What's new
  • Happy Birthday ICMag! Been 20 years since Gypsy Nirvana created the forum! We are celebrating with a 4/20 Giveaway and by launching a new Patreon tier called "420club". You can read more here.
  • Important notice: ICMag's T.O.U. has been updated. Please review it here. For your convenience, it is also available in the main forum menu, under 'Quick Links"!

Multa...

C

curts1

Tere,
Onks teillä jotaion erikoisia multaseoksia? Viime vuonna käytin Kekkilän istutusmulta+vermikuliitti+oma komposti mutta ajattelin että jos on olemassa MAAGINEN seos niin se olisi jotain!
Peace,
C
 

Hyoglossus

New member
Ite olen käyttänyt mixausta : kekkilän jotain multaa 60 %:a, kookoskuitua 30 % ja lekasoraa 10 %. Ilmava ja hyvä alusta. Pitää kuitenkin lannoittaa järkevästi. PH:n kanssa tosin pitää olla tarkkana.
 
C

curts1

Jos käyttää turvepohjainen seos niin pH on varmasti alhainen. Mistä olet löytänyt kookoskuitua? Ajattelin että seos mustamulta-vermikuliitti-kookoskuitua vois olla jotain...olen kyllä kuullut että MM olisi liian vahvaa mutta jos sen laimentaa?
 
P

perakko

omaa kompostia kannattaa kyllä varmaan käyttää jos vaan on siihen mahollisuus. ite sotken sisällä plantagenin kukkamulta, taimimulta, lekasora, vermikuliitti-seoksella fiiliksen ja lajikkeen mukaan. kookoksella saa vissiin sitä kuohkeutta kyl mut emmä tiiä.. kookos kookoksena i say... esim. dripperissä toimii loistavasti ja sitähän saa noista alan liikkeistä eikä maksa paljoo.

viime keväänä koitin biobizzin allmix multaa mikä oli kyllä loistavaa tavaraa, eikä kovin hintavaakaan, harmi ettei tota tunnu löytyvän enää mistään.
 
C

curts1

Monet kehuu Plantagenin tavaraa, ilmeisesti mustamultaa on vaan liian voimakas nuorille plantuille. On mahdollista että se oma kompostikin saattaa olla liian typpipitoinen, sain paljon lehtimassaa missä käytin kompostia mutta ei juuri muuta.

Tein viime vuonna kaikki "väärin" eli kaikkea liikaa, ens vuonna yritän jättää plantut enemmän rauhaan...
 
R

ruutzman

Ooolspraittis eli eli; nuorille taimeille ja ihan alkuvaiheisiin olen tykännyt istuttaa Kekkilän tai Biolan (en muista kumman), Kaktus- ja kylvömultaan.. taisi olla kekkilän, mutta biolanilla on minun mielestä myös omansa.
Ja kannattaa muistaa että biolan mullat ovat luomua, eli puutarhurit ja maanviljelijät saavat käyttää kyseisiä multia omilla perennoillaa ja vielä sen jälkeen myydä niitä torilla terveellisenä osana ruokavaliota mutta takaisin aiheeseen..

Joskus noin vuosi sitten käytin Bio Novan multamixiä, mihin olin oikein tyytyväinen.. multa pysyi kuohkeana ja.... sanotaan nyt vain hyvänä loppuun asti eivätkä taimet tai nuoret kasvit ottaneet ainakaan lannoite öveireitä ko. mullasta.

Nyt tänä päivänä kun erinäisistä syistä heitin vesilelut nurkkaan ja otin tutut ja turvalliset ruukut takaisin, kävin hakemassa tuota aikaisemmin mainittua BioBizz:n Allmixiä, joka on kyllä minusta myös todella hyvää tavaraa ja jopa ehkä parempaa kuin kilpailijansa, eli BN multa setti...(Tytöt ovat tosin vasta parin viikon ikäisiä mutta hyvää ovat tykänneet)
En ole varma kuin paljon nämä toisistaan eroavat mutta voisin nopeasti käydä pussin kyljestä lukemassa mitä tuo BB:n multa sisältää sikäli mikäli jotakuta kiinnostaa: Peat Moss, Spaghnum peat, worm casting, perlite, pre-mix.. Added fertilizer 1L, EC 2.4, ph 6.2-6.6... plus jotain muuta "turhempaa" tietoa.. En nyt aivan täysin muista mitä kaikkie nuo suomeksi ovat mutta ilmeisesti ainakin turvetta(peat moss?), ja perliittiä (onko tää nyt sit samaa tavaraa ku vermikuliitti?) ja jos joku osaa tarkemmin noista lopuista kertoa niin kiitos jo etukäteen :bow:

Eli nyt löin kuitenkin taimet suoraan tuohon, vaikka aikasemmin puhuin kylvömullasta... noh, siitä sen verran että nämä valmiit mixit olen mieltänyt sen verran hyviksi että uskallan taimetkin niihin laittaa, mieluummin olisin sotkenut mukaan hiekkapitoisempaa kylvömultaa tai jotain vastaavaa mutta olivat päässeet loppumaan istutus hetkellä.. Tuossakin BB:n mullassa tuo ec epäilytti mutta ilmeisesti se ei ihan noin tarkkaan kuitenkaan ole, joku osaa varmaan selittää tarkemmin... Ja nämähän ovat nimenomaan valmiita multasekoituksia, eli muuta ei enään periaatteessa tarvisi mutta itse kuitenkin sotkisin jotain vielä mukaan... Kookosta olen funtsinut tosiaan tuomaan hieman ilmavuutta mutta perako:n kommentti sai minut epäilemään

anywayz, that's 'bout it. Ei nyt näin vasta heränneenä tule enempää tai fiksumpaa mieleen :bashhead:

Ainiin! sen verran että multaa möyhiessä ja ruukkuun laittaessa, on siihen hyvä sekoittaa vettä, noin puoli dl per multalitra.. tämän jälkeen erittäin kevyesti täyttää astia ja kun se alkaa täyttymään niin päältä voi sitten tiivistään ja painella enemmän kasaan... tällä saadaan aikaan että multa pysyy hyvin kuohkeana eikä heti alussa tarvitse kastella aivan märäksi.. muutenkin ekalla kastelu kerralla kannattaa varoa koska liian nopeasti kaadettu vesi vetää mullan äkkiä kasaan ja helvetin tiiviiksi. jos joku nyt selityksestäni mitään tajusi ja useimman teistä uskon tämän jo tietävän...
 
R

ruutzman

Niin aivan en tajunnut kertoa mistä ostin.. pispalanpalmusta löytyy siis myös, ainakin täällä pohjanmaalla..
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Juurezmiekkonen:

Spaghnum -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Rahkasammalet

Peat -> Turve, juurikin niinkuin sanoit.

Worm casting -> Kastematojen jauhamaa, maatunutta - maatuvaa orgaanista matskua.

Perliittiä käyttävät maan ilmaamiseen ja veden läpäisyyn. Myös kompostoinnissa kuulema tuosta on hyötyä. Vermis vissiin imee ja pitää paremmin vettä. Henkilökohtasesti suosin kanssa tuota lecaa perliitin sijasta, ihan taloudellisista syistä ja eipä tuo perliitti Suomessa vielä hirviän suosittua ole. Ainakaan tavapossen keskuudessa niin vähän vaikea sitä on löytääkkin. Ruottalaista perliittiä ja vermistä saa kyllä plantagenista. Ainakin kesäisin.. Kannattaa varmistaa saatavuus plantagenista etukäteen.. Kolme viimosta kertaa kun olen siellä ollut niin en ole hakemaani saanut. Plus sitten kerran sain niiden perennoista spider mitet hatsipuskiin. Et fuck plantagen :smile:

K-raudassa on kanssa perliitti kuulunut valikoimiin jo pari vuotta ainakin. Ja jossain Suomi grow shopissa oli. Ikävä kyllä ne on niin kalliita ettei niistä kannata ostaa. Mitään. Ellei nyt ihan pakko oo. Monestihan jotain pikkumatskua kun ulkomailta tilailee niin samanverran köyhtyy posteissa. Siksipä yritänkin aina katella tulevaan ja tilailla sitä silmällä pitäen, ettei tarvis ylihinnoiteltuja matskuja ja vitun verokarhua sponsata. Niillä on jo tarpeeks hilloa muutenkin.

Eikä ilmoitetut EC:t pidä ihan kutiaan, joskaan suuria heittoja niissä ei ole, mitä oon mittaillu. Kuitenkin jos ne lannottaa jotain monta tonnia multaa samalla kerralla.. Tekniikoista en tiedä mutta eiköhän siinäkin joku purnukan alapuoli jää vähemmälle kuin pinta. Tai sitten jos ne pelloilla sitä tekee niin traktorikuski saattaa työpäivää lyhentääkseen vetää 2-kertasella nopeudella reittinsä ja senhän tietää sitte :smile:

Mut joo, enpä spekuloi enempiä, kun en tarkkaan tiedä, mutta luulisin :smile:



:asskick:
 
R

ruutzman

Viisaita sanoja BT, tunnen itseni hieman tyhmäksi kun jo tuossa aikaisemminkin pistämässäsi puutarhaverstaan linkissä näkyi tarkemmin nuo ainesosat, mutta vastasit vielä tarkemmin joten kiitos vaivan näöstä :)

Juu nuo K-raudat sun muut tahtoo olla aika kalliita.. joku kaveri ehkä joskus taisi perliittiä sieltä hakea, pirun kallista tais olla. Itselläni ei ole kokemusta kummankaan käyttämisestä mullassa, lecasoraa miekin oon ruukannu laittaa.

Vaikka ehkä tuleekin paljon tehtyä turhia ostoksia tehtyä niin yritän kyllä myös etukäteen miettiä valmiiksi kun ulkomailta tilailee, fiksumpaa niin, on mukavampi toimia silloin kun voi entä silloin kun on pakko :smoke:


Ja tuosta lannoituksesta olet luultavasti enemmän kuin oikeassa :yeahthats
 
U

unthing

Olen käyttäyny samoja multia useamman vuoden. Aikoinaan hommattu multa taisi olla kekkilän puutarhamultaa johon on sitten vuosien saatossa sekoittunut vermikuliittia, perliittiä ja jonkin verran lecasoraakin. Ei tule sen kummemin kompostoitua, mitä nyt osa saa aina levähtää. Kalkitusta olen viime aikoina miettinyt.
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Onko kukaan muuten testannu tuota murskattua lecaa pallojen sijaan.. Siis tuota matskua kun saa esim. rautakaupasta hiekoitukseen.
Kumma juttu kun se on 1/3 ehjän lecan hinnasta. Tietääkö joku miksi?
Onko ne jotain jämiä vai käytettyä jossain vai mikä tuossa on homman nimi?

Häh? :bashhead:
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Tjaah, pitäs aloittaa taas projektit ja hommaa mullat. Plantagenin multa on ok vai? Ehkä sitä pitäs sellasta sit hakea. Itte oon tähän mennes ollu tyytyväisin Kekkilän kesäkukkamultaan (tms). Oli hyvä rakenne ja pysy ilmavana. Näin talvel sen löytyminen vaan voi olla ongelma ;)
 
C

curts1

Jos sattu asumaan pääkaupunkiseudulla niin voisi kokeilla sita Bio Biozz multaa, mutta kyllä rautakaupoista saa multaa ympäri vuoden.
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Joo saa kyl rautakaupoista, mut valikoima voi olla tähän aikaan vuotta yllättävän kehno. Se BioBizz multa on kai aika vahvasti lannoitettu.

Nyt on kekkilän kylvö/kaktusmulta hankittu =)
 
Tuota, oiskohan kellään vinkkiä, mistä saisi dolomiittikalkkia Lahden seudulta? Siemen ja kone on näköjään pysyvämmän aikaa suljettu(?). Plantagenista sitä saa vasta keväällä ja Prismojen puutarhaosastot kiinni talvisin...

Apuva... nuo pari planttua on varmaan muutaman päivän päässä, että ne menee kokonaan keltaiseksi.

Ongelman kuvaus tässä:
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?p=3013288#post3013288
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
^ Pitäs kanssa löytää Lahden seudulta joku puutarhamyymälä. Helsingistä tietäsin mestat, mutta täältäpäin en vielä. Pitää käydä kattomassa rautakaupoista ainakin, k-rauta ja rautia, mitä täällä ny onkaan. Riihimäen hong hongissa o iso puutarhapiha, toisaalta sinne tulee aika paljon Lahdesta matkaa.. Ja viimeks ku kävin, piti ostaa multaa, niin kaikki paketit oli 40cm lumikerroksen alla, eikä ittee huvittanu siellä pihalla alkaa lumihommiin, ni jäi ostamatta.
Mut joo, kun tiiät, niin kerro ihmeessä.. Mä laitan kanssa infot, jos jotain paljastuu :) :santa1:

Ai mikä se on semmonen isohko myymälä Lahden seudulla, meijän puutarhan tytöt ainaki sanoo, että sieltä sais kaiken tarpeellisen..
Joku sukunimi.. Ei justiisa nytte tuu mieleen........................

Edit: Kärkkäinen? Ootko sieltä käyny mulkoilee?
 
Last edited:
Ajattelin tässä töiden jälkeen käydä Renkomäellä juuri tuolla Kärkkäisellä ja Kodin Terrassa. Ehkä Kodin Terrassa ensiksi, koska siellä iso puutarhaosasto. Ainoa miinus, että KT on porvariosastoa. Multakin maksaa siellä enemmän kuin muualla. Kärkkäiselle en tiedä, tarviiko eväät mukaat, niin iso pulju se on...
Lahdessakin on Honkkari, se sijaitsee Paavolassa ja siellä myös puutarhaosasto, mutta uskon, että menee lumitöiksi tuollakin, jos sinne erehtyy.
Launeella on vielä K-rauta, jossa myös iso pt-osasto, mutta kaikkialla nuo taitaa olla nyt talvitelakalla.
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Joo, tuo talveksi sulkeminen on kyllä vähän arveluttavaa :)
Helsingissä ainakin Oulunkylän K-rauta pitää tommosta käyttömatskua vuoden ympäri tarjolla, siis multaa, kalkkia, soraa yms.

Oon kuullu kans, että tuo Kärkkäinen on helvetin iso pulju..
Tuonne Lahteen pitäs lähtee seikkailemaan ja tutustumaan, joku sais lähtee matkaoppaaksi kyllä ekoille kerroille, ettei eksy. :elf:
 

Latest posts

Latest posts

Top