What's new

2023 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Prova båda och utvärdera när säsongen är klar tycker jag. Nu vet jag inte exakt hur dina spots ser ut men jag hade satsat mer på stället med bra avrinning. Blanda i lite cocosfiber och/eller organiskt material från omgivningen i groparna och täck jorden runt plantorna med organiskt material så bör de kunna lagra och behålla vätska ganska bra.

Gällande stället med sankmark kan det bli ett problem med fukten även om plantorna i sig klarar det. Sådana ställen har en tendens att ha rätt hög luftfuktighet, speciellt nära markytan och det kan leda till möglig buds i slutskedet av odlingen om du har otur.

Men som sagt, prova båda! Båda kanske visar sig vara superbra eller fungerar olika bra olika år beroende på vädret. Lycka till :)
Håller med helt! Prova båda och utvärdera när säsongen är klar.
 

CheckTreck

Active member
Har någon provat ”dwc” utomhus? Blir vattnet för stillastående i en sjö tex? Finns ju rätt många sjöar i vårt avlånga land som är jobbiga att ta sig till…😊
Jag har funderat i samma banor. Det är nog näringstillförseln som blir det största problemet. Att vattnet blir för stillastående tror jag inte, så länge du sätter det i en sjö och inte i en göl.
 

CheckTreck

Active member
En fråga till er som odlat utomhus i Sverige under många säsonger och har tillgång till frön med bra genetik. Är det uteslutande autos som ni använder eller finns det några strains som hinner klart/klarar klimatet som inte är auto?
 

Chemimbalance

Well-known member
En fråga till er som odlat utomhus i Sverige under många säsonger och har tillgång till frön med bra genetik. Är det uteslutande autos som ni använder eller finns det några strains som hinner klart/klarar klimatet som inte är auto?
Det finns gott om vanliga photoperiod strains som klarar svenskt klimat. Jag har själv odlat Thypoon, Pehkuthypoon, Ulduz och några icke namngivna strains jag fått för länge sedan av en gubbe som odlat ute i decennier. Jag kan själv inte rekomendera Pehkuthypoon men vissa Thypoon-phenos var det drag i iallafall back in the days. Ulduz är en favorit (purple afghan x danish passion).

Det finns många danska strains som fungerar fint i Sverige, speciellt i söder. Ett tips är att kolla utbudet på seedheaven och välja 2-3 olika strains som lämpar sig för utomhusodling och som blir klara tidigt.
 
Last edited:

Parameter

Well-known member
Det finns gott om vanliga photoperiod strains som klarar svenskt klimat. Jag har själv odlat Thypoon, Pehkuthypoon, Ulduz och några icke namngivna strains jag fått för länge sedan av en gubbe som odlat ute i decennier. Jag kan själv inte rekomendera Pehkuthypoon men vissa Thypoon-phenos var det drag i iallafall back in the days. Ulduz är en favorit (purple afghan x danish passion).

Det finns många danska strains som fungerar fint i Sverige, speciellt i söder. Ett tips är att kolla utbudet på seedheaven och välja 2-3 olika strains som lämpar sig för utomhusodling och som blir klara tidigt.

Vrf kan du inte rekommendera pekutyphoon? Jag tycker egentligen samma sak men undrar vad du baserar det på? Personligen tycker jag att den saknar krut. Den har jätte bra mögeltålighet men saknar trikomer.
 
Jag har funderat i samma banor. Det är nog näringstillförseln som blir det största problemet. Att vattnet blir för stillastående tror jag inte, så länge du sätter det i en sjö och inte i en göl.
Jag har lite dålig koll på hur mycket näring som krävs, men vissa sjöar som är otroligt övergödda håller goda bestånd av vitfisk. Kan det vara så pass gott så det blir gödning av deras avföring? Wikipedia brukar kunna ha lite rapporter på sjöars näringstillstånd tex, eller så kan man leta på kartor efter sjöar som är igenväxta med näckrosor på somrarna.😊

Nu blev jag sugen på att prova för att återkomma till hösten med resultat…😅
 

Chemimbalance

Well-known member
Vrf kan du inte rekommendera pekutyphoon? Jag tycker egentligen samma sak men undrar vad du baserar det på? Personligen tycker jag att den saknar krut. Den har jätte bra mögeltålighet men saknar trikomer.
Jag tycker också att den saknar potens. Jag har odlat tre olika phenos men tyckte alla saknade potens. Och då är jag inte en sån som jagar procent på thc-halten eller ens tål särskilt starkt röka.

Annars mycket fina och tåliga plantor!
 

Parameter

Well-known member
En fråga till er som odlat utomhus i Sverige under många säsonger och har tillgång till frön med bra genetik. Är det uteslutande autos som ni använder eller finns det några strains som hinner klart/klarar klimatet som inte är auto?
Kolla earlys på danska fröbanker. Är kanske lite sent nu. Kolla också vilken breddgrad du befinner dig på. Vissa danska earlys går inte klart uppe i Norrland.
 

CheckTreck

Active member
Det finns gott om vanliga photoperiod strains som klarar svenskt klimat. Jag har själv odlat Thypoon, Pehkuthypoon, Ulduz och några icke namngivna strains jag fått för länge sedan av en gubbe som odlat ute i decennier. Jag kan själv inte rekomendera Pehkuthypoon men vissa Thypoon-phenos var det drag i iallafall back in the days. Ulduz är en favorit (purple afghan x danish passion).

Det finns många danska strains som fungerar fint i Sverige, speciellt i söder. Ett tips är att kolla utbudet på seedheaven och välja 2-3 olika strains som lämpar sig för utomhusodling och som blir klara tidigt.

Tack för tipsen. Jag är runt 60:e breddgraden så inte direkt södra Sverige.

Kolla earlys på danska fröbanker. Är kanske lite sent nu. Kolla också vilken breddgrad du befinner dig på. Vissa danska earlys går inte klart uppe i Norrland.
Det får bli nästa år i så fall. Är mer intresserad av dem för att de verkar ge rejält med skörd jämfört med autos. Men har ett gäng autos som snart åker ut på mina spots och en auto duck i trädgården så förhoppningsvis ska jag kunna klara mig till nästa säsong på det.
 

Parameter

Well-known member
Tack för tipsen. Jag är runt 60:e breddgraden så inte direkt södra Sverige.


Det får bli nästa år i så fall. Är mer intresserad av dem för att de verkar ge rejält med skörd jämfört med autos. Men har ett gäng autos som snart åker ut på mina spots och en auto duck i trädgården så förhoppningsvis ska jag kunna klara mig till nästa säsong på det.

Jag befinner mig på samma breddgrad som du. Royal Dane blir klara hos dig även många danska earlys alternativt kolla om du får tag på finska earlys. Finns ganska många earlys som du kan köra på.

Jag har faktiskt odlat den där auto duck för 5 år sen. Odlade den på min veranda när jag bodde i Nordafrika. Visst är den ganska stealth i vegg men i blom får den vanliga cb blad och man ser tydligt att det är cb. Kommer ihåg att det var bra krut i den och den luktade fint.
 

CheckTreck

Active member
Jag befinner mig på samma breddgrad som du. Royal Dane blir klara hos dig även många danska earlys alternativt kolla om du får tag på finska earlys. Finns ganska många earlys som du kan köra på.

Jag har faktiskt odlat den där auto duck för 5 år sen. Odlade den på min veranda när jag bodde i Nordafrika. Visst är den ganska stealth i vegg men i blom får den vanliga cb blad och man ser tydligt att det är cb. Kommer ihåg att det var bra krut i den och den luktade fint.
Ska kolla upp finska earlys inför nästa säsong.

Är du säker på att bladen förändras när den går i blom? Min är seg som faaaaaan men har nu sakta börjat få små buds. Bladen ser dock ut som tidigare, och de bilder jag sett från odlingsdagböcker ser bladen likadana ut under hela livscykeln. Vet man hur buds ser ut så är ju det något man tar det på, eller lukten så klart.

En halvt relaterad fråga, vid vilka temperaturer blir cannabis "stunted", dvs att de tar stryk när de är små så att de i princip slutar växa? Jag har ett gäng i växthuset nu inför utplantering och det ska bli runt 5 grader imorgon. Kan tänka mig att det där kommer vara 7-8. Bör jag ta in dem eller sätta på värme?
 

Parameter

Well-known member
Mina blad blev som vanliga blad i blom. Det minns jag tydligt.

Svårt och säga när plantan blir ”stunted” men är den väletablerad så klarar den ner till 7 grader. Mina auto duck började jag på under hösten och dom blev klara i början på januari. Ibland blev det 4-5 grader på natten och det var inga problem. Odlade som sagt i Nordafrika om du undrar hur jag hade sånna temperaturer på vintern.
 

CheckTreck

Active member
Jag kan återkomma med foto på min duck framöver. Den verkar rätt tålig, har haft den ute runt 4-5 grader tidigare, när jag avhärdade den och de var riktigt kyligt någon dag i april. De jag driver upp nu är inte ducks utan white widow och wild dwarf. De ska ut på min spot om några veckor.
 

Chemimbalance

Well-known member
Det är toppväder hos mig och veckan som kommer ska det också bli dunderväder och riktigt varmt så jag vattnade lite och toppade jorden med gräsklipp.

Nu har jag fått ut första batchen plantor. Andra omgången består enbart av min egna korsning och får nog flytta ut om 2 veckor cirka när de visat kön. Jag sådde 8 frön av min egna korsning första omgången och fick 7 hanar så jag hoppas på bättre utdelning nu i andra omgången med 12 frön som såddes för någon vecka sen haha.

IMG_20230521_153118.jpg
Cindy/Up'zz'99

IMG_20230521_153031.jpg
Black Berry Up'zz

IMG_20230521_153108.jpg
Egen korsning

Hoppas det går bra för er andra också och må vädret vara med er!
 

Karambit

New member
Hej,

Har sökt runt lite men lyckas inte hitta svar gällande det.

När brukar det vara försent att så earlys? Breddgrad 60.
Har autos som jag sått, blev däremot sugen på earlys efter att ha sett en del bilder. Funderar på att beställa hem från till exempel nordic genetics, det kanske får bli nästa säsong om jag är för sent ute.
 

offthehook

Well-known member
Veteran
Hej,

Har sökt runt lite men lyckas inte hitta svar gällande det.

När brukar det vara försent att så earlys? Breddgrad 60.
Har autos som jag sått, blev däremot sugen på earlys efter att ha sett en del bilder. Funderar på att beställa hem från till exempel nordic genetics, det kanske får bli nästa säsong om jag är för sent ute.
May 25th for the latest sowing date.

* Disclaimer: It 'll depend largely on the vigor of type of Earlies you are running, and how fast they'll start to flower at your latitude.

Earlies can have a large 'start of flowering' range. > Some 'll start flowering at week 4,(Ultra Earlies) some at week 8 for it to still be possible to call an 'Early' and then there's everything in between.
 
Last edited:

Karambit

New member
May 25th for the latest sowing date.

* Disclaimer: It 'll depend largely on the vigor of type of Earlies you are running, and how fast they'll start to flower at your latitude.

Earlies can have a large 'start of flowering' range. > Some 'll start flowering at week 4,(Ultra Earlies) some at week 8 for it to still be possible to call an 'Early' and then there's everything in between.
Thank you for the answer!
 
Top