What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Beleid voor de toekomst

awwc

Active member
Ik zie dat het hier redelijk dood is maargoed. Het beleid in Nederland is nu wel op z'n laatste loodjes, ingericht op de inport van hash ooit en na velen straffen door de jaren heen m.b.t. binnen kweken moet vooral dit vlak aangepakt worden.

Ik pleit persoonlijk zeker niet voor legalisatie, om meerdere redenen. Decriminalisatie wel. Het beter inrichten van de aanvoer naar coffeeshops eigenlijk ook niet omdat de banden die zijn opgebouwd nu zo diep liggen dat je altijd wrijfing krijgt.

Om een korte samenvatting te geven, we moeten denk ik vooral een MKB mentaliteit op dit los laten, met afstand van het rijk. Kleine telers die of nu al telen kunnen een aanvraag doen bij de gemeente, een centraal punt voor testen voor schadelijke stoffen en evt vervuilingen steeksproefsgewijs.

Voor de organische sector gewoonweg Europese richtlijnen hanteren net zoals deze op andere gewassen worden gedaan.

Vrije keuze voor coffeeshops om hun buitenlandse hash te blijven verkopen tenzij de volledige opiumwet wordt verandert. Het is immer niet illegaal om buitenlandse hash te verkopen, men moet toegeven dat Nederland te koud is voor een goede buitenteelt en dus zal de hashprijs ontiegelijk hoog zijn, dit zal resulteren in het falen van elk nieuw beleid voor de hashroker, je kunt zeer zeker niet een Amerikaans model hier op loslaten omdat de manier van roken daar drastisch anders is, zeker 500 000 mensen in Nederland nuttigen dikwijls van een joint met hasj en tabak, ontneem je hun de lage kosten die verbonden zijn aan buitenkweek (je kunt ook geen bananenplanten in Nederland buitenshuis kweken en in de kas is veel te duur.) Dan zullen deze mensen ongetwijfeld hun hash op straat gaan kopen.

Wijs ook niemand aan maar laat de mensen zelf hun eigen bedrijf opstellen en controleer (streng) d.m.v. het reguliere landbouwbeleid op giftige stoffen e.d.

Het afwegen van Cannabis in de Coffeeshop moet blijven dit omdat A. de conument dit gewend is in sommige plekken en B. je anders een ''strijd om de verpakking'' krijgt, als je de Cannabis gewoonweg ''los'' verkoopt net als je groente of fruit doet dan stop je dit, het is ook veel beter voor het millieu.
 

awwc

Active member
Een ding wil ik toevoegen: een oplettende lezer zal met de vraag zitten : '' Maar als je de buitenlandse hash nogsteeds toelaat, wat verandert er dan''.

Wat er verandert is de manier van omgang binnen de grenzen van Nederland. Er zijn tal vak zaken die in een Ander land verboden zijn die binnen de grenzen van Nederland niet of wel verboden zijn. Het is dus extreem scheef dat er nu met twee maten wordt gemeten op het allerhoogste niveau omdat, en ja het is een eeuwige herhaling, je wel mag verkopen maar niet mag vervoeren.

Het stukje decriminalisatie is hier van toepassing, het stukje vervoer is er op ingericht dat het traject van vervoer wordt verlengd tot over de grens, het is simpelweg een verlenging van de ''grens'' immers als jij 500 gram hash in je coffeeshop hebt liggen dan bepaakt de fysieke locatie of het verboden is of niet. Door deze fysieke locatie te wijzigen naar simpelweg binnen de landsgrenzen in plaats van tot aan in de deur.

Het Nederland van 1990 was tolerant en begripvol, deze wetten passen niet meer in het Nederland anno 2023 omdat een deel van deze tolerantie weg is (of dit goed of slecht is laat ik in het midden.)

Ik pleit dan ook dat er per gemeente vergunningen worden afgegeven voor X bedrijf voor X productiecapaciteit, dit moeten de gemeenten zelf regelen en niet het rijk. Dit zal zorgen voor een eerlijke verdeling, immers, het is niet mogelijk om een gigantische operatie op te zetten in een bepaald gebied wat zal zorgen voor een influx van ''wietprofessionals'' vanuit Nederland maar (dit is denk ik waarom het zo extreem lastig is kwa regulering) ook vanuit alle landen binnen de EU.

Ik zal het niet te lang maken, dit is geen utopie maar de kortste weg omdat dit een zeer korte weg is en een realistische weg.

De huidige gesloten keten en het bijbehorende experiment zijn gedoemd om te falen, al dan niet nu dan wel tien jaar als men op het nieuws meekrijgt dat de gemiddelde hasj roker toch liever zijn hasj weer op straat koopt omdat het veel goedkoper en beter is. Kwaliteit is een non-argument, de kwaliteit vanuit Marokko en andere landen blijft maar stijgen, zeker op straat.

En je zal er niets tegen kunnen doen want de politieman heeft echt geen tijd om voor iedere persoon te controleren of de hasj in zijn/haar joint wel gemakt is op Nederlandse bodem. De dealers en andere importeurs van hasj zullen stabiel blijven, het draait immers nu, in het heden, ook gewoon door, dag in dag uit.
 

Latest posts

Latest posts

Top