What's new

Jordblanding

nizzle

Member
Hvad siger i til man tager 60% pindstrup pottemuld . 40% perlite/vermiculite. I jorden smider vi så 10% worm humus og lidt dolomit kalk. Findes der ikke noget til jorden som kun er der for holde den sund og holde dyr væk osv :)
 
N

newtothiscoco

tag hen til din plante skole og sig du skal bruge noget jord til cuttings/stiklinger :) og så sig du skal bruge noget jord med en medium gødning i så finder de det for dig :) og du slipper for og side og rode rundt efter det :)

og bare ad dine perelites
 
Jeg tilføjer blot en smule biobizz grow 0,1 ml til 1L vand :) virker fint for mig, kun de første 2 kimblade nogle gange som bliver gule og dør, virker meget normalt - Og når jeg potter om, strutter de af glæde 5 dage senere og yielder godt i højden / bredden, bruger Plug and Grow cfl pære 200w samt. overstående jord :) dno. eneste jordproblem jeg har haft var i starten, købte noget grus som holdt på vandet istedet for at fordampe det, begynder fejl hehe.
 

roach

Well-known member
Veteran
istedet for pindstrup pottemuld, som er meget sort og dermed ikke indeholder så meget luft og også en hel masse kunstgødning så brug den gule fra pindstrup (den til haven) der er ikke ret meget gødning i og det er en meget lysere spagnum, jo lysere spagnumen er jo mindre omsat er den, så får rødderne mere luft

brugte selv pindstrup så og priklejord i et par år, tilsat ekstra perlite og lecca, virkede udemærket, men har nu fået adgang til biobizz allmix igen
 

nizzle

Member
Gul pose ? Eneste gule jeg kan finde har PH på 4? Og den er til jordforbedring ? :)

Men den der pindstrup planteskolejord er det den du tænker på den er der godt nok bare ikke gødning i :)
 

roach

Well-known member
Veteran
nej det er den gule fra pindstrup jeg tænker på, den kommer i 100 og 200 liters poser, og ja er til jordforbedring og der skal blandes noget dolomit kalk i for at hæve ph`en, men det er en langt bedre kvalitet spagnum end pottemuld

har aldrig brugt deres planteskolejord, da jeg ikke har nogen mulighed for at vide hvad der er blandet i, hvis jeg bruger andet end biobizz vil jeg helst have det så rent som muligt så jeg ved hvilken gødning der er blandet i og hvilken type kalk, hvis det var til at få ville jeg bruge helt ren spagnum uden noget som helst blandet i, var derfor jeg i en periode brugte pindstrup så og priklejord fordi det er ret god kvalitet spagnum der er brugt og der er næsten ikke blandet noget andet i ud over lidt kalk og perlite

men i almindeligt pottemuld er for meste den dårligste kvalitet spagnum der er brugt og kilo/liter prisen er alt for høj, det var ihvertfald det vi lærte på gartnerskolen, mørk spagnum = dårlig kvalitet og for lidt luft til rødderne, lys spagnum = god kvalitet og masser af luft til rødderne
 

roach

Well-known member
Veteran
i længden blev det bare for dyrt at køre med så og prikle jord, man bruger en del mere gødning og så koster det jo ca 60 kroner for 50 liter, derudover kommer lecca og perlite, så var det billigere at bestille en palle biobizz som lige er klar til at komme i potterne, der skal kun en smule ekstra dolomit kalk i
 
Personligt for jeg gratis Lecasten, og som jeg nævner laver jeg en blanding af Så / Prikkel & Pottemuld fra pindstrup, Uploader billeder på mit topic nu her - Jorden jeg opstarter i er blomstermuld :) ingen biobizz før jeg potter om - prisen på 0.1 ml ( Hvilket ingengang er 1 ML ) Er det altså ikke dyrt, men folk gør det forskelligt :) vil vise forsøg med light-mix fra biobizz og min egen blanding, tvivler på den store forskel.
 

roach

Well-known member
Veteran
men når du nu blander pottemuld i din så og priklejord, hvorfor så bruge biobizz gødning, pottemulden er jo fyldt med kunstgødning, så kan du lige så godt blive ved med at bruge en kemisk gødning, går ud fra at du bruger biobizz fordi du gerne vil have det så organisk som muligt
 

roach

Well-known member
Veteran
og det er ikke fordi man ikke kan dyrke gode planter i pottemuld, det var det jeg selv startede med, der er bare bedre alternativer
 
Fordi det virker fint for mig ;)! Ellers bruger jeg Prikkelmuld / Pottemuld / Lecasten / Kalk.
Der er jo mange forskellige måder at dyrke på, nogle dyrker i coco, andre i pre-mix, nogle køre hydro osv.

Smag og Behag ;)
 

nizzle

Member
Synes bare 150kr for en pose jord er vild. Derfor jeg søger andre alternativer. Troede nu bare jord er jord
 

TDK

Active member
Veteran
What did the troll just say?


[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]bare blande de ting selv det er ikke dyr... [/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]just try to mix the earth you need self its the best way and not expensive. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
 
Top