What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Ensimmäinen vesikasvatus. (nft)

ambient

Member
Itse en ehkä alkaisi vetyperoo heittämään jos ei pahasti ruskota/haise juuret -- eikö tuon sillikaatin pitäisi tehdä vastustuskykyä juurille. Itse en tosin valonjaksolle vaihdon jälkeen käytä tuota sillikaattia noin isolla anniostuksella vaan n.2-3ml/10L.

Itse käytyän tuota tri-pakkia normi ohjiella -- muutaman viikon olen koittanut luukkaan formulaa ja tulin jo viikon testissä siihen tulokseen ettei ole mun juttu.

Itse vaihdan vedet tuon 3-viikon välein uusiin.

Oon just sen takia tota silikaattia käyttäny noilla annostuksilla ku ajattelin vesiä vaihtamatta vetää koko rundin. Saa ilmeisesti sitäkin hiukan vähentää jatkossa. Ajattelin myös kokeilla seuraavaa settiä muulla kun lucasilla, mut kattoo ny.. Noitakin lantoja varmaan jää vielä. Growin jos viel lisäis tohon. En voi kyllä valittaa lucasista kun itse sössiny ton pumpun nii luulen että siitä noi ongelmatkin johtuu, ku nii huonosti kierrättäny tota vettä tuolla. Nyt kuulee sentään selvän lorinan :D onneks edes tässä kohtaa huomas nii saattaa viel vähä auttaa jotain..
 

Mosse

New member
Omassa gt 205:ssä en vaihtanut vesiä 6 viikkoon, ja sitten alkoi tulla ongelmaa että ph putosi aina johonki 5.0 kieppeille eikä noussut edes liquid silicalla ylöspäin, niin siten vesien vaihto tosiaan auttoi. Itsekkin olin hfoorumilta lukenut että voi vetää koko rundin läpi vesiä vaihtamatta.
 

ambient

Member
10.3.13
Vedet vaihdettu ja uudet miedommat liemet. Ec 1,62 ja ph 5,8. Toivotaan että edes loppu sujuu ongelmitta. Toi oli kyllä paha virhe kun ei ollut huomannut tota pumpun "pettämistä" ajoissa. Näistä onneks aina jotain opitaan.. Tästä eteenpäin suihkuttelen pumpun säännöllisesti puhtaaks paskoista ja kuulostelen että varmasti toimii.

En saanut tota resoo tuolta mihinkää roudattua vaan tyhjensin sen mitä pystyin ja viskoin uudet liemet, onko tästä kuinka paljon hyötyä kun eikös jotku ihan pese koko reson kunnolla aina vesien vaihdon yhteydessä?

picture.php

picture.php
 

amaThor

Active member
Ittekkään pääse resoo siirtämään mihinkään, mulla on pieni eheim compact 300 jossa metrin letku -- se reson pohjalle niin saa lähes koko pöntön tyhjäksi.

Tuota ec:täkin kannattaa tarkkailla päivittäin, omat kasvit muuttivat suhteellisen radikaalisti tuota ravinteiden ottoansa. (eli yön aikana ec arvo lähes 2kertaistuu -- tosin kun kulutetun veden korvaa niin ec tippuu "ns. hyväksi")
 

ambient

Member
Ittekkään pääse resoo siirtämään mihinkään, mulla on pieni eheim compact 300 jossa metrin letku -- se reson pohjalle niin saa lähes koko pöntön tyhjäksi.

Tuota ec:täkin kannattaa tarkkailla päivittäin, omat kasvit muuttivat suhteellisen radikaalisti tuota ravinteiden ottoansa. (eli yön aikana ec arvo lähes 2kertaistuu -- tosin kun kulutetun veden korvaa niin ec tippuu "ns. hyväksi")

Juu tulee joka päivä vähintään kerran tarkastettua ph ja ec. Vedän varmaa loppuun niin että annan max 2.0 nousta ec:n ja sitte liemet vaihtoon tai lisää vettä. En ookkaan kattonu mitä toi yöec näyttää, pitääki vilkasta.. Mä äyskäröin tuopilla ton reson melkein tyhjäks, pieni liru vettä jäi pohjalle (~1dl) vaikka kuinka kallistelin, olipahan urheilua.. :D
 

amaThor

Active member
Jaa taisin hiukka huonosti ilmaista, siis en mittaa yöllä ectä -- mutta tuossa kun kolmatta viikkoa lähtee lannat resoon niin illalla esim. ec 1.6 ja aamulla kun tarkistat niin ec noussut 3.2 eli kolmen viikon välein itellä tarkoitus lantavedet vaihtaa. Tuossa kun tuo tuota muutaman illan teki niin poistin puolet vesistä ja lantrasin tavis vettä loppuviikoksi.
 

k-grower

Member
joku suodatin kannattaa hommata/askarrella niin ei pumppu petä niin helposti. halvin vaihtoehto on melkein hommata nailonsukkahousut ja sit joku avoinainen kovamuovikotelo jonka päälle sen sukkahousun pingottaa, itsellä on semmoinen 125cm halkaisijan hormijatkoliitospala johon on sivuun lovettu letkulle ja johdolle paikka ja pumppu on siellä kotelon sisällä ja kummallakin sivulla pumppua on sen 125cm kokoiset aukot josta vesi virtaa sinne pumpulle sen sukkahousukudoksen läpi.
 

ambient

Member
joku suodatin kannattaa hommata/askarrella niin ei pumppu petä niin helposti. halvin vaihtoehto on melkein hommata nailonsukkahousut ja sit joku avoinainen kovamuovikotelo jonka päälle sen sukkahousun pingottaa, itsellä on semmoinen 125cm halkaisijan hormijatkoliitospala johon on sivuun lovettu letkulle ja johdolle paikka ja pumppu on siellä kotelon sisällä ja kummallakin sivulla pumppua on sen 125cm kokoiset aukot josta vesi virtaa sinne pumpulle sen sukkahousukudoksen läpi.

Myydänkö jossain ihan valmiita suodattimia noille? Oli aika töhnänen kyl pumppu ku sen käsisuhkulla puhdistin.. Varmaa kerran kahdessa viikossa syytä pestä toi pumppu jollei oo suodattamas mikään..
 

k-grower

Member
no akvaarioliikkeestä löytyy, varmaa jostain tavaratalostakin ja varmaan useampaa pystyy itsekin vähän modaan jos ei nyt samanmerkin lajia löydy.
 

ambient

Member
Valojakson vaihdosta nyt 6vk 2pv. Hidasta turpoomista ollut. Ec noussut vesien vaihdosta 1,72 ja ph 6,1. Vielä varmaa menee about 3vk ennenku kaataa kehtaa.. Ruskeeta karvaa jo hiukan tullu sekaan mut vielä on paljon valkosta uutta karvaakin.
picture.php

picture.php

Yks nuppu kuvakin, Kännykän macro :D Lajike Hash Plant
picture.php

Tossa epäilty misty x white rhino vielä. Mitä veikkaa scai, onko mitään tuttua?
picture.php
 

k-grower

Member
huurteiseltä näyttää, njam njam :dance013:
tauko itellä menos, seuraavana valmistuiski sit useampaa lajiketta kuten cindyä ja grapefruittia sekä tangerine dreamia ja muutama supersilver haze tieten herättelee aamusin :woohoo:
 

ambient

Member
huurteiseltä näyttää, njam njam :dance013:
tauko itellä menos, seuraavana valmistuiski sit useampaa lajiketta kuten cindyä ja grapefruittia sekä tangerine dreamia ja muutama supersilver haze tieten herättelee aamusin :woohoo:

Kuullostaa maukkaalta :rasta: Otan tästä eteenpäin päivityksiin nuppukuvaakin, jos niistä vaikka pieniä eroja löytyis. Vielä on hyvin paljon saman näköstä. Hash plantit tiedän missä on ja yks misty x wr on omasta mielestä aika selvä. Ihmetyttää vaan ettei tällä kertaa oo niin selvää eroo kasveilla kun taas aikasemmalla kerralla mullassa.. :chin:
 

ambient

Member
Eipä paljoo raportoitavaa.. Ec:tä laskenu antamalla pelkkää vettä tän viikon ja ec nyt 1,62 ja ph 6.0. Aika onnetonta turpoomista yms.. Varmaan viikon pari viel pidän, saa ny nähdä ku tossa olis ny pistoista tullu juuret pienien villojen läpi nii olis kyl hyvä neki saada äkkiä pöhiseen. Maistiaisten perusteella ainakin mukavasti kolisee ja yllätyin ettei makukaan oo edes paha vaikka monesti kuullu et vesikasveihin jotai makuja jäis, mut nää on ihan ok vaikkei huuhdeltu tai mitään.. Huuhtelua siis tuskin tuun pitään sen ihmeemmin, senku lisäilen vaan vettä loppuajan.
picture.php

picture.php

picture.php
 

k-grower

Member
joo, aika paljon lannoista ja niiden määrien käytöstä ja sen kasvin elinkaaren historiasta että onko antanu vaikka typpee liikaa jossain vaiheessa yms ongelmia + kunnollisesta huuhtelusta.
vaihdoin ghe:n cannaa:n ja ollu tyytyväinen, toki ei ole mielestäni tullu yhtä tiivistä nuppuu mutta sitä määrältään tullu enempi joten se ei ole haitannu, maku on parempi ja ph pysyy kohdillaan siedättävissä rajoissa 5.5-6.2, ghe:lla jouduin muutaman kerran viikossa parhaimmillaan korjaan ph:ta.
 

ambient

Member
mulla on toi ph kyllä pysyny hyvin tasasena. Joo tässähän kurahti tää homma siihen kun ei ole vesi pöntössä pyöriny ja tiedä yhtään kuinka kauan sellanen tilanne oli.. Ei ihme että oli kitukasvusta ja veti keltaseks.. Toi vesienvaihtoki vissiin ihan fiksua 3-4vk välein.. No tää on eka vesiviljely nii pakko se oli näemmä tässäki ottaa oppia kantapään kautta :D Ens rundi sitte virheistä oppineena..
 

ambient

Member
viikate kävi. Pistelen vielä kuivasta nupusta kuvaa. Ei menny tää rundi viel nii hyvin ku odotin, mutta oon ihan tyytyväinen silti. Päivittelen tänne jonku verran tulevaa settiä myöskin. Tänään laitan pistot pönttöön kun kerkiän ja kasveja tällä kertaa 14. Samat lajikkeet ku edellisessä plus 4kpl siemenistä skunk 1 (2kpl) ja white skunk (2kpl)
 

ambient

Member
Korjaus edelliseen. Siemenistä olikin 2kpl skunk1 1kpl critical mass ja 1kpl white skunk. Kattellaas mitä tällä kertaa tulee nyt kun edellisestä rundista jotain oppi. Tänään siirty pikkuset pönttöönsä, ec 0,62 ja ph 5,9. Ravinteet samat ku tähänki asti. Puolikas lucas edelleen käytössä, mutta sillä erotuksella että vege mennään 2microo 1bloom annoksella.

picture.php


Polttoo :biggrin:
picture.php
 

hamppuu

Member
Hyvinhän tää ensimmäinen hydroilu sulta meni...
En vaan tajua miksi kaadoit noi vähän liian aikasin? Laatu olis parantunnut huomattavasti jos olisit vielä muutaman viikon kukittannut kauemmin + hyvä huuhtelu.

Mut tää seuraava runi kunnialla loppuun asti ? :)
 

amaThor

Active member
Tuo kriittinen massa jyrää muut kasvit alleen jos on vähäkään sellainen feno mitä pitäisi olla. :)

Sulla vissiinki tuli tuossa loppuvaiheessa tuollainen jumitus missä ei oikeastaan mitään tapahtunu vähään aikaan? Itsellä olisi hiukka vanhemmat kasvit ja samanmoista jumia -- trikomit olisi jo rusahtavia -- oikeastaan kaikki karvat ruskeita mutta turpoamista ei ollenkaan.
 

k-grower

Member
oon aina ihmettelly noita ec lukemia muiden kasvattajien jutuista, mulla on yleensä ravinnotta siihen asti että on muutamat isot lehtiparit, ja sen jälkeen normi vege missä kasvit on noin 20-30cm korkeita, niin mulla on ec siinä 1.0 tuntumissa.
yleensä seuraan veden kulutusta tankissa ja ravinteiden häviämistä ja jos niitä lukuja käytän ohjeistuksena niin harvoin edes nousee 1.7 ec edes korkeimmassa kulutus kohdassa täydessä kukassa.
valotehoina on 600w spna ja 45w uv-b ja aerossa.
itse esimerkiksi menisin tuossa nftssä vielä sen pari kolme viikkoa pelkällä vedellä.
 
Top