What's new

Tips för utomhusodling

Lambs Bread

Active member
Hej! Rätt grön på guerilla grow men har kört två år på raken nu. Första året hade jag två AK47 från Norden Seeds som båda gav fin skörd utan tillstymmelse till mögel. I år hade jag samma frön samt ett gäng finska sorter från Seedheaven. AK47:an började mögla pga pissigt väder på sluttampen och fick tas tidigare än beräknat men de andra klarade sig finfint. Nu skulle jag vilja ha lite bra tips på framförallt näring i veg och blom för ännu större avkastning. Har tidigare använt perlit, enkel jord med bra ph och guldvatten i veg-fasen och sedan flytande näring (substral och blomstra) i blomfasen samt benmjöl och lite aska från kaminen. Det har funkat rätt fint men skulle behöva ytterligare tips. Hur gör ni andra rävar? Vad använder ni? Jag försöker att hålla det enkelt och billigt då jag enbart kör utomhus och inte pallar punga ut med dyra grejer utomhus.
 

Lambs Bread

Active member
Just ja, hönsgödsel hade jag också i år. Fick fetare buds i år men plantorna blev betydligt buskigare och större förra året och då tog jag dem ändå tidigare förra året men det var likväl en varmare sommar i år.
 

Swedish fika

Active member
Hej! Rätt grön på guerilla grow men har kört två år på raken nu. Första året hade jag två AK47 från Norden Seeds som båda gav fin skörd utan tillstymmelse till mögel. I år hade jag samma frön samt ett gäng finska sorter från Seedheaven. AK47:an började mögla pga pissigt väder på sluttampen och fick tas tidigare än beräknat men de andra klarade sig finfint. Nu skulle jag vilja ha lite bra tips på framförallt näring i veg och blom för ännu större avkastning. Har tidigare använt perlit, enkel jord med bra ph och guldvatten i veg-fasen och sedan flytande näring (substral och blomstra) i blomfasen samt benmjöl och lite aska från kaminen. Det har funkat rätt fint men skulle behöva ytterligare tips. Hur gör ni andra rävar? Vad använder ni? Jag försöker att hålla det enkelt och billigt då jag enbart kör utomhus och inte pallar punga ut med dyra grejer utomhus.

Näselvatten beg valörtsvatten Blom gratis😜 benmjöl
 

Lambs Bread

Active member
Just ja, nässelvatten hade jag glömt! Det brukar jag använda till min utomhuschili med stor framgång. Vad är valörtsvatten? 🤔
 

Lambs Bread

Active member
Vallört alltså... aldrig hört talas om det men växer hur som helst inte på den breddgrad där jag befinner mig. Nåja, tack för tips!
 

Swedish fika

Active member
Vallört alltså... aldrig hört talas om det men växer hur som helst inte på den breddgrad där jag befinner mig. Nåja, tack för tips!

Annars är ett bra jordförbättringarnas att tillföra organiskt material i jorden så som löv och gräs 😀 täck jorden med 20cm då får du fin näring till våren!
 

TommyTok

Active member
Jag körde med BioBuzz Outdoor starter kit på mina senaste, körde en "batch" med vanlig billig näring från butiken och en annan med denna biobuzz från dag 1.
Rekommenderar STARKT! Det växte på som bara fan.
Fish mix var grymt.
Köp en halvliter flaska av vardera sort som finns i starter kit och kör på!
 

Hasselhoff1337

Active member
Jag körde med BioBuzz Outdoor starter kit på mina senaste, körde en "batch" med vanlig billig näring från butiken och en annan med denna biobuzz från dag 1.
Rekommenderar STARKT! Det växte på som bara fan.
Fish mix var grymt.
Köp en halvliter flaska av vardera sort som finns i starter kit och kör på!

Hur gick det förra året? Ska det köras nått i år?
 

Parameter

Well-known member
Hej! Rätt grön på guerilla grow men har kört två år på raken nu. Första året hade jag två AK47 från Norden Seeds som båda gav fin skörd utan tillstymmelse till mögel. I år hade jag samma frön samt ett gäng finska sorter från Seedheaven. AK47:an började mögla pga pissigt väder på sluttampen och fick tas tidigare än beräknat men de andra klarade sig finfint. Nu skulle jag vilja ha lite bra tips på framförallt näring i veg och blom för ännu större avkastning. Har tidigare använt perlit, enkel jord med bra ph och guldvatten i veg-fasen och sedan flytande näring (substral och blomstra) i blomfasen samt benmjöl och lite aska från kaminen. Det har funkat rätt fint men skulle behöva ytterligare tips. Hur gör ni andra rävar? Vad använder ni? Jag försöker att hålla det enkelt och billigt då jag enbart kör utomhus och inte pallar punga ut med dyra grejer utomhus.
Benmjöl och blodmjöl brukar jag hoppa. Dom är bra som näring men dom där jävla vildsvinen kommer bara och bökar. Dom älskar allt dött.

Hönsgödsel är bra. Guldvatten som någon nämnde, pelleterad kogödsel funkar också. Jag personligen går och plockar torr kogödsel från åkrar (är snål som fan) och kastar på. Två påsar torkad kogödsel väger ingenting och är lätt att ha med sig i väskan. Plockar även rådjursbajs som jag fyller upp i en Ica påse när jag är ute i skogen och rekar eller bara ska ut till min spot. Kör ibland också på blåkorn. Det är dock skiiiit starkt och är inte ekologiskt. Är billigt som fan och man får mycket näring för pengarna. Blåkorn är bra för både vegg och blomning.
 

vadervader

Active member
Hallå!

Kommer köra lite större i år, förra året blev de bara några Royal dwarf fr RQS.

I år är linupen:
Purple Hindu Kush
Critical
Banana punch
NL x Big bud
Auto Viking blueberry.

Spoten är gammal och de finns bra med jord där och solläget är bra.
Har under vintern gjort egen bokashijord med biokol, gräs och löv, och sparat lakvatten. Mina krukväxter har exploderat!


Medium blir 1/4 jordförbättring (Bokashi), plantjord, U-jord.
Använder lakvatten och guldvatten , biobizz starter Kit, melasse, Ionic Pkboost, Hesi bloom.
Mykorrhiza till rötterna.
Ska ut o gräva när tjälen släpper, vattna på med lakvatten och piss. Täcka med halm o låta jäsa innan utplantering.

Lycka till alla i år! 💚🌱
 

vadervader

Active member
Hur brukar bukashin gå? Drar den djur så in i helvete? Tycker ren koskit brukar dra vildsvin så testar osmocote och vedaska i år. Kan tänka mig att de går helt crazy om man kör bukashi hehe
Första året jag kör bokashi 💥
Tror inte jag har vildsvin på platsen. Inga spår av dem hitills.

Får uppdatera!
 

Latest posts

Latest posts

Top