What's new
  • Please note members who been with us for more than 10 years have been upgraded to "Veteran" status and will receive exclusive benefits. If you wish to find out more about this or support IcMag and get same benefits, check this thread here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Multa...

V

vuuduu

Jos sulla on kalkkia jo niissä alustoissa niin no worries. Jos ei eli menet esim pelkällä luonnonturpeella niin sitten antaisin 2 viikkoo kalkille aikaa.

Noi sun lisät on jo kompostoitunut joten anna mennä vaan.
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
.....Biolanin kompostiherätettä? ...........Siinä on liikaa raskasmetalleja mun makuun.. ............................ Jonkun normien puitteissa ne kuitenkin on, mut silti, lukases se etiketti siitä.................... Mulla jäi kompostiherätetteen kaappiin sen jälkeen :)
 
U

unthing

tämmöstä aion joskus koittaa huvin ja harrastuksen vuoksi, mutten varmaan ihan heti:

"I got this potting soil recipe from the UK:

3x leaf mold
1x chopped fresh comfrey leaves

Mix and let that sit for a few weeks. Add in your aeration materials, some kelp meal and neem meal and there's your 'peat-free' soil mix. If that is one's goal anyway."

Coot

täällä mainitaan samahko seos, jota voi varmaan oman tarpeen mukaan väännellä: http://en.wikipedia.org/wiki/Comfrey#Fertilizer_uses

rohtoraunioyrtistähän on jotain juttua tossa kotipuutarhurin litkut-langassa
 
S

scai

Ei ole tullut näpeille ei.
En käytä suuria määriä ;) Jonkun alta puolikourallista sellaseen 90 litraan multaa.Ehkä joku 2 rkl?
Joo, lehtipuun tuhka on parasta.

Rahkasammalta suolta, siin ei kauheesti ole kömpiäisiä, mutta voihan sen antaa kuivaa vaikka parvekkeella ja pihalla, niin ainakin näkee ettei ole mitään seassa.Saksilla vaan silpuks. Seinäsammalkin käy ja karhunkynsisammalkin.Mutta rahka parasta. Maatuu hiljalleen sinne ja muodostaa humusta.

Jaa? Vihreetä multaa? Ei ole viel vastaan tullut?
Onko kallistakin?

Aa, joo Bad Ticketille.Nexon kompostiheräte on miltei pelkkiä mikrobeja ja maitohappoa? Katselin tuoteselostetta kerran, itte en ole tarvinnut.
Kun teen emmit ite.
 
V

vuuduu

Kiva kuulla scai :)

Mulla sormet syyhyää päästä taas sativoita kasvatteleen ;)
iskin multiin o hazee x sunk1, trainwreckit h3adiltä (ei mikään "oikea satku" mut thaita kuitenkin messissä) destroyerii ja mango haze x lala hazee.
Joku reilu 50 siementä taas tuli laitettua. Kyllä sieltä jonkun kivan löytää.

Mun mielestä se vihree multa olis maksanut 6 egee 50l vaiko 45l joku semmonen


Joo ja palatakseni asiaan en myöskään laittaisi herätettä. Ei sun tarvii kompostoida noista mitään.
 

snufkin

Member
Täällä kans sativat houkuttaa ja pitäis alkaa multia sekotteleen, mutta ei oo yhtään tuttu alusta toi multa.

Pohjaksi turvetta, multaa ja kookosta, kaikkia samassa suhteessa. Sitten lisäksi hiiltä, tuhkaa, rahkasammalta, lepakonpaskaa (voisko tän korvata jollain?). Kuinka paljon noita tulis laittaa? Ja tosiaan sekalainen seurakunta puhtaita tai lähes puhtaita sativoita on tulossa.

Ja mitä tää scain mainitsema piimaa on?
 

snufkin

Member
Niin ja iso tattis kaikille ja scaille hyvistä viesteistä. Heti kun tuli suomipuolelle kurkkaan niin löyty paljon hyvin tiivistettyä tietoa.
 
S

scai

Piimaata olen hankkinut ebaysta, varmaan jostain sais helpommallakin, mut..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Piimaa
Entisten äyriäiseten muodostamaa sedimenttiä ja kivennäispitoista siis.Hienojakoista pölyä.
Diatomaceous earth englanniksi ja sillä hakusanalla läytyy aika paljon täältäkin foorumilta.
https://www.icmag.com/ic/search.php?searchid=2947551

Sativoiden kans vois sanoo, että laita mieluummin ekana liian vähän ja jos tuntuu että sietävät enemmän, niin sit lisäät.
Lepakonpaska on siellä sitten loppukukintaa varten. asvi ei sitä ota paljoakaan kasvuvaiheessa, silloin kun se voi hyvin ja voi itse päättää mitä ravinteita alustastaan tarvitsee.
 

Piel

Active member
Veteran
Miten nykyiset kasvusäkit toimivat? Jos leikkasi pohja pois ja sen alla sitten kombostia niin juuret saa hakeutua sinne kun kasvi varttuu. Kokemuksia?
 

rasras

Active member
Yksi sativa pää ilmoittautuu, sour india x agent orange, c+ x ao, nyhaze x ao, shore line, grapefruit fly, amnesia x ao, sd x ao, chem x amnesia, chem x ao, sweet pink grapefruit x ao, purple dream, diesel tonic, candyland ja 3X nycd x ao "aka Orange caramel"ja mainittakoot ainut indikaisempi tyyppi Phantom cookies..

Pii:tä olen maaperääni lisännyt koralli kalkin muodossa sama matsku sisältää myös reilusti kalsiumia ja magnesiumia ja tietysti merilevää.. oman kokemuksen mukaan sitä voi lisätä reilusti jos aikoo tehdä pitkä aikaisen mullan guonoa olen laittanut 25l multaa noin 125-175g ja koralli kalkkia varmaan saman verran. nyt olen mennyt samoilla mullilla reilun vuoden eikä kasvit paljon näytä vajareita typpeä en ole lisännyt pitkään liukeavassa muodossa mutta suunnitelmissa olisi lisätä oyster shell:ejä.

Vähän tekis mieli tehdä joku uus maaperä kokeilu ja tota vihreetä multaa olen odotellut puolisen vuotta mut ei oo näkynyt.. Uusimmassa icmag lehdessä on hyviä supa soil-reseptejä kannattaa lukea ja inspiroitua mato kompostista, vittu kun en ole vieläkään saanut semmoista aikaiseksi,,,,,laiskuus... madon kakasta kun tekisi komposti teetä ja sumuttaisi sitä kasveille saisi aktivoitua ylemmissä kasvin osissa asustelevan mykoritsan joka parantaisi fosforin kulutusta + muut hyödyt.
 
S

scai

Onkin tullut paljon postauksia kun sit kävin viimeks.Koitanpa nyt vastailla noihin parhaani mukaan.
Vuuduu:
Siis istutan monta kertaa.Ekana siidut/pistokkaat muovikuppeihin.Kun ne siitä kasvaa isompiin astioihin ja siitä sit ämpäriin.
Siihen ämpäriin sit se lepakonlanta, kun se on kukintaa varten. Noissa aiemmissa istutuksissa on enemmän kanankakkaa ja typpipitoisia.
En osaa sanoa olisko silikaatista haittaa, kasteluveteen laitan kuitenkin.Aika laimeena kuitenkin.

Rahkasammal on hyvää mullan kuohkeuttajana ja humuksen lisääjänä, se maatuu multaan mutta polttaa siinä prosessissa hiukan typpee, joten kananpaska on paikallaan typpilisänä.
Rahkasammal on sellanen neutraali alusta, jopa steriili, siks sitä käytetään orkideoillekin ;)

Bokashia olen kans tehnyt tuolla sankkotolkulla ja ulkona sen lisänny kompostiin sit.

Mikidiminille et osaatko enkkua minkä verran?
Tuolla on toi organic soil osio jossa hiton hyvät ohjeet orgaaniseen viljelyyn?
Se kompostiheräte on mielenkiintoinen, se sisältää kaikenlaista hauskaa mikrobia orgaaniseen viljelyyn...Aika hyvä pakkaus vaikka multaan kasteluveden mukana ;)

Vanhan viljelyopin mukaan pitäs olla helppo suunnistaa.Lannotteissa on N-P-K arvot ilmoitettu.
N typpi-kasvulannos
P-fosfori-kukintalannos
K-kalium-sekä kukintaan että kasvuun.

N jos on iso arvo lannoksessa, on tarkoitettu enempi kasvuun ja yleensä syksyn lannoksissa jotka on kukintaan ja sadon valmistukseen on P ja K korkeempia arvoja...
Jos arvot on luokkaa 2,3, jne...on aika laimee lannos, jos arvot alkaa oleen 15-20 jne...on aika tukevaa tavaraa ja varmaan pitää hiukan miettiä millaisen seoksen tekee.
Mieluumin mietoo ja sit lisätään sen mukaan mitä kasvit sanoo lannoitekastelun jälkeen ;)

Turvemullasta pitäs katsoo et onko se lannoitettua, jollei ole on syytä epäillä et se jatkaa mullaks muuttumista ja vie siinä prosessissa typpee, jota ei ehken jää sit kasveille.Lannoitettu turve taas on sit parempaa..

Se vihree multa kuulostaa kyllä aika mielenkiintoiselta, pitää tutustua paremmin.
 

kasvi

Member
Saako ravun kuoria ostettua suomesta? Löysin yhden myyjän Englannista, mutta postituksen kanssa oli ongelmia niin en saanut sieltä tilattua. Taidan olla äyriäisille allerginen niin en kokonaisia rapuja niiden kuorien takia haluaisi ostaa.
 
S

scai

Ravunkuoria? Nissä on eniten kitiiniä ja sen jälkeen natriumia jakaliumia.Luulen että saat helpomminkin tuon tarpeen tyydytettyä esimerkiksi vaikka piimaalla.Samalla piimaa toimii ötiäistentappajana?
 

kasvi

Member
Kitiinin takia niitä kuoria etin, kun sen pitäisi lisätä kasvin puolustus kykyä. Hummerin, katkaravun ja varmaan minkä tahansa muun äyriäisen kuoret kelpaisi myös. Toi piimaa tappaa ötököitä kuivatamalla ne ja rikkomalla niitten kuoren. Pystyykö kasvi hyödyntämään piimaan sisältämää piitä niin ettei sitä tarvitsisi ruiskutella lehdille erikseen?
 
S

scai

Minä luulen niin, mullassa kun piimaa tekeytyy, niin eiköhän siitä liukene ajan kuluessa kasveillekin.
Jos etsit tietä kasvien terveyteen, niin sit suosittelen merilevää ja humic/fulvic happoja.
Ne on aika kulmakivi mun mielestä, kasvin hyvinvointi ei perustu pelkästään lannoitteisiin.Niinkuin sanotaan, kasvata multaa älä kasvia ;)
Sillon kaikki menee hyvin
 

JKisu

Member
Tämäpä hyvinkin mielenkiintoista. Itse kun multalinjalla menen niin täältä löytyy selkeästi kullanarvoista tietoa. Onko humic ja fulvic hapoilla suurikin vaikutus kasvien terveyteen \ kasvualustan parantumiseen? Itselläni on monia eri multia sekoitettuna turpeen kera keskenään tällähetkellä. Kasvit ovat selkeästi pitäneet turvesekoituksista vesijohtoveden korkean ph;n takia. Itselläni Aktrivator laitettu multiin, Merileväuutetta ja biobizzin grow & bloom. Olen tosin mennyt todella varovasti lannoitteiden kanssa, eikä niitä juurikaan ole tullut annettua.
 
S

scai

Humic ja fulvic auttaa soluja imemään itseensä ravinteita ja nesteitä.Se on jäännettä turpeesta ja muusta materiaalista.Sanotaan hapoksi mutta se on enemmänkin aminohappoa ja kaikkea mahdollista hyvä mitä jää kun kaikki maatuu.
Se on enemmänkin kasvin terveydentilaa ylläpitävä aines, itse en enää olis ilman merilevää ja happoja.
Tuossa myyntipuhe yhteen tuotteeseen, mut se kuvaa mitä hyötyä on hapoista
http://www.supremefulvic.com/
 
bump

Meinasin jo aloittaa uuden threadin mutta kokeillaan jos tänne saatais uutta keskustelua.

ICMagia ja muita kun lueskelee, tulee vastaan paljon infoa eri puolilta maailmaa. Erityisesti tietysti jenkeistä. Siellä on jo vuosikymmenet käytetty ja kehuttu monia multaseoksien ainesosia joita ei Suomesta ole saanut kuin vasta melko hiljattain. Esimerkkinä matokomposti.

Toisaalta: kun päiväkausia lueskelee englanninkielisiä kirjoituksia, ja sitten katsoo suomalaisten puutarhatuotevalmistajien tuoteselosteita, käy ainakin itsellä mielessä että Suomesta löytyy aika helposti multaseoksia joista ulkomaillakin saatettaisiin olla kateellisia.

Ideana olisi siis kasvatella multaseoksessa joka olisi "luonnonmukainen" mikrobeineen päivineen ja jota käyttäessä ei tarvitsisi oikeen muuta multaan kaataa kun vettä. Oikeastaan voisimme puhua eri multaseoksista eri tarkoituksiin: riippuen lajikekohtaisista vaatimuksista tai kasvatustyylin sanelemista eroavaisuuksista).

Taas aikani lueskeltua otin hieman muistiinpanoja mullista ja lisäaineista, jotka tiedon, kokemuksen ja mutun perusteella voisivat soveltua omiin (ja muiden?) tarkoituksiin: esim. musta multa, kukkamulta, muutama kiinnostava biolan-tuote (luonnonlannoite, hevonkakka lannoite), kompostiheräte, bio-bact, leväjauhe, kalkki, kookos, veri- ja luujauhe, tuhkat, sammal, jne. Mainittakoon että en sinänsä vastusta esim biobizzin käyttöä (tai muun mikä ravitsee myös maaperää eikä pelkkää kasvia).

Eli uuden keskustelun avauksena kysyisin mitä olette viime aikoina käyttäneet? Kaikki uudet/mainitsemattomat lisät kiinnostavat, hyvät tuotemerkit, mistä niitä saa, mitä on helppo saada itse suoraan luonnosta, mitä (yhdistelmiä?) ehdottomasti ei pidä käyttää, hyviä tiettyjen ravinteiden lähteitä, mitä vain luomu-multakasvatukseen soveltuvaa.

Kuka ensin? :)
 
S

scai

No minäpä aloitan.
Mustaa multaa olen käyttänyt.Sitä kun kierrättää aikansa niin humus katoaa ja uutta multaa on lisättävä vanhan sekaan, jollei sitten lisää kookosta, rahkasammalta tai turvetta.
Helpointa on kuitenkin lisätä uutta, siinä kun on ravinteet valmiina.

Rahkasammal sinällään on hyvä lisä, lisää mullan kuohkeutta ja on steriiliä, maatuu aikanaan.Typen kans on silloin oltava tarkkana, sillä maatuessaan syö typpeä.

Lisäaineina minulla on mullan sekaan humichappo (saksalainen kauppa lähettää jauheena tätä) koivuntuhka, lepakonlanta, sieniymppi, piimaa ja merilevä.Noilla on pärjätty.Aika paljon aikoinaan tuli osteltua kaikkia "ihmeaineita" ja kokeiltua.Sit kun luki tuoteselosteet niin ne oli humic tai fulvohappoa, merilevää jne...

Alfalfan siementä on hyvä idättää, vetää tehosekoittimeen ja antaa kasteluveden mukana.Samoin jos viitsii tehdä EM maitohappovalmistetta ja antaa sitä kasveille.

Matokompostia voi muuten tehdä ihan itse.Netissä on paljon ohjeita matopöntöistä joista on helppo kerätä lannat talteen.
Onhan sitä kaikenlaista puuhastelua noiden kasvien ympärillä, mutta noi konstit on antaneet ihan hyviä tuloksia.
 

Latest posts

Latest posts

Top