What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Multa...

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Jep, 50 postia niin saat privat käyttöön. Ja pitää pistää tarjous korvan taakse joo, kiitosta vaan :)

Järvelän oisko rautia, niin oli muuten kalkkia. Ja ihania 50 litran lecasäkkejä.. 12e, ihan jees :)



:eggnog:
 

Its_a_hobby

New member
Pohjoisen bauhaussissa ainakin on tuo puutarhamaailma auki läpi vuoden. Kekkilän multia vaan. Kukkamulta reilu 6e per 30 l säkki. On tosin sellaisenaan vähän turhan vahvaa kasveille, ehkä ois pitänyt ottaa 50/50 taimimultaa sekaan, mut sehän makso 3e enemmän :yoinks:. Ruukkusorat vajaan kympin / 25 l. Olihan taas mukava roudata ostoskärryllinen säkkejä keskellä talvea :)
 
N

nukkumatti

Paapa paa paa :)

Nyte laitettu 250l tavaraa käymään ja luu/veri jauhot tilattu... Back to organic fanatic jee. Perussetti 50/50 coco/mitä sattu löytymään(turve ja multa) ja reilut kalkit pyllyyn, käynnistys bio bact(humus/micro organismi) + kompostiheräte(luujauhoa, ureaa + muut herkut).
Näihin isketään tytöt ja pojat ensin, sitten ku vähän kokoa ja menoa vaihdetaan luu/veri ja merilevä jauheilla terästettyyn sekotukseen.

Komposti tulee mukaan kuhan kerkiää;)

Tarkoitus olisi ensin lähteä normaalilla meiningillä menemään ja sitten siirtyä passiiviseen tai OBBT systeemiin. Kahtotaan miten raha ja kiinnostus riittää. Voipi olla ettei nappaa mitään elektroniikkaa liikaa käyttää niin jää sitten ne hapettimet... :) Kesäkin tulossa ja kaikkee;)

Yo It's a hobby..Nythän ne kevätkylvöt alkaa ;)
 

Suomi-Prkl

Active member
Veteran
meitsi ei kyllä sisähommissa enää kookoksesta multaan palaa! :) ylivoimainen kasvualusta kannabikselle oman kokemuksen perusteella, koko kierto käyty läpi: multa, hydro, kookos.

ongelmat korjaa huomattavasti nopeammin kookoksessa kun mullassa, (mikäli tietää mistä kiikastaa) kasvit kasvaa pienemmillä valotehoilla huomattavasti nopeammin ja tuuheammaksi. myös voi käyttää käytännössä niin pieniä ruukkuja kun huvittaa kunhan muistaa olla kastelemassa tarpeeksi usein.

aion tänä vuonna kyllä hoitaa nuo esikasvatukset uloskin, pienenpienissä astioissa kookosta!
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Vielkään ennoo tuota bio-bactia missään nähy :comfort:
Mut löin tuolla hydrot tulille pitkästä aikaa niin enpä ihan heti tarttekaan. Kohta pitäs kanssa cocolitkut tulla ja sitten taas pääsee kärpäsiä metästää. Pitää saada paljon lossea kesäksi, että voi ottaa rauhassa :) Irie feeling. :dance013:

http://www.youtube.com/watch?v=qiGEhWnzPlM

:thank you:
:cathug:
 

ganjamavn

Member
Vielkään ennoo tuota bio-bactia missään nähy :comfort:
Mut löin tuolla hydrot tulille pitkästä aikaa niin enpä ihan heti tarttekaan. Kohta pitäs kanssa cocolitkut tulla ja sitten taas pääsee kärpäsiä metästää. Pitää saada paljon lossea kesäksi, että voi ottaa rauhassa :) Irie feeling. :dance013:

http://www.youtube.com/watch?v=qiGEhWnzPlM

:thank you:
:cathug:

Jos tarkoitat tota nestemäistä lannoitetta nimeltä bio bact, sellaista löytyy turussa puutarhaliike helle oy:ssä (siinä entisen pavunvarren vastapäätä, oisko ollu brahenkadulla?). Oisko tuo hyvä kannabikselle, itse käyttänyt sitä chileille.

Tuoteseloste:
Raaka-aineet sis. paperiteollisuuden sivutuotteita, sopivia elintarviketeollisuuden sivutuotteita ja mikro-organismeja.
Orgaaninen lannoiteliuos NK 3-2 sis. sivu- ja hivenaineita.
Kuiva-aines 30%. Orgaaninen aines 80%.
 
N

nukkumatti

^^Toi juuri se puteli.

Saa myös K-raudasta, bauhausista ja erinäköisistä puutarhaliikkeistä :)

Se on hyvää ja HALPAA tavaraa :)
 
N

nukkumatti

meitsi ei kyllä sisähommissa enää kookoksesta multaan palaa! ylivoimainen kasvualusta kannabikselle oman kokemuksen perusteella, koko kierto käyty läpi: multa, hydro, kookos.
ongelmat korjaa huomattavasti nopeammin kookoksessa kun mullassa, (mikäli tietää mistä kiikastaa) kasvit kasvaa pienemmillä valotehoilla huomattavasti nopeammin ja tuuheammaksi. myös voi käyttää käytännössä niin pieniä ruukkuja kun huvittaa kunhan muistaa olla kastelemassa tarpeeksi usein.
Tuo on kyllä aivan totta mutta itsellä mennyt hermot ph:n mittauksien kanssa ja halu lähteä tekemään luomua. :) Enkä jaksa kastella joka päivä varsinkin kun kesä tulossa(täytyy päästä nauttiin!)..Ajattelin että helpoin rakentaa passiiviinen systeemi orgaanisesta ja laittaa lannotteet kasvualustaan.Sitäpaitsi olen aivan pennitön ja nurkissa lojuu muutamat turve/multa säkit . Niistä kun päässyt eroon voisi miettiä orgaanista kookosta.. Se kun on halpaa kans;)

aion tänä vuonna kyllä hoitaa nuo esikasvatukset uloskin, pienenpienissä astioissa kookosta!
Tuota minäkin mietin kun on niin helppo tehdä kunnon juuripallot :)
 

wantall

New member
Itsellä olisi nyt tarkoitus laittaa siemenet multaan,

Mutta minkälainen multa siihen sopii parhaiten?

Miltä kuulostaisi seuraava sekoitus?

1/3 perliittiä 1/3 vermikuliittia ja 1/3 biolanin mustaa multaa

onko tuollainen sekoitus mistään kotoisin?
 

bigtopsfinn

Member
Itsellä olisi nyt tarkoitus laittaa siemenet multaan,

Mutta minkälainen multa siihen sopii parhaiten?

Miltä kuulostaisi seuraava sekoitus?

1/3 perliittiä 1/3 vermikuliittia ja 1/3 biolanin mustaa multaa

onko tuollainen sekoitus mistään kotoisin?

Voi olla OK...

Musta Multa on aika 'kuuma' taimeille, mutten itse olen pärjännyt 100% Biolan MM kanssa ennen, ja myös 75/25 MM/Vermikuliitti.

Tällä keralla kokeilin Kekkilan Taimi ja Kaktus multaa aluks, ja ihan hyvä sekin, mutta piti antaa ravinteita aika alussa (verrattuna Biolaniin) kellastumiksen vuoksi. Suosittelen kyllä tätä, että ei ainakaan tule liikaa ravinteita ensimmäisillä päivillä.
 

wantall

New member
Hei, kertoisitko mitä ravinteita tuohon multasekoitukseen voisi vielä lisätä, ja missä vaiheessa?

Kasteluvettä varten olen hankkinut merileväuutetta
 

Dedo

Member
1/3 Kevytsora 1/3 Taimi ja Kaktus multa 1/3 Musta surma

tuolla on kasvanu ihan mukavasti, ravinteitakaan ei tarvii ainaka ensimmäisten viiden lehtiparin aikana. Mutta jos halajaa yhtä multaa ainoastaa käyttää niin kyllä mä siinä vaihees ennemmin ton taimimullan valitsen ku mustan surman koska onse vaa niin tujuu toi musta, lisää sitte vaikka aikasemmin ravinnetta mutta ei ainakaa multana pitäs olla liia stydii. tää on vaa mun mielipide. wantall SUBSTRAL o vegevaiheen ihmeaine!
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Mä olen idättänyt siemeneni mullassa kaikki ja se on kyllä helppo ja hyvä tapa. Olen nyt idättänyt 26 siementä joista on kaikki itäneet (paitsi ehkä yksi... ei pysty muistamaan) ja yksi kuollut sirkkalehtien jälkeen. Metodina on ollut vaan kostutettu multa muovimukiin tai jugurttipurkkiin, siemen sentin syyvydelle, kevyesti multaa päälle ja purkki jääkaapin yläpuolella olevaan kaapiin. Itäminen kestää viikon +-3 päivää yleensä. Parilla on kestänyt vähän kauemmin.

Multana olen kokeillut sekä kaktusmultaa, että tavallista. Molemmat toimii... Tosin ekalla kerralla oli mustaa multaa ja ongelmia. En sit oo varma johtuiko mustasta vai nuubista ongelmat (iti kyllä hyvin, mut sit kasvu tyrehtyi ja kuolema lähestyi. mullanvaihto pelasti tilanteen).

Ihan ylivoimainen tapa helppoutensa puolesta. Ei tarvii sählää itujen kanssa mun nakkisormilla.
 

wantall

New member
Ilmeisesti tavallinen kaktusmulta käy itämiseen?

Horselover Fat tarkoitatko että olet laittanut siemenet suoraan multaan ja antanut niiden olla siellä?

Kun minä ajattelin ensin laittaa siemenet muutaman märän nenäliinan väliin ja kun siemen avautuu niin sitten ajattelin tunkea sen multaan

Olen kanssa kuullut että jotkut laittaa kelmua sen jugurttipurkin päälle, onko tämä hyvä idea?
 

Fintendo

Member
Kelmu toimii, kunhan vain tökkäät siihen pari reikää että saa hengitettyä. Pysyy multa paremmin kosteana näin.
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Juu, kosteaan multaan vaiks kynällä tai jollain tikulla pieni kolo, siemen sinne ja varovasti multaa päälle. En ole kelmua käyttäny, silleen kyl varmaan pysyy kosteus, mut tuleekohan liiankin märkää? En tiedä vOv. Jos multa on alkanu näyttää kuivalta, ni olen teelusikallisen tai kaksi laittanut vettä suunnilleen siihen kohti mihin siemenen olen istuttanut.

Monet idättää tuolleen ku sä olit ajatellut, mut mun mielestä se on turhaa. Muut voi olla eri mieltä :)

Kaktus-/taimimulta käy, kuten myös tavallinen kukkamulta.
 

Dedo

Member
molemmat tavat kokeiltu ja aina se on mullasta ylös noussu mut se esi-idätyksen plussa on se että istutusvaiheessa papu menee varmasti oikeinpäin, joskus saanu ronkkia suoraa multaa istutettuu ku lähteny väärää suuntaa sukeltaa... ja näkeehän sii samal et ne kanssa itää, mullassa ku se on niin saattaa odotella turhaan jossei idäkkään.
 
N

nukkumatti

Voi siemenet laittaa pitkittäinkin..;) Jos on liian paukuissa näkeäkseen :D
 
N

nukkumatti

TAIMIMULTAAN ne siemenet. Tai sit turvepriketteihin. Tai mihin tahansa lannoitteettomaan kasvualustaan.
Ei harmita ku menee kalliit taikapallot hukkaan..:)

Jotkut lajikkeet ovat todella herkkiä lannoitukselle. Ja multa erät ovat usein hieman eri vahvuisia. Se mikä toimi kaverilla ei välttis toimi sulla.

Ite idätän suoraan turvepriketteihin, kookokseen tai taimimultaan. Ilman ravinteita. Kosteus, lämpö ja valo, ne kun on hanskassa ja tuossa järjestyksessä niin hyvää tulee. Jos siemen ei jostain syystä aukea kaiva se ylös, ja tee toimenpiteet. Mut ei vahingoitu pienen pienen pieni hiusjuuristo ja kasvi on heti elementisänsä. :) Mutta jokaiselle omansa :) .
 
Top