What's new

Hej alla glada odlare!

GorillaGlue2

New member
Jag är på gång att köpa mig ett odlings"kit" för att för första gången odla själv, men då jag bor i lägenhet så har jag lite funderingar som jag hoppas någon odlare här kanske kan hjälpa mig att bringa klarhet i.

Jag är givetvis fullt införstådd med att det kommer att lukta en del, men jag undrar om det finns någon/några strains som "luktar mindre" än andra? Även om jag ju kommer att ha kolfilter på utsugsfläkten, så vill jag ju absolut inte att det skall lukta massor, den generella inställningen till denna planta är ju i Sverige är ju tyvärr inte så förlåtande som man skulle önska.

Min andra fråga gäller "kitet" jag funderar på att köpa. Det jag tittat på är detta: https://kingofleds.eu/collections/c...s/basic-600w-120x120x198-cm-viparspectra-r900
Vad tror ni, är det ett bra kit att börja med, eller finns det andra som ger bättre bang for the buck? Sen funderar jag även på om den firman är ok att köpa från, eller om det är någon form av luring? Det är ju trots allt några kronor man lägger på detta, så jag vill ju inte bli lurad.

Jag är ledsen om dessa frågor känns korkade, men som jag sa så har jag aldrig odlat förr och jag tänker att det (förhoppningsvis) inte finns några korkade frågor. :)

Ett jättetack på förhand!
 

99problems

Active member
Välkommen!

Jag skulle inte köpa detta kit, det går att få mycket bättre för pengarna.

Skulle inte heller rekommendera viparspectra, enligt informationen så producerar den mest blått ljus och är väldigt ineffektiv.
Kolla in QB (quantum boards) istället, viparspectra ger 28lumen/w enligt informationen och QB ger runt 200lumen/w, och även om ljuset viparspectran producerat är i mer specifika spektrum så väger det inte alls upp skillnaden i effektivitet .

Vad är din budget? Hur kunnig är du när det kommer till elektronik?

Jag kör 6 st citizen COB LEDs just nu, skulle jag byggt idag skulle jag kört quantum boards .

Beroende på budget skulle jag rekommendera att köra 4 st QB på ett meanwell hlg 480 ,om budgeten inte tillåter är det lite billigare att köra COB LEDs , kan bli mycket billigare om du kan bygga och löda ihop det själv, jag kyler mina COBS med gamla processorkylare som jag köpte för nästan gratis.
 

GorillaGlue2

New member
Välkommen!

Jag skulle inte köpa detta kit, det går att få mycket bättre för pengarna.

Skulle inte heller rekommendera viparspectra, enligt informationen så producerar den mest blått ljus och är väldigt ineffektiv.
Kolla in QB (quantum boards) istället, viparspectra ger 28lumen/w enligt informationen och QB ger runt 200lumen/w, och även om ljuset viparspectran producerat är i mer specifika spektrum så väger det inte alls upp skillnaden i effektivitet .

Vad är din budget? Hur kunnig är du när det kommer till elektronik?

Jag kör 6 st citizen COB LEDs just nu, skulle jag byggt idag skulle jag kört quantum boards .

Beroende på budget skulle jag rekommendera att köra 4 st QB på ett meanwell hlg 480 ,om budgeten inte tillåter är det lite billigare att köra COB LEDs , kan bli mycket billigare om du kan bygga och löda ihop det själv, jag kyler mina COBS med gamla processorkylare som jag köpte för nästan gratis.

Tack så mycket! :)

Jag är hemskt ledsen för det sena svaret, sjukdom har kommit i vägen för ett snabbare svar.

Min budget är runt 8 000: eller så. Jag är tyvärr totalt oduglig när det kommer till lödning, men om det handlar om att skruva ihop lite saker så brukar jag klara det utan några jättestora problem. :)

Quantum boards låter ju helintressant, även COB LEDs, detta är något jag skall kolla upp på en gång!

Jag funderar även på de resterande delarna av det kitet (förutom Ledn) jag länkade till, vad tror du om det? Funderade även på detta kit, även det i så fall utan lampa: https://www.hydrogarden.se/fardiga-...kroom-120-telos-led-expert-120x120x200cm.html Om det nu går att beställa så vill säga.

Har en sista fråga till dig för denna gång :) Var brukar du beställa frön ifrån, som du brukar få hem dom från, samt håller hyfsad kvalité?

Ett JÄTTETACK för svaret, det betyder massor för mig att jag får hjälp med detta.

MVH
GG2
 

99problems

Active member
Svarade i andra tråden du skapade också men https://www.realgorillaseeds.com/ är riktigt bra och skickar från UK.

Angående kit skulle jag säga köp allting separat istället, det enda kittet gör är att lägga delarna de valt i varukorgen iprincip.

Skulle jag vara du skulle jag beställt allting separat istället så att du själv kan välja alla delar.

Ett 120x120 tält, en kolfilter och fläkt, en fläkt eller 2 inuti tältet för cirkulation.

Paketet ovan har väldigt underpowered extraktionsfläkt för ett 120x120, jag har en liknande för mitt 80x80 och skulle inte ha något emot att ha en som är lite starkare , så en 125 eller 150 mm fläkt och kolfilter minst skulle jag säga i ett 120 tält .

Du har färdigbyggda quantum boards som du kan beställt ifrån Spanien på todogrowled.com, i ett 120 tält skulle jag rekommendera 4 st på ett meanwell hlg 480 power supply , går att få dimbara power supplys också så du kan välja ljusstyrka .
Annat alternativ som är billigare är att köpa ett gäng av dessa : https://www.led-tech.de/en/50cm-Alustripe-with-98x-Samsung-LM301B-LEDs-3000k
Och para ihop med samma typ av power supply , de har snabbconnectors så du behöver inte löda heller.
 

GorillaGlue2

New member
Svarade i andra tråden du skapade också men https://www.realgorillaseeds.com/ är riktigt bra och skickar från UK.

Angående kit skulle jag säga köp allting separat istället, det enda kittet gör är att lägga delarna de valt i varukorgen iprincip.

Skulle jag vara du skulle jag beställt allting separat istället så att du själv kan välja alla delar.

Ett 120x120 tält, en kolfilter och fläkt, en fläkt eller 2 inuti tältet för cirkulation.

Paketet ovan har väldigt underpowered extraktionsfläkt för ett 120x120, jag har en liknande för mitt 80x80 och skulle inte ha något emot att ha en som är lite starkare , så en 125 eller 150 mm fläkt och kolfilter minst skulle jag säga i ett 120 tält .

Du har färdigbyggda quantum boards som du kan beställt ifrån Spanien på todogrowled.com, i ett 120 tält skulle jag rekommendera 4 st på ett meanwell hlg 480 power supply , går att få dimbara power supplys också så du kan välja ljusstyrka .
Annat alternativ som är billigare är att köpa ett gäng av dessa : https://www.led-tech.de/en/50cm-Alustripe-with-98x-Samsung-LM301B-LEDs-3000k
Och para ihop med samma typ av power supply , de har snabbconnectors så du behöver inte löda heller.

Tack för tipset om seedshopen!

Jag har plockat ihop ett "kit" själv nu istället, det vart som du sa ingen större skillnad på priset. :) Och så valde jag till ett bättre kolfilter till fläkten jag valde (150mm).

Imorgon skall jag sätta mig ner och kolla igenom länkarna du gav mig, så får vi se var jag landar. :)

Ett jättetack för hjälpen jag fått av dig, jag uppskattar det massor!
 
Top