What's new

Amerikaanse Tour-renner in topvorm door veganistisch menu

E

elmanito

De Amerikaanse wielrenner David Zabriskie rijdt de hele Tour de France op een menu zonder vlees, eieren of melkproducten. Een flinke uitdaging als je weet dat een tourrijder gemiddeld 8000 calorieën per dag moet binnenkrijgen. Zabriskie is de eerste die op een puur plantaardig dieet gaat rijden in de 108-jarige geschiedenis van de tour.


Plantaardig menu

Om genoeg eiwit (voor spierherstel) binnen te krijgen drinkt Zabriskie minstens 4 keer per dag een veganistische energy shake met onder andere hennepzaad, lijnzaad en eiwit uit bruine rijst. De warme maaltijd bestaat uit rijst, pasta en veel verse groenten. Vooral spinazie dat rijk aan ijzer is waarmee het lichaam hemaglobine produceert voor het zuurstoftransport. Naast veel vers fruit bevat zijn dieet verder bekende producten uit de gezondheidsscene: goji-bessen, havermout, hennepzaad en kokosboter.

Zabriskie begon afgelopen oktober met zijn veganistische dieet en heeft zich nog nooit zo goed gevoeld. Het afgelopen jaar was de meest succesvolle van zijn carrière tot nu toe, wat hij direct aan zijn dieet toeschrijft. “Ik denk dat veel mensen alleen over voedsel denken in termen van maakt het me dik of niet. Ik kijk naar het effect van voedsel op hoe ik denk en of het me helder maakt.”

Tour wordt culinair event

Aanleiding voor het veranderen van zijn dieet was een bloedtest waaruit bleek dat hij overgevoelig was voor bepaalde voedselproducten. Hij gooide vlees als eerste overboord; ook omdat het volgens hem te veel energie kost om te verteren. Ook de Spaanse tourrenner Alberto Contador heeft vlees uit zijn menu geschrapt. Voor hem was de aanleiding dat hij vorig jaar positief testte op het verboden middle clenbuterol. Volgens de Spaanse renner is dat via vervuild vlees in zijn bloed gekomen. Nu wordt alles wat zijn ploeg eet door een eigen kok geprepareerd. Nog even en de Tour wordt ook een culinair event waar masterchefs om de overwinning strijden.

Bron: The Independent, Nu.nl
 
Top