What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Tyhmät kysymykset (Tyhmä kysyjä)

Ensimmäistä projektia suunnitteilla kun kyllästynyt ostamaan 20e/g joten olis tarkotus jatkossa kasvattaa itse omat poltot. Olen 400w natikkaa ostamassa 0,8m x 0,8m telttaan ja mietinkin että kannattaako ostaa tavallinen 400w natikka jonka tuottama valo on pääosin spektrin punaisesta päästä joka siis soveltuu vissiin paremmin kukitukseen, vai kannattaako ostaa spektriltään tasapainotettu lamppu joka tuottaa enemmän sinistä valoa kuin tavallinen polttimo ja täten sopii paremmin vegetys vaiheeseen.

Ketju voi samalla toimia yleisenä "tyhmät kysymykset" lankana kun en tälläistä yleistä ketjua täältä löytänyt, tosin useimmat tämän foorumin käyttäjät taitavat olla kokeneita konkareita joten tuskin on vastaavia kysymyksiä, mutta ainakin multa tulee jatkossakin juttua tänne ni vastailkaa sitten niihin jos viitsitte. :tiphat:
 
Samalla kysyn täältä, että onko eka kertalaisena järkeä scrogittaa? Kasvatustyyli kiinnostaa itseäni ja olen aiheesta jonkun verran lukenut eikä vaikuta erityisen vaikealta.
Setuppina toimii siis: 80cm x 80cm teltta, 400w natikka, ufo, cooltube.

Ja mites noi astiat, mullassa kun kasvattaa niin onko sillä väliä kuinka suuri astia on vai onko 10L ämpärit kelpo vaihtoehto? Jos tällä on väliä niin fiksuintahan mun olis ostaa tonne 4kpl 40cm x 40cm laatikoita joihin plantut sitten laittaa ja saa koko tilan käytettyä.
 
S

scai

En suosittele yhteislaatikoita, tulee ongelmia ,kun kasvaa eri tahtia ja muutakin pikku harmia. Kirjoitan paremmin kun taas kotona. Tabletti on kurja ja olen Albufeirassa.
 
K

KJB

http://www.head-nature.com/tree/654/Exhaust-Fan-Sets/article/04265/Exhaust---Fan-Kit-250-m³h.xhtml

Riittääkö tollanen kanavapuhallin 80cm x 80cm telttaan 400w natikalla? Toi olis passeli sen takia että putki ois vaan 100mm normaalin 125mm sijaan, joka sopis paremmin noin pieneen telttaan. Ei ole kyllä tarve mennä halvimmalla vaihtoehdolla, mutta jos toi riittää vallan mainiosti niin mielelläni valitsen sen halvan vaihtoehdon. =)

Helposti. Itsellä 180m3 Poistoilmapuhallin samankokoisessa teltassa ja vähempikin olisi ok :)
 
Joo elikkä tässä on mun setup minkä olen saanut kasaan ja pyytäisin vielä teidän hyväksynnän ennenkuin laitan tilaukseen, eli onko kaikki ok.

Teltta: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=158/241 (Mylarbox 80x80x180)
Lamppu: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=156/615 (400W GIB FS Extreme cooltubella)
Ilmanvaihto: tällänen paketti http://www.head-nature.com/tree/654...04111/Exhaust---Fan-Kit-250-m³h---125mm.xhtml
Sitte tilasin astioiksi pari tollasta 25L neliön muotosta ruukkua

Jostain normiliikkeistä käyn hakemassa sitten tuulettimia ravinteet yms.
 
Joo elikkä tässä on mun setup minkä olen saanut kasaan ja pyytäisin vielä teidän hyväksynnän ennenkuin laitan tilaukseen, eli onko kaikki ok.

Teltta: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=158/241 (Mylarbox 80x80x180)
Lamppu: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=156/615 (400W GIB FS Extreme cooltubella)
Ilmanvaihto: tällänen paketti http://www.head-nature.com/tree/654...04111/Exhaust---Fan-Kit-250-m³h---125mm.xhtml
Sitte tilasin astioiksi pari tollasta 25L neliön muotosta ruukkua

Jostain normiliikkeistä käyn hakemassa sitten tuulettimia ravinteet yms.
Niin ja digitaalinen ajastin ja ph mittaus lappuja, unohtukohan mitään (mullat ja ravinteet liikkeestä)
 

k-grower

Member
onko tää afghanistanissa?
No ei kun Portugalissa
sinnekkö pääsis joskus käymään :tiphat:

Niin ja digitaalinen ajastin ja ph mittaus lappuja, unohtukohan mitään (mullat ja ravinteet liikkeestä)
ebaystä esim saa jo ilmasella toimituksella ja 5-10€ semmoisen digi ph kynän, ph mitataan vasta ravinteiden lisäksen jälkeen ja useimmat ravinteet värjää ph lappuja niin ettei niistä ota selvää enää, myös ph valvominen/tarkistaminen helpottuu huomattavasti. muutenkin kannattaa kilpailuttaa kaikki hinnat ebäyssä kun melkein kaiken saa sieltä halvemmalla.
 
Tarviiko noiden ph mittareita itse kalibroida vai pelittääkö ne paketista avattaessaan ihan normisti? Tollanen olis kyl pirun näppärä, ostoslistalle.
 
Noista ravinteista eli pääravinteethan ovat; Typpi, Kalium ja Fosfori niin pitäskö ostaa jokasta purkki? Useimmat ravinnetörpöt kyllä sisältävät jossain suhteessa noita kaikkia kolmea, mutta eikös se olis fiksumpaa olla niitä kaikkia erikseen niin voi antaa niitä ravinteita kasvin tarpeiden mukaan. Eli jos haluaa lisätä typpeä ei ole pakko lisätä fosforia jne.
Ja sitten on vielä kalsiumia, magnesiumia, rikkiä, rautaa, mangaania, sinkkiä, booria, kuparia ja klooria niin tarviiko noita lisäillä omalla kädellä?

Tää nyt vaikuttaa vähän monimutkaselta joten voiko joku mullassa kasvattelija kertoa miten on hoitanut ite noi ravinnehommat eli mitä ravinteita sisältäviä purkkeja kannattaa ostaa, toisinsanoen mitä pitää löytyä hyllystä että pärjää vähintäänkin hyvin?
 
Ja toinen kyssäri kun käytän 25L eli aika isoja ruukkuja, niin siemene idätyksen voinko heittää sen pikkuriikkisen kasvinalun tuollaiseen jättiruukkuun vai pitäiskö pitää joku välivaihe esim. maitopurkin puolikkaassa?
 
Ja toinen kyssäri kun käytän 25L eli aika isoja ruukkuja, niin siemene idätyksen voinko heittää sen pikkuriikkisen kasvinalun tuollaiseen jättiruukkuun vai pitäiskö pitää joku välivaihe esim. maitopurkin puolikkaassa?
Tulee spammia kun en osaa editoida viestiä, tosta jäi yks sana välistä elikkä "siemenen idätyksen jälkeen voinko..."
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Jos kasvatat autofloweja niin isoon purkkiin. Satkut ja indicat voi re-pottaa isompiin kun siltä tuntuu ja näyttää.. Ehkä valtaavat paremmin jopa juuritilat tuolla lailla, vrt jos ne laittas suoraan isoon ruukkuun.


PS. Editit tulee vasta 50 postin jälkeen, vissiin :)
 
Last edited:

k-grower

Member
noita yksittäisiä ravinteita myydään yleensä vain minimissään 10kg säkeissä, jos sulla ei ole maatilaa niin uskoisin virkavallan kiinnostuvan jos meet tilailemaan ilman yritystunnusta, noista ravinteista kun on mahdollista rakentaa p.ommejakin.
ja noita lannotteita jossa on hyvä profiili hampulle löytyy jo paljon esim: canna, general hydroponics(GH), dutch masters, advanced hydroponics of holland (AH), hesi, botanicare.
monet aloittelijat valitsee GH ja lucas formulan jos haluaa heti varmaa tulosta ensimmäisekseen, googlettamalla löytyy reseptistä enempi.

jos oot mies puolinen niin mullan roudaus voi nostaa naapureille kysymyksiä koppaan, mikäli sikäli asut jossain muussa kun omakotitalossa, myös multaan tulee huonelämmössä kaiken näköisiä epäterveellisiä homeita ja useampi multa ämpäri nostaa jo radoneitten määrää siihen tahtiin että ilman kunnollista ja päivittäistä kämpän tuuletusta se voi aiheuttaa kaiken näköisiä terveys ongelmia, sekä dwc on paljon helpompi aloittelijalle mitä multa kasvatus - kun multakasvatuksessa pitää osata jo "lukea" kasvia eikä juuritilaan näe missä mennään, joten itse suosittelen ensimmäiseksi alustaksi kivivillaa ja dwc setuppia, eli tavallista bubleria jossa akvaario ilmapumppu + kivi hapettaa ämpärissä olevaa vettä jossa on ravinteita.
 
noita yksittäisiä ravinteita myydään yleensä vain minimissään 10kg säkeissä, jos sulla ei ole maatilaa niin uskoisin virkavallan kiinnostuvan jos meet tilailemaan ilman yritystunnusta, noista ravinteista kun on mahdollista rakentaa p.ommejakin.
ja noita lannotteita jossa on hyvä profiili hampulle löytyy jo paljon esim: canna, general hydroponics(GH), dutch masters, advanced hydroponics of holland (AH), hesi, botanicare.
monet aloittelijat valitsee GH ja lucas formulan jos haluaa heti varmaa tulosta ensimmäisekseen, googlettamalla löytyy reseptistä enempi.

jos oot mies puolinen niin mullan roudaus voi nostaa naapureille kysymyksiä koppaan, mikäli sikäli asut jossain muussa kun omakotitalossa, myös multaan tulee huonelämmössä kaiken näköisiä epäterveellisiä homeita ja useampi multa ämpäri nostaa jo radoneitten määrää siihen tahtiin että ilman kunnollista ja päivittäistä kämpän tuuletusta se voi aiheuttaa kaiken näköisiä terveys ongelmia, sekä dwc on paljon helpompi aloittelijalle mitä multa kasvatus - kun multakasvatuksessa pitää osata jo "lukea" kasvia eikä juuritilaan näe missä mennään, joten itse suosittelen ensimmäiseksi alustaksi kivivillaa ja dwc setuppia, eli tavallista bubleria jossa akvaario ilmapumppu + kivi hapettaa ämpärissä olevaa vettä jossa on ravinteita.
Itse en tollasta dwc setuppia osaa rakentaa, mutta vpluxilta sais tollasen valmiin setin: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=170/795
Mietinkin tässä, että onko 4 kasvia 80cm x 80cm teltassa liikaa, vai pitäskö mennä kahella? Tavoitteena on siis satoa, mutta jos kahdella kasvilla pääsee yhtä "helposti" melko lähelle samaa lopputulosta kuin neljällä niin mielummin sitten kahdella, meinaan vaan kun olen kattonut jotain noita videoita ja joillain on isommissakin teltoissa vain 2 kasvia mistä saavat 600wattisella g/w. Scrogitukseen löytyis mielenkiintoa eli saatan vetää sillä tyylillä, mutta suositteletko ostamaan ton 4 pöntön setin vai kahden?

Niin ja alunperinkin halusin vetää hydrolla kun kuulin että parempaa satoa vois tulla ja että se on helppokäyttöinen sen jälkeen kun sen on oppinut, mutta tuttavani sai minut kääntymään mullan puolelle kun se kuulemma antaa enemmän virheitä anteeksi ja niitä saattaapi hyvinkin tulla ekakertalaiselle. Mutten ole vielä mitään multasäkkejä ostanut eli voishan sitä laittaa bubblerit tilaukseen.

Niin ja mitä mieltä olette jos ohjaan poistoilman vessaan, josta annan sen nousta katolle poistoilmahornin kautta. Ei ole ikkunoita mistä saisi ilman ulos ja luhtitalossa asun. Kuulin ettei noihin wc horneihin sais pakottaa ilmaa, mutta jos sen ohjaa vaan sinne vessaan ja antaa omaa tahtia hornin imeä siitä sitten niin onko tämä niin paha?
 

k-grower

Member
Itse en tollasta dwc setuppia osaa rakentaa, mutta vpluxilta sais tollasen valmiin setin: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=170/795
Mietinkin tässä, että onko 4 kasvia 80cm x 80cm teltassa liikaa, vai pitäskö mennä kahella? Tavoitteena on siis satoa, mutta jos kahdella kasvilla pääsee yhtä "helposti" melko lähelle samaa lopputulosta kuin neljällä niin mielummin sitten kahdella, meinaan vaan kun olen kattonut jotain noita videoita ja joillain on isommissakin teltoissa vain 2 kasvia mistä saavat 600wattisella g/w. Scrogitukseen löytyis mielenkiintoa eli saatan vetää sillä tyylillä, mutta suositteletko ostamaan ton 4 pöntön setin vai kahden?

Niin ja alunperinkin halusin vetää hydrolla kun kuulin että parempaa satoa vois tulla ja että se on helppokäyttöinen sen jälkeen kun sen on oppinut, mutta tuttavani sai minut kääntymään mullan puolelle kun se kuulemma antaa enemmän virheitä anteeksi ja niitä saattaapi hyvinkin tulla ekakertalaiselle. Mutten ole vielä mitään multasäkkejä ostanut eli voishan sitä laittaa bubblerit tilaukseen.

Niin ja mitä mieltä olette jos ohjaan poistoilman vessaan, josta annan sen nousta katolle poistoilmahornin kautta. Ei ole ikkunoita mistä saisi ilman ulos ja luhtitalossa asun. Kuulin ettei noihin wc horneihin sais pakottaa ilmaa, mutta jos sen ohjaa vaan sinne vessaan ja antaa omaa tahtia hornin imeä siitä sitten niin onko tämä niin paha?

jos hormiin puhaltaa ilmaa tai vessaan voi hyvinki käydä niin että se ilma menee myös alaspäin eli naapurin asuntoon, eikö sulla ole pelkkää tuuletus räppänää? jollain 400w natikalla ei välttämättä tarvi olla suoraa puhallus ulos ikkunasta, jos vain voi pitää sitä räppänää auki.

mitä tulee noihin bublereihin , niin itse laittasin 2-3 kappaletta, jos on liikaa kasveja ne tahtoo venyä paljon pituutta kun kilpailevat valosta, jos scrogitat niin kahdella pitäisi pärjätä - yksikin käy jos pitää pitemmän vege ajan, jos kahdella kasvilla scrogittaa niin ne pitäisi laittaa kukkimaan noi 30cm korkusena - tällön verkon pitäisi olla noin 10cm ylempänä mitä korkeimmat kasvu kärjet.

1-2 kasvilla kannattaa latvoa muutaman kerran, jos laittaa neljä kasvia ja haluaa mielummin 4 isoa pamppua sen sijaan että on ns matto saman kokoisia niin silloin ei kannata latvoa.

yleensä parhaat g/w tulokset tulee juuri tällä matto menetelmällä joka lienee scrogituksen perustarkoituksia, tosin näissä pääpampuissa tahtoo olla hivenen enemmän potkua ja makua kun suurin osa kasvua keskittyy siihen päälatvaan.

itse yleensä suosin sitä yhden/muutaman kasvin taktiikkaa siitä syystä että jos possut tulee käymään kylässä niin rangaistus on aina pienempi mitä vähempi kasveja on, voisin kuvitella että 1-2 kasvista ei juuri paljoa sanktiota tule mutta välineet voi menettää.

mitä tulee multaan, niin en ole koskaan maistanu mullassa kasvanutta budia jossa ei olisi semmonen karski jälkimaku tai kitkerä ja kellertävä, luulen että tämä johtuu siitä että se loppu huuhtelu kukituksen lopussa ei vain toimi mullassa niinkuin vedessä kun ne ravinteet on niin sitoutuneena siihen multaan, muutenkin dwc saa mielestäni tehokkaampaa ja muutenkin paremman makusta + enempi satoa, en sano ettei tämä olisi mullassa myös mahdollista mutta se vaatii jo useamman kasvukauden kokemuksen, tai jonku kokeneen multa kasvattajan opettamaan kädestä pitäen.

itse kusin ensimmäiset multakasvatukseni antamalla liikaa typpeä, ja pari ekaa roundia ei tullu oikein mitään satoa pientä afghaania lukuun ottamatta,jonka sekin yks ex kusipäinen kaveri kiristi multa, kiinnijäämisen pelossa suostuin silloin kun rupesi uhkailemaan ja kun huhu kiersi nousi paskamyrsky ympärille jossa lokit kirku kilpaa ilmasta budia.
ja sit kun dwc:llä aloin tekee niin sain ensimmäisiksi tuloksiksi noin 0.7 g/w 600w natikalla joka mielestäni oli hyvin, nämä 1g/w lukemat tulee sitten kun löytänyt hyvän emokasvin useasta siemenestä - kloonannut sen pariksi kolmeksi kappaleeksi ja oppinut sen ravinne mieltymykset, harvempi tuommosia lukemia saa random fem siemenestä vaan pistokkaista jotka kulkee kaverilta kaverille.

sitä ei voi tarpeeksi painottaa ettei kasvatuksesta kannata kertoa kenellekkään, parhaalle kaverille sanot että saat sitä jostain ilmaseksi joltain vara jeesukselta, akat käyttää sitä astalanona ensimmäisen pahan riidan/pettämisen yhteydessä 99% varmuudella vaikka toisaalla itse piikittäisivät hepoa näin myös käy monelle "parhaammalle mies kaverille" kun rämmitään pohjamudissa ja tarvitaan hyvää oloa.
jos joku on pakko päästää käymään, niin kasvatus romppeet piilossa ja kaapissa kasvatus tauolla yms.
 
Last edited:
jos hormiin puhaltaa ilmaa tai vessaan voi hyvinki käydä niin että se ilma menee myös alaspäin eli naapurin asuntoon, eikö sulla ole pelkkää tuuletus räppänää? jollain 400w natikalla ei välttämättä tarvi olla suoraa puhallus ulos ikkunasta, jos vain voi pitää sitä räppänää auki.

mitä tulee noihin bublereihin , niin itse laittasin 2-3 kappaletta, jos on liikaa kasveja ne tahtoo venyä paljon pituutta kun kilpailevat valosta, jos scrogitat niin kahdella pitäisi pärjätä - yksikin käy jos pitää pitemmän vege ajan, jos kahdella kasvilla scrogittaa niin ne pitäisi laittaa kukkimaan noi 30cm korkusena - tällön verkon pitäisi olla noin 10cm ylempänä mitä korkeimmat kasvu kärjet.

1-2 kasvilla kannattaa latvoa muutaman kerran, jos laittaa neljä kasvia ja haluaa mielummin 4 isoa pamppua sen sijaan että on ns matto saman kokoisia niin silloin ei kannata latvoa.

yleensä parhaat g/w tulokset tulee juuri tällä matto menetelmällä joka lienee scrogituksen perustarkoituksia, tosin näissä pääpampuissa tahtoo olla hivenen enemmän potkua ja makua kun suurin osa kasvua keskittyy siihen päälatvaan.

itse yleensä suosin sitä yhden/muutaman kasvin taktiikkaa siitä syystä että jos possut tulee käymään kylässä niin rangaistus on aina pienempi mitä vähempi kasveja on, voisin kuvitella että 1-2 kasvista ei juuri paljoa sanktiota tule mutta välineet voi menettää.

mitä tulee multaan, niin en ole koskaan maistanu mullassa kasvanutta budia jossa ei olisi semmonen karski jälkimaku tai kitkerä ja kellertävä, luulen että tämä johtuu siitä että se loppu huuhtelu kukituksen lopussa ei vain toimi mullassa niinkuin vedessä kun ne ravinteet on niin sitoutuneena siihen multaan, muutenkin dwc saa mielestäni tehokkaampaa ja muutenkin paremman makusta + enempi satoa, en sano ettei tämä olisi mullassa myös mahdollista mutta se vaatii jo useamman kasvukauden kokemuksen, tai jonku kokeneen multa kasvattajan opettamaan kädestä pitäen.

itse kusin ensimmäiset multakasvatukseni antamalla liikaa typpeä, ja pari ekaa roundia ei tullu oikein mitään satoa pientä afghaania lukuun ottamatta,jonka sekin yks ex kusipäinen kaveri kiristi multa, kiinnijäämisen pelossa suostuin silloin kun rupesi uhkailemaan ja kun huhu kiersi nousi paskamyrsky ympärille jossa lokit kirku kilpaa ilmasta budia.
ja sit kun dwc:llä aloin tekee niin sain ensimmäisiksi tuloksiksi noin 0.7 g/w 600w natikalla joka mielestäni oli hyvin, nämä 1g/w lukemat tulee sitten kun löytänyt hyvän emokasvin useasta siemenestä - kloonannut sen pariksi kolmeksi kappaleeksi ja oppinut sen ravinne mieltymykset, harvempi tuommosia lukemia saa random fem siemenestä vaan pistokkaista jotka kulkee kaverilta kaverille.

sitä ei voi tarpeeksi painottaa ettei kasvatuksesta kannata kertoa kenellekkään, parhaalle kaverille sanot että saat sitä jostain ilmaseksi joltain vara jeesukselta, akat käyttää sitä astalanona ensimmäisen pahan riidan/pettämisen yhteydessä 99% varmuudella vaikka toisaalla itse piikittäisivät hepoa näin myös käy monelle "parhaammalle mies kaverille" kun rämmitään pohjamudissa ja tarvitaan hyvää oloa.
jos joku on pakko päästää käymään, niin kasvatus romppeet piilossa ja kaapissa kasvatus tauolla yms.
Kiitos kun jaksat vastailla ja luin sun pitkän sepostuksen tuolta jostain enkkuketjusta sun elämäntapahtumista ja aika raffilta kuulosti. Itselläni on muutama kaveri ketä olen tuntenut ala-asteesta asti keihin voin luottaa varmuudella ja tulevat käymään varmasti jatkossakin kylässä vaikka projekti alkaakin. Kenellekkään uusille tuttavuuksille en tietenkään asiasta aio mainitakkaan.

Tollanen tuuletusikkuna löytyy ainoastaan keittiöstä, ja keittiön ikkunan edestä kävelee naapurit päivittäin kun asun maantasalla niin siitä en voi ohjata ilmaa pihalle. Katolla poistoilmahorneja ½ asuntojen määrästä joten katolla oleva poistoilmahorni on yhteinen minulle ja yläkerran naapurille. Tossa skenaariossa jossa poistoilman ohjaisin johonkin vessan nurkkaan, pitäisin WC ovea myös 24/7 auki, se vaan tuntuu ainoalta järkevältä ratkaisulta tilanteessani kun muuttoonkaan ei ole mahdollisuutta vuoteen. Toinen vaihtoehto olisi ohjata poistoilma olohuoneeseen jossa myös nukun, mutta silloinhan se ilma ei pääse pois talosta vaan jää sinne huoneeseen joten en tiedä olisiko tämäkään kovin fiksua... Tosin olohuoneessa olevan pihan ovea voisin pitää auki vaikka tunnin päivässä, mutta riittääköhän tuokaan. Tässä kuva:
http://i1.aijaa.com/b/00799/13980626.jpg
Mihin ohjaisitte poistoilman tilanteessani?

Taidan joo laittaa sitten vain 2kpl noita bublereita, 4 vaan tuntui järkevältä siinä mielessä että telttakin on neliö, mutta eiköhän 2 kasvillakin saa sen tilan käytettyä hyödyksi. Miten sijoittaisitte noi 2 kasvia neliön muotoseen telttaan A, B vai C? Kuva:
http://i10.aijaa.com/b/00338/13980620.jpg

Vielä en ole varma millä tyylillä kasvatan, mutta satoa on hakusessa jotta siitä riittää sitten pidemmäksi aikaa poltettavaa itselle ettei tarvitse ympärivuoden pitää telttaa yllä, kun porukoita ja asiasta tietämättömiä kavereitakin haluan päästää kyläilemään.
 
Top