What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

clones i dwc

satyr

Member
When putting clones in a bobbler, hanging them in netpots should the buttom of the stem be over or under the water surface ? If not ,how much above the surface ?

What is the longevity of chelated mineral fertilizer (ex. GHE) by the way. Do the ambient temp have any influence ?.
 
Tjah.. den burde kunne være i vandet så længe iltmætningen af vandet er god nok.. men jeg ved at nogle plasere den lige over vandet 10-20mm så de kun får det vand boblerne sprøjter op på den.

min logik siger mig også at jo mindre din bobler er(antal Litere) jo bedre iltmætning..
 
G

Guest

DWC

DWC

No, dont put them under the water, you dont mention if they have roots, I suppose they have roots, but still with or without roots, place the stem, between 0,5 cm - 1 cm above the waterlevel, the water and bubbles will reach them no problem mate..

Also no to that logic Brightshadow, better to have a big/large bubbler/dwc, with an even bigger pump, than a small bubler with a small pump....

MoS:D
 

Quiet_Riot

Active member
Veteran
Jeg prøvede at have dem nogle cm over vandet, og de rådnede alligevel, så det er åbenbart for fugtigt til at klone med den vandstand, prøv 15 cm istedet.
 

Quiet_Riot

Active member
Veteran
Det var så også kloner uden rødder, hvis de er med rødder så bare hold stammen over vand + en lille del af rødderne.
 

satyr

Member
Det vil sige at det er en besværlig teknik kan jeg høre. Som udgangspunkt er det nyklippede kloner jeg tænkte på. Jeg mener det tager jo 100 år i grodan og jeg så oldsmokers aerokloner. Tænkte at det med den rette temperatur/fugtighed og afstand eller mangel på samme til vandet ville det gå hurtigere og nemmere end med grodan.
Jeg har set teknikken beskrevet utallige gange i bøger og på nettet, men kan faktisk ikke finde noget sted hvor nogen omtaler den rette afstand til vandet. Ved at GHE har en aller anden blå bakke med huller til netkopper og en akvariepumpe og luftsten. Den er rost af Guru Jorge i sin bog. Lavede en kopi og havde succes med frø, men kom i tvivl om teknikken mht. kloner og hvorlangt fra vandet de skal være. Undersiden af låget bliver "sprøjtet" pænt til uden at overdrive, af de sprængende luftbobler.

Hvad med gødningens holbarhed. Er der ingen der ved om det forringes med månederne eller årene ?
 
Satyr:

Jeg byggede selv en dwc-kloner for lidt tid siden, og jeg har aldrig rørt hydro før, og den virker perfekt(første forsøg med kloneren, resulterede i 100% rodsætningsrate). jeg gjorde personligt det, at jeg stak klonerne en halv centimeter under vandoverfladen. Tænkte lidt, at når man ofte kloner alm. haveplanter i et glas vand, hvor stilken er nede i, så måtte det også ditto virke for canna'en. Om det er den bedste måde at gøre det på skal jeg ikke kunne sige, da jeg er ret ny i faget indendørsdyrkning, men efter 10 dage havde alle kloner sat rødder.
 
mushuthewhale said:
Satyr:

Jeg byggede selv en dwc-kloner for lidt tid siden, og jeg har aldrig rørt hydro før, og den virker perfekt(første forsøg med kloneren, resulterede i 100% rodsætningsrate). jeg gjorde personligt det, at jeg stak klonerne en halv centimeter under vandoverfladen. Tænkte lidt, at når man ofte kloner alm. haveplanter i et glas vand, hvor stilken er nede i, så måtte det også ditto virke for canna'en. Om det er den bedste måde at gøre det på skal jeg ikke kunne sige, da jeg er ret ny i faget indendørsdyrkning, men efter 10 dage havde alle kloner sat rødder.


Hvad sagde jeg, under overfladen ;)

Att. mushuthewhale:
hvor mange liter luft giver din pumpe i timen ?
og hvor stor er din "Container" ?

Købe-SWC-Clonere indeholder meget få litere vand og meg mener stadig at dette giver en bedre ildtmætning med den samme luftpumpe men ja self. ville en srørre pumpe også være en god ide men kan i ike se logiken i at hvis man kan halvere mængden af vand uden problemer så kan man nøjes med en pumpe der er halvt så stor.. penge sparet er pænge tjænt..


SWC-Clonere:
stor%20stiklingebox.jpg


rainforestlille.jpg


http://www.hydroponics.dk/catalog/product_info.php?cPath=44&products_id=316
 
Last edited:

satyr

Member
800 kr for en pumpe, en bobleslange, plasticbalje med huller og et par netpots. Hold da op. Gad vide om det er en storsællert. Har dog set den meget positivt omtalt i Cervantes Horticulture som meget effektiv. Det var derfor jeg ville prøve en kopi af. Det virkede så nemt og lige ud af landevejen. Men så var det at jeg ikke kunne se selve teknikken man bør anvende beskrevet nogen steder. Ville nok have prøvet 50/50 over og under vandet, men det undrer mig egentlig. Kan jo sagtens se hvor nemt det er med frø og kloner med rødder, men kloner "frisch aus mutter" gav mig tvivl.
 

satyr

Member
mht vandmængde pumpekraft er det nok et spg. om planternes og røddernes størrelse og så hvor tit man gider at rende og hælde vand på skidtet og teste ph/ec. Der er vel niveau hvor der kommer bobler nok og man ikke behøver flere pumper eller flere luftledninger. Men de ovenævnt linkede produkter er jo ikke til mere end 12-15 liter det er ikke meget buffervand hvis planterne fylder noget. Man skal vel også passe på at de ikke få rrødderne til at vokse ind i hinanden for så er omplantning en smertefuld proces. Hvor høj en vandtemp holdt du ? og omgivelserne iøvrigt ?
 
G

Guest

Trail and error, an average water temp of 22-26 degrees is just perfect for marijuana, an aquarium heater can be used when lights are off...

Have a good weekend people

MoS:D
 
----> Brightshadow
det er faktisk et godt spørgsmål, jeg kigger lige...... der står 1.2L i minuttet i bunden af den. Det var det billigste skrammel jeg kunne finde til 70 kr, men den bliver også kun brugt til en beholder på omkring en 4 L. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel (da jeg som sagt ikke aner en hat om hydro), men jeg bruger et luftgardin (der er snoet rundt i en spiral i bunden af beholderen) og udelukkende rent vand. Det skal dog siges, at jeg ikke bruger netpotter el. lign. men blot nogle kraver der er lavet af akvarieslange.
 
Normalt regner man i liter luft pr. time det vil sige at din har 72L/t jeg købte en på 70L/t for 35 kr. og har prøvet med forskellige beholdere og luftsten men der kommer ingen røder.. jeg har tænkt på at prøve et aroponics system da det skulle være det ultimative både til cloning men også til vægst og bloom..
 
Min primære motivation for at lave en bubbler til kloner, var for at slippe for at bruge alle mulige rodhormoner og lign. da jeg helst vil have en røg, der er tilsat så lidt som muligt. Samtidig er den let at bruge, dvs. den kræver stort set ingen vedligeholdelse og er pladsbesparende, hvilket jo er noget man også skal tænke over som lille hjemmedyrker (da jeg ikke har mulighed for/lyst til at fylde hele domicilen med grow-relaterede sager).
Bubbleren står under en 52 watts cfl fra harald nyborg, og der er temmelig lunt i skabet (25-30 C). Der er cirka 25 cm fra pære til kloner. Den kloner jeg lavede havde plads til 15 kloner og det antal virker fint i forhold til beholderens størrelse, mængde luft fra pumpen og lyskilden.
håber de ovenstående informationer kan bruges til noget. og held og lykke med kloneriet ;)
 
Jeg fatter bare ikke at mine ikke får røder når jag gør nøjagtigt det samme som dem der får røder på deres cloner uden prob´s.. !?
 

Latest posts

Latest posts

Top