What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

LED neuvontaa tarvitaan

doctor76

New member
Löytyykö ketään joka osais antaa neuvoja liittyen LED kasvatus
lamppuihin. Eli kasvatustilan koko 60cmx120cm ja tällä hetkellä
käytössä 400W HPS. Ongelmana on että molempiin päihin kaappia jää n.15 cm huonosti valaistua aluetta ja sen takia mahtuu lampun alle 2x3 kasvia. Kun koko kaapin saa kunnolla valaistuksi niin saa 2x4 kasvia. Eli budjetti on noin 800€. Valoteho saisi vastata suunnilleen 600W HPS. Kyseinen LED tulisi pelkkään kukitukseen. 8 band vai 12 band vai jotain siltä väliltä.

http://www.dormgrow.com/led-grow-lights/led-panels/450-watt-led-grow-light-bloom.html Tätä olen harkinnut

http://www.dormgrow.com/led-grow-lights/led-panels/450-watt-led-grow-light-bloom.html Vai olisiko tämä parempi?
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Mulla on saman mallinen teltta ja sen järkevä valaisu on tosiaan melko vaikeaa. Päädyin lopulta tommoseen 315w CDM Dpapilloniin (http://pavunvarsi.fi/kasvivalaistus...lon-315w-keraaminen-monimetalli-valaisin.html). Eka kasvatus tuolla teltalla ja valolla on loppusuoralla ja olen tyytyväinen. Ton saa poikittain telttaan ihan kivasti ja heijastimen malli on sellainen, että se levittää valon aika kivasti sivuille. Vaihtoehtoina mietin kahta 250w natikkaa tubeissa peräkkäin. Se olis varmasti kans toiminu hyvin. Ledejäkin harkitsin, mutta niissä tuntuu olevan laatueroja ihan helvetisti ja on vaikea tietää mitä on ostamassa. Joku Spydr on varmaan hyvä, mutta hiton kallis (eikä sovi tohon telttaan). Useamman LEDin yhdistelmässä olis kyllä valon tasaisuus hienoa.



Minä ostin yhden tuollaisen ja talvikasvatus on ihan erilaista, ei enää kituvia taimia vaan tuuheita ja hyvin haarovia.

Onpas halpa ja silti hyvä? Ihan kiinnostavaa. Onko toi lisänä vai ainoana valona?
 

doctor76

New member
Mulla on saman mallinen teltta ja sen järkevä valaisu on tosiaan melko vaikeaa. Päädyin lopulta tommoseen 315w CDM Dpapilloniin (http://pavunvarsi.fi/kasvivalaistus...lon-315w-keraaminen-monimetalli-valaisin.html). Eka kasvatus tuolla teltalla ja valolla on loppusuoralla ja olen tyytyväinen. Ton saa poikittain telttaan ihan kivasti ja heijastimen malli on sellainen, että se levittää valon aika kivasti sivuille. Vaihtoehtoina mietin kahta 250w natikkaa tubeissa peräkkäin. Se olis varmasti kans toiminu hyvin. Ledejäkin harkitsin, mutta niissä tuntuu olevan laatueroja ihan helvetisti ja on vaikea tietää mitä on ostamassa. Joku Spydr on varmaan hyvä, mutta hiton kallis (eikä sovi tohon telttaan). Useamman LEDin yhdistelmässä olis kyllä valon tasaisuus hienoa.
Osaatko sanoa onko tehoa enemmän
kuin 400W HPS lampussa. Mitenkäs lämpö?
 
K

KJB

Osaatko sanoa onko tehoa enemmän
kuin 400W HPS lampussa. Mitenkäs lämpö?

Mielestäni tähänastisista valaisimista 315W Keraaminen Monimetalli on ehdottomasti paras!
Vertailla jos pitää, niin sanoisin valotehoiltaan vastaavan n.500-600W natikkaa ja lämmöiltään n.250W natikkaa :)
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Osaatko sanoa onko tehoa enemmän
kuin 400W HPS lampussa. Mitenkäs lämpö?

Tuolla growroom lighting -osiossa on järkyttävän pitkä keskustelu näistä: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=299165

Arviot vastaavuudesta vaihtelee aika paljon, joten vaikea on sanoa. Tää omakaan kasvatus ei vielä ole tosiaan ihan valmis. Gramma per watti on ilmeisesti kuitenkin huomattavasti helpommin saavutettavissa kuin natikalla. Monet sanovat kahden 315w lampun vastaavan 1000w natikkaa. Jotkut sanoo 315 vastaavan 600w natikkaa. Viimenen kuulostaa aika hurjalta, mutta jotkut on kyllä saaneet aika hurjia satoja. Joukossa on toki niitäkin, joiden mielestä nää ei ole hyviä.

Toi lamppu säteilee lämpöä paljon vähemmän ku natikat. Valo voi ilman jäähdytystä olla niin lähellä kasveja, että valoa on liikaa. Dpapillonin heijastin päästää lämpimän ilman nousemaan sivuista vapaati ylös ja lämmin tulee kyllä, jos täytyy lampun vieressä kumarrella. Yhteensä lämpöä syntyy tietenkin sen ~350w edestä, mutta kasvien suuntaan sitä menee paljon natikkaa vähemmän, koska cmh tuottaa paljon vähemmän infrapunaa.
 

Ujo Poika

Member
Osta mieluummin kaks näitä
http://www.ebay.co.uk/itm/300W-LED-...231138?hash=item3a958e4122:g:noYAAOSwB4NWxxm1

Minä ostin yhden tuollaisen ja talvikasvatus on ihan erilaista, ei enää kituvia taimia vaan tuuheita ja hyvin haarovia.
Ällistyin kuinka paljon voi eroa olle ledillä ja ledillä...
Ja hinta on käsittämättömän edullinen.Marsille on muitakin kokoja ja tehoja jos haluat pienempää tai suurempaa.

Nyt teit pahasti. Tuhlasin juuri loppukuun ruokarahat tuohon.

Pikkuiset eivät vain tunnu esleistä saavan valoa vaan venyvät vain. Pitää holhottavat ruokkia ensin itseään :laughing:
 
S

scai

Nyt teit pahasti. Tuhlasin juuri loppukuun ruokarahat tuohon.

Pikkuiset eivät vain tunnu esleistä saavan valoa vaan venyvät vain. Pitää holhottavat ruokkia ensin itseään :laughing:

Se on kuule sil viisiin, että se venyminen loppui just kun lampun kattoon ripustit.Nimittäin näin kävi minulle ja ällistyin kyl tosissani.Nykyisin kasvit pysyy pitkään matalina ja kun ne nostaa kukintaan, niin ne on täynnä valkoista röyhelöö.Alaoksia täytyy karsia oikein ronskilla kädellä.

Mutta joo, pahasti tein, kaveri halus kans samanlaisen ja nakkasin sille linkin.Ja sanoin että osta mullekin.Se on nyt pyöritellyt niitä lamppuja siellä ja sano että stana kun on kirkkaita nää 600 W.
Minä että täh?
Se linkki jonka nakkasin oli puoleen hintaa 600 W:sia,No niin...nyt ei sitten taimet uskalla nousta mullasta ollenkaan.Huokaus
Ei silti paha, lampulle hintaa 150€
 
Last edited:

Ujo Poika

Member
Uskomattoman nopea toimitus noilla. Tuo LED on nyt muutaman päivän ollut teltassa valona ja vaikka neidit pitkäsääret ehtivät jo kaatoon, niin noiden nuorempien lehdet tummuvat silmissä. Tuntuvat tykkäävän. Vaikka lisäsin tuonne sen 250W eslin lisäksi muutkin talosta löytyvät sivuvaloiksi, niin eivät vihertäneet yhtä lailla.
 
S

scai

Luulenpa tosiaan että tykkäävät.
Lastenhuone on täynnä "salaattia" Niin reheviä on taimet, oikein naurattaa kun katselee noita.
Piti vain hiissata lediä korkeammalle että edes hiukan venyvät pituutta.
 

Daanis

Member
Osta mieluummin kaks näitä
http://www.ebay.co.uk/itm/300W-LED-...231138?hash=item3a958e4122:g:noYAAOSwB4NWxxm1

Minä ostin yhden tuollaisen ja talvikasvatus on ihan erilaista, ei enää kituvia taimia vaan tuuheita ja hyvin haarovia.
Ällistyin kuinka paljon voi eroa olle ledillä ja ledillä...
Ja hinta on käsittämättömän edullinen.Marsille on muitakin kokoja ja tehoja jos haluat pienempää tai suurempaa.

Tää kiinnostais itteäkin kokeilla kerta on potkua ja hintakin kovin edullinen. Mistä tuli paketti, ihanko saksan varastolta vai jostain muualta?
 

pegasus

Member
Koittanut etsiä päteviä ledejä jo jonkun aikaa. Jenkkilän puolella tarjontaa on hieman enemmän, mutta euroopastakin löytyi muutamia vaihtoehtoja.
Omissa kirjoissa tällä hetkellä voittajaehdokkaina Amare technologiesin solar spec sarja sekä spectra desing labin cob valaisimet. Molemmissa käytetty Creen cob ledejä.
 
S

scai

Tää kiinnostais itteäkin kokeilla kerta on potkua ja hintakin kovin edullinen. Mistä tuli paketti, ihanko saksan varastolta vai jostain muualta?

Ei tullut suoraan minulle, mutta nopeasti tuli.Olisko ollut joku 5 päivää kun kaveri sano että on paketti postissa eikä se voi olla muu kuin ledit.
Jollen ihan väärässä ole niin eka noiden ledi tuli minulle Briteistä?

Nyt kuusatku on yksin kukitustilassa eikä näytä huonolta ollenkaan.
 

Ujo Poika

Member
Tää kiinnostais itteäkin kokeilla kerta on potkua ja hintakin kovin edullinen. Mistä tuli paketti, ihanko saksan varastolta vai jostain muualta?

Englannista tuli. Noista viesteistä katselin, että 23.3. tilasin ja 2.4. se oli ehtinyt jo olla päällä pari päivää. Siinä oli vielä päästäisaika välissä ja pyhät meni pitkästä perjantaista maanantaihin eli vastaus on NOPEESTI.
 
S

scai

Nyt on kyllä sanottava että paremmin tuuhettuu taimet ledien alla kuin kasvihuoneella.Eka kerta kun luonnonvalo häviää ledeille.Noi Marshydrot on tosi hyviä.
 
S

scai

Nyt loppukesän kokemusten summa.
Vois sanoa että ledi on hyvä kasvatusvaiheessa.Kesän kokemusten perusteella oma johtopäätös on kuitenkin ettei se riitä kukintaan.
Ehkä eri aallonpituus tai enemmän kuin 1000 W, mutta ei oikein budeja muodostunut niinkuin enne.Sato jää kehnoksi?
Joten se menee niin että natikat pääsee kukitushuoneeseen jossa ledit voi olla apuna, mutta ledit menee kasvatushuoneeseen.Siellä ei ole natikoista niin selvää etua.
 

Latest posts

Latest posts

Top