What's new

Perus vaateHUONE + 600w (med cooltube) - lämmöt?

Jep eli..
Aqua-systemis juuritila on 23L ja vesisäiliö vetää 14L..Eipä tullu laskeskeltua g/w satoo, oli se kuitenki yli 0,5g/w mut ei varmaan kuitenkaan 1g/w..
Asiahan on niin että kasvi tarvitsee yhteyttämiseen(kasvutekijät, jos googleilla haluat) lämpöä, valoa, vettä ja hiilidioksidia. Samaan tapaan kuin palamiseen tarvitaan palava materiaali, riittävä lämpötila ja happea, jos joku puuttuu, palamista ei tapahdu...
Lainaus kirjasta "Tehokkaasti kasvihuoneessa" toim. Taina Koivunen, julkaisija Opetushallitus. 1997. "Kasvien fotosynteesin raaka-aineina ovat hiilidioksidi ja vesi, jotka valoenergian avulla yhteytetään sokeriksi..Hiilidioksidia, vettä ja valoa ei yleensä(luonnossa) ole niin paljon saatavilla kuin kasvi pystyisi hyödyntämään...Kun valoa ja kosteutta on riittävästi, hiilidioksidi on käytännössä tärkein kasvua rajoittava tekijä. Kasvihuoneeseen lisätään hiilidioksidia korvaamaan yhteyttämiseen kuluvaa hiilidioksidia sekä tehostamaan yhteyttämistä..On tärkeä huolehtia siitä, ettei hiilidioksiditaso laske paljon alle ulkoilman pitoisuuden. Kasvihuoneen hiilidioksidipitoisuudet tasoitetaan ilmaa kierrättämällä. Tärkeää on myös nostaa hiilidioksiditaso yli normaalin tason erityisesti silloin, kun kasveja valotetaan. Lisäämällä ilman hiilidioksidipitoisuutta parannetaan kasvin yhteyttämiskykyä. Valotuksesta ei saada tarpeeksi hyötyä, jos samalla anneta hiilidioksidilannoitusta (ks.luku 9)...
..Hiilidioksidilannoituksella on suurin vaikutus nopeasti ja rehevästi kasveihin, kuten kasvihuonevihanneksiin, emotaimiin ja nopeasti kasvaviin leikkokukkiin. Hiilidioksidilannoitus näkyy lisääntyneenä ja aikaisempana satona sekä sadon suurempana((HUOM. HAMPPUILIJAT!!)WSn oma lisäys) kuiva-ainepainona."
Eli tossa yllä on syy minkä takia mä olen tarkka ton Co2n suhteen...
 
G

Guest

Hyvin saa selvän.

Tuossa "Tehokkaasti Kasvihuoneesta" on monta hyvää juttua.

Eikös lämpötilaa kannata nostaa vielä yhteyttämisen nopeuttamiseksi?


C
 
Last edited:
G

Guest

Cuffs: Kyllä, mutta ei liikaa. Käsittääkseni "korkea" lämpötila hampulle on 30-32C. Tällöin yhteyttäminen nopeutuu JOS tuota hiilidioksidia on riittävästi saatavilla - ilman sitä, kasvit vain menettävät nestettä enemmän kuin alhaisemmissa lämpötiloissa (ja sitä kautta hukkaavat energiaansa)..
 
Samaa mieltä v1ruk5n kanssa olen..ja vahvimmillaan hamppu(HUPU) on 25Ceessä kasvaneena..apropoo, eix tosta seuraa se et veges vois kikkailla tol lämmöllä, saadakseen
kasvuun nopeutta ja sit laskee se toho 25een kukituksen alkaes?
 
G

Guest

Hei WS m

Miksi lähteä rikkomaan hyvää kasvua jos palaset ovat kohdallaan?
Anna sitä co2tä loppuun asti vaan. Huomioit vaan että nopeutuneen kasvun johdosta isomman juuritilan yms.


Asiasta toiseen

Hyvä nyrkkisääntö on pitää ylimmän budin/latvan yläpuolella lämpötila 26C.
Riippumatta valon tehosta tai polttimosta.

Nuo galleriani kuvat ovat toisen ihmisen kasveja.

Saan oman kuvani sinne vasta ensi viikolla.

Kuis WS m:llä on ilmanvaihto muuten asennettu?


C
 
Last edited:
Juu, kyl mul on tapana ollu hiilidioksidia loppuun asti antaa..Kunhan mietiskelin miten voisin kasvatustani nopeutella, vaik tol aqual nopeesti(aikaiseempiin multavirityksiini verrattuna)tuleekin..ilmanvaihto on mul kyl iha omanlaisensa(seuraava kehityskohde), mites tota ny kuvailis.. vapaa ilmakierto jota auttaa peruspöytätuulettimet, täytyy varmaan kamera jostain joskus hoitaa, vaikee näit selitellä..Luin 90-luvun puolenvälin jälkeen HUPUn ja niitä oppeja sitte sovellellu..
 
G

Guest

Hei WS

Hommaile kamera jostakin niin selviää.

Itselläni on myös hankinta edessä.

Tuosta aquasta vielä

Onko pumppu päällä 24H kokoajan?
Onko vesiosassa mitään hapetinta?
Mikä maa-aines? Hydrosora?


C
 
Oon pitäny pumppua,vähän fiiliksen mukaan, päällä 18-24 tuntii, siis sitä mikä hapettaa ravinneliuoksen. Veden nosto/kierto pumppu päällä: iha ekat päivät(2-4)pidän päällä vaan puol tuntii aamul ja sit ku kasvit osottaa pituuskasvun merkkejä siirryn puol tuntii päällä, puol tuntii pois rytmiin ja sit ku juuritila täynnä juuria annan olla päällä saman aikaa ku valotkin..
Ilma-kiviä, lähiaikoina ajattelin ilma-verhon asentaa..
Mulla on ollu kookoskuitu maan virkaa hoitamas, mut käsittääkseni myös hydrosora(leca)sora käy..
Kaiken kaikkiaan oon Aquaan erittäin tyytyväinen.
 
G

Guest

Hei WSm

Toimisko hydrosora/kookos 50/50 suhteessa?

Tuosta ilmanvaihdosta vielä.. tarkoitushan on että kasvi saa ULKOilmaa riittävästi..

Kuten muussakin, tässä on monia tapoja toteuttaa asia.. Tuleeko hajun kanssa ongelmia?


C
 
En oo kokeillu, mut luulisin et toimii..
Mulla ikkuna aika lähellä ilman "input" aukkoa, mun tarpeet hoitunu tähän asti ikkunan raollaan pitämisel+ tuulettimil.
Ainahan hamppu jonkin verran haisee ja sen kans oon oppinu ilman turhia kuumotuksia elämään.
Jos asia vaivaa/kuumottaa testaa kunnon perus-Norttii, ei kauheesti haise ja on kyl pirun hyvää polttoakin...
 
G

Guest

Hei WSm

Toki hamppu aina haisee kasvaessaan.. hajunpoistajia onneksi saa.

Kyllä viimeistään kukituksen alkuna täytyy laittaa hajunpoisto toimimaan, muuten haisee koko rappu, huh!

Norttia en ole valmiina saanut maistaa, sativaisemmat itseäni kiinnostavat eniten.
Sitä olisi tänä päivänä niin paljon hyviä siemeniä ja niin vähän aikaa kasvatella..


C
 
G

Guest

Sitä olisi tänä päivänä niin paljon hyviä siemeniä ja niin vähän aikaa kasvatella..

Tell me about it.

Jokunen 25+ lajiketta tuolla looras jossaki ja pitäis tehdä päätöksiä.

Ei onnistu.

Elämä on vaikiaa.
 
G

Guest

Jos minulla olisi noin(!) monta lajiketta, tekisin vegehuoneen sekä kukitushuoneen ja lyhyellä vegellä lajike kerrallaan. Panta vaan rungon ympärille ettei sekotu vilskeessä.

Olisi muutaman kkdden päästä monta maistissa.


C
 
Top