What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

NFT, huhujen mukaan tuo tehokkain vesiviljelysysteemi.

Laavamara

Member
onko tyypit kyhänneet nft:hen biopoonisia meininkejä? Mulla on 2 noita pieniä 20litran versioita niin saisiko näihin toimimaan mitenkään järkevästi edes?
 

Andy-420

New member
Funteerasin

Funteerasin

Tämmöistä pohdiskelin että miten teillä tapana vaihtaa litkuja?
Loppuhuuhteluun tietysti, mutta vaihdatteko vaan kukitukseen siirtyessä vai vaihdatteko edes silloin?
Mimmosia hyötyjä haittoja näette omissa tavoissanne?
 

Mr Orange

Member
Biopoonisesta: Jos meinaat kaloja kasvattaa siinä ohessa niin go ahead, mutta kyllä vallitseva mielipide näinä päivinä on että hydro hydrona. Tosin siihen ajatukseen sisältyy vahvasti myös sellanen fakta että mikrobiologisilla avuilla on todettu olevan positiivista vaikutusta tulokseen. Toisinsanoen orgaaniset boosterit (melassi, topmax, diamond nectar, roots excel, bakteerit/sienet + lukematon määrä muita additiiveja muilta merkeiltä) tuntuu auttavan järkevästi käytettynä. Kyllä niitä Bioponistejä taitaa löytyä nykyäänkin rutkasti, mutta yleinen mielipide on kyllä vahvasti sellainen että tulosta tulee ns. hydrossa kemiaa ja orgaanista yhdistellen. Kiinteä kasvualusta on sitten taas aivan eri asia. Siihen en voi ottaa kantaa sen syvemmin.
 

v1ru5

Active member
PunkSteady: Omassa testissä drip vs NFT 4,5 vuotta sain NFT puolelta keskimäärin 8-19% enemmän satoa kuin drip puolelta.

Kuten sanoit sprinkeliaerot vielä parempia, mutta NFT on mielestäni paras näistä "perushydroista" ja ei niin altis toimintahäiriöille kuin suuttimellinen järjestelmä.
 

PunkSteady

Member
Jotenkin uskon että taitaa nuo sadot vs kasvatusjärjestelmät olla ihan vaan kasvattajasta kiinni. Hyvä multa kasvattaja tai kookos veteraani vetää huomattavasti paremman sadon ,kun vaikka aloitteleva nft harrastaja. Ei niistä vehkeistä ole suoranaisesti kiinni. Poikkeuksiakin tietenkin löytyy vaan osaaminen se ratkaisee kumminkin aina.
 

v1ru5

Active member
Tottakai kokemus lisää satoa mutta uskon että multa ja kookos veteraani silti häviää NFT veteraanille.

En tosin jaksa alkaa mitenkään pahemmin vääntämään tästä, samahan se mulle on millaisia satoja tyypit haluaa, harvemmin hippi jaksaa mitään optimoida, sille riittää kuhan kukkaa tulee "jonkin verran"... Tosi, tosi harva harrastaa tätä harrastusta "tosissaan"...

Jos kasvatustyylisi tyydyttää sadontarpeesi, älä vaihda.
 

k-grower

Member
ensimmäiset 4-5 kasvatusta tuli tehtyä mullalla mutta kerrostalossa asuessa se mullan roudaaminen rupesi turhauttamaan saattoi se olla hieman epäilyttävää naapureidenkin silmään varsinkin niille elämäntapa kyttääjille.
sit tuli laitettua normaali bubleri ja sillä tuli kasvatettua noi kymmenisen satoa, siitä se sitten on pikkuhiljaa menny roiske hydrosta,drip ringeistä sumusuuttimiin josta vaihdoin 30-80 micronin suuttimiin ja foggeriin koska kiinnostaa viljelytekniikka sekä saada mahdollisemman puhdasta ja tehokasta mahdollisemman pienellä sähkön ja veden kulutuksella.

mullalla kun ei oikein mitenkään saa huuhdeltua maaperää niin hyvin että se vastaisi pelkän ro-veden tuomaa puhtautta, jolloin tuhkakin on erittäin vaaleata ja sitä syntyy erittäin vähän joka palaa erittäin tasaisesti eikä aamusin tarvi rykiä mustia limoja aamusuihkussa.
sit jos kasvattaa korkeapaine aerossa niin ravinteita voi vähentää noin 1/3 verrattuna bubleriin ja multaan, bubbleriin verrattuna säästää sähköä ja oikein koottuna myös kestävä ja turvallinen, multaan verrattuna ei tarvi roudata ja sekoitella mitään ei ole esimerkiksi kiusana harmaa hometta varrissa eikä tuholaisille ole kasvualustassa paikkaa munia tai mennä sisään kun ilmaa vain pusketaan juuritilaan tiheän verkon läpi, pari kertaa löytynyt kuolleita matoja (mustia) oliskohan ripsiäisen "larvoja" teltan välipohjan ja pohjan välistä jonne ovat kuolleetkin karujen munimis olosuhteiden takia, pistokkaat juurtuu noin viikossa joskus alle kun käyttää foggeria oikean kokoisessa laatikossa jolloin vesikin lämpiää noin 27-30 asteiseksi sekä tagilla saa 7-10 päivää pois kukkimiskaudesta kun runsas happi kiihdyttää tuuleentumis prosessia, tuo tagin pumppukin toimii noin 24w ja noin 5 sekunttia kerrallaa tunnin parin välein joten ilmapumppu tai tavallinen hydro pumppukin vie enempi sähköä ja pitää enempi meteliä.
näin 15 vuoden kasvattelujen jälkeen on myös lepposta ettei tarvi tehdä mitään raskasta tai itseään toistavaa ja kuluttavaa toimintoja kuten kantaa vesiä/multaa, ripustaa märkiä pyyhkeitä tai ötökkö ansoja, kytätä joka päivä ph:ta tai muunnella sitä, säätää lamppuja tai panna rahaa palaamaan erillaisiin lisäaineisiin. tän takia sitten on tullut automatisoitua lähestulkoon kaikki mitä voi että lähinnä kun uusi sykli tulee tarvii vain siirtää pistokas toiseen astiaan ja loppuu hoituukin koko kasvukauden vain ohjaamalla automatiikalla pumppuja,foggereita kosteuteen, sekä ilmaa tietenkin lämpötilan mukaan. uv lamput pitävät homeet poissa ja varajärjestelmäkin on mukana mikäli tulee joku esimerkiksi pumpun hajoaminen, nyt tulee katsottua 2-3 päivän välein ettei kasvit ole kasvanut liian lähelle lamppua, johon on tullu suunniteltua automaattista verkotus järjestelmääkin:biglaugh: ajattelin tän lähinnä toteuttaa neljällä askelmoottorilla ja kahdella limittäisellä verkolla jossa päällimmäinen "litistää" kasvit poikittain, tosin tässä vielä muutama lisäys ennen sen toteuttamista.

omalla kohdalla kriteerinä on vain laatu ja sähkön sekä veden kulutus sekä turvallisuus asunnon ja itseni kannalta, määrällä ei ole väliä sinänsä kunhan sitä riittää seuraavaan satoon että on aina mahdollisuus poltella kun haluaa, voisin kuvitella että kriteerit ovat sopivia myös kaupalliseen kasvatukseen jos joskus pääsee muuttamaan kaupunkiin jossa se on laillisesti mahdollista, siihen asti vain omaan käyttöön tulee kasvatettua kahta kasvia ja paria pistokasta mahdollisten sikojen visiitin takia.
toki tuossa on paikkoja enempäänkin kuten 16 kasviin, mutta niihin on sunniteilla chilejä,jalopenoja,tomaatteja sekä ehkä mansikoita jossain vaiheessa.
 
Last edited:

PunkSteady

Member
Kuullostaa todella mielenkiintoiselle tuo sun vehkeily. Itsekkin kovin kiinnostunut olen ollut jo vissiinkin lähemmäksi 7vuotta aero kasvatuksesta. Nykyään olosuhteiden ja elämäntilanteeni takia en voi rueta kaikkea toteuttaa mitä haluaisin ,mutta varmasti tulen aeroilua harrastamaan kun elämä sen sallii. Tää nyt ei liity mitenkään nft viljelyyn ,mut oli niin jotenkin mun sydäntä lähellä tuo sun kirjoitus että oli pakko kommentoida. Olis kyllä todella hienoa jos vois saada jotain kuvia tuosta sun järjestelmästäsi. Vaikka yv viesteihin.
 

k-grower

Member
kuvia ei ole ja tuskin tulee olemaan, ei ole kameraa ja se on niin tois arvoinen hankinta että tulee ostettua paljon muuta sitä ennen.
tosin jos pääsen muuttamaan paikkaan jossa se on laillista niin sitte varmaan voin tehdä poikkeuksen.
jos oot rakentamassa itsellesi oikeata aeroa niin on mulla mittava lista toimittajista ja osista jolla saa rakennettua sen. ja toki jos joku kohta kiinnostaa erityisesti niin voin selvittää tekstillä paremmin.
myös näitä linkkejä forumi aiheisiin löytyy paljon jossa on myös samat tiedot, tiedä sitte onko tänne luvallista laittaa linkkejä muihin forumeihin tai valmistajiin?
 

chingi420

New member
Moikka nft ystävät :)
Olen uusi täällä. Ostin 1,5x1,5 teltan ja 600w lampum näin aluks, mut suunitelmissa olis lisätä tehoja ajan myötä. Olen nähnyt gt100 tositoumissa alusta loppuun ja olen ite tosi vaikuttunut sen toimintaa ja oli pakko saada ite saman lainen :)
 

chingi420

New member
Itselläni gt100 9 reikää.
Mietin täs et pitäiskö tehdö viel 4 reikää lisää ja laittaa noi loputkin pienokaiset samaan pöytään. Miltä kuulostaa? Tuleeko ahdasta jos on gt100 13 kaunotarta?
 

chingi420

New member
Sori kaverit! En osaa käyttää tätä icmag kunnolla viel ja sen takia toi toinen ilmoitus tuli väärääseen paikkaan :)
 

chingi420

New member
:huggg:
Nyt eka setti alkaa olemaan finaalissa tuolla gt205:lla ja tyytyväinen täytyy kyllä olla. Alotin aikonaan mullalla, siirryin bubblereihin ja kookoksen kautta nft:hen. Ero bubblerin ja nft:n välillä oli mun mielestä yhtä iso ku mullasta bubbleriin siirtyessä. Ekaa kertaa nft käytössä, 4 eri fenoa samassa lootassa, liian pitkä vege (3,5vk) ja vihannespunkit kiusaamassa. Siitäkin huolimatta sato on parempi kuin aiemmin.

Juurimatto on näin lopussa jo niin paksu että pakko pitää täysillä se virtausteho. Alussa pidin lähes pienimmällä pitääkseni vesikerroksen ohuena. Vesitilassa alkaa olemaan jo melkosesti juuria mutta ei oo ollu haittaa siitäkään, juuret on myös pysyneet valkoisina ilman vetyperoksidiakin. Bubblerissa joutu sen kanssa lotraamaan, kun taas nft:ssä ei.

Ei siis ole tarkoitus vaihtaa systeemiä ainakaan ihan heti, on se niin helppoa, nopeaa ja tehokasta!
 

chingi420

New member
moikka, halisin kysyä et oliko sulla pumppu koko ajan päällä?
mun kaverilla oli pumppu koko ajan päällä ja se alko oireilee kukituksen lopussa.
 

chingi420

New member
Moikka nft ystävät :)

Moikka nft ystävät :)

Mites teillä on nft kanssa lähtenyt käyntiin?

Olen ensikertalainen kasvattaja ja hankkisin 1,5×1,5 teltan ja siihen nft gt100:sen ja nyt valona 600w natikka.
käytän cannan lannoitteita :)

Olisko hyviä vinkkejä nft:een käyttäjiltä?

Koko nft ajatus lähti kun kaveri osti nft:een ja ite näin kuinka kauniisti siinä kasvit kasvo niin oli Itse aika hankkia nft.
Mulla on tällä hetkellä 9 ah:ta gt100:ssa ja tosi terveen näköisiä :)
Alku näyttää lupaavalta :)

https://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=59617&pictureid=1398600
 

Rotten83

Member
Oon tässä koko päivän miettinyt että miten mahtaisi toimia jos juurille antaisi ravinteet sumun muodossa? Väsäsin paint:lla oikeen kuvankin havainnollistamaan ajatustani mikä ainakin päässä on tuntunut fiksulta :) Mutta siis tällainen

picture.php
 
Top