What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

NFT, huhujen mukaan tuo tehokkain vesiviljelysysteemi.

-lalalaa-

Member
Teltassa GT100 joka on osoittautunut hieman ongelmalliseksi.
EC pysynyt jo pari viikkoa 1300ppm paikkeilla ja PH nousee päivässä 5.5 -> 8.
Eli ravinteet, eikä edes vesi maistu kasveille.

Onko syytä alkaa huolestumaan mahdollisesta haitallisesta bakteerikannasta tjsp?
Mikä neuvoksi? Vetyperoksidi?

Käytössä GHE:n BioThrive grow + bloom.
 

Gushi

New member
Howdy

Howdy

Jäi sitten loppu kuvat otettua, kun alkoi harmittamaan ötökkäinvaasio. Joka tapauksessa lopputulos laittoi hymyn huulille. kokonaisuudessa kuivaa yrttiä tuli noin 150+g. Ihan hyvin siihen nähden että ripsiäiset ja spidermitet raiskasivat rouvia. Seukki setti lähtee 2 x Gt205, kaks planttua per nft. I shall keep you posted.

Gushi
 

wildnfree

New member
Tere kaikille!

Itsekkin olen tässä miettinyt hartaasti NFT:hen siirtymistä. Hydroilusta ei ole kokemusta, mutta olen ahkerasti seuraillut DWC säätöä vierestä. Ihan perus multa lecasora miksissä oon tähän asti kasvatellu ja ois halua siirtyä nyt näihin vähän "kehittyneempiin" kasvatus tekniikoihin :D

Olisin tällästä DIY NFT projektiä tekemässä ja pari kyssäriä noussu mielee.

Eli toi sadevesiviemäri putki vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta, mutta siihen ei voi varmaan tota kapillaarimattoa kovin hyvin asentaa?

Toinen et onks jollain ideoita et mistä vois löytää ihan perus suorakulmion muotosen alustan NFT:lle? Semmonen 60 - 80cm levee ja 1,5 - 2m pitkä olis aika ihanteellinen.
 

DropDropDrop

Active member
Toinen et onks jollain ideoita et mistä vois löytää ihan perus suorakulmion muotosen alustan NFT:lle? Semmonen 60 - 80cm levee ja 1,5 - 2m pitkä olis aika ihanteellinen.

Eipä oo paljoa ton kokoluokan astioita näkynyt, miten ois allasmuovia (tai mitälie tavaraa onkaan) ja jostain vanerista ja muutamasta 2x4? Bauhausissa on ainakin tota allasmuovia metritavarana, tuskin se miljoonia maksaa.
 

wildnfree

New member
Eipä oo paljoa ton kokoluokan astioita näkynyt, miten ois allasmuovia (tai mitälie tavaraa onkaan) ja jostain vanerista ja muutamasta 2x4? Bauhausissa on ainakin tota allasmuovia metritavarana, tuskin se miljoonia maksaa.

Ei hassumpi idea, kiitti! Vanerista sais tosiaan kyl helposti tehtyä itelle just sopivan alustan. Sen takia olen tommosia mitotuksia miettiny koska kapillaari matot mitä olen netistä katsonut on suunnilleen ton kokosia.

Toisaalta tuo sadevesiviemäriputki vaikuttaa paljon helpommalta vaihtoehdolta, saa nähdä kumpaan sit lopulta päätyy :)
 

Keismo

New member
Ei hassumpi idea, kiitti! Vanerista sais tosiaan kyl helposti tehtyä itelle just sopivan alustan. Sen takia olen tommosia mitotuksia miettiny koska kapillaari matot mitä olen netistä katsonut on suunnilleen ton kokosia.

Toisaalta tuo sadevesiviemäriputki vaikuttaa paljon helpommalta vaihtoehdolta, saa nähdä kumpaan sit lopulta päätyy :)

Mikäs sua estää leikkelemästä sitä kapillaarimattoa?
Putkihydroon sä et kapillaarimattoa tarvitse, kun sen idea on lähinnä tasata veden virtaus NFT:ssä koko pöydän alalle.
 

-lalalaa-

Member
Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta NFT:n kanssa, ***** mitä saissea!
Juurille iski joku ihme vaiva, hermistelyä ja kuutiot homeessa.

Jatkossa aeroillaan.
 

kooljay

Member
koska kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin tässä muutama. valoina 2 x 120w led ja alustana gt205, kaksi master kushia herkuttelee ahf microa ja bloomia 1/2 suhteella. viikko sitten 12/12 valojaksoon, 3vko vegeä.. vinkkejä ja kritiikkiä otetaan vastaan:thank you:
 

-lalalaa-

Member
Jos juurille iskee vaiva, etteivät kasva, niin minkäs teet?
Poppakonsteja käytettiin jos jonkinlaisia, ilman tulosta.

GHE:n BioThrivet heitän roskiin, enkä usko puutarhakaupan hippiä.
Myöskään BlueBerryä tai sen lähisukulaisia en kasvata ikipäivänä.

Kuutiot eivät olisi ehkä homehtuneet, mikäli alkuperäinen kansilevy olisi ollut käytettävissä.

Mutta ei ollut.
Sen sijaan käytettiin mv-muovia, joka oli virhe.
Ja virheistä on tapana oppia.

Kiitos kuitenkin analyysistäsi keismo.


Todetaan vielä, että hiljaisehkoa järjestelmää kaipaavalle nft on hyvä valinta esim. kerrostaloon / yksiöön.
+ Vähän väliainetta
- Isot kasvit on tuettava

Mikäli hiljaisuus ei ole kriteerinä, niin aero.
+ Vielä vähemmän väliainetta
+ Järjetön kasvunopeus
- Isot kasvit on tuettava
 

Keismo

New member
Niin, pointtina olikin se, että mikään näistä ei ollut itse laitteiston vika, jotenka ihmettelinkin tuota nft:n (viljelyjärjestelmän yleensäkkin) lyttäämistä.
 

-lalalaa-

Member
Niin, pointtina olikin se, että mikään näistä ei ollut itse laitteiston vika, jotenka ihmettelinkin tuota nft:n (viljelyjärjestelmän yleensäkkin) lyttäämistä.

Koskaan aiemmin ei ole tuon tyyppisiä ongelmia ollut, joten laitoin laitteiston piikkiin.
Meni hiukan hermot lopputulokseen, joten pakko oli avautua :D

Pienen harkinnan jälkeen laite menee vielä toiseen testiin, tosin eri ravinteilla jne.

Raporttia luvassa kunhan saan homman päätökseen.

Siihen asti rauhaa, kukkia ja sen sellaista.:kos:

 

Budum

New member
Minulla oli myös tuossa eka setti nft:ssa. Kuutiot menivät kyljistä vihreiksi ja päältä valkoisiksi. Juurien väri muistutti alkavaa mätää, sellaista vaalenaruskeaa kokoajan, ei valkoista niinkuin dwc:ssa. Silti hyvin kasvoivat, enkä välittänyt rumasta näystä mv-muovin alla.

Kansista: Ainakin gt-pöytien mukanatuleva valkoinen kansi on paskaa ja siitä paistaa jo 400w läpi. Itse aion tulevaisuudessakin käyttää katteena mv-muovia.
 

ambient

Member
Tervepä vain tännekin kaikille. Ensimmäinen viesti tälle foorumille nyt kun huomasin että tääl on suomi puolikin. Enkkua vähemmän tajuan, tai ainakaa ei nii hyvin että tänne yrittäisin kielillä itteeni ilmaista :D Tässä on itelläni kans lähtenyt eka nft kasvatus käyntiin ja aikas lupaavalta ainakin tähän asti vaikuttaa. Kasvit olleet nyt hiukan vajaa 4vk pömpelissä joista 13pv 11/13 valoilla. Kasvu on kyllä pirun nopeeta jos multaan vertaa. Voin uppia täs vklopun aikana tänne kuvaakin. Onhan tuol jo muutama kuva otettu alkuvaiheesta, mut niistä jo aika hyvin kasvanu kokoo..
Lajikkeina tulee hash plant, five-o x afghan ja misty x white castle. 10 kasvia ja gt424 on ihan toimiva systeemi. Ravinteina puolikas lucas, diamond nectar ja liquid silicon. Tänne vois joskus jonku pvkirja väkertää tj vai onko tääl suomipuolel ees semmosta osioo? Hamppufoorumille en kuumotus syistä viitti pistää vähään aikaan mitään kasvatuskuvia...
 

rento

New member
Veikkauksia sadosta: 400w spna, 2vk vegellä 4kpl g13 x sour jack pistot, diy nft:ssä lucasilla ja jaakontaialla. Jännä nähä ero multaan kun viä on eka kierros mullassa, josta tulee pistot. Kukitus kolmannella viikolla vasta.
 

PunkSteady

Member
Miksi tällaista hypetystä nft:stä? Yleensäkkin kaikki vesiviljelyjärjestelmät on todettu toimiviksi ja satoa tuottaviksi. Pitäisikö minunkin rueta hypettää vaikka sprinkleri aeroani? Kokemusteni perusteella siinä kasvaa kuitenkin vielä rehevämpää kasvustoa ,kun tuossa nft:ssä ja ei ole vielä kertaakaan ilmennyt mitään ongelmia esim juurien kanssa saatikka kivivillojen kanssa.(kun niitä ei edes nykyään ole käytössä.) En siis mitenkään vähättele tuota nft järjestelmää ,mutta ei se nyt mikään jumalten vehje ole kuitenkaan ja parempaa sekä vakaampaa satoa saa ihan perus dripperistäkin jos on vaan osaavissa käsissä. Summa summaarum. Vesiviljelyllä yleensäkkin saa hyvää jälkeä aikaan onnistuessaan. Oli sitten kyseessä järjestelmä kun järjestelmä. Bublerista-aeroon.

Nykyään kun uudet kasvattajat puhuu vaan nft kasvatuksista lähes ainoana vaihtoehtona vesiviljelyyn yleensäkkin. Olisiko aika ottaa faktat esiin myös muista tehokkaista systeemeistä.Ettei uudet kasvattajat täysin sokeutuisi ja jäisi tuon kivivilla helvetin keskelle ihmettelemään ,että mitäs sitten kun ei homma toimikkaan tässäkö tää nyt oli? Konsteja on monia sanoi mummo ,kun kissalla pöytää pyyhki.
 

k-grower

Member
eikö tää ole pari vuotta vanha topiikki? näitä innostuneita sonnejahan riittää, varsinkin kun ovat uusia kuvioissa ja nähneet muutaman kaverin puskan helposti saattaa hypettää kun vartailukohteita ei ole paljoa.
 

Latest posts

Latest posts

Top