What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Ensimmäinen kasvatus 15 vuoteen...

totalnewbie

New member
Tervehdys!

Olen foorumia lueskeskellut ja päätyinpä myös liittyä ja minulla olisi hieman kysyttävää/neuvojen tarvetta, eli niitä ottaisin kiitollisena vastaan.

Elikkäs, kasvattelin aikoinaan pienimuotoisesti maaseudulla vanhassa navetassa, nyt olisi tarkoitus kasvatella 40 neliön pienessä kerrostalokaksiossa vaatekaapissa, eli hiukan eri meno :), perusteet siis jotenkin hallinnassa mutta toisenlaiset haasteet.

Suunnitelmana sativapainotteinen lajike mullassa, pari kappaletta, ehdoton maksimi myös jatkoa ajatellen on 4.

Tilana aluksi 60 x 60 x 200 cm vaatekaappi, myöhemmin ehkä sama kaappi modifoituna, tila 120 x 60 x 200 cm.

Ilmanvaihtoa, siis putkea ulos tai mihinkään hormiin ei saa mitenkään :(. Eli tämä on yksi pieni iso probleema. No rasiaporalla reikä kaapinkylkeen ja aktiivihiilisuodatin siihen tai Ona-hajunpoisto tai sekä että??? Mutta ulos asti en ilmaa saa johdettua jos en sitten tee ikkunaan reikää.

Tärkein kysymys tällä hetkellä on kuitenkin valaistus. Elikkäs natikkaa en uskalla tuohon kaappiin asentaa missään tapauksessa. Vaihtoehdot ovat ESL tai LED.

Kertokaa ystävällisesti jos teillä on omakohtaisia kokemuksia, nehän ne parhaita. Olen kallistumassa LEDin puoleen, ehkä ESLiä sivustalle. Elikkäs paljonkos suosittelisitte LEDin wattimääräksi ja mistä kannattaisi tilata että saisi laadukkaan ledin luotettavasti toimitettuna. Hinta ei ole tässä ihan ratkaiseva tekijä, mutta ei kuitenkaan useita satoja euroja. Olisin kiitollinen vaikka ihan suorista linkeistä myyjille. YV:täkin voipi lähetellä. Niin ja valaistuksesta vielä, että valaisin voi olla vaikka Burmasta, Kiinasta tai Russilandiasta, mutten myöskään näe hyötyä maksaa jonkun Eurooppalaisen välittäjän Kiinasta 40 €:lla hankkimasta lampusta 150 €.

Ja sitten toki lajikevinkkejä :). Eli sativapainotteista hilpeydentuojaa, minulle ei indican jumitus vaan sovi. Eli lajikevinkkejä tollaselle viritykselle.

Kiitos etukäteen. :tiphat:
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
MOrjesta :)

Älä ainakaan halvinta mahdollista LEDiä hommaa, niistä tuppaa lamput sammuilemaan aika nopeasti ja valoteho vähenemään. Meikä on ainakin vielä natikan suuntaan kallistunut, kun LEDit maksavat maltaita.. Kyllä jonkun 150w natikan aika helposti saa jäähtymään. Ja taustatyötä kannattaa tehdä, meinasin ostaa "kotimaisen" LEDin kerran, mutta Kiinassahan sekin oli tehty. Vaikka kai kaikki tehdään Kiinassa nykyään.
 

Runt

Member
Mulla on nyt eka planttu LED alla, sain kaverilta lainaksi 130W. Hyvin on kasvanut, tosi pienet internoodit ja nyt esikukinnassa. Jos kukkaa tulee edes kohtalaisesti niin ostan oman LEDin, ehkä 300W ja n 5-6 plantulle -ei tuota juuri ollenkaan lämpöä.
 

totalnewbie

New member
Kiitos vastauksista, lisää otetaan vastaan :).

Niin, valo pitäisi hankkia nyt, vaikka eipä tässä valmiissa maailmassa kiire ole.

Badticket: Viestisi oli kuin omista varmistamattomista ajatuksista. Tuo LEDien luotettavuus vähän tosiaan arveluttaa, ja juurikin, Kiinassahan ne tehdään, eipä sillä kait Kiinassa ihan hyvää tavaraa tehdään.

Niin, natikka olisi kyllä takuuvarma. Siihen kyllä varmaan saisi jäähdytyksenkin pykättyä...hmmm. Minun säkällä vaan on koko kämppä tulessa :). Alunperin en natikkaa tohon kaappiin edes harkinnut, mutta eihän tollanen 150W vielä niin hirveästi kuumittele, mutta LEDiin verrattuna silti aika reippaasti, täytyykin alkaa tätäkin puolta tsekkaamaan.

Runt: Kiva kuulla että homma etenee hyvin. Onko toi 130W minkä merkkinen tai mistä hankittu tjs., toi teholuokka olis varmaan tähän meikän projektiin aika passeli.

Enpä olisi ala-asteella kuvaamataidon tunnilla arvannut, että lähes keski-ikäisenä voi olla vaikea valita kotiin valaisinta :1help:
 

Runt

Member
En tiedä mistä se on hankittu mutta epäilen Amazon ja se on melko varmasti Kiinalainen -mutta vaikuttaa hyvin tehdyltä ja kasvi on kehittynyt tosi hyvin. Toinen gangsteri tuttu viljelee kaapissa T5 valojen kanssa, itse en tiedä niistä mitään mutta se on tyytyväinen.
 
Jotakin vuosia sitten kasvattelin menemään "komerossa"
jonka mitat oli 50x40x180.Hyvin pysyi lämmöt kurissa vaikka
käytin 250w Spna.Tornituuletin ja reikä komeron "katossa".Pysyivät siin just alle 30c. Pari kasvia kerralla sinne mahtui :)
 
Top