What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Ensimmäinen vesikasvatus. (nft)

Hehe. Just ite hymähtelin et tässä käytetään pistoille/seedlingeille/mitälie samaa ec:tä ku mitä mä käytän kukituksessa. (0.6.) :) Mun ec-lukemat koko kasvatuksen ajan tuntuis olevan noin puolet siitä mitä keskimääräisesti ihmiset tuntuis kasvatuksissaan käyttävän.

Noh, Peyote Purplet (mikä mulla siis on vuorossa) tosin yleisesti ottaen tykkää matalasta ec:stä.
 

amaThor

Active member
oon aina ihmettelly noita ec lukemia muiden kasvattajien jutuista, mulla on yleensä ravinnotta siihen asti että on muutamat isot lehtiparit, ja sen jälkeen normi vege missä kasvit on noin 20-30cm korkeita, niin mulla on ec siinä 1.0 tuntumissa.
yleensä seuraan veden kulutusta tankissa ja ravinteiden häviämistä ja jos niitä lukuja käytän ohjeistuksena niin harvoin edes nousee 1.7 ec edes korkeimmassa kulutus kohdassa täydessä kukassa.
valotehoina on 600w spna ja 45w uv-b ja aerossa.
itse esimerkiksi menisin tuossa nftssä vielä sen pari kolme viikkoa pelkällä vedellä.

Itse olen tuolla ec:llä ja ph:lla koittanut seurata ravinteiden ottoa, omat kasvit ovat pari vimppaa viikkoa olleet jo tuollaisessa vaiheessa ettei oikeastaan lantaa ole mennyt yhtään - pelkkää vettä.

Pistin noille eilen final solutionit pönttöön, mutta kaato-ajankohdasta en vielä itse ole varma -- muuten nuo olisivat niin valmiin näköisiä mutta turvontaa puuttuu. Lannoitteet poistin aivan siksi kun eivät enää tuntuisi ottavan yhtään vastaa vaikka kuinka laimealla juottaa, käyttäköön loppuvaiheella sitten vaikka lehdistä kaiken ravinnon.
 
S

scai

Itse tullut samaan tulokseen, että hyvin vähän lannoksia tarvitaan.
Nykyisellään mennään sillä mitä mullassa on ja hyvin vähän eri vaiheissa sitten lannoksia.
Tuolta Mandalasta opin sen et mennään ilman ja kun annetaan lannosta, niin sitten tarkkaillaan millainen vaikutus sillä oli.
Eli kasvien tarkkailua tulisi harrastaa enemmän, kuin vaan sokeesti lannoittaa menemään ja uskoa että jokikinen on nälässä.
Olen huomannut et samoilla lajikkeilla, liikalannoitus (mullassa ) on pienentänyt sadon määrää.
Ilman ylilannoitusta ne puskevat valtavaa budia ja kasvu on terveempää.
 

ambient

Member
Tulihan nämä liian ajoissa selkeesti kaadettua, mutta en nähny enää järkee tuhlata olemattomaan turpoomiseen aikaa ja kun uudet odotti jo vuoroaan.. Ei ainakaan omaan silmään paljo kehitystä tapahtunu tos n. 2vk aikana.

Noi lannote määrät oli mitä oli ku niistä en oikein mitään ymmärtäny.. Soveltanu vaan kaikkien höpinöitä.. Tuli opittua ettei sen tarvi välttämättä olla ku sen 1.6 ec kukituksessa ku siitä se kumminki hiljalleen johonki aina nousi.
Tais mandalan ohjekin jotain semmosta suositella. Mullassa oon aina vetäny ihan nitkusilla määrillä ravinteita, olis voinu vastaavaa tähänki soveltaa..

Eniten harmittaa ku tässä setissä en ollut huomannut tota ettei pumppu ollu pyörittäny vettä ja se tilanne oli varmaan aika kauan. Ihme ettei käsiin kuollu kasvit sen takia. Oireili kyllä kovasti ja sen takia kasvu ja satokin oli mitä oli.. Sai näistä nyt itelleen kumminki ihan tarpeeks poltettavaa ja en pidä edes pahana polttona ku toimii ok eikä vedä ihan täysin lukkoon.. Maku ehkä sais olla parempi, enskerralla sitte huuhtelua myös nii luulis auttavan.. Ei nytkään siis pahaa mutta parempaakin polttanu.

Tämä seuraava rundi mennään loppuun niinku pitää jos tässä kaikki muuten sujuu niinku pitää. En vaan mielellään tuhlaa ylimäärästä aikaa hifistelyyn jos kerran sato jää kauas siitä mitä pitäis niinku tässä kävi. Eli viikate vilahtaa hätäseen :D

Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Päivällä lasken ton ec:n johki 0,3 korville ku ny on vähä stydiä.. Edelleen neuvot otetaan mieluusti vastaan ku ei tässä vielä ihan kauheesti näistä tiedä. Perustieto kyllä löytyy että edes jotain saa aikaan, mut kehittyä voi aina ja siihen myös pyritään. :)

Edit. Niin ja ihan sillä pidän jo nyt miedon ravinneliuoksen pyörimässä ku noi veti nii keltaseks ittensä juurtuessa pelkässä vedessä, mut ny ottanu väriä takas :) en tiedä miks noin helvetin tujun litkun laitoin alkuun, mutta korjaan tilanteen ku herään.. Kuulostaa pitkältä ajalta jos noita 2-3vk pelkällä vedellä pitäis ku ei oo tarkotus edes niin pitkää vegee pitää paitti ellei nää kasva.. Viimeks piisas se vajaa 2vk ku oli jo ruuhkasen näköstä..
 

amaThor

Active member
Tsilifoorumilla oli nftstä sen verran juttua että siinä ei ravinnearvot tarvi olla korkealla eli kasvi ottaa tuossa ravinteet paremmin käyttöön kuin ebb/flow ja bubbler. Itsellä huomasi ainakin heti kun tuo pumppu oli tukossa ja vesi ei pyörinyt -- itsellä on vielä bioboninen suodatin ilmapumpulla ja sen viereen oli pohjalle keräytynyt töhnää.

Täytyy tosin sanoa että nft yllätti mutkin, kasvunopeus voittaa ebb/flow ja bubblerin, itseä harmittaa vain kun mulla on tuo 205 jota ei voi jättää vartioimatta vuorokaudeksikaan -- kun jo 2lla kasvilla imee reson tyhjäksi alta valon.
 

ambient

Member
Mulla toi virhe tuli siinä ku en kurkkinu ollenkaan kannen alle. Selvis vasta siinä kohtaa ku vesiä aloin vaihtaan, et kappas ku pumppu on päällä mutta mitään ei tapahdu.. Eipä tullu ensimmäisenä mieleen et se pettää.. Ihmettelin vaan että onko ravinnelitkussa vika vai missä ku vetää nii keltaseks.. Noh, oli ja meni, nykyään tajuaa sitäki vilkasta :D vois kans jonku suodattimen tohon ostaa. Suosituksia, ku ite en noista ymmärrä?
 

psyphish

Well-known member
Veteran
Nyt on itsellä myös ensimmäinen NFT kokeilu menossa GT205:llä. Kasvuvauhti on todella hidasta itsellä. Minkäänlaisia vajareita kasvit eivät näytä ja juuretkin kyllä kasvavat. Pidän pumpun 15 on ja 15 off kun valot ovat päällä, valojen pois ollessa 15 on ja 45 off. Kokeilin myös pitää pumppua koko ajan päällä, mutta kasvien lehdet näyttivät "liikakastelluilta", eli kääntyivät alaspäin, mutta olivat silti jämäkät.

Toivottavasti toi kasvuvauhti nyt vähän kiihtyy. Ravinteita laitoin 25ml microa, 50ml bloomia sekä Advanced Nutrientsin lisäravinteita kuten piranhaa, tarantulaa ja voodoo juicea. Myös vulcaponicia on verkkopussissa reson pohjalla bakteereille kodiksi. Pari ilmapumppua hapettamassa vettä. Bakteerikanta selvästi elossa, kun pH pysyy 6.5 vaikka kuinka pH downia lisäisi.
 

amaThor

Active member
Nyt on itsellä myös ensimmäinen NFT kokeilu menossa GT205:llä. Kasvuvauhti on todella hidasta itsellä. Minkäänlaisia vajareita kasvit eivät näytä ja juuretkin kyllä kasvavat. Pidän pumpun 15 on ja 15 off kun valot ovat päällä, valojen pois ollessa 15 on ja 45 off. Kokeilin myös pitää pumppua koko ajan päällä, mutta kasvien lehdet näyttivät "liikakastelluilta", eli kääntyivät alaspäin, mutta olivat silti jämäkät.

Toivottavasti toi kasvuvauhti nyt vähän kiihtyy. Ravinteita laitoin 25ml microa, 50ml bloomia sekä Advanced Nutrientsin lisäravinteita kuten piranhaa, tarantulaa ja voodoo juicea. Myös vulcaponicia on verkkopussissa reson pohjalla bakteereille kodiksi. Pari ilmapumppua hapettamassa vettä. Bakteerikanta selvästi elossa, kun pH pysyy 6.5 vaikka kuinka pH downia lisäisi.

Tuossahan pitäisi olla kokoajan tuo pumppu päällä -- eli olisikohan tuo eräs syy?
Itse menen koko kasvuajan tuolla grow/micro/bloom yhdistelmällä -- aika tarkasti noilla mitoilla mitä ohjeissa on, loppuajalla kuitenkin jo pienennän ravinteita kun mittarilla näki ettei ota niitä vastaan.
 

amaThor

Active member
Mulla toi virhe tuli siinä ku en kurkkinu ollenkaan kannen alle. Selvis vasta siinä kohtaa ku vesiä aloin vaihtaan, et kappas ku pumppu on päällä mutta mitään ei tapahdu.. Eipä tullu ensimmäisenä mieleen et se pettää.. Ihmettelin vaan että onko ravinnelitkussa vika vai missä ku vetää nii keltaseks.. Noh, oli ja meni, nykyään tajuaa sitäki vilkasta :D vois kans jonku suodattimen tohon ostaa. Suosituksia, ku ite en noista ymmärrä?

Jup, itse joudun jokapäivä kurkkkimaan ettei vedet lopu kesken. Mulla on tollanen ilmpumppusuodatin bilogisena suodattimena: http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/marina-corner-filter-ilmapumppusuodatin-p-2336.html
omia massoja en yhtäkkiä löytänyt mutta akvaterrastahan löytyisi zeoliittiakin: http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/zeoliitti-litra-irtopakattu-p-3570.html
tuo suodatin vaatii vielä ilmapumpun toimiakseen ja ilmaletkun (+ mieluusti takaiskuventtiilinkin), eli tuohan ei suodata ollenkaa mitään vaan on ns. biloginen suodatin jossa elää bakteerikantaa.

:tumbleweed:
 

ambient

Member
Päivittelyä sen verran että enään 13 kasvia jäljellä. Yks pistokas näytti niin huonolta et heitin meneen.. Tällä kertaa ei ihan niin skarppi alku ku viimeks. Ei oo koon puolesta tapahtunu yhtään mitään mut juuret alkaa nyt tuleen isoista villoista läpi. Nostaakohan toi matto ph:ta vai mikä ku tässäki saanu joka pv ph:n laskee? Sama juttu oli viimeks, kunnes se sitte tasaantu ittestään ku kasvit sai vähän kokoo..
 

Fintendo

Member
Lainataas vähän topikkia. Kasvit 2viikkoa sitten isompiin kuutioihin ja NFT:hen. ~viikko sitten alkoi näkyä selviä kasvun merkkejä. Lucas formulalla mennään. Litkuja lisäilty hiljalleen, mutta tänään kellerrystä havaittavissa. PPM nostettu tänään ~250 (0.5 conv), PH 6.2

Alkuun tuli laitettua resoon ~12ml/12ml micro & bloom / 60l vettä.
Sen jälkeen pari pientä lisäystä 1:2 ratiolla. Onko litkut liian vahvat vaiko pukkaakohan tuo Typpi/ MG vajaria? Koitan illemmalla saada jotain kuvaa aikaiseksi. Jos tuo kellerrys on siihen mennessä muuttunut pahemmaksi taidan laittaa vettä lisää. Muutenkin ihmetyttää noin pieni ppm lukema, mutta ensimmäinen kerta mulla vedessä niin en oikein tiedä..

Tällä viikolla saan varmaan kunnollisen EC-mittarin, jotenkin ei luotto riitä tuohon halpaan kiinalaiseen.
 

psyphish

Well-known member
Veteran
Itse laitoin 25ml microa ja 50ml bloomia kahteenkymmeneen litraan vettä. Tohon tuli vielä Advanced Nutrientsin lisäravinteita jonkin verran. Sulla on TODELLA laimeat litkut.

ps. en omista EC-mittaria.
 

Fintendo

Member
Olivat nuo jo huomattavasti paremman näköisiä ja vihreämpiä. Typpivajarit ne ei ainakaan ole. Tuli lisättyä 5l vettä ja 5/10ml. Ens viikolla saan varmaan diamond nectariakin.

http://anony.ws/image/8sU Tuossa vielä tosipaska kännykamerakuva ainoasta mikä enää näytti oireilevan.
 

k-grower

Member
Päivittelyä sen verran että enään 13 kasvia jäljellä. Yks pistokas näytti niin huonolta et heitin meneen.. Tällä kertaa ei ihan niin skarppi alku ku viimeks. Ei oo koon puolesta tapahtunu yhtään mitään mut juuret alkaa nyt tuleen isoista villoista läpi. Nostaakohan toi matto ph:ta vai mikä ku tässäki saanu joka pv ph:n laskee? Sama juttu oli viimeks, kunnes se sitte tasaantu ittestään ku kasvit sai vähän kokoo..

ne on kato ph bufferit niissä ravinteissa, jos mennään miedoilla litkuilla eteenpäin on ihan normaalia että ph:nousee kun buffereitakin on vähemmän resossa - ghe:n litkuissa huomasin tämän olevan paljon isompaa mitä cannan linjassa joka ei juurikan koskaan nouse yli 6.3 viikossakaan, yleensä lasken sen siihen 5.3-5.5 ja annan nousta ittekseen siitä,tän takia jatkoin sitten cannan ostamista kun lopputuotteessa ei näytä olevan juurikaan eroa.
 

psyphish

Well-known member
Veteran
Bakteerikanta ja fungit (Tarantula, Piranha, Voodoo Juice) ovat nyt kotiutuneet ja pH ei liiku mihinkään 6.5:stä (edes hapolla). Kasvit voivat hyvin ja kasvu on kiihtynyt. Jos mitään ihmeempää ei tapahdu, niin tulee olemaan aika helppo kasvatus. Onko kukaan muu kokeillut bakteereja NFT:ssä?
 

ambient

Member
8.4.13 Kasvit siirty tänään 12/12 valoille. Ph 6 ja ec oli 0,42 ja tänään nostettu sitäkin pikkusen. Hitaampi kasvuvauhti ollut ku viime rundilla ja yks pistokas on aika pahasti muita jäljessä mutta olkoot mukana. En tiedä mitä teen väärin kun kasvit noin hitaasti kasvaa ja muutenki eri näköstä ku mullassa? Ei oo niin vihreitä ja lehdetki jotai 5 sormisia ja muutenki vähä oudomman näköstä.. Pitää tän jälkee kokeilla vaikka koko ghe:n settiä tai jonku muun ravinteita, jos jotai auttas.. Ei tää lucas suhde ny ihan vakuuta vielä vaikka toimiikin jotenki..
picture.php


Kuvassa myöskin bogin sourbogglet itämässä mitkä menee gt205 pieneen telttaan tekeen lisää siemeniä :p
 

amaThor

Active member
Kokeile vain koko ghe:n settiä, itse en tuohon L-Formulaan vakuuttunut heti kun vaihdoin 3osa lantoihin niin kasvit kasvaa mielestäni paremmin ja paljon nopeammin. Otin vielä tuolta "puukasvatus"topikista tuon pienen vinkin itselleni, eli 2tena ekana kukitusviikkona annan growta noin 10% enemmän mitä ohjeissa on.

Ens talvena ajattelin jos ostaisi toisen 205sen ja pistäisi samaan boksiin vertailuna jonkun toisen lannoitesarjan rinnalle.

Sulla kuitenkin juuret kasvoi jo kivivillasta lävitse? Oma criticall mass tuplasi koonsa 2ssa päivässä kun laitoin bubbleriin ja 400sen auringon porottamaan. (tuosta pitäisi repiä siemeniä -- valikoin tuon emon ja ukon 30nen kasvin valikoimasta, tosin enemmän olisi pitänyt olla valikoimaa ukko oli sellainen puskainen mitä hain -- tosin akka kavatti 5ssä viikossa 1,5litran kokoisia budeja ja kypsyi alle 55 päivässä valmiiksi)
 

ambient

Member
Kokeile vain koko ghe:n settiä, itse en tuohon L-Formulaan vakuuttunut heti kun vaihdoin 3osa lantoihin niin kasvit kasvaa mielestäni paremmin ja paljon nopeammin. Otin vielä tuolta "puukasvatus"topikista tuon pienen vinkin itselleni, eli 2tena ekana kukitusviikkona annan growta noin 10% enemmän mitä ohjeissa on.

Ens talvena ajattelin jos ostaisi toisen 205sen ja pistäisi samaan boksiin vertailuna jonkun toisen lannoitesarjan rinnalle.

Sulla kuitenkin juuret kasvoi jo kivivillasta lävitse? Oma criticall mass tuplasi koonsa 2ssa päivässä kun laitoin bubbleriin ja 400sen auringon porottamaan. (tuosta pitäisi repiä siemeniä -- valikoin tuon emon ja ukon 30nen kasvin valikoimasta, tosin enemmän olisi pitänyt olla valikoimaa ukko oli sellainen puskainen mitä hain -- tosin akka kavatti 5ssä viikossa 1,5litran kokoisia budeja ja kypsyi alle 55 päivässä valmiiksi)

Joo luulen myös ettei se kolmas aine ihan turha ole käyttää näissä vaikka kaupallistakin on toiminta näillä.. Ostan growin mukaan ja katon kuinka noi bogit lähtee niillä kaikilla kolmella verrattuna lucakseen :) Kun oliskin varaa ja resursseja tilata läjä siemeniä ja jatkaa niistä parhaat, mutta tää on tämmönen köyhänmiehen siemennysrojekti :D
Ei toi critical oo sen enempää edukseen vielä erottunut. Nopeiten toi white skunkki noista on kasvanu.. Semmone feno ku tuliski jostai mikä kukkis vaan sen 45-55pv ja tekis kunnon pötkylää niin olisin harvinaisen tyytyväinen..
 

amaThor

Active member
Jup, nuo mistä nuo 30 siementä valkkasin olivat jo omia f1siä -- alkuperäinen paketti mikä tuli oli täyttä paskaa, 18 siementä joista vain 3 suostui lopuksi kasvamaan 2akkaa ja ukko saivat tehdä pelkästään siemeniä. (kaikki siemenet kyllä aukesivat mutta suurin osa teki noi 2mm juurentyngän ja kuoli siihen -- muutenkin nuo siemenet olivat todella huonon näköisiä)

Nuo omat siemenet ei ainakaan alkupeäisiä huonompia ole -- eka kasvi täytti koko kasvatustilan ja juuritilakin loppui lopuksi kesken 30litraisessa bubblerissa.

Tuossa oli 3 vaihtoehtoa nartuksi -- ja tämä minkä valitsin oli isoin, tuuhein ja valmistui nopeiten, 2 muuta olisivat tehneet vielä isompaa pääpudia. Mutta kun 2 kasvia eivät vielä olleet ehtineet aloittaa turpoamista kun 1 jo alkoi tiputtamaan lehtiä niin totesin valinnan löytyneen.

Tarkoitus on tehdä tavallisia siemeniä ja femmattuja -- viimekesänä hopeakäsittelin yhden tuollaisen 90päivän kasvin valmiiksi.
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Semmone feno ku tuliski jostai mikä kukkis vaan sen 45-55pv ja tekis kunnon pötkylää niin olisin harvinaisen tyytyväinen..

Hyvinkin mahdollista, meikä niitä kasvatteli muutama vuosi sitten ja kaikki olivat suhteellisen nopeita.
 

Latest posts

Latest posts

Top