What's new

2024 Outdoor Grow

MrKurac

New member
Då var man på G med årets första bädd då, helt öm efter allt bärande ut i skogen är man.. Blir 1-2 bäddar till, ser inte fram emot det men i höst så tackar man sig själv... :) Tänkte plantera ut i 3 omgångar i år, en tidig, en i slutet på maj och en halvsen utplantering i juni. I år blir det AK47(aldrig blivit besviken på den), Gorilla glue & northern lights. Om man skulle vilja ha bönor från exempelvis OTH, hur löser man det isf? 😇
 

Parameter

Well-known member
Då var man på G med årets första bädd då, helt öm efter allt bärande ut i skogen är man.. Blir 1-2 bäddar till, ser inte fram emot det men i höst så tackar man sig själv... :) Tänkte plantera ut i 3 omgångar i år, en tidig, en i slutet på maj och en halvsen utplantering i juni. I år blir det AK47(aldrig blivit besviken på den), Gorilla glue & northern lights. Om man skulle vilja ha bönor från exempelvis OTH, hur löser man det isf? 😇
Jag har massor! Dock endast earlys. PMa mig så löser vi det. Men skynda dig för det börjat dra ihop sig
 

vadervader

Active member
Skogsdag och sol!
Varit ut med brunnen hästskit på spotsen. Oerhört fin struktur och mycket maskar! Blir toppen.

Frösådde lite av OTHs Superauto 👍

Quetta och LEB27 har alla kikat upp inne 💥
 

Attachments

  • IMG20240507153342_copy_1500x2000.jpg
    IMG20240507153342_copy_1500x2000.jpg
    1.6 MB · Views: 25

CheckTreck

Active member
Var ute och gjorde iordning en av mina spots så den är helt klar. Den gav bra utdelning förra året så där blev bara lite jordförbättring. Började göra iordning ytterligare en spot där det nog blir några early top skunk. Sedan ska jag få iordning någon spot till innan slutet av maj/början på juni när jag planterar ut allt. Fan vad skönt att vara ute i skogen igen.
 

vadervader

Active member
Ut och njöt i solen idag 🌞
Kollade till mina frö-spots.
Hittar inte den sista spoten...haha. Den måste hittas!

Några har satts för 1,5-1 v sen.
Det var grävt av räv (tror jag, hittade skit) i 2 hål, men försökte rädda det lite. Visar sig hur det går?
Ni som satt OTHs fr frön , hur länge innan dem kikar upp?
Hur många frön stoppar ni ner? Förstått det är bra grobarhet.

Toppenväder iaf!
 

Attachments

  • IMG20240506153508_copy_1500x2000.jpg
    IMG20240506153508_copy_1500x2000.jpg
    1.6 MB · Views: 11
  • IMG20240512160927_copy_1500x2000.jpg
    IMG20240512160927_copy_1500x2000.jpg
    1.2 MB · Views: 11
  • IMG20240512162946_copy_1500x2000.jpg
    IMG20240512162946_copy_1500x2000.jpg
    1.4 MB · Views: 11
Last edited:

vadervader

Active member
Hur jag gjort mina hål..
Planterat vid stenar, söderläge.
Plockat ur sten, fin jord under, fyllt i befintligt löv och organiskt material.
Grundat med biokol, för långsam näring.
På med min jord, blanda, vattna, frön, täcka ordentligt.
 

Attachments

  • IMG20240510183614_copy_1500x2000.jpg
    IMG20240510183614_copy_1500x2000.jpg
    1.4 MB · Views: 12
  • IMG20240510183949_copy_1500x2000.jpg
    IMG20240510183949_copy_1500x2000.jpg
    1.3 MB · Views: 12
  • IMG20240510184217_copy_2000x1500.jpg
    IMG20240510184217_copy_2000x1500.jpg
    1.3 MB · Views: 12
  • IMG20240510184806_copy_2000x1500.jpg
    IMG20240510184806_copy_2000x1500.jpg
    1.2 MB · Views: 11

Parameter

Well-known member
Ut och njöt i solen idag 🌞
Kollade till mina frö-spots.
Hittar inte den sista spoten...haha. Den måste hittas!

Några har satts för 1,5-1 v sen.
Det var grävt av räv (tror jag, hittade skit) i 2 hål, men försökte rädda det lite. Visar sig hur det går?
Ni som satt OTHs fr frön , hur länge innan dem kikar upp?
Hur många frön stoppar ni ner? Förstått det är bra grobarhet.

Toppenväder iaf!
Du har täckt på bra. Vad gäller din OTH fråga så brukar jag först grå fröna så dom får svans och sen ner i jorden. Men det du gör ska också funka.
 

Lambs Bread

Active member
Ut och njöt i solen idag 🌞
Kollade till mina frö-spots.
Hittar inte den sista spoten...haha. Den måste hittas!

Några har satts för 1,5-1 v sen.
Det var grävt av räv (tror jag, hittade skit) i 2 hål, men försökte rädda det lite. Visar sig hur det går?
Ni som satt OTHs fr frön , hur länge innan dem kikar upp?
Hur många frön stoppar ni ner? Förstått det är bra grobarhet.

Toppenväder iaf!
När jag direktsått så har jag bara satt bönorna direkt i jorden och vattnat ordentligt. De kom upp efter 5 dagar och jag stödvattnade ingenting. Första året körde jag bara ett 10-tal frön i varje grop och kasserade hanarna när de väl visat kön.
 

Lambs Bread

Active member
I år kommer jag däremot både direktså samt driva upp några rackare hemma. Jag har ett gäng earlies som ska ut i dagarna och om några veckor så är det dags att direktså mina autos. Jag har dock inte hunnit vara ute och preppa groparna så har en hel del att göra innan jag är igång...
 

CheckTreck

Active member
Funderar på om det är för tidigt att sätta ut autos och earlies än. Hade tänkt att vänta en eller två veckor till men vädret är ju strålande och prognosen är fortsatt så. Vad tror ni?

En annan fråga, har någon testat coir som utfyllnad när ni odlar ute? Det är ju betydligt enklare att få ut. Jag har fyllt ut en av mina spots med lite som jag hade liggande hemma. Tänker att det kan vara ett sätt att bättra på spots inför säsongen. Lite kogödsel, lite vedaska och lite coir för att hålla uppe näringsnivåerna och volymen på jorden.
 

zyppe

New member
Funderar på om det är för tidigt att sätta ut autos och earlies än. Hade tänkt att vänta en eller två veckor till men vädret är ju strålande och prognosen är fortsatt så. Vad tror ni?

En annan fråga, har någon testat coir som utfyllnad när ni odlar ute? Det är ju betydligt enklare att få ut. Jag har fyllt ut en av mina spots med lite som jag hade liggande hemma. Tänker att det kan vara ett sätt att bättra på spots inför säsongen. Lite kogödsel, lite vedaska och lite coir för att hålla uppe näringsnivåerna och volymen på jorden.
Körde 30l som utfyllnad i år som test vi går se. Men jag tycker det var värre än jord o får u o hålla på o böka med. 3l vatten/10l coir bland o hålla på o prasslar så in i helvete med dem där påsarna.

Men det är ju helt klart bra jordförbättrare luftigt o fint för rötterna, men du bör verkligen bland i något som håller fult/vatten med. Tex torv, lera, vermiculite
 

Chemimbalance

Well-known member
Funderar på om det är för tidigt att sätta ut autos och earlies än. Hade tänkt att vänta en eller två veckor till men vädret är ju strålande och prognosen är fortsatt så. Vad tror ni?

En annan fråga, har någon testat coir som utfyllnad när ni odlar ute? Det är ju betydligt enklare att få ut. Jag har fyllt ut en av mina spots med lite som jag hade liggande hemma. Tänker att det kan vara ett sätt att bättra på spots inför säsongen. Lite kogödsel, lite vedaska och lite coir för att hålla uppe näringsnivåerna och volymen på jorden.
Bor man i södra Sverige skulle jag absolut säga att det går att plantera ut autos och earlies nu. Kanske att jag hade väntat 2-3 veckor med autos för att de ändå hinner klart utan problem.

Jag har använt kokosfiber avsett för terrarier när jag odlat svamp. Det levereras komprimerat i tegelstensform. När jag skördat klart svampen har jag dumpat kokossubstratet i odlingsgropar. Det är grymt på att hålla vätska men man får komplettera med extra näring.

Ett tips om man inte orkar släpa vatten till kokosfibrerna är att förbereda groparna i god tid innan utplantering och begrava det torra kokosfibret en bit ner i gropen och sen låta regn/kapilärkraften sköta vätsketillförseln. När du sen ska odla vänder du bara runt innehållet i gropen så det blir mixat. Det är ett snabbt sätt att göra en tung ler/sandjord brukbar. Befintlig jord, kokosfiber och en rejäl giva hönsgödsel så har du en helt okej jord att odla i. Gärna ko/hästgödsel också om möjligheten finns så ditt recept låter toppen 🙂
 
Last edited:

Danilo

New member
Klart man kan sätta ut nu. Bor själv kring ume och har oftast direktsådd med svans tidigt i maj. Förra året 6 maj och betydligt kallare än i år, detta väder vi har nu är exeptionellt varmt i mina höjder så här tidigt på våren.

Men om du vill direktså frön med svans så bör det vara över 10 grader på dagen och inte minus eller nattfrost. Då måste det även vara gentik som klarar av vårt klimat, än en gång finsk genetik for the win. Sedan går det med dyra femmade frön från utländsksa fröbanker, men de klarar inte det alls lika bra eller inte alls. De vill ha varmare väder, specillt i början. Och så dyra frön vill man riskminimera med.

Femmade är ju lätta, har även dem i år och dem tycker jag föra upp i några veckor hemma före. Normalt brukar jag vänta närmare juni med dem före jag för ut men när vi har juni väder för tillfället så får de fara ut. Inget vinner ekta solljus och jag orkar inte pyssla med dem hemma något extra. Så ut med dem, kolla om ett par veckor och ha frö med dig, ifall det gått dåligt,
.
 
Top