What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Den svenska tråden

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
En svensk tråd för alla som vill prata modersmål, eller öva sin knaggliga svenska. Svenskar, utlandsvenskar, finlandssvenskar, norskar, danskar (om ni hajar tugget), titta in och säg hej. Jag inleder med några bilder från min pågående Sour Diesel odling, dag 59 i blom. Snart färdiga, ett par veckor till verkar det som. Den sista blomman kom lite för nära lampan, men jag tror den röks bra ändå:







 

crenata

Member
crenata said:
Jag tror den engelska kvoten är fylld för denna vecka. ;)

Jag låter bilderna tala för sig själva ang vatten kvalitet:




Rengörning av filter.






Ang mögel och spinn:

Jag trodde tvärtom att hög luftfuktighet gynnade spinn, såsom mögel.
Nu vet jag bättre, vad är då optimalt i blom? 45-60%RH?

Om jag installerat en AC, hade den då tagit bort delar av fukten i luften?

Glömde fråga innan, vem är ecam mace?


mvh

Saxade från andra tråden.

Passar på att slänga med några bilder från tidigare projekt:





Lifesaver x Sweet cindy




G-13 x hp x bogglegum 10veckor blom


G13 x hp x bogglegum -03

mvh
 

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
Du är lite BOG-fan Crenata. Elaka tungor säger att han snott all sin genetik från Breeder Steve, blandat och delat ut. Är du nöjd med hans varianter? Ditt vatten, tja... verkar komma direkt från ett buffeltråg, men bara därför att det är gyttjigt innbär inte att det är förorenat eller av dålig kvalitet. Men du gör förmodligen rätt i att R/O filtrera det. Hög luftfuktighet i kombination med ett orent, dåligt ventilerat odlingsrum gynnar mögel, riktigt, så om du håller en hög luftfuktighet mot spinn så tänk på att inte packa kompakta växter för tätt, att hålla rent (jag skurar med tallsåpa en gång i veckan) och ventilera väl. Jag använder dessutom ett biologiskt insektsmedel (BuzzOff från BioBizz) som dödar både spinn och mögelsporer, två flugor i en smäll med andra ord. En luftkonditionering kyler luften genom att absorbera vattnenångan, så visst sjunker luftfuktigheten. Men lyckas du sänka temperaturen till runt 25º så har du ändå slått ett hårt slag mot spinnen. Ecam mace (heter visst mace_ecam här på IC) är en odlare som håller väldigt bra koll på näringsvärden och kemiska substanser. Tillsammans med Lucas är han en av de bättre på General Hydroponics produkter.

 

crenata

Member
Nja, att det blev just bog seeds var väl mer eller mindre en slump.

Jag fick samtlig genetik av en god vän/mentor han hade också korsat fram LSxSC som tyvärr gick i graven efter att jag skördat.Men jag har inget att klaga på vad det gäller potens och skörd. Tycker oavsett att bog är en fantastisk karaktär.

Det du nämner om steve känner jag inte till, men det är väl inte ovanligt att det "snos" lite här och var mellan breeders.

Spice bros är väl ett bra exempel på detta?

Jo, jag funderar faktiskt på att införskaffa en AC, tyvärr är de dyra och själva driften är ju inte gratis heller.

Jag har inte riktigt fått insikt i Lucas formulan till flora serien utan följer instruktionerna på flaskorna.

Jag får kolla in ecam, du har inga bra länkar på matnyttig info?

mvh
 
Last edited:

crenata

Member
Jahupp, dags för uppd från föregående/nuvarande proj:




wall of green (wog)









colombian sativa, misstänker att de lider av kalium brist (K).










Diverse sticklingar Sensiseeds indoormix x Lowryder






Ännu mer colombian sativa

mvh
 

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
crenata said:
colombian sativa, misstänker att de lider av kalium brist (K).

Vi har en hel tråd för oss själva Crenata, för tillfället i alla fall. Kaliumbrist? Hmm... Vissa Sativas utvecklar sådana blad, långt upp på grenarna nära blommorna. Ju mindre ljus de får desto mer kroknar de, gärna på grenar som hamnar lite vid sidan om ljusfånget. Om det beror på kaliumbrist, ljusbrist eller annat vet jag inte. Mina Sativa dominerade Sour Diesels har liknande blad:

 

crenata

Member
Jo, känns nästan som att ha en egen sandstrand...:D

Apropå näring, jag är lite skeptisk till blanda olika näringar från olika tillverkare, det verkar inte du?
Kanske inte kan dra jämförelsen med olika bilar och olika reservdelar, men nästan?

Jag har funderat att på sikt utöka närings arsenalen ytterliggare. Ev köra mineralmagic, diamond nectar samt bio essential. Är det bara skit eller värt att satsa på? Jag är ju som sagt lite nojjig att jag ska dras med brist ämnen iom jag använder RO, vad tror du?

mvh
 

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
Det beror lite pa vad du menar med blandar. Du kan blanda vissa naringspreparat om du haller koll pa vad de innehaller, och dess naringsamnen kompletterar varandra. Dubbeldosering av vissa amnen kan i vissa fall leda till problem, och i andra tjanar det ingenting till. Jag varvar systematiskt mellan kemiska och organiska makronaringspreparat for mina utomhusplantor och moderplantor (i jord och kokosfiber). I naturen absorberar vaxter bade organiska och icke-organiska amnen, sa det ar vad som ar mest naturligt for dem. Aven om de flesta hogkvalitativa naringspreparat innehaller allt vad dina plantor behover sa ar procentvardena mellan naringsamnena olika. Att varva da och da gor dem i princip bara gott. GHE's Flora serie ar ett komplett naringspreparat i sig. Jag blandar i organiska hydroprodukter som innehaller kompletterande basamnen (vitaminer, sparmanen, mineraler...), och jag kor med Mineral Magic som hjalper till att halla tanken fri fran patologiska organismer som phytium, och som ytterligare stabiliserar ph vardet. Jag anvander Diamond Nectar som bladspray (kan ocksa blandas i naringslosningen), vilket forbattrar plantornas naringsupptagningskapacitet, och gor dem mer motstandskraftiga mot parasiter och insektsangrepp.
 

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
Jag följer upp med en bild på min favorit Sour Diesel kola (det är svårt att se hur stor den är, som en bowlingkägla ungefär. De trasiga bladen i förgrunden hackades sönder av ett rotorblad), samt en titt in i min barnkammare. Golden Skush, Sour Diesel, Original Misty, White Widow, Powerplant. De största plantorna är Golden Skush och ska in i blomrummet om ett par veckor, de andra är moderplantor.



 

crenata

Member
Ser fett ut!

Lite nyfiken på ditt veg rum, är det 4*48w lysrör? Coolwhite eller warmwhite oxå?
Hur mkt kräm kör du i blom?

Golden skush är KC brains?
Vilka breeders kommer övriga strains i från?

Tackar för svaret ang näring, blev inte mkt klokare, men det brukar så vara.
En näring som jag sneglat på är CalMag, vet inte om den finns att få tag på i Sve dock, kanske funkar lika bra med vanligt dolomitkalk?


mvh
 
Last edited:
B

bonecarver_OG

tjenare alla!!

varma hälsningar fran spanien :D

vi har jsut startat ett svensk norskt co-op odling. vi tänkte att det skulle bli roligare..

VEND flyttade fran norge till spanien med tjejen och alla grejjer. vi har just planterat 23 frön för utomhus projectet för den här sommaren! 10 olika varianter + mina PTK favoriter i clon-form, nämligen SSH x PTK 3 phenos - och 2 phenos av SCBB/PTK x PTK. kanske runt 35-40 plantor sammanlagt tills vi har tagit ut hanarna.

vi vet inte riktigt hur mycket vi kommer att fa ut - men det borde bli en hel del - även om det redan är lite sent att plantera frön. men clonerna e redan rätt stora :D

vi har planterat:

2 Isis - Dutch passion
premium sativa. easy to grow - likes nutes - perform better topped once.

flowering : 65-80 day.

2 Sweet skunk - breeder steve / chimera
grapefruit x NL/HAZE

4 Blackdomina x Bogglegum - holligong

2 big bang - greenhouse

2 spice - mr nice

2 magic bud - paradise seeds -
50/50 sat/indica mix - very fruity, fast 44-50 days

1 destroyer (canabiogen seeds) thai cross timbo

5 sensi star - paradise seeds -
lemon tasting indica

2 oaxacan - seeds direct

1 bogglegum - bog

pa sidan om har jag en Power Kush (dynafem - tror jag) och snart en SSH x PTK (cloneman) i en "patio" i hop med en annan kompis. massa sam-arbeten för tillfället - kul som fan!

och ska oxo till-lägga att jag snart ska skörda min inomhus odling.

ska bli skönt att ha gräs att röka pa stranden.

hasta luego!












 

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
Välkommen Bonecarver. Måste vara jävligt varmt i södra Spanien, för här i Frankrike är det 35º var dag. Kul att du börjat odla med Vend, säg till honom att droppa in. Lysrören är 2X55w i varje Crenata, så 220w totalt (under vintern kör jag 330w). Det är nya generationen Philips växtljus, ca 5000K, 11000 lumens i varje, så 22000 lumens totalt. I min privata odling kör jag en 600w HPS, i vår kollektivodling kör vi 5X600w HPS.
Golden Skush kommer från Gypsy (GN collection) och säljs enbart genom seedboutique. Sour Diesel V3 kommer från Reservoir seeds, Original Misty från Homegrown Fantaseeds, White Widow från Nirvana seeds och Powerplant från Dutch Passion. Det där med näringspreparat är inte så komplicerat. Testa lite olika preparat, använd vad du tycker fungerar bra. Dolomitkalk fungerar utmärkt om du odlar i jord, i hydro kan du alltid tillsätta magnesiumsulfat om du har magnesiumbrist. Det köps på apoteket.
 
Last edited:

Blameitoncain

New member
On the beach

On the beach

Äntligen själsfränder - på svenska! Otroligt roligt att finna denna tråd, dessutom här på den enda favvosajten... Jag har odlat i drygt tio år, "lurkat" olika forum ännu längre.
Det senaste året har kört en "perpetual sog" med tonvikt på rena sativor, på 120*60 cm, med 600w hps i cooltube, frösådd och 12/12 från start. Otroligt roligt och effektivt.
Har under åren kört Jord, DWC, kokos och jord igen. Kokos är överlägset, DWC för lynnigt för min smak. Jag kommer i framtiden bara att köra kokos för mer kommersiella projekt och jord á la "Soma" för mina privata.

Idéen om odlarkollektiv är lysande.

Allt det bästa!/ En snart medelålders jordgubbe
 

Vlad

Member
Tjenna Svenskar (och andra Nord-maen)!!

BoneCarver, jah leaste en hel del av dina traadar paa OG, tyckte alttid att det var kul eftersom jag har bott I Sverige, nu bor I England och har planer paa att flytta till spanien I framtiden..

Gah.. ska boerja min 2;a odling snart, ska korsa min c-99 (fem. seeds) med naagra NL5xBigBud (Nirvana).
 

crenata

Member
Hej BoneCarver, Rosy och övriga. :wave:

Bone:
Kul att du hittat "hem", får lite samma sinnesstämmning som Overgrow Europe. :sasmokin:

Nya projektet låter ju hur bra som helst, all lycka och framgång önskar jag er.

Hade du inte kunnat posta tråden hur man rullar thaisticks? Tyckte den rockade fett.

Rosy:
Jag kollade philips hemsida, hittade tyvärr inte rören du nämde, har du nån mer info?

Vad använder du för yttermått på krukorna till sticklingar/moderplantor i veg respektive blom?

Ang magnesiumsulfat:
Tyvärr tänds en röd varningslampa (inte bokstavligen) på apoteket när man nämner detta preparat. Används som utdrygningsmedel i vissa pulverbaserade mjölblandningar sas.

Önskar alla en fortsatt varm sommar.
 

Marijuanaut

Active member
Hej på er alla...trevligt o se att det finns andra svenskar med odlings intresse :wave:

har precis fått upp dom små över jorden.
Belladonna X Super Haze


lite gamla foton....tyvär försvann det mesta med OG :confused:









 
B

bonecarver_OG

THAI-STICKS

THAI-STICKS

crenata - jag tror att jag har fotona sparade nanstans pa harddisken - ska kolla in att posta det igen om jag far tid :D eller kanske göra dem igen.

vi far se :D
 

Rosy Cheeks

dancin' cheek to cheek
Veteran
Crenata lysrören jag använder är Philips PL-L 55 W/950/4P/RS, produktkod: 13844-6. Skärmarna med integrerad ballast är också från Philips. Storleken på mina krukor varierar, jag använder flera olika dimensioner beroende på hur mycket plats jag har tillgängligt i mitt veg-rum. Jag försöker hålla mina moderplantor så små som möjligt, inte större än 5 litersbehållare. När jag undantagsvis (som nu) blommar i jord eller kokos kör jag med 11 litersbehållare eller större. Det är inget underligt med magnesiumsulfat och borde inte höja ögonbrynen på apoteket. Det används för diverse magproblem bland annat. I vilket fall som helst är det inte ett receptbelagt preparat, och kopplingen med vad du tänker använda det till är alltför långsökt för en apotekare. Slå upp det i en medecinsk handbok och välj åkomma/problem. Och det där med varm sommar; jag har 33º i mitt blomrum och vill gärna få ner temperaturen lite. Regn och kyla tack!
 
Top