coil it up, and wring it out one more time.

Remove towel, and place seeds inside the diaper.

Now you have the most optimal moist/oxygen content in the diaper to sprout my seeds.

Wrap in plastic and move to 24C suroundment, and most seeds should sprout between 10 and 24 hours, a few retards may still come after between 24 and 48 hours.

To put my cold-accustomed seeds in warm soil that holds tonnes of super active oxygen depriving microbes. or ppl putting them in a glass of water even, ehm, no. They're not going to like that at all.

Last edited:

KiefRichards

Miten perustelet tuota vesilasissa lilluttamista? Itse jos idätän (vs suoraan multaan) niin menee suoraan kostean talouspaperin väliin ja on tuon 36 tunnin kohdalla jo itänyt ja valmis istutettavaksi. Miksi siis vesilasi kun siinä ajassa kun olet siirtämässä suodatinpussiin voisit olla jo istuttamassa? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Joskus aikoinaan luin jostain että itävät siemenet uppoo pohjalle ja paskat jää kellumaan pinnalle. Nykyään noin 12h kellumisen jälkeen sormella naputan siemenen pohjalle ja siitä seuraavana päivänä suodatinpussiin.
Luulis että varsinkin pienet poikkeksellisen kovakuoriset tykkäis liotuksesta, toki hyvät laatupavut nousee suoraan mullasta parissa päivässä. Näin meillä.

Tykkään muutenkin kasvattaa kunnon hännän, nytkin istutushetkellä pienihäntäinen Amnesia pykii nousussaan, pistin Magnumin varoille ja se on jo pinnalla!

Last edited:

gumzgi

oth earlies/af

Attachments

• photo2043603.jpg
    photo2043603.jpg
    118.2 KB · Views: 45
  • photo2043604.jpg
    photo2043604.jpg
    92.8 KB · Views: 44
  • photo2043605.jpg
    photo2043605.jpg
    106.8 KB · Views: 47
  • photo2043606.jpg
    photo2043606.jpg
    135.5 KB · Views: 51

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Just to clarify, since I got two messages about this: The "only Finnish talking on the Finnish forum or BAN!" IS A JOKE!!

You can speak English, Swedetalk, Spanish, or whatever Donald Duck language you have going on for you and it's fine!

ONLY DUTCH LANGUAGE STUFF WILL GET YOU BANNED! Because you know, we gotta draw the line somewhere..

https://www.youtube.com/watch?v=Zgp-0UxeBK0

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Kyllä Pena on oikeessa et paree lähtee kun nakkaa suoraan multiin. Mut joo, noi vanhat siidut niin tuo vesilasikikka ihan jees, kun ne tosiaan painuu sinne pohjaan yleensä, jos on toivoa. Kyllä tossa yks ukko piti parikin viikkoa vesilasissa ja ootteli häntiä, sano ettei ala homehtumaan, jos vaihtaa vedet vähintään kerran per 48h. Mut ei se varmaan hyvääkään tee lilluttaa noin kauaa.

Ja meikällä on muutto alla/tulossa, en edelleenkään oo 100% mestoilla, niin jos joutuu viikon pari venaamaan vastauksia; I'm cool, ja toivottavaste jaksaap te odotella. Tulee vähän puolikas kausi ehkä, autoilla mennään. Muutama WS ja Penas PT lähtee, kattoo mitä tulee ;)

Ens vuonna sitten uudet mestat, uudet spotit, uudet trimmaajat ja jos mä jaksaisin opetella uppailee kuvia tähän uuteen ICmagiin ni laittaisin vielä kuvan WCW vs NWO: World Tour pelistä, mikä löyty 14 eurolla mint conditionissa. Nintendo 64:selle, eipä tainnu muille konsoleille tullakkaan.

Eli pelit vanhoja vielä :)
Ja PC master race = BAN!!

Who's The Man?!

Mukava nähdä porukka aktiivisena. Tänä vuonna olisi tarkoitus itekkin saada ulkohommat takaisin pyörimään. Oiskohan kolme kesää ehtinyt olla välissä, ettei päässyt luonnonhelmassa kasveja hoitamaan. No, itämässä on!

Tuossa kun kaupoissa pyöri lantsuja kattelemassa, niin osui itselle uusi tuote silmään. Onkohan kenelläkään kokemusta tästä? Mietin josko tästä kaveri lepakonpaskalle kukuvaiheeseen.

Neko Luonnonkali, N-K 2-17

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Kovin on kaliumpitoista tuo mönjä, en sano että se on huono homma. Riippuu pitkälti mitä muita lannoita laittaa ja mimmosta maaperää/matskua on käytössä. Esmes savisessa maassa on kaliumia yleensä omasta takaa jo aika rutosti, että tuo ois ehkä hitusen turhaa. Mut jos on spotti mikä on perustettu johonkin turvepohjaan, niin tuo vois sopia niin kun nyrkki silmään. Tai jos maaperässä on alhainen PH ja/tai hintsusti magneessiumia, niin tuo vois olla aika jeppis kamaa.

Usoisin että kanankakka riittää kyytipojaksi useimmiten, siinä on NPK about 4-1-3, jos oikein muistan. Takuulla halvempaa kuin tuo mössö :)

Toki jos rahaa on, niin en ala vastaankaan väittämään, jos tuommosta haluaa mestoille huiskia :))))
Mut sitten ei riitä rahaa Nintendon peleihin, ja mimmosta elämää se on?

..No en ees halua kuvitella.. ;)

Cheers offthehook - bat guano is the shit :) But yeah I've heard after few years wait horse shit works well. Some day.

BadTicket ei työtä tekemällä rikastu, joten ei sitä löysää liikoja ole :) mää ny aina koitan kehittää penkkoja ja alkaa ne sisältääkin jonkun verran eri tavaraa. Joitain N-P painotteisia on ja tuo luonnonkali toisi juurikin kaliumbuustia kokonaisuuteen. Ehkäpä kokeilen sitä, katotaan miten toimii. Tosi hyviä pointteja oli!

Mut mä en tiedä Nintendopeleistä mitään. Lapsena mulla oli tietska kun muilla oli jos jonkinmoista pelikonetta. Mua ärsytti aina kun kaikki tiesi kaikki helvetin hahmotkin jostain peleistä ja olin keskusteluista ihan out. Nyt taas vaimoke ei anna lupaa hommata mitään pelikonsolia, mutta onneks kalaan pääsee ku haluaa. Huomenna taas koittamaan onnea :)

Last edited:

henki

Retrokonsoleita löytyy iso läjä huollettuna, olen vain niin Roope-Ankka, etten raaski pelata niitä. PC Master Race ja emulaattorit, ei koneet kulu heh.
​​​​​​
komeesti on siemenet itäneet, jotka laitoin ja lisääkin tilaisin viime hetkillä. säät suosii paitsi mullankantajaa. tällä tai ensiviikolla ulos ensimmäiset pioneerit ja siitä se lähtee.

Manticore

Tämmönen täältä vielä puuttu niin thread pystyyn.

Meitsillä tuli niin hyvä sato viime vuon et oli tarkotus lopettaa nää hommat moneks vuodeks. Nyt on pakko avautuu. Kuivuris kuivasin ja heitin kaappiin enkä avannu koko säkkii ennenku nyt. ihan...kaikki....on....homeessa. Vittu. Koko ennätyssato. Ei ollu kuivaa. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Kuivatkaa pikku höpönassukat ne sadot kunnolla eikä niinku mä

ison sadon saa kun esikasvattaa earlyi mut meitsille se on nyt liian myöhäst tälle vuotee. onnee niille jotka laitto hommat tulille ajois

Leilaz

Kaksi uutta penkkiä kaivettu toisen meni multaa ja turvetta 215l ja toiseen meni 545l ja jäi vajaaksi, tarvii ainakin 100l kantaa viä lisää... Pika penkit tarvii vielä ens viikolla tehdä ja käydä vanhat kääntämässä ja lannoittamassa... Viikonloppuna tai maanantaina siemenet itään ja heti kun hännät tulee niin maihin.

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Jeeeis, piti sitte alottaa samalla nimellä toinen lanka. Ja mä yritin yhdistää näitä topikkeja, niin näyttää siltä, että tuo yhdisti vaan ensimmäiset postit molemmista langoista ja mitä kävi muille vastauksille? No sitä en tiedä. Koitin palauttaa asetuksista, niin sain tämmösen vastauksen:
  • There has been a database error, and the current page cannot be displayed. Site staff have been notified.
Että jos joku nyt meikää tästä syyttää, niin väärää puuta haukkuu, vaikka kieltämättä aika puupää olen välillä. Mut ei tän näin hankalaa pitäs olla. Laitoin fiksummat asialle, toivottavasti saadaan lanka takas. Jos ei, niin meikä eroo moden hommista, koska vituttaa tää saatanan uus paska.

And same in English: Fucking BULLSHIT!

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Jaa, näkyyy ne tossa kun vähän kikkailee, ainakin mulla. Mites muilla?
Huono on tämä uus softa modellekkin, en tiiä riittääkö kärsivällisyys tän opettelemiseen. (EI).

offthehook

Veteran
@BadTicket

Tough job. Someones got to do it. At least yer still able to throw some humor at it. Keeps the tough going... :)

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Yep meing. And at 7am, some dickface fuckhead having motherfucking scum sucking bag o shit started to cut down trees next door, AND AINT NOBODY NEXT DOOR LIKE EVER!
And I have a revolver mang.. The temptation to shoot ppl in the face is strong. Not only always, but especially now!

I'll drink a bottle of koskenkorva, call it a drunken accident, whatchu think I'd do like 2 years maximum?

https://www.youtube.com/watch?v=4HL0S-bKJHo

gumzgi

some af /earlies

Attachments

• photo2044868.jpg
    photo2044868.jpg
    145.5 KB · Views: 42
  • photo2044865.jpg
    photo2044865.jpg
    95 KB · Views: 37
  • photo2044869.jpg
    photo2044869.jpg
    140.2 KB · Views: 44
  • photo2044867.jpg
    photo2044867.jpg
    108.7 KB · Views: 45
  • photo2044866.jpg
    photo2044866.jpg
    102.9 KB · Views: 50
  • photo2044870.jpg
    photo2044870.jpg
    141.8 KB · Views: 46

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Veteran
Uus päivitys tulossa softaan, niin pitäs olla parempi, saas nähdä miten äijän käy.

New software update coming soon, should be better. We'll see. Hopefully will get this thread restored and operational, too. Well it kinda is for me, but I don't know how it appears to a regular user.

And now ya got me talking English again, damn mang!

Mut meikän puolesta sorryt, jos meni alku puihin. Eipä tuossa hirveitä mennyt ainakaan, kun siisoni vasta alussa. Koitetaan opiskella uus juttu kun uus juttu potkii :)

Elkää soittako pollareita, en ampunut ketään! Eikä oo ees kossua, niin tulis varmaan pitkä kakku lusittavaks. Toisaalta kyl pääsis varmaan iltalehteen etusivulle.
Vaikka se nyt ei vaadi paljoa, seurustelee vaikka Toni Niemisen kanssa niin silläkin luulis pääsevän.

Että semmonen tarina tällä kertaa :D

Peace and love!
Or else.. ;)

henki

talvehtineet siemenet nousseet mullasta pölytyspaikalla. suorakylvöä parhaimmillaan. näitä oli pitkässä penkissä siellä täällä joku +40 taimea ja varmaan nousee sateiden jälkeen vielä lisää.

picture.php