What's new

Olie

Breden

Member
Jeg har trukket noget olie med isopropylalkohol. Har lavet 3 omgange. De to første blev rystet med isoen i 25-30 sekunder, hvorefter de blev filtreret. Olien der kom ud af dette er helt tykt og har konsistens som harpiks. Den sidste omgang lod jeg stå i isoen og trække i 15-20 min, og efterfølgene filtreret og kogt ned som de andre. Men den olie der har trukket i lang tid, er helt tyndflydene, slet ikke samme konsistens som de to første. Jeg går ud fra at det er fordi de ikke skal trække i så lang tid, at man evt trækker mere klorofyl ud i olien. Kan der være andre ting jeg har gjort galt? Hvad mener folk herinde er den optimale trækketid for iso olie? Og kan man evt gøre noget ved den tynde olie?
Forslag modtages med kyshånd :)
 

Mr Squizy

Active member
Alkohol opløser også kloro... Så det skal være en lyn-vask, spritten skal bare lige røre materialet i 5-30 sekunder, ellers kommer der for mange andre urygelige ting med i koncentraten ! Og som du siger, så blir' det en tynd, harsk og uhumsk ting man ender med ;-)
Jeg tænker at du kan gøre et eller andet ved dit 3. træk, og at du kan finde svaret under https://www.icmag.com/ic/forumdisplay.php?f=31 ... Men det er nok ikke værd at forsøge, da du har fået alt det du vil have ud på de 2 første træk !
Korte træk, så får du dejlig transparent søndags røg !
 

Breden

Member
Tænkte nok at det er fordi det har trukket for lang tid. Har bare hørt en del der mener det skal trække i lang tid, så det var derfor jeg testede 2 forskellige metoder. Og er da også mere og mere overbevist om at det kun skal "lynvaskes" og så koges ned.
Skal måske lige nævne at det altså ikke er det samme plantematriale der er trukket på 3 gange. Det er nyt plantematriale til hvert træk.
Er der så nogen gode forslag til hvad jeg kan bruge den tynde olie til? Tænker selv at blande det med ryst for evt at få et produkt der er til at arbejde med. Men er det en skod ide? Kan det bedere betale sig at smide den tynde olie ud, og starte forfra?
 

Latest posts

Latest posts

Top