What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Ilmastointi

G

Guest

Ajattelin aloittaa keskustelua ilmastointi-asioissa.

Millaset menetelmät toimii mielestänne?

Mitä tarvitaan tarvitaan?

tälläset :dueling: vois jättää pois.

Tietoa pätemisen siasta.. :chin: :chin: :chin:
 
G

Guest

Just ostin gigantista tollasen tornipuhaltimen. 29,90e
Mahtuu pienempää paikkaa ku perus pöytä/lattiamalli ja puskee suuremmalle alueelle ilmaa. Muutenki aika syyborgisen näkönen. Muuten oon ihan tuulettimilla ja parvekkeelta vedetyllä putkella hoitanu noi tuuletukset. Kohtalaisesti on pelannu ku oon syksyllä ja talvella kasvatellu. Yks puhaltaa sisään ja toinen puskee ulos. Sillä se lähtee..
Kesällä kasvatan takapihalla :yoinks:
edittii
niin siis lamppuina on 400w ja 600w natikat, enemmän ja vähemmän samaan aikaan päällä. Lämpötilat oon 24-28 celciuksessa saanu noilla pidettyä.
Eio kuultubeista tietoakaan.. :(
 

Pajasuo

Member
Mulla on huonot kokemukset tuosta tornista, se hihna kuluu nopeaan ja kohta se ei enää puhalla. Minulla onm kaksi niitä mennytrikki ja kolmatta en osta, pisimpään kestänyt meni 5 viikkoa. Ne ei ole tehty jatkuvaan käyttöön kuuman kosteassa kasvatustilassa. Pöytätuulettimia ihan perussettinä olen käyttänyt ja joskus pikkuhommissa 120mm laitetuulettimia. Kanavaimureista jne, ei ole kokemusta.
 
G

Guest

No prkl. Onneks lupasivat tuohon torniin vuoden takuun. Onhan se vähän muovinen nyt ku siihen on tottunu, mut eiköhän tuo jotain jeesaa.
Mul ei oikein ikinä oo kestäny perustuulettimet hyvin, siis pöytämallit ja noin. Aina menny joku nivel rikki mistä säädetään korkeutta tai ne on alkanu naputtaa siihen malliin että on pahaa tehny, kun nukkuu on yrittäny.
Pitäs varmaan panostaa kerralla johonkin hyvään kanava/ufo/cooltube settiin, eikä aina ostaa 3 tuuletinta vuodessa.
 
G

Guest

Olen pannut merkille että monet hyväsatoiset kaapit ovat isolla ilmanvaihdolla varustettuja. Siis iso imu ulos, pienempi sisälle ja tehokas ilmansekoitin pitämään ilman tasaisena.

Isosta imusta on sekin hyöty että se vie hajut ulos. Sisäänoton ja ulospuhalluksen voi laittaa tuuletusluukkuun. Sisä alas, ulko ylös. Niissä on yleensä hyttysverkko valmiina ja se estää itikoitten yms lentämisen hormiin.

Pispalanpalmu myy lähes äänettömiä tehoflektejä.

Jos huoneessa tulee liian kylmää, voi sisääntulon puhaltamaan polttimoon.

Samaa ilmaa ei kannata kierrättää koska pienessä tilassa se kuluu nopeasti loppuun.


Cuffs
 

Hitchhiker

New member
Aikoinaan kikkailin tietokoneen tuulettimien kanssa. Nyt pari vuotta ufo (olisikohan 230m3/h vaiko 300) on puhkunut liki tauotta. Hyvin toimii ja ilmaa/hajuja siirtyy kiitettävään tahtiin. Sadossakin on näkynyt muutosta parempaan suuntaan, kun jatkuvalla syötöllä tulee hiilidioksdia kulutetun tilalle. Lisäksi tuommoinen 42cm halkasialtaan oleva tuuleti sekoittaa huoneessa ilman tasalaatuiseksi.

Plussana on asuntoon muodostuva "alipaine", eli joka raosta virtaa ilmaa sisään. Toistaiseksi käytävään ei ole hajuja päässyt.

Seuraava ostos ilmastoinnin kaveriksi ovat cooltuubit. Saa samalla siirrettyä tehokkaasti lämpimän ilman muille maille.

Tuommoinen on kätevintä liittää suoraan reikään, joka menee ulos. Että tälläisiä kokemuksia. Meteliä pitää, mutta sekin on vaimennettavissa.
 

Jah-Jah

Member
Itselläni on se loistava juttu, et voi pistää poistoilman suoraan ilmastointi "härveliin" Rivitalossa asun, ja joka kämpässä oma putki suoraan ylöspäin katolta pihalle ja vielä vaatekomerossa :D

Tarkoituksena tulevaisuudessa cooltube-putki-härvelit suoraan ilmastointiin
 

Farmer John

Born to be alive.
Veteran
Mulla tulee no 110mm halkaisijaltaan olevasta kanavasta korvausilmaa koppiin, josta perus-Ufo imee 600w spna:n tuottaman lämmön pois, tuntuu toimivan liaankin hyvin. :D
Perustuuletin, sellainen pitkäjalkainen, liikuttaa ilmaa.
 

H@|lu

Member
mites teil on noi lämpötilat ollut?? itseäni alkaa wähän huolestuttaa kun öisin alkaa menemään alle +13... onko mitään kokemuksia? tuulettimena 30cmpöytätuuletin... sijoitus:maan alla:D
 
G

Guest

Moi Hallu

Luulisin että kasvin kehityksen kannalta olisi suotavaa pitää lämpötila ainakin + 18 asteessa yöllä.. joku pieni lämmitin olisi varmaan hyvä


Cuffs
 
Last edited:
G

Guest

Itelläni toimii kugutilana wc/suihku ja siellä pyörii 400w sekä pöytätuuletin + wc:n oma tuuletusjärkkä, tämä kombo pitää lämmöt mukavasti 30:ssä. Vegekaapissa (pieni 2-ovinen) pyörii 250w natikka ja siellä tällähetkellä vain pikkutuuletin ja vähän ongelmalliset lämmöt, paikka on eristetty valojen takii aika tukevasti eikä ilma kierrä, lämmöt nousee harmillisesti yli 30 mut jotain pitäisi kehittää. Et semmottia. (varmaan jää se kehittäminen sielläkin toisen pöytätuulettimen hommaamiseen, kun ei ufoon ole varaa.)
 
Last edited:

H@|lu

Member
Cuffs said:
Moi Hallu

Luulisin että kasvin kehityksen kannalta olisi suotavaa pitää lämpötila ainakin + 18 asteessa yöllä.. joku pieni lämmitin olisi varmaan hyvä


Cuffs
Moi! kiitoksia tuosta. Ajattelin tässä että jos hommais sellasen autonjalkatila lämmittimen! eikös niitä aika halvalla saa?! päivällä lämmöt saa hyvin pysymään 25.. lamppuina 3*400W+600w. But THEY ARE MONSTERS I TELL U!!! :jawdrop:
 
G

Guest

^ semmonen minipatteri on hyvä. Saa hyvään hintaan jostain noista Hong Kong tyylisistä kaupoista. Varmaan se DEFAkin kyllä toimii :wave:
 

H@|lu

Member
^Jepulis! Kyllä se defa hommat hoitaa:p nyt saanu yö lämmot 20!! eli hyvin rullaa.. 5wk kohilla mennään qki waihees! Tuoksu:huumaava,trooppinen,makea. taivutettuina kun on budit alkavat haarautua:D pimeetä! Ps. Kuhan nyt saan sen kameran;)...
 
G

Guest

Onkos defassa vastukset mitkä lämpii vai miten se toimii?
Mietin vaan että varmaan kuivattaa ilmaaki aika tavalla..
Eihä se gugussa niin haittaa jos kuivaa, mutta vegen ja eukkojen kannalta aika tärkee toi kosteus..
Tai sitte ei kuivata.
Ootko pitäny kosteudesta kirjaa?
 

H@|lu

Member
Joo-o wastuksilla se taitaa toimia... en ole tuota kosteutta seurannut kun ei mittaria ole ollut mutta kohta sekin tarvii hommata.. kyllä siella kosteutta tuntuu olevan(maan alla oleva kellari)mutta en kyllä usko että se kuivattaa siinä tilassa paljoa ja woihan sinne jotain wesi astioita wiela sumplia... seuraan tilannetta:D
 
G

Guest

Bassbababa said:
Tarkkaile ettei tule hometta, voi muuten tulla kalliimpi remontti.

Joo no eipä se home mitään talossa mutta kannattaa todellakin tarkkailla ettei tuu keuhkoihin savuteltaessa sitten.. Voi nimittäin käydä paljon pahemmin ja *****maisemmin ku vaan joku talon remontointihomma..
 
G

Guest

Hei Bassbababa

Homeitiöt voivat pesiintyä keuhkorakkuloihin loisiksi.

Tehokkaalla ilmankierrolla tuo ongelma saadaan katkottua.

Itse pidän 24 tuulettimen päällä homeen ja kasvin kaasujenvaihdon takia

Lukekaas sellanen kirja kuin: Tehokkaasti kasvihuoneesta
Paljon asiaa


Cuffs
 
Top