What's new

Justisministeren går inn for avkriminalisering

rebelweed

Member
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3698238.ece

Tidliger NGU-leder (Juvente) Knut Storberget går inn for avkriminalisering. Han ser til Portugals avkriminalisering av alle narkotiske stoffer og håper å gjennomføre en lignende reform i nåværende stortingsperiode. Han har riktignok ikke klarert dette med regjeringen ennå.

Kanskje det er håp om en endring i dette forblåste landet allikevel?
 
G

Guest129216

Wow!

Aktivitet i det norske forumet........ Props til deg for det Rebelweed.
 
A

arcticsun

Dette er ingen oppmykning av politikken, tvert imot vil man kunne idømmes "behandling" dersom man blir tatt med små mengder. Dvs at alle brukere av narkotika blir definert som sykelig og dermed kan man ta fra de rettigheter i og med at de ikke er ved sine fulle fem.


Jeg ser ikke hvordan dette er hverken billigere for samfunnet eller bedre for innbyggerne at man skal betale for et meningsløst hjernevaskingsprogram. Mer byråkrati og enda et overtramp mot inbyggerne som blir fratatt mer og mer av sin individualitet og selvbestemmelsesrett.


Tro ikke på noen måte at dette betyr en legalisering eller at vi får et mer tolerant og åpent regime av denne grunn. Jeg ser heller for meg at røykere blir tvunget til å møte på jevnlige propagandaseminarer dersom de blir tatt og muligens også må ta prøver osv.


Poenget er at man blir definert som sykelig og dermed overlatt til et helsevesen som ikke er det spøtt bedre. På ingen måte har man sett på cannabis som mindre farlig, man har heller begynt å se på brukerne som utilregnelige.
 
A

arcticsun

Storberget; -Jeg tror ikke det er så mange unge som avveier før de tar seg en blås at «nå risikerer jeg ikke betinget fengsel eller bot, men å bli innkalt til et oppfølgingsprogram».


Når dette er over så skulle Storberget sjøl ha vært innkalt til et "oppfølgingsprogram".



Det burde ha involvert timesvis med propaganda og hjernevasking som ekstremt høy tysk populærmusikk fra 70 tallet uten mulighet for å skru det av, i tillegg til waterboarding kombinert med flere ganger daglig å måtte dusje i et offentlig bad med utenlandske kriminelle seksualforbrytere.


Hva burde man få for ulovlig å holde en hel befolkning som gissel, la oss si 10 år da, og så må man regne med at alle hans venner og bekjente er involvert og klar over forbrytelsen som pågår slik at de burde vel også inkluderes.



.. neida.. kødder.


Men de begår et nytt overgrep med denne loven som bare viser enda tydeligere at befolkningen generelt oppfattes som statens eiendom og ikke som frie individer.
 

rebelweed

Member
Uten tvil enig i at dette i seg selv ikke innebærer en oppmykning, sånn rent reaksonsmesig.

Men det må allikevel være mulig å glede seg over å ikke måtte i strafferegisteret om du blir tatt med 10-15 gram pot, det er et lite skritt i riktig retning iallfall.

Samtidig, i Portugal får vanligvis folk som blir tatt for cannabisbruk ikke en masse sanksjoner, bøter osv, de blir stort sett sendt ut fra nemden uten reaksjon, fordi deres rusbruk ikke fører med seg noen særlige problemer - er jo lov å håpe at en norsk nemnd vil tenke noenlunde likt.

Og så synes jeg jo at det er litt spennende at en superdupermega-anti person som Storberget har innsett at straff ikke løser noe som helst, snarere tvert imot. For kan han snu, kan alle som setter seg inn i problemstillinga snu.

Så, here's hoping this is a sign of good things to come :) Men jeg innser jo selvsagt at Norge antagelig kommer til å være den siste cannabisfiendtlige bastionen i europa, få om noen land har så stor aksept i befolkningen for overformynderi fra statens side.
 

Latest posts

Latest posts

Top