What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Kopiert tråd skrevet av meg på Norcan

Puffster

Member
HEI!

Vil i denne tråden liste opp flere typer strains som fungerer utendørs i norge, og som bør fungere utendørs i Norge, jeg har mye kontakt med folk som dyrker \ avler på tidlig blomstrende cannabis typer og har etter noen år funnet frem til en hel del typer som fungerer utendørs i Norge ved rundt latitude 60, men har også sett en del av typene bli ferdige i Finland ved latitude 62+

Svarer ikke på spørsmål om hvor du evt kan få kjøpt de forskjellige frøsortene, men et godt tips er på bruke google.com og www.icmag.com\ic (verdens største cannabis forum med en glimrende søkefunksjon og bortimot uendelig med tråder å følge)

Skandinaviske sorter: (dette tar jeg ut fra hukommelsen så mer vil komme etterhvert som den klarner til..:p) har mye mer å tilføye både finsk\dansk og etterhvert andre seksjoner men siden jeg ganske laid back tar vi detta i baby-steps :)

SORTER EGNET FOR NORD SKANDINAVISK KLIMA (55-60++ degrees north)

Finske Sorter:
---------------------

Pehkuruder
: (Pekin Pehku x (lowryder x (ruderalis indica x lr)

Pekin Pehku : jeppis pearl x jeppis joy x danish sativa - en sativa plante med serraterte tynne blader

FINX
: 38.5% Lowryder, 38.5% Stuporsonic and 25% K2 - en noe lengre blomstrende variant men mange tidlige phenos kan bli funnet og er meget gode. Blir relativt stor for å være så tidligblomstrende.

Jeppis Pearl: Ukjent opphav, trolig nederlandske gener aklimatisert i finland i mer enn tyve år

Jeppis Girl : Ukjent opphav, se Jeppis Pearl

Jeppis Joy : Ukjent opphav, se jeppis pearl

Kuhmo: Tidlig Dansk utendørsplante, aklimatisert i nordlige finland i mer enn tyve år.

Alle Finske utendørstyper skulle bli ferdige i Norge med god margin, kanskje med unntak av noen phenos i FINX

Thats it, det er plenty fler typer i Finland siden de har hatt en ganske aktive utendørscene i over 20 år, men mye internt og vanskelige frø å få tak i.

and on we go.....

Svenske sorter:
.......................


Jeg har liten peiling på svenske utendørs sorter men vet at det finnes en del lowryder hybrider som swestar osv ute og går, ellers dyrker de fleste i sør-sverige (under 62 degrees north) danske utendørstyper, og spesielt Thypoon ser ut til å være meget populær og blir som oftest ferdig rundt 10sept og utover (noen tidligere noe senere som typisk er med strains som har blitt pollinisert tilfedlig i felten)


da fortsetter vi til.....

Danske sorter:
.....................

Danmark er uten tvil det landet med den mest aktive og fremtredende cannabiskulturen i Skandinavia, og det ryktes at nesten hver eneste landsby\landsdel har sin egen variant som bringer inn fete buds hver sesong....her har dere litt om de jeg har kommet ut for så langt (ps, bare et fåtall av disse er testet av meg selv, informasjonen kommer fra min egen sløvede hukommelse og fra ting jeg har plukket opp hos growers \ breeders og forskjellige kilder som icmag\google\swecan\dcf og diverse andre forum.

Thypoon: En sativa dominant plante med stor variasjon mellom individene, ganske hardfør og tåler fint å bli plantet direkte i jorden (ihvertfall en stor thypoon bonde jeg vet om gjør dette, frø etterlatt overvintrer, og en god prosentandel av de spirer faktisk året etterpå...) . Noen planter blir små mens andre blir store busker med "cola flaske" buds,... De aller fleste plantene er ferdige rundt slutten av aug\begynnelsen september, alt etter når du planter de ut og om du lar de vegge litt innendørs før du flytter de ut. Effekten er en fin 'day-time-high' som ikke er for sterk men samtidig interessant nok til du vil ha mer:)

Royal Dane: En dansk ibl dyrker i Danmark gjennom generasjoner, en sativa dominant plante men som ofte vil vokse som en indica, en del variasjon blandt plantene er vanlig men de aller fleste blir ferdige før 25september...mange tidligere. En typisk indica-high med munchies og det hele, men sativa phenos er vanlige og forekommer ofte,, denne planten klarer seg også ganske bra mot bud-råte (kan bli et problem for de fleste typer utendørs i norge i september\perioder med mye regn og høy luftfuktighet.

Oldfarmers Nepal: En strain dyrket og aklimatisert i Danmark i over 20 år, denne er kanskje noe i seneste laget for oss i Norge men skulle gå fint på sør\øst landet. En interessant sativa effekt som er perfekt til samtaler\fester eller bare å kicke tilbake på stranden en sommerdag, skikkelig feelgod pot. Ferdig rundt mid - sen sept\tidlig- oct...en god del phenos kan bli ferdige i god innen 10 september og med litt målbevist avling av de tidligste spesimentene i en to-tre sesonger så kan du fint få den til å bli en sikker vinner også i midt\sørnorsk klimat.

Leb27: En sativa plante opprinnelig fra Libanon men aklimatisert og avlet på i Danmark i mer enn 30 år, kan bli lilla ved blomstring, spesielt ved lave temperatur...stor variasjon blandt de forskellige plantene, noen phenos kan være både vakre, feite og ha en fin day-time high mens andre phenos minner mest om standard hash med en liten sativa effekt, men litt målrettet avling med de beste phenoen her kunne virkelig gitt en kanonplante siden både fargen, ikke minst avlingen (de kan bli store og danner flere bud-sites naturlig) og også den fine små-euforiske daytime high rusen du får av de bedre plantene er verdt å ta vare på....desverre er Leb27 litt sen for oss i norge\sverige (med unntak av sør norge) men de tidligste phenoen kan isoleres og disse vil fint klare å bli ferdige rundt latitude 57-60 med litt pregrow innendørs\i drivhus.

Early Dane
: Kanskje den tidligst blomstrende danske landrace typen som finnes, sativa dominant plante, blir spekulert i om den er en kryssning av en tidlig royal dane sativa pheno og en annen ukjent kilde men har ikke funnet ut noe klart om dette. Frø av Early Dane er svært vanskelig å oppdrive, selv om noen kryssninger har vært tilgjengelige rundtom det siste året\årene. Håper frø snart blir gjort tilgjengelige igjen for dette er en type med stort potensial for utendørsdyrking i norge\sverige.

Henkes Lolland: Jeg har ikke klart å finne så mye på denne typen men utifra det jeg har hørt har den blitt dyrket rundt lolland i danmark i flere år og er bra aklimatisert, omtrentelig lik med oldfarmer nepal når det kommer til kompatibilitet med det norske klimatet, en strain jeg gjerne vil finne ut mer om og er ganske nyskjerrig på.

Danish Gold: En kryssning av Danish Passion (kommer fra en passion plante fra nederland som har blitt avlet videre på og aklimatisert i danmark i mange år) krysset med Guerrilla Gold #2 fra Manitoba i Canada (kommer mer i en senere update om canadiske strains egnet for nordisk klima) har sett dyrke-rapporter der disse plantene har blitt ferdige opp til latitude 62 i Finland, dette var nok en spesiell og heldig phenotype siden de fleste tar litt lengre men det er godt mulig å finne kjappe phenotyper meget godt egnet til vårt klimat...en bonus er Danish Gold kan gi en ganske tung avling med indica buds som gir en avslappet high.


det finnes hundrevis av flere f1\cross breeds og ibl typer i danmark men jeg har ikke huske til å ta med flere her, de jeg har listet opp er ihvertfall de mest utbredre og brukte også utenfor danmarks landegrenser, og kanskje de som passer best til dyrkeprosjer ved latitude 57-62. Jeg har utelatt Esben's kryssninger for denne gang men vil ta de med i en fremtidig update, Esben er en cannabis-visionær som har bidratt stort til det skandinaviske\nordiske cannabismiljøet og da spesielt for alle som driver med utendørsdyrking, generøs og dedikert person, kudos til han og de andre som baner vei for oss andre.

I de neste oppdateringene har jeg tenkt å ta for meg Kanadiske typer, siden disse er perfekte for vårt harde nordiske klima. Det er også kanskje i Manitoba\ BCi Canada det skjer mest utvikling\kommersiel avling av hardføre tidlige cannabis typer..! Jeg vil også ta for meg mer "eksotiske" varianter som f.eks hybrider fra diverse frøselskaper med tidlige gener (NEI. Early girl, Pearl og alle de andre 'early' variantene fra f.eks Nirvana, Dutch Passion osv. vil ikke fungere i Norge og lignende klimater, de fleste begynner knapt å blomstre før sent i sept.)

jeg vil også komme tilbake med mer info om autoblomstrende planter (Lowryder, lowryder#2), hybrider av disse og deres pros\cons i nordisk utendørs klima. Diverste andre typer fra sveitsiske frøselskaper og andre mindre kjente organisasjoner og mennesker som avler cannabis spesifikt for det nordiske klima. I senere updater vil jeg også skrive en del om forskjellige eksotiske cannabis typer som enten i ren form eller hybridisert med en tidlig skandinavisk utendørsplante vil være egnet for det nordiske klima.


takk for oppmerksomheten og håper dette kan være til hjelp for de av dere som har lyst til å dyrke utendørs i norge, har gjort det eller planlegger å gjøre det men har vært i tvil om hvilke frø som vil bli ferdige her oppe. Det er kun viljen det står an på og med litt planlegging og selektiv anskaffelse av frø er det meget mulig...trust me, det har blitt gjort før ;)


ps: alle erfaringer\bilder og spørsmål angående dyrking utendørs i norge er svært velkomne i denne tråden her, jeg vil prøve å hjelpe så mange som mulig og håper at denne tråden kan bli et slags 'oppslagsverk' her på Norcan for dyrking ved nordlige breddegrader

innspill\korreksjoner med verfisert infomasjon om de typer jeg har listet opp her oppe og lister opp i fremtiden mottas gjerne, som sagt jeg har bare dyrket et fåtall av disse typene selv men har både sett de bli dyrket flere steder rundt latitude 60 og har ukentlig korrespondanse med folk som jobber med målrettede avlsprogrammer for å stabilisere hardføre varianter for nordisk klima. Men alle med verdifulle innspill og fakta om de tidlige nordiske typer som jeg har utelatt (er spesielt blank på finske og danske typer) er mer enn velkomne til å dele disse og de vil bli inkludert i guiden....mucho gracias :)


NB:
ALLE forespørsler om frø, linker til steder der man kan få kjøpt frø eller generelt tåpelige forspørsler vil bli ignorert og muligens rapportert til moderator\admin.


until next time!

- Diablo Del Norte :smoke:







yes thats it, kommer mye mer i dagene\ukene fremover men fikk football manager 2010 for 1døgn siden så jeg blir småopptatt en liten stund fremover:)

håper på innspill fra dere, jeg kommer primært til å oppdatere\holde tråden i live på norcan siden jeg føler at siten trenger et lite puff og generell innsprøytning av karma\ideer\kunnskap\erfaring. (Jeg har absolutt ingenting med norcan å gjøre personlig så dette er ikke noe member fisking, registrerte meg for 2timer siden:p)

håper de som gidder kicker inn litt

peace out! :)
 
A

arcticsun

kult initiativ puffster :yes: kansje vi burde dele opp i 2 kategorier. de som funker nord for polarsirkelen og de som funker sør for polarsirkelen?

skal adde mine egne strains hær fortløpende ettersom jeg spretter frø :D
 
S

slimj

royal dane ferdig på slutt`n av september.


thyphoon x royal dane ferdig mitdt september.



plantene var startet opp inne under 400w metal halide pære i ca 6 ukers tid å planetet ut midten av mai.
 
A

arcticsun

WOW.. fyyfan helt rått tror det er noe av de fineste jeg har sett på norsk jord.

FOR noen busker!! :D:woohoo::woohoo:

Karma +++ :yes:
 

rebelweed

Member
herlige bilder, utrolig imponerende tre det der :)

Går det an å spørre hvor langt sør de er grodd, og hvordan klimaet er? i tillegg; gror du det i utkanten av skogen, i skogen, eller på en eng? Det er sannelig ikke så lett å finne gode steder å sette de opp :)

Videre, gror du de rett i jorda eller i potter? Hvis rett i jorda, tar du med egen jord? isf. hvor mye? Måtte du vanne ofte? Hvordan gjødsel brukte du (tørr/våt)?

Hvor store lar du de bli inne først? har du noen akklimatiseringsprosess hvor du har dem ute noen timer av gangen før de går ut på ordentlig?

sorry for mange spørsmål, men det resultatet der hadde det vært morsomt å få selv :)
 
S

slimj

arcticsun: takk takk for komentaren:D

rebelweed: de er grodd i midt norge en plass.de sto i en sørvestlig skråning så de fikk morgen sola med en gang om morgenen,men litt tidlig kveld. fant ut at de begynte å blomstre tidligere pga av det:D

grodd rett i jorda,grov et hull på ca 20,30l som jeg fylte opp med go vekst torv og litt av jorda som var der ifra før.
av næring så har de fått advanced nutriens heavy harvest (tørr) summer å fall blend. biobizz topmax.(våt)
det ble noen turer med vann donken i sommer når det var på d tørreste ja.

var vell sikkert en litn halv meter når de ble satt ut,tok de me till plassn dem skulle stå å satte de i skyggen i noen dager før dem ble satt i direkte sol lys.
 
Kul topic og nydelige planter puffster! Hva slags erfaringer/synspunkter har du om LR og hybrider av denne? Her oppe i isødet er autoblomstring desverre eneste alternativ....
 
A

arcticsun

hei spiralofeyes, jeg er i samme høgge :wave:


jeg har akkurat laga noen pehkuruders, de er full auto fra finland. og jeg kan bare si til alle som har noe negativt å si om autos at de kan grave seg ned.


jeg er helt klistra hær!! :D første gang jeg tester autos og de funker 10 ganger bedre enn noe tjall på markedet i nord. det skal sies det er mye dritt i nord, men dette er helt åkei stæsj alså!

noen bilder av pehkuruder. skal ta noen bilder av noen tørre buds også.

picture.php
picture.php
picture.php
picture.php
picture.php
picture.php
picture.php
picture.php
picture.php

picture.php
picture.php


noen lowryder hybrider. hær er FinX

FinX
picture.php
picture.php
picture.php


detta er innendørs da som dere ser, ok med FinX innendørs også, ferdig på 7 uker. og den har noen svære buds. FinX absolutt anbefalt sørpå utendørs.

den er veldig mørk i blarne også, blir sikkert nesten svart ute. mulig lilla og rødtoner også i den har jeg sett tendenser til. det blir lite farger under hps da.
 
A

arcticsun

ja jeg gleder meg til å teste den slimj :D har ikke prøvd enda, men den ser helt rå ut faktisk. det skal visstnok være en ganske oppløftende effekt fra den.

pehkuruderen er jævlig smooth og røyke, ingen veldig tung effekt, men den funker.

hva med en smokereport og noen tørre bud bilder fra plantene dine slimj? :D er imponert over at de ble ferdige i midt norge. viser bare at vi har et flott klima for utendørsdyrking hær i landet. du trenger å få opp post counten allikavel hehe.

så en på norcan som fikk en flott avling med autos nord for polarsirkelen. flotte buds. må bare jobbe noen år med potensen på autosene så blir det bra også nordpå skal dere se hehe :D synes pehkuruder fra finland har fin størrelse så det blir et forsøk med dem og noen hybrider fra dem utendørs til neste år.

-arcticsun
 

rebelweed

Member
Takk for gode svar slimj :) Min erfaring fra i sommer tilsier at det er veldig viktig å få de relativt store inne før de går ut, og en halvmeter høres jo ut som en ganske fin og lang veg periode.

Nydelig frosting på den finxen, ser ut som den har potensiale ja. Enig i at AF blomster ikke bør være noe dårligere enn vanlig weed

.
 

A.Neuman

New member
Kul tråd. Helt topp at dere gidd forske på dette, pionertiden innen cannabis er helt klart ikke over. vi trenger noen bra utestains til våres klima.

de sto i en sørvestlig skråning så de fikk morgen sola med en gang om morgenen,men litt tidlig kveld.
Dette stemmer vel ikke helt da solen står opp i øst. Jeg er litt pirkete og dette spiller ingen rolle da planterne va utrolig fine. bra jobbet.
 
S

slimj

royal dane:


thyphoon:


thyphoonen luktet søtt,mens royal dane luktet mere skunk.tp`n synes jeg funker bedre på hode mens rd`n blir jeg mere kroppsfjærn av.
skal låne meg et digital kamera å ta flere bilder av tørkede buds,mobilkamera duger ikke..
 
Fantastiske planter arcticsun! Når ville man satt dem ut i våre trakter? De pekhruderne ser crazy ut! Og hvis de kan utkonkurere tørroccen så er det absolutt et reelt alternativ.Jeg ser for meg et drivhus fullt under midnattsola....og en kieftrommel:joint:
 
A

arcticsun

hehehehe spiralofeyes.. ja jeg ser det samme for meg :D :D :D

i begynnelsen av juni tror jeg er en fin tid å plante ut på. tror det kan være lurt å vegge minst en uke innendørs først. dissa pehkurudersene viste kjønn etter 3 uker ca.

enkelte steder sør i nordland kan man sikkert sette ut i mai. det varierer mye fra år til år da når våren kommer. i år var det sent sommer men også en sen høst. har faktisk hørt om steder i nordland dær autos vokser villt og sprer seg fra år til år.

i troms og finnmark burde man nok vente til juni med å sette ut hvis man ikke har spesielt gode forhold lokalt og en tidlig og varm vår.

setter man for eksempel ut 1 uke gamle planter 15juni, så begynner de å blomstre rundt 1juli og er ferdig i slutten av august. noen steder er slutten av august veldig våt, da må man kansje vurdere å sette ut litt tidligere og satse på høsting rundt 15 august.

det vil variere litt fra sted til sted og år til år, men i starten av juni tror jeg er bra. og jo bedre forhold jo yngre planter tror jeg man kan sette ut.

noen steder i sør troms og nordland har man så mild høst at det kan være mulig å dyrke tidlige non auto strains også nord for polarsirkelen. som thyfoon for eksempel tror jeg kan funke enkelte steder i helgeland.
 

Kniven

New member
Såg at nokon finske folk spurte om denne kunne oversetjast til engelsk i Nordic hovedforumet. Er det greit eg gjer det eller? Må uansett få opp postcounten min her, og greit å gjera noko nyttig og ikkje berre spamma..
 

Ganglere

Member
OMG

OMG

Det aner meg at det ligger noen AF'er i min framtid...
Kjenner det kribler litt i magen ved tanken på et jorde fullt av små skjønnheter, kanskje slengt opp et gjerde av poteter e.l. AF-hasj, produtto de Noruego, kan glatt røyke bort noen vintermåneder på det jeg :biggrin:

Kunne tenkt meg å prøvd mørklegging i en sånn polytunnel også. Tenk deg da, 3-400 m2 med super-SOG, kunne offra en sommer til å passe på den jeg... Har planene klare, men ikke utstyret, plassen eller nervene :hide:

Men begge scenarioene krever planter som tåler endel fukt. Og gidder ikke flytte til Nesbyen heller... Spørs om en ikke må bort fra kysten.

Shiit, ser ut som jeg må tilbake til planleggingsbordet :)
 
A

arcticsun

Det aner meg at det ligger noen AF'er i min framtid...
Kjenner det kribler litt i magen ved tanken på et jorde fullt av små skjønnheter, kanskje slengt opp et gjerde av poteter e.l. AF-hasj, produtto de Noruego, kan glatt røyke bort noen vintermåneder på det jeg :biggrin:

Kunne tenkt meg å prøvd mørklegging i en sånn polytunnel også. Tenk deg da, 3-400 m2 med super-SOG, kunne offra en sommer til å passe på den jeg... Har planene klare, men ikke utstyret, plassen eller nervene :hide:

Men begge scenarioene krever planter som tåler endel fukt. Og gidder ikke flytte til Nesbyen heller... Spørs om en ikke må bort fra kysten.

Shiit, ser ut som jeg må tilbake til planleggingsbordet :)

Jeg har sjekka en del ut med slike polytunelltelt som brukes til jordbær. Det kan ganske enkelt kamufleres en rekke eller 2 med små autos inne i en slik tunell.

Jordbær som front, så gjømmer man bare stasjen inni mellom. Hæh? Er ikke det helt genialt. I tillegg så får man mye bedre forhold for plantene og lengre sesong. De er beskyttet fra høstregn osv. Jordbær er jo godt også hehehe. Man kan til og med rigge opp hydro systemer med jordbær og planter i mellom.

Disse tunellene finnes i mindre varianter også.

bilde



Jeg tror det dær må være tingen hæh? Ingen som ser hva som er inni en sånn tunnell :dance013:
 

Latest posts

Latest posts

Top