What's new
  • Please note members who been with us for more than 10 years have been upgraded to "Veteran" status and will receive exclusive benefits. If you wish to find out more about this or support IcMag and get same benefits, check this thread here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Askartelunurkkaus

riigori

Member
Ajattelin aloitta askarteluketjun. Tänne voisi postailla kaikkia omia virityksiä.

Aloitan ketjun omalla vaporisaattorillani joka on nyt kolmas versio ja olen jo melko tyytyväinen. Tämä on rakennettu Clas Ohlsonilta ostettuun puukantiseen purkkiin (5,90e). Lämpö toteutetaan halogeenilampulla. Lampun kanta on ebaystä (noin 2,5e). Lampun päällä on 22mm kupariputkesta tehty suojus, joka on juotettu rosterilaippaan hopeajuotoksella. Pesä on tehty 22mm kupariputken jatkoliittimistä ja ohuista putken pätkistä sekä rst verkosta. Kaikki juotokset hopeajuotoksella. (Putket ja liittimet noin 6e). (Silikoniputkea pätkä Etrasta noin 1e). Lamppu kuumenee erittäin nopeasti ja laitteeseen kannattaa lisätä himmennin, jolla tehoa voi säätää portaattomasti. Tammipuun pala lisäpohjaksi, ja johto löytyi nurkista. Ehdotuksia ja kommentteja otetaan vastaan. Voin myös postailla lisäkuvia rakenteesta tarvittaessa.

 

T-Roy77

Member
Mulla hajosi bongi vähän aikaa sit, nii kyhäsin siideripullosta tremelillä uuden =) Hyvä tuli, ja tarkoitus on tehä näitä lisää, pitää vaan tilata pesäputkia =)
 

Attachments

  • IMG_6871.JPG
    IMG_6871.JPG
    20.2 KB · Views: 26

k-grower

Member
Mulla hajosi bongi vähän aikaa sit, nii kyhäsin siideripullosta tremelillä uuden =) Hyvä tuli, ja tarkoitus on tehä näitä lisää, pitää vaan tilata pesäputkia =)
timanttiterällä vaa reikä? onko tullu koskaan vahingossa otettua hörppyä jos on vieres auki toinen pullo jossa on juomaa? :laughing:
 

T-Roy77

Member
En tuosta pullosta oo onnistunu vielä maistamaan, mut onha noita sattunu =D Joo timantilla tehty reiät.
 

riigori

Member
Arduino

Arduino

Mahtaako foorumilta löytyä arduino osaajia? Olen suunnitellut itsenäistä esikasvatuskaappia ensi kevättä varten. Kastelun ja tuuletuksen hoitaminen pitäisi saada automatisoitua, jotta kasvit selvityisivät itsekseen noin 2-3 viikkoa. Hankin ohjausta varten arduino kontrollerin ja siihen sopivia antureita ym moduleita. Itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta arduinon ohjelmoinnista, mutta esim html tietämyksen pohjalta ei vaikuta vaikealta. Olen toistaiseksi vain kopioinut valmiita koodeja ja muokkaillut niitä. Homma on kuitenkin vielä aivan alkutekijöissään. Arduinossani on nyt kiinno lämpötila/ilmankosteus anturi sekä lcd näyttö. Seuraavaksi pitäisi liittää tuuletin joka käynnistyy ja sammuu lämpötilan mukaan. Viimeiseksi vielä vesipumppu joka kastelee kasveja kun kosteusanturi käskee.

Miltä kuulostaaa?
 

paaluttaja

New member
Tuo Arduino kuulostaa paperilla ihan hyvältä, mutta... On ihan hiton riskialtista jättää hydrosysteemi valvomattomaksi muutamaa päivää pidemmäksi ajaksi. Pumppujen, anturien, liitosten yms. on liikaa muuttujia ja heikkoja lenkkejä. En usko että mikään ravinneliuos pysyy käyttökelposena paljon viikkoa pidempää aikaa. Kilauta mieluummin kaverille tai käytä joku toinen oljenkorsi.
 

riigori

Member
En ole ajatellutkaan hydroa vaan ihan mullassa tapahtuvaa esikasvatusta ulkokasvatukseen meneville kasviksille. Tuossahan ei vedessä tarvita vielä juuri lainkaan ravinteita ja varmaankin riittää jos pumppu kastelee multaa kerrankin päivässä. Odottelen tässä vielä viimeisiä osasia niin pääsen rankentamaan systeemin kasaan ja kokeilemaan saanko sen henkiin :) Toinen vaihtoehto antureille olisi ohjata laitetta langattomasti omalta koneelta...
 

AlanSalakala

New member
Arduino askartelua

Arduino askartelua

Morjens! En nyt voi väittää olevani sen suurempi osaaja, ennemmin ihan amatööri, mutta itseasiassa mulla on vähän samansuutainen projekti menossa. Sanoisin, että kuulostaa erittäin mahdolliselta. Olen siis itsekin aika samassa vaiheessa, että copy-pastella rakennetuilla koodeilla olen saanut ohjattua tuulettimen käyntinopeutta (erillisellä shieldillä) lämpötilan (ja kosteuden) mukaan. Lcd kertoo samalla, että missä mennään. Omaan projektiin ei ainakaan vielä ollut tarkoitus lisätä tuota automaattikastelua, mutta enpä usko siinäkään olevan suurempaa ongelmaa. Ainoa, mitä äkkiseltään en osaa sanoa, että onnistuuko tuollainen krt/pv ajastus arduinon omalla ajastimella jotenkin, vai tarttetko siihen kellopiirin lisäksi. Muuten ollen joku edullinen motorshield tai relekortti ja riittävä virtalähde 12V pumpun kylkeen, niin varmasti helpoin reitti. Tai ei kai se paljon vaikeampi ole tehdä 230V pumpullakaan, mutta ei ehkä niin turvallinen. Mitä noihin virtalähteisiin olen perehtynyt, niin ei kannata ostaa halvinta kiinalaista, jossa justjust riittää reittingi. Pitemmässä käytössä kannattaa ylimitoittaa reilusti, niin kestää varmemmin. Kaikista kustannustehokkain ja luotettavin lähde vähänkään isompaan tarpeeseen alkaa olla ATX-poweri. Tiedät varmaan, että saatavilla on myös mullan kosteusantureita n.1€/kpl hintaan. Mulla on semmoinen tuossa pakissa, mutta en ole kerennyt testaamaan toimivuutta. Hyvin toimiessaan voisi olla aika pätevä lisä tuohon sun suunnitelmaan. Se mun oma projekti keskittyy tällä hetkellä ilmanvaihtoon ja mahdollisesti jatkossa arvojen tallentamiseen muistikortille. Jossain vaiheessa, jos saisi datan vielä koneelle, niin voisi piirrellä kivoja käppyröitäkin. Viimeisin pulma tällä hetkellä saada luettua RPM tuulettimesta, jotta voi tarkkailla ja säätää tarpeen mukaan kierroksia ja/tai sammutella vikatilanteessa lamppuja. (Tuuletin pyörii ihan normaalisti kahdella piuhalla, mutta heti kun anturipiuhan kytkee, niin alkaa jotenkin käymään pätkittäin, eikä mitään järkevää arvoakaan tule ulos.) Lisäksi olisi tarkoitus tulla napit vielä näytön kylkeen, että tavoitelämmöt pystyy syöttämään ilman konetta yms.
 

riigori

Member
Hyvältä kuulostaa. Minulla on kyllä kosteusanturi hankittuna mullan kosteuden seuraamiseen ja lisäksi toinen anturi veden pinnan korkeuden mittaamiseen pumpun säiliölle. Kellopiirikin on tilauksessa. Luulen että tammikuussa pääsen kasailemaan laitetta pidemmälle ja taistelemaan koodin kanssa. Aluksi varmaan menee hetki aikaa että laitteen saa säädettyä kohdalleen, mutta sen jälkeen uskoisin sen toimivan melko luotettavasti. Tällä hetkellä mielessä on ainoastaan esikasvatus joten kovin pitkää aikaa se ei joudu olemaan toiminnassa. Parasta näissä on juuri tuo eri osien halpuus ja mahdollisuus laajentaa ja muokata laitetta todella paljon.
 

AlanSalakala

New member
Arduino

Arduino

Jees, taustatyöt on siis tehty, eli aika hyvin oletkin perillä systeemeistä. Tuskin sulla suurta ongelmaa tulee tuon kanssa, jos jotain taustaa koodauksestakin oli jo ennestään. Mä oon koodannut viimeksi joskus 90-luvulla "Hello world!"-tasolla, mutta kuitenkin aika nopeasti opin apinoimalla muiden koodeja, että mikä komento tekee mitäkin ja pystyn jo toteuttamaan ainakin yksinkertaisempia ohjelmarakenteita itsenäisestikin.

http://www.electroschematics.com/9540/arduino-fan-speed-controlled-temperature/

Tuo linkin takana oleva koodi oli aika hyvä runko itselle, minkä ympärille lähteä kasaamaan omaa pakettia, kun siinä on lcd ja tehon skaalaus lämmön mukaan jo valmiina. Moottorinohjain ja lämpöanturi oli itsellä kyllä eri mallisia, kuin esimerkissä, mutta pienellä customoinnilla toimii varmasti sullekin hyvänä lähtökohtana. Itse tykästyin jotenkin DHT21 komboanturiin, kun se on valmiiksi koteloitu ja kuitenkin riittävän tarkka näihin hommiin.
 

riigori

Member
Arduino

Arduino

Olen itsekin melko luottavainen että saan sen kyllä toimimaan. Odottelen vielä että saisin sen kellomoduuline ja yhden testi breadboardin kun en haluaisi vielä testivaiheessa kolvata kaikkea kiinni. Mulla on melkein sama anturi eli DHT22. Itse löysin tälläisen pohjan projektille: http://www.instructables.com/id/WATERING-SYSTEM-INTRODUCTION/

Siinä olisi kaikki muu paitsi toi tuuletin valmiina.
 

AlanSalakala

New member
Arduino

Arduino

Joo, toi vaikuttaa pätevältä pohjalta, ettei paljon tarvii muuta, kuin lisätä toi mun postaama tuulettimen ohjaus siihen samaan koodiin, niin alkaa olemaan jo valmista ohjelman puolesta. En kyllä keksinyt, miksi osalistaan oli listattu Mega tai Duemilove vaatimuksiksi, kun UNOnkin pitäisi tuohon pystyä ihan täysin. Toisaalta eipä noi Megatkan paljon enempää maksa piraattina, niin melko sama.

Semmoinen pulma mulla tuli tuon DHT-anturin kanssa käyttäessä tuota mun esimerkkikoodia, että DHT antaa ulos float-arvoja (desimaalit), kun taas tuossa esimerkissä käytetään int-arvoja (kokonaislukuja). Silläpä kannattaa ehkä tutustua fscale-komentoon ja käyttää niitä map-komentojen tilalla. Esimerkissä kun säätöalue oli n.50 C astetta, ja kasvihuonekäytössä usein alle 10 C astetta, niin tuon map-komennon tarkkuus alkoi loppua kesken ja moottori ei enää säätynytkään portaattomasti, vaan tasan 10% välein. Riittävä tarkkuushan tuokin on moneen käyttöön, mutta voisihan tuon paremminkin toteuttaa.

Kiitos myös tuosta linkistä. Vähän on itseäkin kiinnostanut nuo kellopiirit, kosteusanturit ja I2C-väylät vastaisuuden varalle, niin sain vähän esimakua niistäkin. Yllättävän helpoltahan nuokin näyttivät ainakin äkkiseltään katsottuna.
 

riigori

Member
Arduino

Arduino

Väkersin hiukan koodin ja osien kanssa ja kerrankin meni kuin strömssössä :) Sain kosteusanturin toimimaan ja ilmoittamaan lcd-näytölle mullan kosteuden. Myös rele toimii nyt eli naksauttaa pumpun hetkeksi päälle kun multa on kuivaa. Laite pitäisi vielä kalibroida jotta toiminta on sujuvaa. Aika pitkällä kuitenkin ollaan. Lämpötila-anturikin toimii eli vielä pitää lisätä se ohjaus tuulettimelle.
Kyllä tästä vielä toimiva laite tulee! Yksinkertaisena toimintavarmuuden pitäisi olla myös hyvä. Shkökatkojen jälkeen käynnistyy normaalisti ja jatkaa toimintaa. Kun systeemi on kasassa sitä on sitten melko helppo säätää tilanteen mukaan ja laajentaa jos on tarvetta. :biggrin:
 
Top