What's new
  • Please note members who been with us for more than 10 years have been upgraded to "Veteran" status and will receive exclusive benefits. If you wish to find out more about this or support IcMag and get same benefits, check this thread here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Ulkokasvatus 2016

Yellowmoon

Active member
Lintujänöset, entäs hirvipeurat?

Ne on kaikista kiusallisimpia. Yks kesä näin tuollaisen hirveen kallellaan olevan (F1) hybridin juoksevan pellonreunaa karkuun neljä mun täysikasvuista tyttöä vatsassaan. En tiedä kolahtiko sillä, mutta itse kieltämättä vähän kilahdin.

Mä olen aina puhunut ämpärikasvatusta vastaan. Tahtovat paakkuuntua ja kovettua pitkien kuivien aikana, toisekseen sadevesi ei riitä kastelemaan kunnolla jossei tule saavista sitä vettä jne ovat vaarassa jäädä pieniksi. Mut kaippa siinäkin voi onnistua kun tekee oikein.
 

Thule

Dr. Narrowleaf
Veteran
Ne on kaikista kiusallisimpia. Yks kesä näin tuollaisen hirveen kallellaan olevan (F1) hybridin juoksevan pellonreunaa karkuun neljä mun täysikasvuista tyttöä vatsassaan. En tiedä kolahtiko sillä, mutta itse kieltämättä vähän kilahdin.

Mä olen aina puhunut ämpärikasvatusta vastaan. Tahtovat paakkuuntua ja kovettua pitkien kuivien aikana, toisekseen sadevesi ei riitä kastelemaan kunnolla jossei tule saavista sitä vettä jne ovat vaarassa jäädä pieniksi. Mut kaippa siinäkin voi onnistua kun tekee oikein.

Viime vuosina kyllä on tullu sitä vettä niinku saavista, ei oo herran vuosiin kuivahtanu sankot mutta sitäki useemmin ovat sataneet täyteen vettä. Saa olla melkein pään kokonen reikä pohjassa ettei mee tukkoon :chin: Tuon paakkuuntumisen saa kuitenkin hoidettua kun käyttää tarpeeksi kookosta multaseoksessa.
 
Jyvästashiin saakin täydennystä, javtomaattista mustikkasavua ja itsekukkivaa kirpeetä alieenii diisseli kushia.. oujee. Niitä kun roiskii pitki lepikoita, niin hyvä tuloo.
 

qzilla

Member
Onkos kimalaisella kasvatuskokemuksia tosta aliendieselkussista? Kiinnostas vähän tietää onko oma pussillinen jyviä vai akanoita.
 
Nysse auringon huora alkaa jo paistelee siihen malliin ja lumetkin hupenee vauhdikkaasti, että on alettava kai jyrsii kuokkaa ja lapioo teräväksi :)
 

Ujo Poika

Member
Uskaltaakohan noita tyttöjä alkaa kantaa paistattelemaan päivää välillä tuonne eteläpuolelle taloa? Auringon paistaessa siinä istuu ihan t-paidassa palelematta.
 

KiefRichards

Active member
Uskaltaakohan noita tyttöjä alkaa kantaa paistattelemaan päivää välillä tuonne eteläpuolelle taloa? Auringon paistaessa siinä istuu ihan t-paidassa palelematta.

Mikäs siinä hamppuhan tunnetusti tykkää auringosta niinkuin minäkin!:) Aikasin oot alottanu mut mikäs siinä jos omakotitalo ja intoa edestakas roudaamiseen riittää. Ite ajattelin tilata siemenet vasta Toukokuun alussa...
 

Ujo Poika

Member
Pitihän sitä testit idättää noista kesäksi ostetuista siemenistä, että tietää ostaa sitten tarpeeksi :)

Lisäksi minulla on noita nopeita autokääpiöitä muutama lomitettuna, että on jatkuvaa pientä puuhastelua. Se veikin sitten mukanaan ja ostin juuri teltan, vaikka piti olla pienestä alkava ulkokasvattaja.
 
S

scai

Jolla on mahdollisuus niin on hyvä aika alkaa tekemään kompostia.Itselläni on aina kaksi kasaa.Ekaan kerätään yhden kesän aikana risut ja eruuanjätteet ja annetaan hautua vielä vuosi, silläaikaa täytetään toista kompostia.
EM pitäis alkaa taas tekeen ja bokashia, niistä sais ravinteet ilman että tarttee ostella ;)
 

yotonyo

Member
Onko täällä kenellekkään kertynyt kokemusta, taikka kuullut kaverin kaverin kasvattaneen nordenseeds.cOm -tuotoksia? Viime vuonna Hybrid for hell -pankista oli useampikin hankkinut pavut.. Muutamia itseä kiinnostavia lajikkeita Nordenseed;
Auto Viking AK47
Auto Viking Tropical
Auto Viking Sativa
Listasta viimeinen, Sativa olisi erittäin mielenkiintoinen lajike laittaa testiin. Valmistumisaika ulkona ka. 125 vrk. Korkeuden ollessa n.40-70 cm. Esikasvatuksella ja huolella valitulla kasvupaikalla onnistuisi, ehkä väli-Suomen korkeudelle asti ! Minulle myytiin viimevuodeksi sativaisia "Auto Haze" -ulkopapuja. Veikkaan että olivat oikeasti jtn. Diesel Ryder * AK?. Eivät olleet sitä Hazea mitä piti olla..
 

Thule

Dr. Narrowleaf
Veteran
Onko täällä kenellekkään kertynyt kokemusta, taikka kuullut kaverin kaverin kasvattaneen nordenseeds.cOm -tuotoksia? Viime vuonna Hybrid for hell -pankista oli useampikin hankkinut pavut.. Muutamia itseä kiinnostavia lajikkeita Nordenseed;
Auto Viking AK47
Auto Viking Tropical
Auto Viking Sativa
Listasta viimeinen, Sativa olisi erittäin mielenkiintoinen lajike laittaa testiin. Valmistumisaika ulkona ka. 125 vrk. Korkeuden ollessa n.40-70 cm. Esikasvatuksella ja huolella valitulla kasvupaikalla onnistuisi, ehkä väli-Suomen korkeudelle asti ! Minulle myytiin viimevuodeksi sativaisia "Auto Haze" -ulkopapuja. Veikkaan että olivat oikeasti jtn. Diesel Ryder * AK?. Eivät olleet sitä Hazea mitä piti olla..

Yks Viking Sativa vyön alla, sisällä tosin. Hitaahkosti alotti kukinnan mutta sen jälkeen asiat tapahtui aika nopeesti eli hyvin pitäis ehtiä ulkona. Vähän haarautuva, isot calyxit, valtavat siemenet ja hartsia yllättävän paljon. Mutta että 90% sativa.. ei nyt ihan :)
 

Tuco Ramirez

Active member
Vihdoin ja viimein sain alotettua hommat ja tänään tuli pari ekaa spottia valmiiks. Pirusti on vielä työtä kyllä edessä, meni nimittäin aika perkuleen monta mestaa totaalisen uusiks viime kesänä.. Osassa paikkoja oli maa vielä sen verran jäässä että piti jättää kaivaminen parin viikon päähän, mutta sellaisiin kallio/kivikko paikkoihin sai jo tehtyä.

Moni täällä tuntuu kallistuneen yhä enempi autoihin päin? Meikällä se on vuosi vuodelta taasen kääntynyt noihin earlyihin. Sadot on vaan NIIN paljon isompia. Pitäähän autojakin tietenkin laittaa muutama spotti, mutta lähinnä vaan sen takia että pääsee jo hiukan aikaisemmin polttelun makuun. Kunnon harvestit tehdään syssymmällä!

Siiduja on tullut pihisteltyä ja pummailtua taas pitkin talvea ja tälläisiä ainakin lähtee ulos:

mighty passion
royal dane
wild super 07 f3
c99 x OO x nepal
bionic berry x autofire99

Ei niitä taas tiedä vielä itsekään mitä kaikkea muuta ulos lähtee, suunnitelmat muuttuu monesti vielä. Aina heitetään peliin kuitenki muutama villikorttispotti. Ei muutakun onnea vaan kaikille! :tiphat:
 

Ujo Poika

Member
Täälläkin alkaa näyttää hyvältä, pitäisi kohta mennä auttelemaan tallille ja saa sitten lannoitteetkin vielä joka paikkaan ;)

Spottien valmistelujen lisäksi täytyisi vielä metsästää siemeniä. Jonkin verran olen Basaarista löytänyt helppoja, mutta niiden aitojen ja erityisesti vanhempien suomalaiskantojen eteen olen sitten valmis näkemään vaivaakin.
 

yotonyo

Member
Yks Viking Sativa vyön alla, sisällä tosin. Hitaahkosti alotti kukinnan mutta sen jälkeen asiat tapahtui aika nopeesti eli hyvin pitäis ehtiä ulkona. Vähän haarautuva, isot calyxit, valtavat siemenet ja hartsia yllättävän paljon. Mutta että 90% sativa.. ei nyt ihan :)

Grattis! Olisi ollutkin liian hyvää ollakseen totta. (90% -sativa). Ei lopulta sativan metsästäjän graalinmalja. Kasvi omaa kyllä todella ihmeellisen ulkonäkön :)
 

yotonyo

Member
Apuväline kasvatuspaikan etsintään.

Apuväline kasvatuspaikan etsintään.

Karttaikkuna paikkatietoikkuna.fi sivuille->Karttaikkuna

Valitse karttatasot

1.Korkeus valikosta
->Peruskarttarasterin korkeus
->Vinovalovarjoste

2.Hydrografia
->Peruskarttarasterin hydrografia

"Valitut tasot"
Tee Vinovalovarjostuksesta läpinäkyvä. Liu`uta palpero noin 25 %.

Huomioi, että osa kuvista on vanhoja. Vanhempia, kuin 3 vuotta.

Lupaava hakkuuaukea voikin kasvaa iloisesti jtn. lepikkoa :D
Rakennuksetkin näkee helposti, jotta spottia ei vahingossa perusta jonkun takapihalle..

Tuolla pystyy kartoittamaan helposti, korkealla maastossa sijaitsevia hakkuuaukeita, fiksuimmat meistä osaa havainnoida spotit Itä-Länsi suuntaan.
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Lepiköstä pääsee vesurilla eroon nopsasti, vaikka sitten kun luonto alkaa ottamaan vallan, niin joutuu järeemmillä värkeillä hommiin. Meillä ois eessä parin mestan perkaminen tänä keväänä, ei enää aurinko ota spoteille, kun on luonto päässy rehottomaan. Mut ei auta kun piuhia puskat, tai vaihtaa spotteja.
 

yotonyo

Member
Njoo. En olis uskonut ulkoharrastusta aloittaessa, että tulen ikänä kajoaan metsänomistajan puihin.

Niin se mieli muuttuu kummasti siitä vaivasta, kun persepitkällä ja selkäkierona raahaa pusikkoon aivan järjettömällä hikimäärällä pari kuutiota multaa ynnä lisäksi muita maanparannus säkkejä. Siihen paikkaa muodostuu totta kai, jonkinlainen tunneside. Kukapa muka jättäisi huolehtimattaan puutarhasta, kun on se omalla panostuksellaan aikaansaanut? :)

XX -spotti, joka oli metsuroinnin takia viimekesän jäähyllä. Juuri se, minne raahaasin kuluvan talven viimeisillä hankiaisilla turvetta vedensitomistarkoitukseen.
Kesällä 2015 kuusenrunkoja XX -paikan ympäristöltä oli kaadettu. Kesällä käsitelty Kuusikko oli jäänyt aivan liian tiheäksi.
Isäntälinjan raivaus ilmeisesti :)

Syksypimeilla otin käsisahalla hitommoisella työllä (taas). 5-8 kuusta mitkä leikkasin nurin auringon puolelta edestä. Suoritin poiston hyvän metsänhoidon suositusten mukaan :) (Ladatkaa opas netistä ja kunnioittakaan sitä nuodattamalla metsänomistajaa, jos joudutte kaadatte kasvatettavaksi suunniteltuja pääpuulajeja)! Tällä hetkellä siellä kasvaa ensiharvennukseen asti loistavaa 7-8 metristä kuusta.
Lisä ongelmaksi XX -paikassa tuli se, että ilmeisesti metsänomistaja löysi kaatamani kuuset vaikka raahasin ne pienettynä kuusentaimikkoon suojaan.
Harmillista, että hänen hiihtoreitti kulki juurin tähän paikan ohi. Nyt siinä samassa paheenpesässä on se 320 L turvesäkki oksien alla kätkössä.

Onko kukaan kuullut kännysovelluksesta, jonka asentamisen jälkeen kameraan saisi kuvan riistakameran lähettämästä IR -säteestä? On se säkki sieltä vielä haettava ja kätkettävä, ennen sen maanomistajan puuntekoon tuloa.
Se ninjailu on hoidettava, kun lunta on maassa vielä sieltä täällä. Enemmän pitää olla sulaa, muuten lumi paljastaa, koska kokonaan lumi ei vielä hetikään häviä.

On tässä haastetta taas tälle kautta.
 

Latest posts

Latest posts

Top