What's new

OP zasiewa, Ty uczysz !

Favoritos

Member
Witam serdecznie ekipę icmag'a !

Temat ten założyłem po przeanalizowaniu różnych wypowiedzi
dotyczących działania Open Seed'a Wolnych Konopi, zawartych w temacie 'OP'2010' na tym forum, oraz rozmów z polskimi rolnikami.

Mianowicie chodzi mi o temat 'nie dam ziarna bo się geny zmarnują', , pomińmy temat że kogoś powiną i zajmijmy się tylko informacją 'jak uprawiać' która ograniczy straty pestkowe i zostanie dołączona do każdej przesyłki z darmowym ziarnem..

Oferuję 'współpracę' icmag'owcom która przyczyni się do poszerzania świadomości konopnej w Polsce <oraz przetłumaczona trafi na Ukrainę i Łotwę>

Stwórzmy wspólnie w dwa, max trzy tygodnie rozpiskę co i jak oraz z czym ...

Na forum icmag'a widać sporą ilość doświadczonych rolników, którzy podstawy mają w jednym palcu, i pewnie niejeden chciałby napisać taką 'ulotkę' sam, lecz po to ten temat został założony, by nic nie pominąć i wspomnieć o wszystkich znanych i mniej znanych aspektach uprawy <oczywiście w warunkach holenderskich>

Wszelkie sugestie co do 'mini poradnika' będą rozpatrzone,
a sam 'poradnik' będzie zawierać tyle stron ile będzie trzeba, jednakże lepiej żeby zawierał krótkie zwroty zrozumiale napisane(info głównie dla 'młodych') plus ewentualne wyjaśnienia.. a dodatkowo temat 'bezpieczeństwo upraw'

Pozdrawiam rolników i namawiam do uczenia 'młodych' .. !
-podziel się swoją wiedzą z innymi !
 
B

BajCus

Na pewno trzeba zamieścić informacje o przygotowaniu spota jeszcze przed wysadzeniem roślinek. Informacje w jakich miejscach sadzić (aby minimalizować przypał). Opisy faz wzrostu trochę biologi jak to roślina w ogóle rośnie oraz o odmianach. Opisać niedobory i przenawożenia. Zagrożenia ze strony zwierzyny. Pasuje aby wszystko było okraszone datami.

Na koniec taki mądry tekst który da do zrozumienia że akcja akcją ale żyjemy w takim i takim kraju gdzie po prostu trzeba uważać co się robi.

I najlepiej nie więcej jak 3xA4
 

tomato

Member
Veteran
witam w tym pieknym temacie !
panowie, chyba sie troche zagalopowaliscie..to forum nie jest od pisania poradnikow dla poczatkujacych, tu kazdy robi to po swojemu i w razie watpliwosci zadaje pytania. takich stron dla nowicjuszy jest sporo, chcby tu.
pozatym, jak ktos jest tym zajarany i chcialby zaczac swoja przygode z uprawa, to pewnie juz to wszystko zna na pamiec, przeczytal nasz thread outdoor pytania a jak jeszcze przejrzy wszystkie sezony naszego kultowego serialu "co w ogrodzie rosnie ci ? " to nie ma bata zeby cos spieprzyc :D
tylko tyle, i az tyle :nanana:
i nie robcie tego na wariackich papierach, pamietajcie ze jest to jednak nielegalne...

howk :rasta:
 
A

ares420

heja :)
Moim zdaniem wystarczy skopiować tekst z działu "hodowla outdoor" ze stronki podanej przez tomato i to w zupełności wystarczy na 1szy sezon :]
Jeżeli ktoś ma trochę oleju w głowie to sam poszpera w internecie i trafi tu, ewentualnie na jakiegoś haszysza i dalej będzie zagłębiać swoją wiedzę :):)

pozdrawiam zapaleńców
 

Favoritos

Member
Niestety pomoc ICMAG'owców w temacie nauki nowych Rolników okazała się zerowa.. lecz nie bacząc na to, powstał poradnik growera <by nie marnować ziarna> dla leniwych lub tych którzy nie mają internetu pod ręką ..

Poniżej wklejam pełny tekst poradnika, proszę komentować, poprawiać, mając na uwadze że nikt sam nie zgłosił się by taki poradnik pomóc napisać..

///

Uprawa i posiadanie konopi w Polsce
jest surowo karane nawet powyżej 5 lat pozbawienia wolności !
<-bezpieczeństwo udanej uprawy to podstawa !>

Niezbędne podstawy kiełkowania i rozwoju w glebie : (pro rolnicy mogą pominąć czytanie:), jeśli ktoś chce uprawiać w wełnie mineralnej kokosie lub innym sposobem, zalecam korzystanie z internetu :)
<w ogóle polecam czytanie na bieżąco wiadomości o uprawie w różnych systemach i wybranie najodpowiedniejszego dla siebie>

Przed opisem kiełkowania zacznę od tego że Konopia to silna roślina i wiele wytrzyma, lecz nie wytrzyma uprawy na odpierdol, no w sumie może wytrzyma ale plony z niej zebrane będą marne jak wiedza premiera o Marihuanie i Konopiach.

Informacje tu zawarte podzielone są na 3 części, jedna część jest to uprawa 'in' <indoor/wewnątrz> druga 'out' <outdoor/na zewnątrz> oraz in/out czyli info przydatne przy obu uprawach..

- Jedną z ważniejszych rzeczy od jakich trzeba zacząć jest czystość wszystkich narzędzi <miski wacików wody..>używanych przy wysiewaniu, ale również i wody oraz rąk używanych do sadzenia oraz całej uprawy.

KIEŁKOWANIE : [in & out]
-Najłatwiejszym sposobem kiełkowania jest moczenie na wacie ziarna/ziaren poprzez umieszczenie go na stosiku wacików włożonych do miski <najlepiej>z odstaną wodą kilka godzin <gdyż ograniczy to w wodzie ilość metali ciężkich oraz chloru oraz ustabilizuje temperaturę na temp. pokojową>
do miski z wodą nalaną do poziomu 'ciut poniżej' górnej krawędzi wacików wsadzamy ziarno kładąc je na namokniętej konstrukcji i lekko dociskamy by ziarno utworzyło nam lekki dołek w którym będzie spokojnie rozmiękczać skorupkę i dostarczać wody 'wysuszonemu' ziarnu (zamiast wacików można zastosować chusteczki lub gazę lecz w ich przypadku istnieje szansa że ogonki wrosną w chusteczkę i ciężej je będzie wyjąć/rozdzielić).
-Operację tą można zacząć od wrzucenia ziarna/ziaren do szklanki wody na kilka/kilkanaście godzin,
pamiętajcie że ziarno lubi temperaturę około 25 stopni *C, dużą wilgotność i powietrze <zamknięte ziarno w pojemniku już po kilku dniach w temperaturze pokojowej potrafi 'skisnąć' -obrosnąć pleśnią lub innymi niepotrzebnymi sprawami, sprawiając że ziarno nadaje się do wyrzucenia.

-Po około 1-3 dni powinien pokazać się mini kiełek lekko wystający z pękniętej pestki, walczący o życie, rosnący w ogromnym tempie,,a jeśli pestki nie pękają samoczynnie, zalecam po okresie max 5 dni zrobić 'precrusching' czyli metodę polegającą na umieszczeniu pestki między palcem wskazującym i kciukiem i takim samym sposobem jakim się wyłuskuje ziarno słonecznika , tylko że tu naciskamy najdelikatniej jak umiemy na pestkę do momentu charakterystycznego pęknięcia lub poczucia że pestka się lekko otworzyła, ułatwiając wyjście kiełka <który zmieni się w późniejszej fazie rozwoju rośliny w korzeń>
<polecam zaryzykowanie 'precrushingu' po tych 5 dniach gdyż dalsze trzymanie pestek w wodzie może spowodować jej 'skiśnięcie' od środka, ziarno zazwyczaj robi się wtedy mocno ciemne >

Kiełki: [in&out]
-Jeśli ziarno rozwija się prawidłowo to po kilku dniach mamy na wacikach wykiełkowane pestki o długości od około milimetra do jakichś pięciu centymetrów, <różni ludzie..różne sposoby różne techniki> ziarno 'z ogonkiem' jest wtedy najbardziej narażone na wasze błędy, gdyż można je połamać, urwać 'łepek', zasuszyć, uszkodzić ostrym światłem lub zarazić bakteriami ! -nie należy też kiełkować zbyt wielu pestek obok siebie gdyż mogą się zaplątać 'ogonkami' i utrudnić późniejsze pojedyncze rozsadzanie.

Gleba i jej przygotowanie: [in]
-Przed zasadzeniem wykiełkowanych pestek należy przygotować odpowiednio glebę, co do gleby, polecam kupno profesjonalnej gleby w sklepie internetowym, gdyż spełniają one idealnie wymagania konopi i ułatwiają nam jednocześnie uprawę <odpowiednia wilgotność, napowietrzenie, oddawanie odżywek i wiele innych> i pozbywają nas problemu robienia samodzielnej mieszanki i jej przygotowania..
Dla tych z Was którzy z jakichś względów nie mogą lub nie chcą uprawiać w profesjonalnej glebie która o dziwo wychodzi częściej taniej niż zwykła najtańsza w najtańszych marketach, prosty sposób na zrobienie własnej mieszanki bazującej na większości dostępnych gleb w pospolitych ogrodniczych i innych <nie polecam ziemi kopanej własnoręcznie gdzieś na polu czy z lasu ze względu na jej możliwe zanieczyszczenie (można taką glebę wyparzyć w mikrofali lub w piekarniku lecz przysparza to wielu problemów.. )>
Glebę o wartości około ph 5.5 -6.5 mieszamy wedle własnej chęci i w oparciu o zdobytą wcześniej wiedzę lub o zwykłe widzimisię z :
-piaskiem płukanym (może być rzeczny lub z piaskownicy ale musi być dobrze przepłukany )
-keramzytem (również płukanym)
-wermikulitem
-perlitem (oczywiście też płukanym)
-styropianem
-włóknem kokosowym
-watą mineralną
-sproszkowanym hydrożelem

-Każda z tych rzeczy pomaga zarówno dobrze napowietrzyć glebę jak i utrzymać możliwie długo wilgoć nie pozwalając korzeniom uschnąć, jednakże robiąc mieszankę i/lub ze sporą zawartością piasku perlitu i keramzytu ograniczamy chłonność wody a planując uprawę w mniejszych doniczkach spowoduje to konieczność częstego podlewania ! ( należy pamiętać o odpowiednim drenażu doniczki<dziury w doniczce, przez które wydostawać się będzie nadmiar wody oraz dzięki czemu na dnie doniczki nie będą odkładać się metale ciężkie oraz wszelkie szkodliwe i zbędne substancje >)


Własnoręcznie przygotowaną mieszankę najlepiej umieścić np: w dużej misce i mieszać kilkukrotnie codziennie przez kilka dni również ją lekko nawadniając, dając się jej 'przegryźć' i stworzyć jednolity 'klimat' a dodatkowo najlepiej przeprowadzić te operacje w temperaturze około 25-27 stopni, gdyż w takiej temperaturze szybciej zachodzą różnego rodzaju procesy a to wszystko by roślinka bez szoku mogła się w niej za klimatyzować i rozwijać bez najmniejszego problemu.

Gleba i jej przygotowanie [out]
-zakładając że mamy już albo worek profesjonalnej ziemi albo własnoręcznie zrobioną mieszankę, oraz wybrane wcześniej odpowiednie miejsce, w celu przygotowania optymalnej gleby w miejscu uprawy, trzeba przekopać obecną na miejscu glebę z naszą, mniej więcej w proporcji pół na pół na głębokość minimalnie 20cm a optymalnie na głębokość nawet metra ;]
-jeśli nie posiadamy na miejscu 'nowej gleby' można zasadzić w tej która jest na miejscu, lecz trzeba ją porządnie przekopać (50cmx50cmx20-100cm głębokości) i nawieźć odżywką <może być azofoska, lecz nie więcej niż garść na dołek>
--konopie najlepiej rosną w miejscach w których rośnie sporo pokrzyw, taka gleba zazwyczaj jest optymalnie namoczona i odżywiona oraz o właściwym pH
-pomocne <w późniejszym> czasie, będzie zrobienie mieszanki gleby z większą zawartością hydrożelu(jego suchą postać mieszamy z woda i uzyskujemy żel), który oddaje wolno wodę<oraz odżywki> utrzymując poziom wilgotności na właściwym poziomie i dodatkowo chroni roślinę przed ewentualną suszą mogącą zapanować w lecie (nie zalecam sadzenia na zewnątrz w donicach, workach i podobnych, gdyż zbiorniki te szybciej wysychają 'wymuszając' na nas częste podlewanie, którego unikniemy gdy prawidłowo ukorzeniona roślina rośnie w glebie)
-Hydrożel rozkłada się około 3 lata więc na 100% wystarczy na co najmniej jedną uprawę. Standardem są też mrówki w takim dołku(z jednej strony są OK bo zabijają ślimaki, ale z drugiej strony zakwaszają glebę? , lecz to da się przeżyć ;]


Uwaga:
-Wracając do sadzenia kiełkujących pestek, musimy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie ostrożności i nieśpieszeniu się <jeden błąd z tym stadium może sporo kosztować>

Sadzenie: [in & out]
Przygotowaną mieszankę lub kupioną pro'glebę <również przemieszaną i lekko nawodnioną> umieszczamy w doniczce ugniatając ciut mocniej gdy ilościowo jest jej z pół doniczki, na to dosypujemy nieubitej gleby i leciutko dogniatamy powodując że nie będzie w glebie zbyt dużo powietrza mogącego podsuszyć nasz mini korzonek, następnie lekko podlewamy i robimy dziurkę<np; ołówkiem> odpowiadającej rozmiarowi naszego ziarna z 'ogonkiem' <i zależnie od tego czy ziarno ma krótki kiełek czy długi zasadzamy odpowiednio poniżej lub na równi z glebą, czyli pestkę z krótkim kiełkiem przysypujemy więcej niż pestkę z długim kiełkiem> wkładamy roślinkę główką do góry <gdyż z niej rozwiną się pierwsze liścienie, czyli pierwsze 'niby listki'>, gdy już włożyliśmy roślinę do gleby i przysypaliśmy można lekko podlać <chyba że mieszanka jest sucha to trzeba mocno podlać(mocno i równomiernie całą a nie tylko środek, ułatwi nam to naturalne ubicie ziemi i 'spowoduje lepsze przylegnięcie gleby do korzonka bez ugniatania czyli zwiększy bezpieczeństwo)> gdy gleba ubije się po podlaniu tworząc lekkie dołki/zagłębienia po prostu dosypujemy glebę w powstałe zagłębienia.

Sadzenie [out]
-jeśli nie możemy przygotować sadzonki wewnątrz i sadzimy bezpośrednio w glebie, najczęstszym sposobem jest (w przypadku regularnych ziaren czyli takich z których może wyrosnąć zarówno chłopak jak i dziewczynka) umieszczanie po 2 ziarna w dołku (dołek z wcześniej przygotowaną glebą 50x50cm 20-100cm głębokości) gdyż jeśli wyrośnie jeden chłopak to go wyrwiemy i zostanie jedna pani ,, jeśli wyrosną dwie to już zostawiamy i najwyżej w późniejszym czasie po rozginamy rośliny na boki , odciągając od siebie. Jeśli wyrośnie dwóch chłopaków wtedy wyrywamy i możemy zasadzić nowe by nie zmarnować naszej pracy na przygotowanie dołka.. Jeśli mamy ziarno feminizowane, to sadzimy po jednym gdyż wiadomo że wyrośnie na 99.9% piękna dama..

Starszy kiełek: [in & out]
-Jeśli kiełkowaliście ziarno długo i doszło do tego że już na wacikach pojawiły się pierwsze mini'listki, wtedy sadzimy równie starannie nasze maluchy zostawiając lekko wystawiony ponad poziom gleby łepek; ] gdyż roślinka może nie mieć więcej energii na dalsze 'przebijanie' się przez glebę.

Pierwsze dni: [in & out]
-Tak przygotowane roślinki powinny w spokoju rozwijać się przez kilka dni bez dotykania i bez większych stresów oraz zasuszania i przelewania, choć jak już pisałem Konopia jest na tyle silną rośliną że poradzi sobie nawet z mocnym złamaniem zarówno podczas fazy weg/wegetatywnej<wzrostu> jak i flo/ flowering <kwitnienia> lecz nie polecam początkującym rolnikom eksperymentów w tym temacie; ]

Uwaga:
-Większość świeżych rolników przelewa rośliny chcąc im dobrze zrobić i zabija je za młodu, gdyż korzonek nie ma dostępu do powietrza i gnije, należy się tego wystrzegać i nie robić z gleby mokrego bagna, papki !

Określenie wzrostu: [in]
-Jak wiadomo albo i nie; ] -wzrost większości roślin określony jest genami lecz zależy w większości i tak od nas <różne skale upraw >
Zazwyczaj przesuszenie w młodym stadium powoduje karłowacenie jak i wyraźnie mniejsze zbiory,, mniejszy wzrost oraz karłowacenie spowodowane może być również przez pominiecie fazy wzrostu i zastosowaniu fazy kwitnienia(12/12h) od ziarna.. <zależne od genetyki ziarna>
Karłowacenie rośliny można osiągnąć dając roślinie mało miejsca na korzenie, czyli dając małą doniczkę.

Określenie wzrostu: [out]
-Jeśli posiadamy miejsce do uprawy na zewnątrz ale musi być to uprawa niska lub po prostu z małymi roślinami, wzrost krzaka możemy wtedy kontrolować poprzez sposób podany do upraw wewnętrznych plus to że możemy zakopać sadzonkę razem z doniczką <przesadzenie bez doniczki może spowodować ponowny wzrost> lub zakopać w większej donicy.. (większa donica=więcej miejsca na korzenie a to oznaczać może większy przyrost/rozrost rośliny)
-Jeśli dysponujemy miejscem upraw które może sobie pozwolić na to by krzaki w nim były sporej wielkości to niczym <bez doniczki przesadzamy> nie ograniczamy wzrostu sadząc sadzonkę we wcześniej przygotowane miejsce upraw .. Rośliny outdoorowe w idealnych warunkach osiągają nawet 5 metrów więc jeśli chcecie mieć średnio duże krzaki, a zaczną one 'sięgać nieba' wtedy trzeba zastosować jakąś metodę uprawy, która spowoduje 'rośnięcie uprawy w bok' a nie wzwyż <zwykłe naciąganie sprawdza się najlepiej>


Czas naświetlania<fotoperiod>: [in]
-Chcąc uzyskać pełny wzrost możemy uprawiać roślinę pod światłem ciągłym 24/0 bez okresu nocy <jest to kontrowersyjny temat wśród rolników gdyż roślina rośnie nienaturalnie ' bez wytchnienia', więc..>
możemy zastosować <fotoperiod> czas naświetlania 20/4 lub 18/6 zależnie od chęci i wielkości uprawy przez tydzień do miesiąca <utrzymanie rośliny nie auto kwitnącej na wegu bez kwitnięcia możliwe jest około półtora roku! >
Więc przypuśćmy że posiadamy średniej wielkości boxa i naświetlamy ją od ziarna przez pierwsze 3 tygodnie światłem 24/0 , widzimy że roślina jest dobrego wzrostu, gotowa zakwitnąć, przestawiamy wtedy czas naświetlania na <znowu zależne od naszych upodobań> np; 12/12 czyli klasycznie (lub 13/11 albo 14/10) dając naszym dziewczynom noc oraz czas na odpoczynek i przemyślenie sprawy że już czas zakwitnąć ;]
--Całkowity czas rozwoju rośliny [in] w fazie weg jest zależny tylko i wyłącznie od was samych w przypadku roślin bez genu AF
--Całkowity czas rozwoju rośliny w fazie flo trwa około 8-11 tygodni i jest zależny również od zastosowanej metody uprawy

Czas naświetlania<fotoperiod> [out]
-Rośliny rosnące na zewnątrz nie potrzebują żadnej regulacji w zakresie światła, należy tylko pamiętać by uprawa w miarę możliwości miała słońce od rana do wieczora i nie była osłonięta tak, że bezpośrednio na nią, nie pada światło słoneczne ..
Należy pamiętać że słońce około 6.00 - znajduje się na wschodzie około 12.00 - na południu a około 18.00 - na zachodzie, więc uprawę należy rozplanować tak, by od wschodu[E] do zachodu[W] -od strony południowej nie była osłonięta lub była, lecz jak najmniej !
-Całkowity czas rozwoju rośliny na zewnątrz jest zazwyczaj nieco dłuższy, gdyż fotoperiod reguluje w pełni natura (i roślina zasadzona pod koniec kwietnia kończy swój żywot w październiku/listopadzie) )

Roślina AF: [in & out]
-Wzrost rośliny af <auto'flowering> ak <auto'kwitnącej> czyli zakwitającej mniej więcej po trzecim tygodniu wzrostu od wykiełkowania, bez znaczenia jakim cyklem jest naświetlana, jest mocno ograniczony gdyż roślina <af/ak> samoczynnie zakwita, więc w uprawie wewnętrznej jak i zewnętrznej z góry określony jest moment zakwitnięcia bez ryzyka że roślina będzie się rozrastać bez kwitnięcia [przedłużając okres całej uprawy].

Dziewczynka czy chłopak?: [in & out]
-Rośliny po kilu dniach powinny dać znać co z nich będzie , dziewczynka z włoskami czy chłopak z jajami ;]
do lektury na temat rozróżniania płci odsyłam do internetu lecz obrazowo wygląda to tak że gdy widać bezczelne jaja to ścinamy tego chłopaka żeby nie zapylił nam dam i nie spowodował że zamiast palenia będziemy mieli kupę nasion <znaczy namawiam do tworzenia własnego ziarna z różnych odmian!>
A dziewczynkom wyrastają białe włoski ..
Nasionka fem/feminizowane ograniczają ryzyko wystąpienia pana i niekontrolowanego zapylenia.

Rodzaje światła: [in]
-Najwydajniejszymi lampami są lampy wysoko ciśnieniowe sodowe HPS <high pressure sodium>
które oprócz względnej taniości są wszędzie dostępne niemalże od ręki,, mają olbrzymią wydajność w stosunku do pobieranej mocy. <popularne dostępne moce: 70W, 100W, 150W, 250W, 400W, 600W i 1000W>
przy wyborze żarówki do HPSa trzeba zwrócić uwagę na fakt czy jest to żarówka przeznaczona do uprawy i czy nie jest to zwykła żarówka uliczna która daje niewłaściwą barwę światła i mniejszą ilość lumenów.
-Inne ewentualne źródła światła to:
-- MH <meta halogen> polecany głównie na fazę wegetatywną gdyż wspomaga prawidłowe ukorzenianie.
-- LED <light-emitting diode> technika jeszcze raczkująca ale najoszczędniejsza.
-- CFL /CFT Compact fluorescent lamp / Compakt Fluorescent Tube <Świetlówka energooszczędna / świetlówka rurowa> klasyk , średnia ale wystarczająca wydajność plus mniejsze nagrzewanie i ogólna dostępność oraz kompaktowa obudowa niepotrzebująca dodatkowego zasilania jak hps, led, cfl.. , zazwyczaj używane na wega.
Trzeba pamiętać że każda lampa/żarówka ma swoją żywotność i jej wydajność spada wraz z jej używaniem.
--'Zwykłe' żarówki się nie nadają !!

Ważne : przy sztucznym oświetleniu należy trzymać się zasady, że im więcej lumenów tym lepiej, przy czym za optymalne uważa się naświetlenie około 60 000 lumenów na m2 powierzchni.

Temperatura barwy światła świetlówek: [in]
-Faza wegetatywna powinna być przeprowadzana przy świetle o temperaturze barwy około 6500k
Natomiast faza kwitnienia przy około 2700k

Światło na fazę wzrostu [in]
Fazę wegetatywną najlepiej przeprowadzić poprzez używanie świetlówek energooszczędnych <kalkulator potrzebnej ilości świetlenia w internecie> lub zastosowanie lampy MH <meta halogen> gdyż lampy te najlepiej wpływają na prawidłowe ukorzenienie rośliny (w większość lamp HPS można wkręcić żarówkę MH odpowiedniej mocy a na fazę kwitnięcia zmienić na HPS , jest to zależne od rodzaju transformatora w lampie)

Światło na fazę wzrostu: [out]
-jeśli przygotowujemy sadzonki wewnątrz, by wysadzić je w odpowiednim czasie na zewnątrz, postępujemy zgodnie z zaleceniami fazy wzrostu [in], lecz gdy sadzimy w glebie na miejscu [czego nie polecam, gdyż roślinka jest bardziej narażona na wszelkie przeciwności losu] (możemy wtedy spróbować ją lekko ochronić, stosując sztuczną zaporę , czyli np; nałożoną <z obciętym dnem>, butlę plastikową z otworem zapewniającym wymianę powietrza,, butla taka sprawdza się doskonale do pierwszych dni, dając roślinie stabilniejsze warunki, jak ciepło w nocy <bo mniej wieje> większą wilgotność, ochronę przed ewentualnymi szkodnikami..) ..w każdym bądź razie, światła słonecznego nie wyregulujecie ;]

Przesadzanie: [in & out]
-Gdy mamy już prawidłowo ukorzenioną sadzonkę czeka nas przesadzanie do większych donic, ułatwić ją mogą torfowe doniczki, ulegające rozkładzie w otaczającej je glebie i powodujące dodatkowe odżywianie młodej rośliny.

-Przy operacji przesadzania rośliny trzeba zwrócić szczególną uwagę na bezpieczne jej przeprowadzenie.
(dodatkowo trzeba uważać na ostre światło <słońce/HPS>)
Glebę jeśli jest dosyć sucha należy nawodnić <pozwoli to oderwać ewentualnie przyschnięte korzonki do wnętrza doniczki> zazwyczaj pomaga lekkie rozchylanie boków doniczki lekko na bok lub opukanie jej ręką,
-przesadzanie w większe donice [zazwyczaj in]
gdy uda nam się zdjąć doniczkę, umieszczamy sadzonkę w nowej większej donicy z co najmniej lekką warstwą świeżej gleby na dnie i dosypujemy również po bokach dopełniając donicę zostawiając miejsce tylko na wodę, nie zostawiamy niepotrzebnie niewypełnionego miejsca gdyż roślina wykorzystuje każdy kawałek gleby <dla tego również podlewamy równomiernie, zawsze podając wodę do całej donicy nie zostawiając suchych pól, gdyż tam korzenie będą wysychać> po tych czynnościach podlewamy roślinę letnią wodą by roślina nie doznała szoku od zimnej wody (w ogóle najlepiej podlewać odstaną wodą o temperaturze pokojowej) i znów tam gdzie gleba opadnie dosypujemy trochę gleby wyrównując powierzchnię.
-przesadzanie out: przy przesadzaniu roślinki do gleby na zewnątrz, należy również zachować wszelkie środki ostrożności podane przy przesadzaniu do większych donic.

Odżywianie, odżywki: [in & out]
-Jak wiadomo do uprawy można znaleźć odpowiednie 'odżywki' jednakże trzeba się z nimi obchodzić z rozwagą,,

-Podstawy odżywiania roślin
na większości nawozów znajdziemy oznaczenie zawartości podstawowych składników jakimi są
NPK N-azot P-potas K-fosfor

-Roślina w czasie fazy wzrostu potrzebuje sporo azotu a mało potasu i fosforu, w miarę wzrostu rośliny i szczytów zapotrzebowanie się odwraca i roślinie podajemy coraz mniej (aż do zerowej ilości) azotu a coraz więcej potasu i fosforu.
-Dodatkowo zalecam stosowanie przez całe życie rośliny Witamin i Aminokwasów oraz Enzymów
-Około 2 tygodnie przed zbiorami zaleca się przerwanie stosowania wszystkich odżywek w celu poprawienia smaku i aromatu oraz poprawienia ogólnej jakości palenia :)

-Odżywki dzielą się więc na takie które są dostosowane do danego momentu życia rośliny, wyciskające maksymalną moc,, oraz na uniwersalne podawane przez całe życie rośliny, które stosowane z głową również zapewnią nam zadowalające zbiory.
-Dzielą się również na chemiczne i biologiczne, gdzie biologiczne są droższe ale zapewniają nam 'zdrowsze palenie' .
-Wszelkie odżywki, enzymy, witaminy, aminokwasy, aktywatory, wspomagacze i inne działają dokładnie jak prawidłowa dieta kulturysty na mega dopalaczach ;]

Uwagi:
-rośliny uprawiane na zewnątrz <bez donic> w glebie, potrzebują zazwyczaj częstszego nawożenia, gdyż odżywki zwyczajnie wchodzą głębiej w glebę uniemożliwiając roślinie ich pobór.
-odżywki zawsze przed podaniem <rozmieszaniem z wodą> powinny być wstrząśnięte i dobrze wymieszane, oraz zużyte najlepiej w niedługim czasie po ich dodaniu.
-należy pamiętać że większość odżywek <jak i również ziarno> preferuje przechowywanie w chłodnym i ciemnym miejscu

Techniki uprawy: [in&out]
-Rośliny można trenować różnymi technikami, naginać, podcinać, wiązać, nawet łamać..
--najpopularniejsza jest metoda FIM <jest to technika przycinania głównego topu rośliny(w miejscu jednego rosną dwa nowe), dzięki czemu roślina o wiele bardziej rozrasta się na boki >,
--oraz metoda LST <jest to 'Low Stress Training' - czyli nisko stresujący trening -technika naginania rośliny głównie w celu zminimalizowania wysokości uprawy oraz dania szansy rozrośnięcia sie bardziej niżej rosnących topów >
Krzaki można też klonować czyli z matki pobierać dzieci, ukorzeniać i mieć identyczne genetycznie kopie..
ale to już wyższa szkoła jazdy..

Wentylacja: [in]
-We wszystkich uprawach przeprowadzanych w sztucznych warunkach bardzo ważną rzeczą jest odpowiednia wentylacja odpowiadająca powierzchni uprawy, najwydajniejsze są wentylatory kanałowe/promieniste które poprzez swoją konstrukcje są bardzo wydajne, <do mniejszych upraw w mini boxach, komp'boxach i innych równie dobrze sprawdzają się wentylatorki komputerowe, zasilane bezpieczniejszymi napięciami>
Doradzam również jakiś wentylator który będzie mieszał powietrze wewnątrz pomieszczenia z roślinami.

Bezpieczeństwo i filtr: [in]
-Ważną rzeczą jest bezpieczeństwo uprawy które możemy zwiększyć stosując specjalne filtry węglowe lub wykonując je samemu. A skoro już mowa o bezpieczeństwie to doradzam zamontowanie bezpiecznika na instalację wewnętrzną, która również ukoi nasze nerwy gdy opuszczamy miejsce uprawy na 'dłużej' .
-można zwiększyć bezpieczeństwo uprawy stosując różnego rodzaju pochłaniacz/pochłaniacze zapachów

Metody suszenia: [in & out]
-Metod suszenia jest wiele, lecz zachęcam was do zapoznania się z nimi w necie, tu natomiast wspomnę tylko o podstawowej metodzie czyli o ścięciu, obcięciu większych liści i powieszeniu do góry nogami spokojnie w temperaturze pokojowej w ciemności na około tydzień.
-Przed ścięciem można roślinkę zostawić w ciemności na około 2 dni, pomoże to usunąć jakąś część chlorofilu który kiepsko smakuje ;]
-Nie zalecam szybkiego suszenia mikrofalówką, piekarnikiem, kaloryferem, suszarką i innymi sprzętami, gdyż wpłynie to ujemnie na smak i jakość naszego palenia, po tygodniu, jeśli łodyga pęka przy zginaniu, mamy suchego krzaka gotowego do zamknięcia na przykład w słoju, który otwieramy dla pewności żeby nie skisł na kilkanaście minut codziennie przez tydzień lub dwa. (zapraszam do zapoznania się w necie z technikami curring'u który uwalnia zioło od resztek nawozów, chlorofilu oraz poprawia smak i zapach.)

Temperatura: [in]
-Temperatura w pomieszczeniu w którym uprawiamy Konopie powinna oscylować w okolicach 25 *C w okolicach szczytów, może być niższa poniżej. Maksymalna temperatura <zależy od genów> wynosi mniej niż 30 stopni gdyż w takiej temperaturze utrudnione są procesy życiowe rośliny, wymiana gazowa oraz przyswajanie wody i CO2.

Wilgoć i higrometr: [in]
-Do poprawnego przebiegu uprawy potrzebne jest utrzymanie wilgoci na większym poziomie niż ta która bywa w normalnym domu/pokoju/komputerze ;]
-Do większych pomieszczeń można używać nawilżaczy ultradźwiękowych, jednak do małych upraw wystarczą jakieś naczynia z wodą z których będzie parować woda. (wodę trzeba czasem zmienić gdyż nieraz zanim wyparuje zmieni się w małe śmierdzące bajoro, gdyż woda normalnie 'zakwitnie' .. )
-Dodatkowo młode do średnich roślin można pryskać często wodą <którą można mieszać z odżywką dolistną>
-Wilgoć najlepiej mierzyć higrometrem <wilgociomierzem> najlepiej dodatkowo wyposażonym w dwa termometry<wewnętrzny oraz zewnętrzny na kablu> gdyż ułatwi nam to pomiary ogólne w całej uprawie.
-Wilgoć powinna wynosić około 80 % w początkowym stadium rozwoju, natomiast należy zmniejszać ją gdy roślina przejdzie na kwitnienie do około 60% a w końcowym etapie lepiej utrzymywać jeszcze niższą wilgotność, około 40% by nie dopuścić do ewentualnego zawilgocenia zgnicia topów/szczytów (z tego powodu również nie pryska się topów w końcowej fazie spryskiwaczem)

Wilgotność w uprawie zewnętrznej jest prawie niemożliwa do kontrolowania i zazwyczaj niepotrzebna gdyż powierzchnia gleby stale paruje stwarzając już jako takie warunki,, należy pamiętać że sadzenie przy zbiornikach wodnych, oczkach wodnych czy strumyku może być pomocne (również w czasie suszy)


Podlewanie i pH-metr:
-Podlewać najlepiej jest wodą odstaną około 24 godziny o pH między 5.5 a 6.5 <należy kategorycznie unikać pH poniżej 4 i powyżej 8 ! gdyż uniemożliwi to prawidłowe pobieranie wszelkich substancji odżywczych i zabije roślinę>, pH można mierzyć pH'metrem lub papierkami lakmusowymi które są mniej dokładne. Dostępne są płyny zmieniające odczyn wody [pH+ oraz pH-].

Odstęp lamp od kwiatów: [in]
-chcąc dostarczyć roślinie możliwie najwięcej światła, trzeba dopasować jej odległość od lampy,
lampy energooszczędne czyli cfl oraz led dają tak mało ciepła że można je ustawić praktycznie kilka centymetrów od rośliny, uwzględniając codzienną korektę na wzrost ! Reszta lamp wymaga znacznie większej odległości, zwłaszcza gdy rośliny są bardzo małe.
-Zbyt duża odległość rośliny od źródła światła, zwłaszcza w młodym wieku, może spowodować wyciągnięcie się rośliny, powodując większe odległości między wiązaniami 'piętrami' rośliny czyli wyższy wzrost bez powiększenia plonu, a raczej jego zmniejszenie !
-Należy również pamiętać że rośliny rosną nie tylko w fazie weg, ale i podczas flo sporo im przybywa.
-Indyjki <indica> po przestawieniu czasu naświetlania na przykładowe 12/12 urosną o około 25 - 40 cm
-Sativy <sativa> po przestawieniu czasu naświetlania na przykładowe 12/12 urosną o około 40 - 70 cm, chociaz co do sativ to mogą one przy dużej ilości miejsca na korzenie urosnąć na flo, sporo ponad metr !

Ograniczanie miejsca uciekania światła, odbłyśnik, mylar: [in]
-Ważnym aspektem uprawy jest jej wydajność, nie należy sobie pozwalać na marnowanie światła, które nie odbite od jakiejś powierzchni <np; mylar czyli świetny materiał odblaskowy lub pomalowana na biało ściana> niepotrzebnie 'znika' zamiast wnikać w roślinę.
Zalecam stosowanie powierzchni odblaskowej również na poziomie lamp, gdyż często uprawa jest wysoka a światło wtedy ucieka w stronę sufitu , który je pochłania, odbijając minimalną część.
W większości upraw konieczne jest umieszczenie odbłyśnika nad lampą, który zwiększa wydajność lampy skupiając całe światło w danym kierunku.

-Programator, timer, stresy [in] i hermafrodyty[in & out]:
Bardzo ważnym aspektem uprawy jest regularność, by ułatwić uprawę stosuje się timer godzinowy który włącza i wyłącza nasze urządzenia, (bardzo ważna jest kontrola jego działania i synchronizowania z właściwym czasem), gdyż ręczne nieregularne cykle naświetlania spowodować mogą zbyt duży stres dla roślin i ich zmianę płci, lub występowanie na żeńskich kwiatach męskich osobników , co powoduje często lecz nie zawsze samozapylenie. Zmianę płci mogą wywołać różne stresy, nieregularne cykle naświetlania, zbyt intensywne odzywki, częsta zmiana pH, przerywanie nocy lub dnia<zapalanie światła w nocy lub gaszenie w dzień(przerwy w dostawie prądu)..> należy więc uważać na regularność przeprowadzanej uprawy.


Choroby i szkodniki: [in]
-lista chorób mogących nawiedzić nasz ogród jest baaardzo długa i polecam szukanie ich rozwiązania w necie !

Dwutlenek węgla <CO2>: [in]
-CO2 jest bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju rośliny. By wyciągnąć więcej z rośliny trzeba dostarczać więcej tego ważnego gazu, lecz podawanie CO2 bez dostarczenia wystarczającej ilości światła i przy nieodpowiedniej temperaturze niewiele da.
-Popularnym sposobem podawania CO2 w małych uprawach jest tak zwany bimbrownik <instrukcja wykonania w necie> butla CO2 lub tabletki CO2 rozpuszczalne w wodzie przed podlaniem.
<ważne: CO2 jest trującym bezbarwnym gazem który w większych stężeniach jest niebezpieczny dla zdrowia>

Czas wysiewu [out]
-najlepszym czasem na sadzenie, jest koniec kwietnia- początek maja,, gdyż kończy się okres przymrozków mogących zabić nasze maleństwa a zaczyna okres ciepła, wilgoci i słońca, czyli tego czego potrzebują nasze rośliny.
-Rośliny sadzone w późniejszych okresach (zależnie od genetyki<sativa indica> oraz metody uprawy) mogą zwyczajnie nie dojść na czas, lub mogą im spleśnieć szczyty gdy zaczną się częstsze jesienne deszcze..
-podczas wiosny często bywają deszcze , roślinom dostarczana jest większa ilość wody powodując jej prawidłowy rozwój
-podczas lata roślina sama wyciągnie z większej głębokości wodę, więc nie musimy martwić sie o ewentualne krótkotrwałe susze
-na jesieni roślina dostaje mniej słońca i jednoznaczny sygnał ze czas kończyć kwitnięcie, mobilizując roślinę do większego wysiłku
jeśli zbliża się okres późnej jesieni, czyli przymrozków i sporej wilgoci, nasze rośliny narażone są na różnego rodzaju grzyby pleśnie i inne niekorzystne zjawiska, dlatego lepiej siać na czas !


Zagrożenia upraw [in & out]
-o zagrożeniach uprawy lepiej poczytaj dokładnie w internecie, podstawą jest: odludne miejsce, niewydeptywanie ścieżki do uprawy, nie chwalenie się nikomu, zapewnienie sobie alibi gdy jesteś w pobliżu wiarygodną ściemą <np: wędka, kosz na grzyby czy cokolwiek co tłumaczy obecność w pobliżu >
-Złodzieje, a tych bardzo nie lubimy, tylko szkodniki i zwierzęta ich przebijają. Chodzą tacy i szukają potencjalnych miejsc (chciałbym rozpowszechnić pewną zasadę, że jak znajdziecie czyjegoś krzaka to weźcie gałązkę a nie całego, -da to znak hodowcy że został namierzony a Ty palenie też będziesz mieć)
-Grzybiarze, robotnicy itd: Tutaj sprawa nie jest oczywista, gdyż przeważnie nie kumają opcji a nawet jeśli kumają to mają to głęboko w..
-..jeśli jesteś osobą która już uprawia lub zaczyna, zastanów się komu o tym mówisz gdyż konsekwencje mogą być poważne !- Bardzo ważna jest bezprzypałowość ! . Udanych upraw !


'Pozdrawiam' :kos:
 

[m8]

Member
Veteran
Favoritos ... szukasz zlotego srodka na hodowle??? instrukcji ktora podsunie wszystko na talerzu?? i to dla leniwych jeszcze... ??? to chyba jakies jaja... sa przeciez setki ksiazek, tlumaczen nawet z OG, obrazkow i bog wie jeszcze czego...


jesli piszesz:
"do lektury na temat rozróżniania płci odsyłam do internetu"

to w ten sposob chcez nauczyc mlodych rolnikow... niezly ten pooradnik

zyj i daj zyc innym!!

btw takie "poradniki" sa na wiekszosci stron z ziarnami... skuupjuj sobie stamtad.. bo lepiszego nie uczynisz tutaj chyba...
 

Favoritos

Member
Favoritos ... szukasz zlotego srodka na hodowle??? instrukcji ktora podsunie wszystko na talerzu?? i to dla leniwych jeszcze... ??? to chyba jakies jaja... sa przeciez setki ksiazek, tlumaczen nawet z OG, obrazkow i bog wie jeszcze czego...


jesli piszesz:
"do lektury na temat rozróżniania płci odsyłam do internetu"

to w ten sposob chcez nauczyc mlodych rolnikow... niezly ten pooradnik

zyj i daj zyc innym!!

btw takie "poradniki" sa na wiekszosci stron z ziarnami... skuupjuj sobie stamtad.. bo lepiszego nie uczynisz tutaj chyba...




Poradnik poradnikami drogi przypierdalający się do wszystkiego użytkowniku, lecz ten jest rozsyłany na całą Polskę w wersji papierowej, by dobre ziarno się nie zmarnowało <ziarno również od Rolników z ICMAGa>,, a że ci się nie podoba to twoja brocha..

Tekst został wklejony na to forum, żeby pro'rolnicy mogli obadać i skorygować wszelkie błędy w nim zawarte,, ale to--> 'odsyłam do internetu po więcej informacji' nie jest błąd, tylko zachęcenie do poznania informacji konopnych na własną rękę, poza tym wątek który przytoczyłeś jest omówiony..

Są ludzie którzy chcą zasiać Polskę lub się do tego przyłożyć..
- 'podziel się swoją wiedzą z innymi..' a jeśli nie chcesz to nie, po prostu zamilcz.
 

Bubbles84

Member
m8 ma w tym troche racji aczkolwiek jak chcesz wydrukowac poradnik dla obdarowancow z OS to wystarczy skopiowac i wydrukowac, nie trzeba tego tutaj wklejac tak mi sie wydaje i nie pultaj sie odrazu bo m8 spokojnie napisal i z kultura a Ty odrazu klnieszi bluzgasz.Zyj i daj zyc - proste. pozdro

PS a twoja sygnatura to tez nic dobrego o tobie nie swiadczy podobno jak cie widza tak cie pisza. ..
 

Favoritos

Member
m8 ma w tym troche racji aczkolwiek jak chcesz wydrukowac poradnik dla obdarowancow z OS to wystarczy skopiowac i wydrukowac, nie trzeba tego tutaj wklejac tak mi sie wydaje i nie pultaj sie odrazu bo m8 spokojnie napisal i z kultura a Ty odrazu klnieszi bluzgasz.Zyj i daj zyc - proste. pozdro

PS a twoja sygnatura to tez nic dobrego o tobie nie swiadczy podobno jak cie widza tak cie pisza. ..

Witam,,

Mój podpis jest realny, nie będę kłamał że to i tamto, jestem wulgarny, ale tutaj naprawdę tego nie uświadczycie, nawet jeśli
mnie ostro podkurwicie :) <umieszczając podpis taki a nie inny zdawałem sobie sprawę z tego jaki może mieć wydźwięk.>
I od razu że klnę i bluzgam,, no proszę.. jedno słowo nieobrażające osoby do której pisałem --> 'drogi przypierdalający się do wszystkiego użytkowniku' i już jestem pospolitym chamem, najgorszym z najgorszych..
(Niejednokrotnie wulgaryzm zawarty w poście służy wyłącznie podkreśleniu emocji, lub zabarwieniu humorystycznemu j/w' a nie jechaniu kogoś)
<tak, przepraszam osobę która mogła poczuć się urażona moja obraźliwa wypowiedzią, ale zauważmy dodatkowo że dodałem słowo 'drogi' które miało stanowić łagodzący akcent :>


tomato said:
to forum nie jest od pisania poradnikow dla poczatkujacych, tu kazdy robi to po swojemu i w razie watpliwosci zadaje pytania.
Bedouin said:
Pięknie napisane nic dodać nic ująć


Chyba nie zrozumieliście idei pisania tego poradnika,,
ten temat został założony gdyż podniosły się głosy <na tym forum> że szkoda dawać 'małolatom' zajebiste ziarno bo się zmarnuje..

Była szansa napisania wspólnie podręcznika który rozchodzi się po całej Polsce po to by poprawić sytuację pestek w nieświadomych rękach,,

Nikt nie chciał dodać nic od siebie, ok.

Ale sprawdzić poprawność informacji w nim zawartych to chyba nie jest jakiś problem dla pro rolników, za jakich spora część z Was jest uważana ..


Pozdrawiam
 
A

ares420

a co tu poprawiać ...
jest ok i tyle, dla początkujących wystarczy
 
Top